Poikkeaminen, Plotinrinne 3, tontti 1/142, Helsingin kaupunki, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala, liikuntapalvelut

HEL 2021-003847
Ärendet har nyare handläggningar
§ 76

Oulunkylä, Plotinrinne 3, poikkeamishakemus

Markanvändningschef

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 28. kaupunginosan (Oulunkylä, Pirkkola) kiinteistön nro 91-403-1-142 osaa osoitteessa Plotinrinne 3 koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 12185 seuraavasti:

  • Poiketaan asemakaavan merkinnästä p-1, jonka mukaan alueen osaa voi talvella käyttää pysäköintiin. Poikkeaminen mahdollistaa ympärivuotisen pysäköinnin.

Maankäyttöjohtaja päätti myöntää poikkeamisen seuraavilla ehdoilla:

  • Pysäköintialueelle tulee rakennuslupavaiheessa laatia erikseen hyväksyttävä suunnitelma maisemoinnista sekä turvallisuutta ja maltillisia ajonopeuksia edistävistä järjestelyistä.

Maksu

1 365 euroa

Hakija

Helsingin kaupungin liikuntapalvelut

Rakennuspaikka

28. kaupunginosan (Oulunkylä, Pirkkola) kiinteistön nro 91-403-1-142 osa osoitteessa Plotinrinne 3

Hakemus

Hakija hakee lupaa pysäköintialueen ympärivuotiseen käyttöön poiketen voimassa olevasta asemakaavasta nro 12185, jonka mukaan aluetta voi käyttää pysäköintiin talvella. Lisäksi hakija hakee lupaa tehdä katuliittymän Pirkkolantielle.

Hakija perustelee hakemustaan sillä, että Pirkkolan liikuntahalli Oy:n rakennusluvassa osa (85 kpl) hankkeen edellyttämistä autopaikoista on osoitettu Pirkkolan uimahallin luoteispuoliselle kaavan mukaiselle pysäköintialueen laajennukselle. Poikkeamista haetaan, jotta vältyttäisiin puiden kaadolta ja Keskuspuiston kaventamiselta, jonka asemakaavan mukainen pysäköinnin toteutus aiheuttaisi. Tällä hetkellä pysäköinti on sallittu hakemuksen kohteena olevalla alueella vain talvisin ja muuna aikana alue on osoitettu rullaluistelun harrastamiseen. Nykyiselle rullaluistelutoiminnolle haetaan korvaava paikka muualta kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan toimesta.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 29.1.2014 hyväksytty asemakaava nro 12185. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on osa urheilu- ja virkistyspalvelujen aluetta (VU), jota voi talvella käyttää pysäköintiin (kaavamerkintä p-1). Lisäksi aluetta koskee ohjeellisen urheilukentän merkintä up. Asemakaava ei ota kantaa Pirkkolantien ajoliittymien määrään tai sijaintiin.

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu virkistys- ja viheralueeksi, jota kehitetään merkittävänä virkistys-, ulkoilu-, liikunta-, luonto- ja kulttuurialueena, joka kytkeytyy seudulliseen viherverkostoon ja merelliseen virkistysvyöhykkeeseen.

Helsingin Keskuspuisto on maakunnallisesti arvokas kulttuuriympäristö. Rakennuspaikan itäpuolella sijaitseva Pirkkolan omakotialue on Museoviraston inventoinnissa (RKY) sisällytetty valtakunnallisesti merkittävien rakennettujen kulttuuriympäristöjen luetteloon.

Rakennuspaikka sijaitsee Pirkkolantien varressa, Pirkkolan liikuntapuistoa palvelevan yleisen pysäköintialueen (Plotinrinne 1) itäpuolella. Nykytilanteessa paikalla sijaitsee n. 4 500 m² laajuinen asfalttipintainen kenttä, jota kesäkaudella käytetään rullaluisteluun. Talvikaudella pysäköinti on sallittua. Paikalla, jolle hakija esittää uutta ajoliittymää Pirkkolantielle, on aiemmin sijainnut ajoliittymä eikä tällä kohdalla ole kasvillisuutta. Raide-Jokeri –pikaraitiotien rakentamisen aikana lähialueella on erilaisia liikenteen poikkeusjärjestelyjä ja alueita on varattu työmaan käyttöön.

Helsingin kaupungin omistama alue on sisäisellä vuokrausjärjestelyllä osoitettu kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan liikuntapalvelujen käyttöön. Pirkkolan liikuntapuiston pysäköintitarpeita palvelee Pirkkolantien varren pysäköintialueiden lisäksi uimahallin luoteispuolella sijaitseva pysäköintialue, jolle ajetaan Kehä I:n suunnasta.

Pirkkolan liikuntahalli Oy on 3.5.2019 saanut rakennusluvan uuden liikuntahallin rakentamiseksi asemakaavan mahdollistamaan sijaintiin uimahallin länsipuolelle. Rakennusvalvontapäällikkö on myöntänyt poikkeamisen liikuntahallin kerrosten lukumäärästä siten, että se voidaan toteuttaa osittain kaksikerroksisena. Koska asemakaava ei säätele autopaikkojen lukumäärää, rakennusvalvontapäällikön myöntämän poikkeamisen ehdoissa määrätään pysäköinnin järjestämisestä: Autopaikkoja tulee liikenne- ja katusuunnittelupalvelun mukaan toteuttaa yhteensä 130 kpl, joista 2/3 tulee rakentaa hallin pohjoispuoliselle (uimahallin luoteispuoliselle) pysäköintipaikalle ja 1/3 Pirkkolantien varrella olevalle pysäköintipaikalle. Uusien autopaikkojen toteuttaminen uuden liikuntahallin pohjoispuolelle asemakaavan mahdollistamalla tavalla edellyttäisi paikalla kasvavan puuston kaatoa.

Pirkkolan liikuntapuiston pysäköinnin vaihtoehtoisia järjestämisen tapoja on tarkasteltu 10.6.2020 tehdyn valtuustoaloitteen johdosta. Aloitteessa esitettiin, että alueen pysäköintipaikkojen kokonaistarve tulee arvioida uudelleen ja uuden liikuntahallin pysäköintipaikat tulee sijoittaa siten, ettei niiden vuoksi kaadeta Keskuspuiston metsää. Kaupunkiympäristölautakunta ja kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta ovat valtuustoaloitetta koskevissa lausunnoissaan katsoneet, ettei uusia pysäköintipaikkoja tule toteuttaa rakennusluvan edellyttämällä tavalla, koska pohjoisen pysäköintialueen laajentaminen kaventaisi Keskuspuiston viheraluetta. Lausunnoissa ehdotetaan yhtenä vaihtoehtona uusien pysäköintipaikkojen toteuttamista Pirkkolantien pohjoispuolella olevalle alueelle. Kaupunginhallitus toisti 23.11.2020 toimialalautakuntien näkemyksen, että uudet pysäköintipaikat tulisi toteuttaa muulla tavalla kuin Keskuspuistoa kaventamalla ja kehottaa löytämään tähän ratkaisun yhdessä halliyrittäjän kanssa. Kaupunginvaltuusto katsoi 9.12.2020 aloitteen loppuun käsitellyksi.

Kaupunki on yhteistoiminnassa halliyhtiön kanssa etsinyt pysäköintipaikoille vaihtoehtoista sijaintia ja todennut niiden olevan sijoitettavissa Pirkkolantien varrelle osoitteessa Plotinrinne 3 sijaitsevalle kentälle. Ympärivuotinen pysäköintikäyttö edellyttää maankäyttöjohtajan poikkeamispäätöstä.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille ja Pirkkolan Omakotiyhdistykselle kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoitus -palvelun kirjeellä (14.4.2021). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska rakennuspaikkaa jo nykytilanteessa käytetään osan aikaa vuodesta pysäköintiin ja koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.

Muistutuksia saatiin 3 kpl. Muistuttajien mielestä Viidenrajantien asukkaille voi aiheutua meluhaittaa, jota tulisi rajoittaa mm. hidastein ja pysäköintirajoituksin. Nykytilanteessa alueella on esiintynyt häiritsevää huviajelua iltaisin ja viikonloppuisin. Pysäköintialueelle toivotaan yöksi käyttökieltoa ja itäreunaan näkösuojaa tarjoavia istutuksia. Uuden ajoliittymän arvellaan lisäävän ajoa naapuritonttien puoleisessa päässä. Jalankulun ja pyöräilyn turvallisuuteen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Mikäli haettua toimenpidettä perustellaan metsän säästämisellä uimahallin luoteispuolella, tulisi kyseinen pysäköintialueen laajennusmahdollisuus samalla poistaa asemakaavasta.

Hakijalle on annettu tilaisuus antaa selityksensä annetuista muistutuksista ja lausunnoista. Hakijalta ei ole määräaikaan mennessä saapunut vastinetta.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska ympärivuotiseen pysäköintikäyttöön otettava alue on jo nykytilanteessa talvisin pysäköintikäytössä. Toimenpide ei siten edellytä esim. puiden kaatoa eikä aiheuta merkittäviä muutoksia Keskuspuiston maisemassa.

Hankkeen toteutuessa Pirkkolan liikuntapuiston käyttäjien pysäköintiliikennettä ohjautuu asemakaavan mukaista ratkaisua enemmän pääasiassa Pirkkolantielle, Pirjontielle ja Pakilantielle. Pirkkolantien varren pysäköintialueiden jäsentelyllä voidaan jatkossa saavuttaa yhteensä enintään n. 170 autopaikan lisäys nykytilanteeseen verrattuna, jonka vaikutusta katuverkon liikennemäärään ei voida pitää merkittävänä suhteessa katujen nykyisiin liikennemääriin.

Pirkkolantien uuden ajoliittymän suunnittelussa jalankulun ja pyöräilyn turvallisuus on tarkoitus huomioida siten, että liittymä osoitetaan yksisuuntaisesti vain ulosajolle, jolloin alueelta poistuvilla ajoneuvoilla on selvä väistämisvelvollisuus kaikkeen muuhun liikenteeseen nähden. Rakennus- tai toimenpideluvan yhteydessä pysäköintialueen maisemoinnista sekä turvallisuutta ja maltillisia ajonopeuksia edistävistä järjestelyistä tulee laatia erikseen hyväksyttävä suunnitelma.

Hankkeen toteutuessa liikuntapuiston pysäköintipaikkoja toteutuu asemakaavan mahdollistamaan järjestelyyn verrattuna jonkin verran enemmän Pirkkolantien varteen ja vastaavasti vähemmän uimahallin luoteispuolelle. Eri lajien hallit ja liikuntapaikat sijaitsevat liikuntapuiston eri puolilla, jolloin pysäköintipaikan ja liikuntapaikan välisen kävelyetäisyyden muutos jää keskimäärin vähäiseksi. Suurten tai samanaikaisten liikunta- tai kilpailutapahtumien aikana järjestäjien on syytä varautua tiedottamiseen ja liikenteen ohjaamiseen, jotta liikuntapuiston eri suunnista saavutettavat pysäköintialueet voidaan hyödyntää tasapainoisesti.

Poikkeamisella ei ole merkittäviä vaikutuksia alueen voimassa olevan asemakaavan toteuttamiselle. Kaavaselostuksen mukaan kaavan tavoitteina on mm. turvata Keskuspuiston säilyminen luonteeltaan virkistyskäyttöön tarkoitettuna ulkoilumetsänä, Keskuspuiston toimintojen parantaminen tiivistyvän kaupunkirakenteen liikunnallisia tarpeita varten sekä tärkeiden seudullisten virkistysyhteyksien ja alueen metsien elinvoimaisuuden turvaaminen.

Hankkeen toteutuessa voidaan välttää pysäköintialueen laajentamisen edellyttämä puuston kaataminen uimahallin luoteispuolella. Keskuspuiston keskiosan voimassa olevaa asemakaavaa ei kuitenkaan ole tarkoituksenmukaista tarkistaa poikkeamisen johdosta.

Poikkeamisen erityinen syy on luonnonolojen vaaliminen ja tarkoituksenmukaiset pysäköintijärjestelyt.

Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2021, 6 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Detta beslut publicerades 31.05.2021

Valitusosoitus

Pöytäkirjan 76 § (Poikkeamispäätöksestä).

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen, päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen
  • viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen ja muun valittamaan oikeutetun katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 76 § (Maksun osalta).

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Mikael Ström, arkkitehti, puhelin: 09 310 37470

mikael.strom@hel.fi

Heikki Salko, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 26548

heikki.salko@hel.fi

Pihla Sillanpää, maisema-arkkitehti, puhelin: 09 31033671

pihla.sillanpaa@hel.fi

Beslutsfattare

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja