Hankinta, lääkäripalvelut, lastensuojelun laitoshoito ja kehitysvammapoliklinikan yksiköt

HEL 2021-003561
Ärendet har nyare handläggningar
§ 47
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Lastensuojelun laitoshoidon ja kehitysvammahuollon lääkäripalveluiden hankinta

Direktör för familje- och socialtjänster

Päätös

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja päätti hyväksyä palveluntuottajiksi kohteittain seuraavat tarjoajat:

Osa-alue 1. Mielenterveys- ja päihdelääkäripalvelut
1. Terveystalo Julkiset palvelut Oy
2. Solo Health Oy

Osa-alue 2. Yleislääkäripalvelut
1. Terveystalo Julkiset palvelut Oy
2. Solo Health Oy

Osa-alue 3. Neuropsykiatrinen- ja kehitysvammalääkäripalvelut
1. Terveystalo Julkiset palvelut Oy
2. Solo Health Oy

Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja palveluntuottajat on valittu edellä ilmoitetussa kokonaistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä. Tarjousten valinta on tehty vertailutaulukon (liite 1) mukaisesti.

Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on noin 7 530 000 euroa (alv 0%) koko sopimuskaudelle mahdollinen optiokausi mukaan laskettuna.

Palvelu hankintaan 1.10.2021 alkaen enintään 30.9.2024 saakka.

Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan. Päätös on ehdollinen molempien palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Hankinnan kohteena on lastensuojelun ympärivuorokautisen laitoshoidon sekä kehitysvammahuollon lääkäripalvelut. Kilpailutettavat lääkäripalvelut koostui seuraavista osa-alueista 1. mielenterveys- ja päihdelääkäripalvelu 2. yleislääkäripalvelu sekä 3. neuropsykiatrinen- ja kehitysvammalääkäripalvelu. Lastensuojelun laitoshoidon ja kehitysvammapoliklinikan lääkärityövoimapalveluista perustetaan puitejärjestely.

Lääkärityö on asiakkaan lääketieteellisen kokonaistilanteen ja hoidon tarpeen arviointia, hoidon suunnittelua ja hoitoon osallistumista sekä yhteistyötä asiakkaiden verkostojen ja eri viranomaistahojen kanssa.

Lääkäripalveluita hankitaan seuraaviin toimintayksiköihin: Naulakallion lastenkoti, Outamon lastenkoti, Teinilän lastenkoti, Malmin lastenkoti, lasten- ja nuorten vastaanotto sekä kehitysvammapoliklinikka.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 8.6.2021 § 117 hyväksyä lastensuojelun laitoshoidon ja kehitysvammapoliklinikan lääkärityövoiman hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot ja oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Tarjouskilpailu

Tarjouskilpailu järjestettiin lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.

Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa 15.6.2021 julkaistulla hankintailmoituksella.

Tarjoajien oli tarjousaikana mahdollista esittää tarkentavia kysymyksiä 7.7.2021 klo 12:00 mennessä. Kysymyksiä esitettiin 40 kappaletta, ja niihin vastattiin julkisesti 14.7.2021 mennessä.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava palvelu sekä tarjoajille että hankittavalle palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Saadut tarjoukset ja niiden tarkastaminen

Tarjousten jättämisen määräaikaan 4.8.2021 klo 12:00 mennessä saapui yhteensä kaksi (2) tarjousta. Tarjouksensa jättivät Solo Health Oy (FI30853928) ja Terveystalo Julkiset palvelut Oy (1625174-4).

Molemmat tarjoajat, Solo Health Oy ja Terveystalo Julkiset palvelut Oy, jättivät tarjouksen kaikkiin hankinnan kolmeen osa-alueeseen.

Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset oli asetettu tarjouspyyntöasiakirjoissa.

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Edellä mainittuja hankintalain periaatteita tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Palveluntuottajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti, eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- ja valintavaiheessa.

Hankintatyöryhmä on tarkastanut tarjoajien soveltuvuusvaatimusten täyttymisen. Molemmat tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset. Hankintalain mukaiset pakolliset poissulkuperusteet tarkastetaan kuitenkin valittujen palveluntuottajien osalta päätöksenteon jälkeen ennen sopimuksen allekirjoittamista, palveluntuottajan toimittamien rikosrekisteriotteiden ja muiden vaadittavien lisäselvitysten perusteella.

Päätös on ehdollinen palveluntuottajien osalta, kunnes palveluntuottajat ovat toimittaneet selvitykset pakollisten poissulkuperusteiden osalta eikä palveluntuottajia koske mikään pakollinen poissulkuperuste.

Hankintatyöryhmä on tarkastanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarjouspyynnössä ja sen liitteillä olleilla hankinta-asiakirjoilla asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukaisesti.

Tarjouksen tarkastamisen yhteydessä molemmille tarjoajille lähetettiin täsmennyspyyntö koskien tarjottujen lääkäreiden tuntimääriä kuukausittain. Tarjoajat toimittivat täsmennykset annetussa määräajassa. Tarjouksen täsmentäminen ei vaarantanut tarjoajien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua, eikä se johtanut tarjouksen parantamiseen.

Tarjouksen valintaperusteet ja kilpailutuksen tulos

Tarjousvertailu toteutettiin hankinnan ehtojen mukaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella, jonka peruste on hinta-laatusuhde

Saapuneet tarjoukset pisteytettiin tarjouspyynnössä asetettujen vertailuperusteiden mukaisesti. Tehty tarjousvertailu on esitetty osa-alueittain liitteessä 1 vertailupöytäkirja.

Puitejärjestelyyn valitaan kaikki soveltuvuusvaatimukset ja vähimmäisvaatimukset täyttävät palveluntuottajat ja heidät asetetaan etusijajärjestykseen tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellyin periaattein.

Mikäli sopimuksen kohteena olevaan osa-alueeseen on valittu useita toimittajia, sopimuskauden aikana tehtävät tilaukset tehdään hyödyntämällä hankintapäätöksessä vahvistettua etusijajärjestystä.

Suunniteltu sopimuskausi on 1.10.2021-30.9.2024. Sopimukseen sisältyy mahdollisuus enintään kahteen (2) yhden (1) vuoden mittaiseen optiokauteen perussopimuksen päättymiskauden jälkeen, jonka käyttöönotosta Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala päättää erikseen viimeistään kuusi (6) kuukautta ennen perussopimuskauden tai edellisen optiokauden päättymistä. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Sosiaali- ja terveystoimialalla tai sillä organisaatiolla, jolle tilaajan tehtävät siirtyvät esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen vuoksi kokonaan tai osittain, on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Detta beslut publicerades 03.09.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Ylisuvanto Mikko, projektikoordinaattori, puhelin: 09 310 32760

mikko.ylisuvanto@hel.fi

Marita Lehtinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43241

marita.lehtinen@hel.fi

Beslutsfattare

Maarit Sulavuori
perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja