Tutkimuslupa, Lapsiperheiden kotipalvelun ja lastensuojelun avohuollon välinen yhteistyö Helsingissä

HEL 2021-003256
Ärendet har nyare handläggningar
§ 31
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Tutkimuslupa tutkimukseen "Lapsiperheiden kotipalvelun ja lastensuojelun avohuollon välinen yhteistyö Helsingissä"

Direktör för familje- och socialtjänster

Päätös

Perhe- ja sosiaalipalveluiden johtaja myönsi tutkimusluvan ********** ym. tutkimukselle "Lapsiperheiden kotipalvelun ja lastensuojelun avohuollon välinen yhteistyö Helsingissä" (AMK-opinnäytetyö). Tutkimuksen yhteyshenkilöitä ovat johtava ohjaaja ********** ja johtava sosiaalityöntekijä ********** Tutkimuslupa on voimassa 31.12.2021.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.

Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali- ja terveystoimelle.

Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia.

Tutkijalle myönnetään erilliset katseluoikeudet Pegasos–potilastietojärjestelmään tutkimusjoukkoon kuuluvien asiakkaiden potilastietojen tarkastelua varten. Pegasos-potilastietojärjestelmän aktiivikäyttö on päättynyt. Lukutilainen Pegasos on käytettävissä mahdollisesti huhti-toukokuulle 2022 (tarkkaa aikataulua ei ole), jonka jälkeen järjestelmä saatetaan ajaa alas. Tutkijalle myönnetyt katseluoikeudet ovat voimassa korkeintaan järjestelmän alasajoon asti. Päätöksen saamisen jälkeen tutkimusluvan hakija täyttää hakemuslomakkeen Te-051 (Käyttöoikeushakemus ja vaitiolositoumus terveystoimen asiakas- ja potilastietojärjestelmiin) ja toimittaa allekirjoitettuna postissa osoitteeseen Helsingin kaupungin sosiaali-ja terveystoimiala, tietojärjestelmäpalvelut, Pegasos-helpdesk/käyttöoikeudet, PL 6065, 00999 Helsingin kaupunki.

Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali- ja terveystoimeen.

Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali- ja terveystoimialan käyttöön osoitteella: tutkimusluvat.sote@hel.fi. Valmiit tutkimukset ovat henkilökunnan käytettävissä sosiaali- ja terveystoimen intrasivuilla.

Päätöksen perustelut

Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia lastensuojelun avohuollon asiakkuuksien kulkua lapsiperheiden kotipalveluun. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää kuinka kauan kotipalveluun pääsy lastensuojelun avohuollon asiakkailta kestää ja voidaanko prosessia kehittää entistä asiakaslähtöisemmäksi. Tutkimusaineistoa kerätään työntekijöille suunnatuilla kyselyillä sekä tehdään tiedonkeruu palvelulähetteistä ja asiakastietojärjestelmän kautta. Aineisto säilytetään ilman henkilötietoja tietoturvallisesti tietoturvaselosteen mukaisesti. Kaikki aineisto hävitetään tutkimuksen valmistuttua, kuitenkin viimeistään 31.12.2021.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 8.5.2018 § 134 mukaan sosiaalihuollon asiakirjojen ja terveydenhuollon potilasasiakirjojen antamisesta päättää perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja.

Detta beslut publicerades 28.07.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Mia Mäntymaa, kehittämissuunnittelija, puhelin: 09 310 72924

mia.mantymaa@hel.fi

Beslutsfattare

Maarit Sulavuori
perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja

Bilagor

1. Tutkimuslupahakemus 10.3.2021
2. Tutkimuslupahakemus 10.3.2021, liite, tutkimussuunnitelma
3. 11.5.21 Vaikutustenarvioinnin lomake
4. Rekisteri- ja tietosuojaseloste
5. Tutkimuslupahakemus 10.3.2021, saate lastensuojelun sosiaalityöntekijät
6. Tutkimuslupahakemus 10.3.2021, saate kotipalvelun perhetyöntekijät
7. Tutkimuslupahakemus 10.3.2021, kysely sosiaalityöntekijät
8. Tutkimuslupahakemus 10.3.2021, kysely perhetyöntekijät

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.