Hankinta, asiantuntijatyö, robotiikkaratkaisujen toteutus Apotti-järjestelmän käyttöönotossa, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2021-002416
Ärendet har nyare handläggningar
§ 14
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Asiantuntijatyön hankinta robotiikkaratkaisujen toteutukseen Apotti-järjestelmän käyttöönotossa

Informationsförvaltningschef

Päätös

Tietohallintopäällikkö päätti hankkia Oy Apotti Ab:ltä asiantuntijatyötä robotiikkaratkaisujen toteutukseen Apotti-järjestelmän käyttöönotossa tarvittavien tietojen siirtoon vanhoista järjestelmistä Apotti-järjestelmään.

Edelleen tietohallintopäällikkö päätti, että hankinnan kokonaiskustannukset saavat olla enintään 41 325 euroa (alv 0%).

Lisäksi tietohallintopäällikkö päätti, että hankinnan kertakustannukset maksetaan atk-investointimäärärahoista hankkeelta numero 398090100561 Tekoälyn ja robotiikan hyödyntäminen.

Päätöksen perustelut

Helsingin sosiaali- ja terveydenhuollossa otetaan käyttöön Apotti-järjestelmä huhtikuussa 2021. Hankkeen toteutusaikataulu on haastava ja tiedonsiirtojen toteutus on laaja. Osana käyttöönottoa on tarpeen siirtää tietoja vanhoista järjestelmistä ohjelmistorobottien avulla, sillä manuaalinen tietojen siirto ei ole mahdollista annetussa aikataulussa. Tässä yhteydessä sosiaali- ja terveystoimiala haluaa tehostaa toimintaansa ja korvata työläitä manuaalisia työprosesseja ottamalla käyttöön ohjelmistorobotiikan toteutuksia. Ohjelmistorobottien avulla pystytään vapauttamaan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten työaikaa muuhun työhön.

Hankittavan palvelun kokonaiskustannus on arviolta enintään 41 325 euroa (alv 0 %). Apotti-järjestelmän tiedonsiirroissa tarvittavan ohjelmistorobotiikan laajuutta tarkennetaan toteutusten aikana. Hankinnassa toteutettavan palvelun perustamiskustannukset ovat 12 525 euro (alv 0 %), sisältäen ylläpitotyöt vuoden 2021 loppuun. Hankinnassa toteutettavien robottien käyttöönottokustannukset alihankintatöineen ovat arviolta 28 800 euroa (alv 0 %).

Hankinta perustuu toimittajan Oy Apotti Ab:n tarjoukseen 66/2020 (v1.1) 12.2.2021.

Hankintaan ei sovelleta hankintalakia koska kyseessä on hankintalain (1397/2016) 15 §:n perusteella toteutettava sidosyksikköhankinta.

Tietohallintopäällikön oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 19.1.2021 § 14.

Detta beslut publicerades 05.03.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Arja Rantanen, ICT-kehityspäällikkö, puhelin: 09 310 75505

arja.rantanen@hel.fi

Beslutsfattare

Petri Otranen
tietohallintopäällikkö