Hankinta, sopimusmuutos matkapalveluiden liikennöinnin puitesopimus, koronavirus-tilanne
Päätös matkapalveluiden liikennöinnin puitesopimusten muuttamisesta COVID-19 –pandemian aikana
Päätös
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti tehdä matkapalvelujen liikennöinnin puitejärjestelyn (Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätös 8.3.2019 § 39) sopimuksiin sopimusmuutoksen, jonka mukaisesti sosiaali- ja terveystoimiala korvaa vammaispalvelulain, sosiaalihuoltolain, kehitysvammalain, lastensuojelulain sekä muun lainsäädännön perusteella järjestettävien asiakaskuljetuksista vastaavien palvelun-tuottajien henkilösuojainten käytön aiheuttamia lisäkustannuksia. Sopimusmuutos on määräaikainen ja se tehdään ajalle 1.1.2022 - 31.12.2022.
Palveluntuottajakohtainen henkilösuojainten korvaussumma perustuu ajettujen erillisten yhdensuuntaisten matkojen määrään sekä keskimääräiseen henkilösuojainten kustannukseen. Ajalla 1.1.2022– 31.12.2022 palveluntuottajakohtainen korvaussumma on 0,85 euroa (alv 0 %) ajettua, erillistä yhdensuuntaista matkaa kohti.
Sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden tarkastaa korvaussummaa vuoden 2022 aikana, mikäli laskennallisissa kustannuksissa tapahtuu muutoksia. Mahdollisista muutoksista ilmoitetaan palveluntuottajille kirjallisesti. Sosiaali- ja terveystoimiala voi kirjallisesti ilmoittaa sopimusmuutoksen päättymisestä ennen 31.12.2022, mikäli COVID-19 –pandemiatilanne tai henkilösuojainten käyttöä koskeva ohjeistus muuttuu. Henkilösuojainten käyttöä ohjeistavat mm. Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan epidemiologinen toiminta, STM, THL ja Traficom.
Päätöksen perustelut
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja on tehnyt 16.2.2021 § 27 päätöksen, jonka mukaan toimialan ulkoisille sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajille korvataan korona-pandemian aiheuttamia lisäkustannuksia suojavälineiden hankinnasta laskennallisen korvausmallin mukaisesti.
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialalla on voimassa oleva, sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätökseen 8.3.2019 § 39 perustuva puitejärjestely (HEL 2018-008398) matkapalvelujen liikennöinnistä. Puitesopimus sisältää vammaispalvelulain, sosiaalihuoltolain, kehitysvammalain, lastensuojelulain tai muun lainsäädännön perusteella hankittavan matkapalveluiden, liikennöinnin suoraohjauksen ja ylivuotoliikenteen, yhdistetyn suoraohjauksen ja ylivuotoliikenteen sekä täydentävän liikenteen.
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja on hankintapäätöksellä 8.3.2019 § 39 valinnut matkapalvelujen liikennöinnin puitejärjestelyn kaksivuotiselle sopimuskaudelle osa-alueeseen 1. suoraohjaus ja osa-alueeseen 2. ylivuotoliikenne palveluntuottajiksi seuraavat palveluntuottajat:
- A&H Taksipalvelut Oy,
- Ahlgrens Bilar Oy Ab
- Cabing Oy,
- Handren shukr Oy,
- Helsingin Telepalvelu Oy,
- Helsinki Air Shuttle Oy,
- Javatrans Oy,
- Koillisen liikennepalvelut Oy,
- Kuljetus Jukkis oy,
- Mankkaan Taksi Oy,
- Mavo Oy,
- Menevä Oy,
- Mr. Taxi Oy,
- Oy Joyride Transfer Ab,
- Rapiditaxi Oy,
- Taksikuljetus Oy,
- Taxibusline24 oy,
- Taxiline Koskinen Oy,
- Teemun taksi ky,
- Tmi Nipitiri,
- TransEdu Oy,
- Vehari Oy
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja on hankintapäätöksellä 3.9.2019 § 121 valinnut matkapalveluiden liikennöinnin puitejärjestelyn osa-alueeseen 3. yhdistetty suora-ohjaus ja ylivuotoliikenne palveluntuottajiksi kaksivuotiselle sopimuskaudelle seuraavat palveluntuottajat:
- Ahlgrens Bilar Oy Ab,
- Helsinki Air Shuttle Oy,
- Jormas Taxi,
- Junetum Oy,
- Mankkaan Taksi Oy,
- Mavo Oy,
- Menevä Oy,
- Mr. Taxi Oy,
- Tukasmo Oy,
- TransEdu Oy,
- Taksikuljetus Oy
Lisäksi Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja on hankintapäätöksellä 27.5.2020 § 104 valinnut matkapalveluiden täydentävän liikennöinnin palveluntuottajiksi kaksivuotiselle sopimuskaudelle seuraavat palveluntuottajat:
- Menevä Oy,
- Taksi Helsinki Oy
Kunnan järjestämisvastuulla olevissa palveluissa asiakkaan terveys tai turvallisuus eivät saa vaarantua esimerkiksi palveluntuottajan henkilösuojainten puuttumisen takia. Sosiaali- ja terveystoimiala ja epidemiologinen toiminta ovat 17.9.2021 antaneet matkapalvelujen palveluntuottajille päivitetyn ohjeen asiakkaiden kuljettamisesta koronapandemian aikana. Ohjeen mukaisesti kuljettajan on muun muassa käytettävä henkilökohtaiseen suojautumiseen ja asiakkaan terveyden turvaamiseksi kirurgista suu-nenäsuojainta, suoja-käsineitä sekä alkoholipitoista käsihuuhdetta asiakaskuljetusten aikana. Henkilösuojainten käytön johdosta COVID- 19 –tartunnat on saatu pidettyä matkapalveluissa kurissa.
COVID-19 -pandemia on lisännyt matkapalveluissa henkilösuojainten käyttöä tavalla, johon puitejärjestelyyn kuuluvien palveluntuottajien varautuminen on ollut ennakkoon mahdotonta. Matkapalvelujen liikennöinnissä henkilösuojaimia ei normaalioloissa käytetä, eivätkä palveluntuottajat ole voineet varautua henkilösuojaimista aiheutuviin, yllättäviin lisäkustannuksiin, minkä vuoksi sosiaali- ja terveystoimiala päättää muuttaa matkapalveluiden liikennöinnin puitesopimuksia henkilösuojainten korvausten osalta.
Puitesopimuksia muutetaan siten, että sosiaali- ja terveystoimiala korvaa palveluntuottajille yhden kappaleen kirurgista suu-nenäsuojusta, yhden parin suojakäsineitä ja 10 ml alkoholipitoista käsihuuhdetta jokaista, erillistä yhdensuuntaista matkaa kohden. Henkilösuojaimet korvataan vain helsinkiläisten asiakkaiden kuljetusten osalta. Korvat-tavien henkilösuojainten keskimääräinen kappalehinta perustuu HUS-logistiikan keskimääräiseen kappalehintaan.
Sopimusmuutos tulee voimaan 1.1.2022 alkaen. Sopimusmuutos on määräaikainen ja se on voimassa enintään 31.12.2022 asti.
Ajalla 1.1.-30.11.2021 suojavarustekustannuksia on maksettu palveluntuottajille noin 450 000 euroa. Vuonna 2022 arvioidaan ajettavan noin 600 000 yhdensuuntaista matkaa, ja sosiaali- ja terveystoimialalle aiheutuu sopimusmuutoksesta noin 510 000 euron (alv 0 %) lisäkustannukset.
Korvaus maksetaan kuukausittain jälkikäteen palveluntuottajan lähettämän erillisen laskun mukaisesti. Laskun liitteenä tulee olla MobiRouter-järjestelmästä saatu yhdensuuntaisten ajettujen matkojen määrä laskutettavan kuukauden aikana.
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan oikeus toteuttaa sopimusmuutos perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen 9.10.2018 § 249, jolla se oikeutti sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset ja päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Detta beslut publicerades 22.12.2021
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Niko Reunanen, kuljetuspalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 51991