Virkasuhteen täyttäminen, kaupunginkanslia, elinkeino-osasto, määräaikainen yrityskoordinaattorin virka, työavain KANSLIA-01-44-20

HEL 2020-014500
Ärendet har nyare handläggningar
§ 2

Virkasuhteen täyttäminen, kaupunginkanslia, elinkeino-osasto, määräaikainen yrityskoordinaattorin virka, työavain KANSLIA-01-44-20

Näringslivsdirektör

Päätös

Elinkeinojohtaja päätti ottaa restonomi (AMK) Sami Rappin yrityskoordinaattorin määräaikaiseen virkaan 1.2.2021 alkaen 30.6.2023 saakka. Viran tehtäväkohtainen palkka on 3432,39€ kuukaudessa. Virassa on kuuden kuukauden koeaika.

Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, päätös on ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Tällaisen virkaan otettavan henkilön on esitettävä hyväksyttävä arvio edellytyksistä hoitaa virkaan kuuluvia tehtäviä 30 päivän kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksi saannista lukien.

Päätöksen perustelut

Uusi yrityskoordinaattorin virka perustettiin kaupunginhallituksen päätöksellä Kh 2.11.2020, § 717. Virka on perustettu 1.1.2021-30.6.2023 kestäväksi määräajaksi. Virka on ollut julkisesti haettavana 9.- 23.12.2020 kaupungin sähköisen rekrytointipalvelun sisäisessä ja ulkoisessa haussa. Hakuilmoitus julkaistiin kaupungin rekrytointisivuilla osoitteessa helsinkirekry.fi sekä Oikotie.fi –palvelussa.

Kansliapäällikön 12.12.2020, 290 §:n tekemän delegointipäätöksen mukaan määräaikaiseen virkaan ottaa ko. viralle määritelty lähin virassa oleva esihenkilö. Yrityskoordinaattorin tehtävän osalta määräaikaiseen palvelupäällikön virkaan ottaa elinkeinojohtaja.

Yrityskoordinaattorin tehtävässä rakennetaan työvoimapulasta kärsiville toimialoille räätälöityjä kokonaisratkaisuja. Yrityskoordinaattori järjestää rekrytointitapahtumia ja julkaisee ja välittää tietoja avoimeksi ilmoitetuista työpaikoista työvoimaviranomaisen roolissa. Lisäksi hän tekee yhteistyötä myös muiden työmarkkinatoimijoiden ja koulutusorganisaatioiden kanssa ja luo asiakkaille työkokeilupaikkoja sekä tuetun työllistymisen mahdollisuuksia.

Viran kelpoisuusehtona on soveltuva korkeakoulututkinto sekä suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito. Eduksi luetaan hyvä englannin kielen taito.

Lisäksi hakuilmoituksessa todettiin, että tehtävässä pidetään etuna yritysten henkilöstötoiminnan, TE-toimiston ja kuntien työllisyyspalvelujen sekä työ- ja elinkeinopolitiikan, työllisyyttä koskevan lainsäädännön ja ohjeistuksen, koulutusjärjestelmä ja työllisyystoiminta sekä eri alojen yritysten, tehtävien ja työmarkkinatilanteen tuntemusta.

Virkaa täytettäessä on noudatettava perustuslain 125 §:n 2 momentissa säädettyjä yleisiä virkanimitysperusteita, jotka ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Hakijat ja rekrytointiprosessi

Määräajassa virkaan jätti hakemuksensa 47 henkilöä. Neljäkymmentäviisi hakijaa täytti kelpoisuusvaatimukset. Hakijaluettelo on liitteenä 1.

Hakemusten perusteella haastatteluun 1. joulukuuta kutsuttiin viisi virkaa hakenutta hakijaa, koska heillä kaikilla arvioitiin olevan hakemuksen perusteella täytettävänä olevan viran vaativuuden kannalta riittävän laaja-alainen kokemus yrityskoordinaattorin virankuvaan liittyvistä tehtävistä. Ensimmäisellä kierroksella hakijoita haastattelivat yrityskoordinaattorit Arja Kukkonen ja Tuulia Rauhala-Kaltio.

Toiselle haastattelukierrokselle 9. joulukuuta kutsuttiin kaksi hakijaa. Heitä haastattelivat yksikön päällikkö Ulla Tapaninen ja yrityskoordinaattorit Arja Kukkonen ja Tuulia Rauhala-Kaltio.

Hakijoiden vertailu ja arviointi

Hakija 1, ********** on suorittanut filosofian maisterin tutkinnon Helsingin yliopistossa vuonna 1997. Hänellä on 17 vuoden kokemus Helsingin yliopiston urapalvelut yksikön suunnittelijana, mm työantajapalveluissa, yritysyhteistyössä. Työnkuva sisälsi myös viestintää.

Hakija 2, ********** on suorittanut restonomin (AMK) tutkinnon Turun ammattikorkeakoulussa vuonna 1998. Lisäksi hänellä on ammatillisen opettajan pätevyys Jyväskylän ammattikorkeakoulusta sekä kokin, tarjoilijan ja laivakokin tutkinnot. Hän on toiminut Helsingin kaupungin yrityskoordinaattorina elinkeino-osastolla vuosina 2017 – 2019, ja sen jälkeen suunnittelijaopettajana Kaskossa ja työelämäopettajana Careeria Plus –yrityksellä. Hänellä on myös kokemusta yksityisyrittäjänä toimimisesta, controllerin toimista, ravintolapäällikön, kokin, vuoropäällikön ja tarjoilijan töistä.

Koulutuksen, työkokemuksen, hakuasiakirjojen ja haastattelussa osoitetun soveltuvuuden sekä kokonaisarvion perusteella hakijalla 2 katsottiin olevan parhaat edellytykset yrityskoordinaattorin viran tehtävien hoitamiseen. Valittavalla henkilöllä on monipuolista osaamista työllisyyspalveluiden toiminnasta ja työllisyydenhoidon osaamista. Lisäksi hänellä on työkokemuksen kautta hankittua osaamista ja ymmärrystä koulutusjärjestelmästä ja työllisyystoiminnasta sekä eri alojen yritysten, tehtävien ja työmarkkinatilanteen tuntemusta.

Detta beslut publicerades 22.01.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Ulla Tapaninen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 37350

ulla.tapaninen@hel.fi

Beslutsfattare

Marja-Leena Rinkineva
elinkeinojohtaja
Ilkka Haahtela
maahanmuutto- ja työllisyysjohtaja

Bilagor

1. Hakijalistaus

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.