Vahingonkorvaus, taloudellinen menetys 15.2.2021, Länsisatama

HEL 2021-003273
Ärendet har nyare handläggningar
§ 116
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Vahingonkorvausvaatimus vahingoittuneesta untuvatakista

Enhetschef

Päätös

Yksikön päällikkö päätti, että hoitaja ********** (jäljempänä hakija) korvataan kohtuussyistä Länsisataman terminaali 1 koronatestauksen drive in-pisteellä 15.2.2021 vahingoittuneen untuvatakin arvo 299,95 euroa.

Päätöksen perustelut

Korvaushakemuksessa hakija vaatii sosiaali- ja terveystoimialaa korvaamaan hänen Länsisataman terminaali 1 koronatestauksen drive in-pisteellä 15.2.2021 vahingoittuneesta untuvatakistaan 299,95 euroa. Korvaushakemuksen ja liitteenä olevan maksutositteen perusteella untuvatakki oli hankittu tammikuussa 2021.

Hakijan selvityksen mukaan vahingon sattumispäivänä hän oli työskennellyt ulkona Länsisataman terminaali 1 koronatestauksen drive in-pisteellä. Hänellä oli kyseinen oma untuvatakki työtakin alla. Hakija oli mennyt lämmittelemään teltassa olevan lämmityslaitteen viereen. Hän oli ollut lämmityslaitteen lähellä enintään yhden minuutin. Lämmityslaite oli niin kuuma, että untuvatakin helma suli käyttökelvottomaksi ja untuvat tursusivat ulos. Takkia ei voi korjata.

Esimiehen selvityksen mukaan hän on käynyt katsomassa lämmityslaitteita ja todennut ne erittäin kuumiksi. Syynä ei ole työntekijän huolimattomuus vaan liian kuumalle asetettu lämmityslaite. Hän oli nähnyt kuvan vahingoittuneesta takista.

Johtavan ylilääkärin selvityksen mukaan sataman koronanäytteenotto on järjestetty Helsingin kaupungin eri toimijoiden ja Huslabin yhteistyönä. Sataman terveysneuvonnassa ei ole tiedossa lämmityslaitteista vastaava taho, todennäköisesti infran rakentamisvastuisen Staran alaista. talviolosuhteissa ulkotiloissa tapahtuvan työskentelyn kannalta näytteenottotelttojen lämmittäminen on välttämätöntä ja pienelle teholle säädettyjen laitteiden teho ei riitä. Selvityksen perusteella lämmityslaitteen ympärillä ei ole esimerkiksi suojaavia kaiteita. Selvityksestä saa käsityksen, että työntekijää ei perehdytyksen aikana ole varoitettu lämpölaitteista. Johtava ylilääkäri puoltaa vahingon korvaamista.

Vahingonkorvauslain 3 luvun 1 §:n mukaan työnantaja on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka työntekijä virheellään tai laiminlyönnillään työssä aiheuttaa. Virheellisellä teolla tai laiminlyönnillä ja esinevahingolla on oltava syy-yhteys.

Asiassa ei ole esitetty sellaisia tietoja tai sellaista näyttöä, jonka perusteella voitaisiin todeta, että hakijalle sattunut vahinkotapahtuma olisi johtunut Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan työntekijän virheestä tai laiminlyönnistä.

Mikäli sosiaali- ja terveystoimiala ei ole vahingonkorvauslain nojalla korvausvelvollinen, voidaan aiheutunut vahinko kuitenkin harkinnan mukaan korvata kohtuussyistä osittain tai kokonaan.

Korvausmäärää arvioitaessa otetaan huomioon käyttöikään perustuva vähennys. Lähtökohtaisesti uushankintaa ei korvata.

Edellä todetun perusteella, ottaen huomioon untuvatakin todennäköisen arvon, katsotaan kohtuulliseksi korvausmääräksi 299,95 euroa.

Päätöksenteon tuen päällikön toimivalta päättää vahingonkorvauksesta perustuu sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätökseen 23.8.2018 § 121.

Detta beslut publicerades 18.08.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Lasse Mäkinen, lakimies, puhelin: 09 31037677

lasse.makinen@hel.fi

Beslutsfattare

Marika Noso
yksikön päällikkö

Bilagor

1. Vahingonkorvausvaatimus 15.2.2021
2. johtavan ylilääkärin selvitys

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.