Hankinta, lukion opetushenkilöstön täydennyskoulutuskokonaisuus, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Oikaisuvaatimus LOPS-osaamisen kehittämisen kokonaisuutta koskevan pienhankintasopimuksen purkamista koskevasta päätöksestä
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä ES Pedagogica Oy:n Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan hallintojohtajan 7.12.2021 (§ 30) päätökseen ”Päätös LOPS-osaamisen kehittämisen kokonaisuutta koskevan pienhankintasopimuksen purkamisesta” kohdistaman oikaisuvaatimuksen.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
ES Pedagogica Oy teki 7.12.2021 päivätyn oikaisuvaatimuksen hallintojohtajan päätöksestä 30 § 7.12.2021 (diaarinumero HEL 2021-002406), jolla purettiin henkilöstön täydennyskoulutuksen järjestämistä (LOPS Osaamisen kehittämisen kokonaisuus) koskeva hankintasopimus päättymään 1.1.2022 alkaen.
Hankintasopimus perustui hallintojohtajan 16.4.2021 tekemällään päätökseen (§7 Hankinta, LOPS-osaamisen kehittämisen kokonaisuus, suomen- ja ruotsinkieliset lukiot), jolla hankittiin henkilöstön täydennyskoulutusta (LOPS Osaamisen kehittämisen kokonaisuus, diaarinumero HEL 2021-002406) ES Pedagogica Oy:ltä. Sopijapuolten välinen hankintasopimus oli allekirjoitettu 12.5.2021 ja sen oli tarkoitus olla voimassa enintään 28.3.2023 asti.
Hankinnan ennakoitu sitoumukseton kokonaisarvo oli noin 108 000 euroa. Kyseessä oli hankintalain (1397/2016) 25 §:n liitteen E mukaisen kynnysarvon alittava pienhankinta, joka kilpailutettiin kevyesti avoimella menettelyllä. Kilpailutus perustui Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan 3.3.2021 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2021-002406 ”Helsingin kaupungin LOPS osaamisen kehittämisen kokonaisuus”.
Toimiala päätti purkaa ES Pedagogica Oy:n kanssa allekirjoitetun hankintasopimuksen 1.1.2022 alkaen. Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan hallintojohtaja teki pienhankintasopimuksen purkamista koskevan päätöksen 7.12.2021. Päätös annettiin tiedoksi samana päivänä asianosaiselle.
Osapuolten välisessä hankintasopimuksessa sovellettiin julkisten palveluhankintojen yleisiä sopimusehtoja (JYSE 2014 Palvelut, Huhtikuu 2017 / Päivitysversio) siltä osin, kuin niistä ei ollut poikettu sopimusasiakirjassa.
Kyseisten ehtojen luvussa 13 on ilmoitettu perusteita, joiden nojalla sopijapuolella on oikeus purkaa hankintasopimus olennaisen sopimusrikkomuksen perusteella. Kohdan 13.6 mukaan sopijapuoli saa purkaa sopimuksen kokonaan tai osittain, jos toinen sopijapuoli on olennaisesti rikkonut sopimusvelvoitteitaan tai on ilmeistä, että olennainen sopimusrikkomus tulee tapahtumaan. Olennaisena sopimusrikkomuksena pidetään muun muassa sitä, ettei palvelu vastaa sovittua ja virhe tai siitä tilaajalle aiheutuneet seuraukset ovat vähäistä suurempia eikä virhettä tilaajan huomautuksesta huolimatta viipymättä korjata tai virheet ovat toistuvia. Kohdan 10.3 mukaan, ellei toisin ole sovittu, palveluntuottaja
on oikeutettu laskuttamaan sovitut maksut, kun palvelu on suoritettu.
Toimiala katsoi purkupäätöksessään, että sopijapuolten välisen pienhankintasopimuksen purkuperuste oli käsillä, sillä tilaajan ja palveluntuottajan välisessä hallinnollisessa yhteistyössä oli ilmennyt olennaisia puutteita. Palveluntuottajalla ei ollut käytössään tarjouksessa ilmoitettua verkkoalustaa, eikä sen järjestämiä etätilaisuuksia ollut toteutettu tarjouksessa esitetyllä tavalla. Tilaaja oli joutunut lisäksi pyytämään palveluntuottajaa tekemään korjauksia koulukohtaiseen viestintäänsä. Lisäksi toimialan keräämän kirjallisen asiakaspalautteen perusteella palvelun laadussa oli ilmennyt toistuvia puutteita.
Toimiala katsoi purkuperusteeksi myös, että ES Pedagogica Oy oli JYSE 2014 Palvelut -vakioehtojen kohtien 3.3 ja 7.2 vastaisesti jättänyt ilmoittamatta tilaajalle alihankkijan ja nimettyjen palvelun tuottamisesta vastaavien henkilöjen vaihtumisesta sopimussuhteessa. Kohdan 7.2 mukaan, jos tilaaja on edellyttänyt palvelun tuottamiseen osallistuvien henkilöiden nimeämistä, nimetyt henkilöt tuottavat hankintasopimuksen kohteena olevat palvelut. Palveluntuottajalla ei ole oikeutta vaihtaa nimettyä henkilöä ilman tilaajan suostumusta. Tämä palveluntuottajan henkilöstössä tapahtunut muutos oli toimialan näkemyksen mukaan heikentänyt palvelun laatua olennaisesti.
Oikaisuvaatimuksen tekijä on 7.12.2021 päivätyssä vastineessaan esittänyt, ettei toimiala ole vaatinut O365-verkkoalustaa palveluntuottajan kommunikaatiossa. ES Pedagogica Oy katsoo sopimusvelvoitteiden täyttyneen, kun kaikki sovitut 1A moduulin koulutustilaisuudet on pidetty Zoom-välitteisesti verkossa kesäkuussa 2021 sovitus palveluntuottajan verkkoalusta ja aikataulun mukaisesti. Lisäksi sen mukaan toimialan palvelun virheeksi katsomaa verkkoalustoja koskevaa ongelmaa ei ole pyritty korjaamaan asianmukaisesti ja vastavuoroisella tavalla. ES Pedagogica Oy katsoo, ettei toimiala ole reklamoinut heitä palveluntuottajan verkkoalustavaatimusta koskevasta virheestä asianmukaisesti.
Toiseksi oikaisuvaatimuksen tekijä on vastineessaan myös esittänyt eriävän mielipiteensä siitä, että toimiala on tilaajana joutunut pyytämään ES Pedagogica Oy:tä tekemään korjauksia koulukohtaiseen viestintäänsä.
Kolmanneksi oikaisuvaatimuksen tekijä on kiistänyt toimialan näkemyksen siitä, että hankintasopimus on purettava palvelun sisältöön liittyvien olennaisten ja toistuvien virheiden johdosta.
Neljäntenä perusteena oikaisuvaatimuksen tekijä esittää, ettei se ole vaihtanut tai salannut nimeämiään palvelun toteutuksesta vastaavia henkilöitä, eikä se näin ollen olisi toiminut JYSE 2014 Palvelut -ehtojen vastaisesti henkilöstön vaihdoksia koskevan ilmoituskäytännön osalta.
Oikaisuvaatimuksen tekijä on vastineessaan viitannut useisiin JYSE 2014 Palvelut -ehtojen kohtiin, jotka eivät kuitenkaan sovellu käsillä olevaan tilanteeseen palveluntuottajan esittämillä tavoilla. Toimialan päätös purkaa pienhankintasopimus ei ole vakioehtojen luvun 18 mukainen erityistilanne, kuten hankintalain (1397/2016) 81 §:n 1 momentin 3-11 kohdissa tarkoitetusta harkinnanvarainen poissulkemisperuste, palveluntuottajan taloudellisten tai muiden olosuhteiden olennainen muutos taikka sellainen hankintasopimuksen olennainen muutos, joka olisi edellyttänyt uutta kilpailutusmenettelyä. Toisin kuin oikaisuvaatimuksen tekijä esittää, toimialan pienhankintasopimuksen purkamista koskevassa päätöksessä ei myöskään ollut kyse tilaajavastuulain (1233/2006) mukaisten selvitysten tai todistusten toimittamisen laiminlyönnistä, palveluntuottajan tilaajavastuulain mukaisten velvoitteiden laiminlyönnistä taikka lähetetyn työntekijän sosiaaliturvan määräytymistä koskevan todistuksen toimittamisesta tilaajalle (JYSE 2014 Palvelut -ehtojen luku 19).
Oikaisuvaatimuksen tekijä on lisäksi esittänyt toimialalle vaatimuksen siitä, että Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tulisi korvata palveluntuottajalle kevään 2022 osalta ES Pedagogica Oy:n etukäteen aikatauluttamia ja suunnittelemia palveluja. Toimiala toteaa, ettei ES Pedagogica Oy:ltä hankittua palvelua ole vielä kevään 2022 osalta suoritettu JYSE 2014 Palvelut -ehtojen kohdan 10.3 mukaisella tavalla niin, että palveluntuottajalle muodostuisi suoritetun palvelun laskutusoikeus.
Toimiala päättää hylätä päätökseen ES Pedagogica Oy:n oikaisuvaatimuksen, sillä se katsoo, ettei perusteita pienhankintasopimuksen purkamista koskevan päätöksen muuttamiselle tai kumoamiselle ole.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala Hallinto- ja tukipalvelut Hallintojohtaja 07.12.2021 § 30
Päätös
Hallintojohtaja päätti, että Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan ja ES Pedagogica Oy:n välinen pienhankintasopimus henkilöstön täydennyskoulutuksen järjestämisestä (LOPS Osaamisen kehittämisen kokonaisuus) puretaan palvelun sisältöön liittyvien olennaisten ja toistuvien virheiden johdosta.
Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan ja ES Pedagogica Oy:n välisen sopimussuhteen purku tulee voimaan 1.1.2022 lukien.
Päätöksen perustelut
Hallintojohtaja päätti 16.4.2021 tekemällään päätöksellä (§7 Hankinta, LOPS-osaamisen kehittämisen kokonaisuus, suomen- ja ruotsinkieliset lukiot) hankkia henkilöstön täydennyskoulutusta (LOPS Osaamisen kehittämisen kokonaisuus, diaarinumero HEL 2021-002406) ES Pegagogica Oy:ltä. Hankintasopimus allekirjoitettiin 12.5.2021 ja sen oli tarkoitus olla voimassa enintään 28.3.2023 asti.
Hankinnan ennakoitu sitoumukseton kokonaisarvo oli noin 108 000 euroa. Kyseessä oli hankintalain (1397/2016) 25 §:n kynnysarvon alittava pienhankinta, joka kilpailutettiin kevyesti avoimella menettelyllä.
Kilpailutus perustui Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan 3.3.2021 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2021-002406 ”Helsingin kaupungin LOPS osaamisen kehittämisen kokonaisuus”.
Osapuolten välisessä hankintasopimuksessa on sovellettu julkisten palveluhankintojen yleisiä sopimusehtoja (JYSE 2014 Palvelut, Huhtikuu 2017 / Päivitysversio) siltä osin, kuin niistä ei ole poikettu tässä sopimusasiakirjassa.
Kyseisten ehtojen luvussa 13 on ilmoitettu perusteita, joiden nojalla sopijapuolella on oikeus purkaa hankintasopimus olennaisen sopimusrikkomuksen perusteella. Kohdan 13.6 mukaan sopijapuoli saa purkaa sopimuksen kokonaan tai osittain, jos toinen sopijapuoli on olennaisesti rikkonut sopimusvelvoitteitaan tai on ilmeistä, että olennainen sopimusrikkomus tulee tapahtumaan. Olennaisena sopimusrikkomuksena pidetään muun muassa sitä, ettei palvelu vastaa sovittua ja virhe tai siitä tilaajalle aiheutuneet seuraukset ovat vähäistä suurempia eikä virhettä tilaajan huomautuksesta huolimatta viipymättä korjata tai virheet ovat toistuvia. Kohdan 10.3 mukaan, ellei toisin ole sovittu, palveluntuottaja on oikeutettu laskuttamaan sovitut maksut, kun palvelu on suoritettu.
Toimiala katsoo, että sopijapuolten välisen pienhankintasopimuksen purkuperuste on käsillä, sillä tilaajan ja palveluntuottajan välisessä hallinnollisessa yhteistyössä on ilmennyt olennaisia puutteita. Palveluntuottajalla ei ole ollut käytössään tarjouksessa ilmoitettua verkkoalustaa, eikä sen järjestämiä etätilaisuuksia ole toteutettu tarjouksessa esitetyllä tavalla. Tilaaja on joutunut lisäksi pyytämään palveluntuottajaa tekemään korjauksia koulukohtaiseen viestintäänsä. Lisäksi toimialan keräämän kirjallisen asiakaspalautteen perusteella palvelun laadussa on ilmennyt toistuvia puutteita.
Toimiala katsoo lisäksi, että ES Pedagogica Oy on JYSE 2014 Palvelut -vakioehtojen kohtien 3.3 ja 7.2 vastaisesti jättänyt ilmoittamatta tilaajalle alihankkijan ja nimettyjen palvelun tuottamisesta vastaavien henkilöjen vaihtumisesta sopimussuhteessa. Kohdan 7.2 mukaan, jos tilaaja on edellyttänyt palvelun tuottamiseen osallistuvien henkilöiden nimeämistä, nimetyt henkilöt tuottavat hankintasopimuksen kohteena olevat palvelut. Palveluntuottajalla ei ole oikeutta vaihtaa nimettyä henkilöä ilman tilaajan suostumusta. Tämä palveluntuottajan henkilöstössä tapahtunut muutos on toimialan näkemyksen mukaan heikentänyt palvelun laatua olennaisesti.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala Hallinto- ja tukipalvelut Hallintojohtaja 16.04.2021 § 7
Lisätiedot
Jaana Kariniemi, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 310 82745
Detta beslut publicerades 21.01.2022
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Föredragande
Mer information fås av
Janne Tarkoma, hankintalakimies, puhelin: 09 310 21582