Virkasuhteen täyttäminen, maankäyttö ja kaupunkirakenne, liikenne- ja katusuunnittelu, yksikön päällikön virka, työavain KYMP-01-23-21
Kaupunkiympäristön toimialan maankäyttö ja kaupunkirakenne –palvelukokonaisuuden liikenne- ja katusuunnittelu -palvelun liikennejärjestelmäyksikön päällikön viran täyttäminen
Päätös
Maankäyttöjohtaja valitsi liikenne- ja katusuunnittelu -palvelun liikennejärjestelmäyksikön päällikön virkaan (vakanssi 514101) **********
Valittu hoitaa virkaa vuosiloman sijaisena 7.6.-31.7.2021 ja vakituisesti 1.8.2021 alkaen 4896,52 euron tehtäväkohtaisella palkalla.
Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, päätös on ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä kuukauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.
Virkaan kuuluu kuuden kuukauden (6 kk) koeaika.
Päätöksen perustelut
Virka tulee avoimeksi, kun yksikön päällikkö irtisanoutui virasta 1.8.2021 lukien.
Valinta perustuu hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom. 5 kohtaan.
Viran täyttömenettely
Virka on ollut julkisesti haettavana 23.2.-15.3.2021. Hakuilmoitus julkaistiin Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointipalvelussa, TE-palveluissa, Duunitorilla, Oikotiellä ja Helsingin Sanomissa.
Yksikön päällikön tehtävänä on johtaa liikennejärjestelmäyksikköä, joka vastaa Helsingin liikennejärjestelmänkehittämisestä sisältäen myös liikennepoliittisten linjausten ja erilaisten ohjelmien valmistelun.
Lisäksi tehtäviin kuuluu työskentely verkostoissa, osallistuminen aktiivisesti alan kehittämiseen ja uusien toimintatapojen käyttöönottamisen edistämiseen. Yksikön päällikkö on liikenne- ja katusuunnittelupalvelun ohjausryhmän jäsen ja vastaa yksikön vastuulla olevien päätösasioiden valmistelusta Kaupunkiympäristölautakuntaan.
Yksikön päällikön kelpoisuusehtona on tehtävään soveltuva ylempi korkeakoulututkinto sekä suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito.
Hakuilmoituksen mukaan virkaan haetaan kehittämisorientoitunutta, yhteistyökykyistä ammattilaista, jolla on asiakaslähtöinen työote. Lisäksi odotetaan erinomaisia vuorovaikutustaitoja ja taitoa esittää asiat sujuvasti myös englanniksi. Hakijoiden odotetaan olevan innostava ja motivoiva esihenkilö, jolla on näyttöä valmentavasta johtamisesta.
Eduksi ilmoitettiin katsottavan kokemus esihenkilötyöstä ja kaupungin liikennejärjestelmän kehittämisestä.
Virkaa täytettäessä tulee ottaa huomioon perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.
Valintaprosessi
Virkaa haki hakuajan kuluessa 12 henkilöä, joista yksi ei täyttänyt kelpoisuusvaatimusta koulutuksen osalta. Liitteenä on hakemusten perusteella laadittu yhteenveto. Yhteenvedon tiedot perustuvat hakijan hakemuksessa antamiin tietoihin.
Hakemusten perusteella ensimmäiseen haastatteluun kutsuttiin ********** Hakijoita haastattelivat 17.-25.3.2021 liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen, yksikön päällikkö Kati Kiyancicek ja palvelussuhdepäällikkö Heidi Mellanen.
Hakemusten ja haastattelujen perusteella henkilöarviointiin kutsuttiin ********** Henkilöarvioinnin suoritti Psycon Oy 29.-31.3.2021.
Toiseen haastatteluun kutsuttiin ********** Hakijoita haastattelivat 8.-12.4.2021 maankäyttöjohtaja Rikhard Manninen, liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen ja palvelussuhdepäällikkö Heidi Mellanen.
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
Perustelut valintaesitykselle
Yksikön päällikön tehtävässä korostuvat näkemys kaupungin liikennejärjestelmän kehittämisestä, valmentava johtamistapa sekä kehittämisorientoitunut, yhteistyökykyinen ja asiakaslähtöinen työote.
Haastatteluissa kiinnitettiin erityistä huomioita hakijoiden vuorovaikutustaitoihin, yhteistyökykyyn, motivaatioon sekä valmiuteen innostaa ja motivoida.
Lopullinen vertailu suoritettiin kolmen kärkihakijan ********** välillä.
********** on laaja-alainen osaaminen liikennejärjestelmäsuunnittelusta ja näkemyksellisyyttä liikennejärjestelmän kehittämiseen. Hänellä on vahva motivaatio vaikuttaa liikennejärjestelmän kehittämiseen myös oman substanssiosaamisensa kautta.
Hänellä on jo hieman kokemusta esihenkilötyöstä tiimipäällikön roolissa. Esihenkilötyössä häntä motivoi mahdollisuus vaikuttaa laajemmin liikennejärjestelmän kehittymiseen sekä asiantuntijoiden johtaminen.
Haastattelussa hänestä välittyy määrätietoinen, tavoitteellinen ja järjestelmällinen kuva. Hänellä on hyvät kommunikointitaidot ja hänen vuorovaikutustaidoissaan korostuu asiakeskeisyys ja selkeys.
********** on laaja-alainen osaaminen liikennejärjestelmäsuunnittelusta, joka painottuu joukkoliikenteeseen ja erityisesti raideliikenteeseen. Hänellä on vahva motivaatio kehittää Helsingin liikennejärjestelmää kestävän kasvun suuntaan ja hänellä on halu vaikuttaa tehtäviin ratkaisuihin ja linjauksiin asiantuntijana.
Projektipäällikkönä hänen työskentelytapansa on suunnitelmallinen, harkitseva ja asiaan hyvin paneutuva ja perehtyvä. Hänessä korostuu vahva asiantuntemus sekä analyyttinen ja kehittävä työote.
Haastattelussa hänestä välittyy yhteistyökykyinen kuva. Hänen kommunikointitapansa on selkeä ja vuorovaikutteinen. Hän tuo näkemyksensä esiin perustellusti ja harkiten.
Maankäyttöjohtaja katsoo hakijoiden työkokemuksen, koulutuksen sekä haastatteluista ja psykologisista henkilöarvioinneista ilmenevien seikkojen perusteella, että ********** on yksikön päällikön virkaan parhaiten soveltuva.
Valintaa puoltavat hänen laaja-alainen osaaminen ja kokemus liikennejärjestelmäsuunnittelusta ja näkemyksellisyys liikennejärjestelmän kehittämisestä kokonaisuutena.
Hänen ammatillinen osaaminen keskittyy liikennejärjestelmäyksikön tehtäväkenttään kuuluviin kysymyksiin ja hänen aiempi työkokemuksensa sekä hyvät henkilökohtaiset valmiudet työskennellä valmentavalla johtamisotteella tukevat erinomaisesti edellytyksiä suoriutua asiantuntijaorganisaation esihenkilönä.
********** on erittäin motivoitunut vaikuttamaan liikennejärjestelmän kokonaisvaltaiseen kehittämiseen esihenkilötehtävän kautta. Rekrytointiprosessin aikana on vahvistunut kokemus siitä, että hänellä on hyvä käsitys jaetusta johtajuudesta sekä asiantuntijatyön johtamisesta. Hänen johtamisnäkemyksessään korostuu valmentava ote ja hänellä on halu toimia asiantuntijoiden sparraajana ja coachina taustalla sekä tukena. Hänessä korostuu positiivinen asenne ja innostuneisuus tehtävään.
Hänellä on näyttöä tavoitteellisesta ja tuloksekkaasta toiminnasta verkostoissa tehtävästä, lain velvoittamasta liikennejärjestelmätyöstä sekä asioiden eteenpäin viemisestä. Hänellä on kehittämisorientoitunut ja asiakaslähtöinen näkemys kaupungin liikennejärjestelmän kehittämisestä sekä aktiivinen, aloitteellinen ja yhteistyökykyinen työskentelytapa. Tämä yhdistettynä rauhalliseen ja mutkattomaan vuorovaikutustyyliin tekee hänestä taitavan osaajan johtamaan liikennejärjestelmän kehittämistä.
Detta beslut publicerades 16.04.2021
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Rikhard Manninen, maankäyttöjohtaja, puhelin: 09 310 37160