Hankesuunnitelma, terveyshyötyarvio -tuoteperheen hyödyntäminen ja integrointi Apottiin 2021" -hankesuunnitelma, Sosiaali- ja terveystoimiala
Päätös "Terveyshyötyarvio -tuoteperheen hyödyntäminen ja integrointi Apottiin 2021" -hankesuunnitelman hyväksymisestä
Päätös
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan osallistumisen Helsingin kaupungin, Kustannus Oy Duodecimin Ab:n, Oy Apotti Ab:n ja Perusturvaliikelaitos Saarikan väliseen Terveyshyötyarvio -hankkeen kolmanteen vaiheeseen: Terveyshyötyarvio -tuoteperheen hyödyntäminen ja integrointi Apottiin 2021. Hankkeen omistaa Helsinki ja sen kokonaiskustannusten arvio Helsingille on 439 996,06 €.
Samalla toimialajohtaja päätti hyväksyä mainitun hankkeen liitteenä olevan hankesuunnitelman ja todeta, että Helsingin osalta hankkeen etenemisestä raportoidaan kaupunginkansliaan, toimialan johtoryhmälle, hankkeen ohjausryhmälle, sote-uudistushankkeiden hallinnon johtoryhmälle sekä sosiaali- ja terveysministeriöön. Toimialajohtaja nimesi hankkeen omistajaksi terveysasemien johtajalääkärin ********** Terveyshyötyarvio jatkaa vuoden 2021 yhtenä kaupungin digitaalisista kärkihankkeista.
Kustannus Oy Duodecim Ab:lta hankittavasta asiantuntijapalvelusta tehdään erillinen hankintapäätös. Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun hankintapäätös on tehty ja osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen.
Hanke toteutetaan ajanjaksolla 1.1.2021 - 31.12.2021 ja se on jatkoa hankkeille:
- Laatudatasta vaikuttavuuteen (myöhemmin nimellä Terveyshyötyarvio -hanke) 2016-2018 (Sitra, Saarikka, Helsinki ja Oy Duodecim Ab) diaarinumero: HEL 2016-009795 (virastopäällikkö § 135, 9.9.2016)
- Terveyshyötyarvio-tuoteperheen kehittämis- ja innovaatiohanke 2019-2020 (Oy Duodecim Ab, Helsinki ja Saarikka) diaarinumero: HEL 2016-009795 (sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja § 96, 27.6.2019).
Päätöksen perustelut
Sosiaali- ja terveystoimialan strategisina tavoitteina on väestön terveys- ja hyvinvointierojen kaventaminen sekä palvelujen saatavuuden ja tuottavuuden parantaminen. Tähän pyritään palveluja uudistamalla siten, että palvelujen tuottamisen tapaa ja palveluverkkoa uudistetaan laajamittaisesti. Uudistamisessa integroidaan sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja ja toimintoja siten, että asiakkaiden palvelutarpeeseen vastataan kokonaisvaltaisesti yksittäisten ongelmien hoitamisen sijaan. Palveluiden on määrä olla asiakkaan näkökulmasta joustava ja hyvin palvelutarpeisiin vastaava kokonaisuus.
Toimialalla on vuoden 2015 aikana käynnistetty terveys- ja hyvinvointieroja kuvaavien indikaattoreiden kehittäminen ja käyttöönotto. Keskeisille kansanterveysongelmille on tuotantokäytössä 10 terveys- ja 5 hyvinvointi-indikaattoria. Indikaattoreiden avulla pystytään arvioimaan palveluiden vaikuttavuutta, löytämään korkeimman riskin asiakkaat, segmentoimaan asiakastarpeen mukaan ja kohdentamaan voimavaroja suurimman riskin asiakasryhmiin.
Kirjatuille terveysindikaattoreille syntyy Terveyshyötyarvion myötä laajasti hyödynnettävä raportointikeino, jolloin mahdollistuu organisaatio-, toimintayksikkö-, tiimi-, ammattilainen-, asiakasryhmä- ja asiakastasoinen terveys- ja hyvinvointiriskien raportointi. Terveysindikaattorien lisäksi raportoinnissa tarjoutuu tarkastettavaksi diagnoosi-, lääkitys- ja laboratoriotiedot ja näiden yhdistely ja peilaaminen Käypähoito-suosituksiin. Terveyshyötyarvio-tuoteperheen avulla pystytään myös löytämään hoitovajeita ja suuntaamaan interventioita vaikuttavimpien ja taloudellisimpien interventioiden suuntaan.
Terveyshyötyarviota voidaan hyödyntää sekä tiedolla johtamisessa että välittömässä potilastyössä ammattilaisen työn tukena. Hankkeen toisen vaiheen päättyessä 31.12.2020 kehitystyö on edennyt tuotantovalmiiseen työkaluun, jonka tuloksia voidaan hyödyntää ja käyttöä tietojohtamisen rooleilla laajentaa. Vuoden 2021 hankkeessa pääpaino on työkalun Apotti -integraatiossa ja hyödyntämisen edistämisessä. Terveyshyötyarvion vaikuttavuuden seurannan ja parantamisen mahdollisuudet tukevat sekä rakenneuudistus- että sote-keskushankkeiden hyötytavoitteiden saavuttamista.
Hallintosäännön 5 luvun 9 §:n 1 momentin mukaan sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja johtaa sosiaali- ja terveystoimialan toimintaa ja hallintoa.
Detta beslut publicerades 05.03.2021
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Iida Rajala, tietosuojalakimies, puhelin: 09 310 22957
Timo Lukkarinen, terveysasemien johtajalääkäri, puhelin: 09 310 42611
Petri Otranen, tietohallintopäällikkö, puhelin: 09 310 76489