Poikkeaminen, Kaarela, tontti 33204/10, Kantelettarentie 1a, Gamlas Plot 10 Lower Holding Oy

HEL 2021-004164
Ärendet har nyare handläggningar
§ 87

Kannelmäki, Kantelettarentie 1a, poikkeamishakemus

Markanvändningschef

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 33. kaupunginosan (Kaarela, Kannelmäki) korttelin 33204 tonttia 10 koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 11745 seuraavasti:

  • Poiketaan asemakaavassa määritellystä tontin käyttötarkoituksesta siten, että toimistorakennusten korttelialueelle voidaan rakentaa itsepalveluvarastorakennus
  • Poiketaan asemakaavassa määritellystä rakennusalan rajasta siten, että rakennusalan raja ylitetään tontin lounaisosassa
  • Poiketaan asemakaavassa määritellystä julkisivumateriaalista ja julkisivun jäsentelystä
  • Poiketaan asemakaavassa määritellystä auto- ja pyöräpaikkamäärästä ja niiden yhteiskäytöstä siten, että niitä toteutetaan vähemmän eikä niitä osoiteta yhteiskäyttöisiksi muiden KT-tonttien kanssa
  • Poiketaan asemakaavassa määritellystä aitaamisesta siten, että tontin koillisosan huoltopiha aidataan
  • Poiketaan asemakaavassa määritellyistä istutettavista alueista siten, että voidaan toteuttaa tontin koillisosan huoltopiha ja kulku rakennuksen länsiosan liiketiloihin
  • Poiketaan asemakaavassa määritellystä rakennuksen ulkovaipan ääneneristävyydestä liikennemelua vastaan siten, että ääneneristävyysvaatimus koskee vain myymälä-, liike-, tauko- ym. tiloja, joissa pysyvämmin työskennellään
  • Poiketaan asemakaavassa määritellystä jätehuollon sijainnista siten, että se voidaan sijoittaa rakennuksen ulkopuolelle.

Maankäyttöjohtaja päätti myöntää poikkeamisen seuraavilla ehdoilla:

  • Rakennuksen maantasokerroksen länsiosaan tulee rakentaa vähintään 130 k-m2 näyteikkunallisia liike- ja palvelutiloja, joihin on esteettömät sisäänkäynnit rakennuksen länsipuolen jalankulkualueelta
  • Tontin länsiosaan tulee osoittaa vähintään 7 autopaikkaa ja 10 runkolukittavaa pyöräpaikkaa
  • Huoltopihan ajoliittymässä tulee huomioida risteävän jalankulun ja pyöräilyn turvallisuus ja pyytää asiasta rakennuslupavaiheessa alueen liikennesuunnittelijan kannanotto
  • Huolto- ja pysäköintialueilla tulee mahdollisimman laajasti käyttää vettä läpäiseviä nurmikivi- tai vastaavia pinnoitteita
  • Mikäli jätehuoltotila toteutetaan rakennuksen ulkopuolelle, se tulee maisemoida ja osittain upottaa tontin itäreunan istutettavaan rinteeseen sekä varustaa viherkatolla siten, että se on mahdollisimman huomaamaton tontin itäpuoliselta jalankulun ja pyöräilyn reitiltä tarkasteltuna
  • Istutettavilla tontin osilla tulee kiinnittää erityistä huomiota runsaaseen kasvillisuuteen, hulevesien viivyttämiseen ja maaston korkeuserojen hienovaraiseen käsittelyyn
  • Tontin kaakkoisosassa viheralueen vastaista rajaa ei tule aidata ja maaston korkeuserot tulee suunnitella saumattomina
  • Julkisivun värityksen tulee huomioida viereinen kauppakeskuskiinteistö
  • Rakennuksen lounais- ja kaakkoisjulkisivun ilmeeseen tulee kiinnittää erityistä huomiota arkkitehtuuri- ja vihersuunnittelun keinoin.

Maksu

1 365 euroa

Hakija

Gamlas Plot 10 Lower Holding Oy

Rakennuspaikka

33. kaupunginosan (Kaarela, Kannelmäki) korttelin 33204 tontti 10

Hakemus

Hakija hakee lupaa itsepalveluvarastorakennuksen (5 500 k-m²) rakentamiseen poiketen voimassa olevasta asemakaavasta nro 11745 siten, että toimistorakennusten korttelialueella poiketaan kaavan mukaisesta käyttötarkoituksesta, rakennusalan rajoista, julkisivumateriaalista ja julkisivun jäsentelystä, autopaikkamäärästä ja niiden yhteiskäytöstä, pyöräpaikkamäärästä, tontin aitaamisesta, istutettavista alueista, rakenteiden ääneneristävyydestä liikennemelua vastaan sekä jätehuollon sijainnista.

Hakija perustelee hakemustaan mm. sillä, että poikkeamisella kaavan mukaisesta käyttötarkoituksesta voidaan edistää alueen rakentumista, että varastotoimintaa voidaan pitää alueen monipuolisuutta tukevana palvelutarjontana ja että sijainti Kehä I varrella ja kauppakeskuksen yhteydessä parantaa pienvarastotoiminnan saavutettavuutta. Rakennusalan ylitykset mahdollistavat logistisen toiminnan keskittämisen tontin koillisosaan. Julkisivumateriaalista ja jäsentelystä poikkeamista hakija perustelee rakennusteknisellä tarkoituksenmukaisuudella ja varastorakennuksen vähäisellä ikkunoiden tarpeella. Itsepalveluvarastojen asiakkaiden auto- ja pyöräpaikkojen tarve on vähäinen. Tontin pohjois- ja koillisosan aitaamisen hakija näkee parantavan kulunvalvontaan ja maaston tasoeroihin liittyvää turvallisuutta. Istutettavista alueista halutaan poiketa tontin logistiikkaan, pyöräpysäköintiin ja tilojen kulkujärjestelyihin liittyvistä syistä. Hakija pitää riittävänä, että julkisivun ääneneristävyysvaatimukset koskisivat vain tiloja, joissa on pysyvästi työskentelevää henkilökuntaa. Jätehuollon sijoittamista erilliseksi rakennelmaksi hakija perustelee sillä, että se mahdollistaa laajemmat ulosvuokrattavat tilat, että jätteiden määrä on pieni ja että lastausalueen kaupunkikuvallinen painoarvo on vähäinen.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 10.12.2008 hyväksytty asemakaava nro 11745. Asemakaavan mukaan rakennuspaikalle saa rakentaa enintään 7-kerroksisen, 5 500 k-m2 laajuisen toimistorakennuksen. Rakennuksen maantasokerrokseen saa sijoittaa liiketiloja. Rakennuksen päädyissä tulee korostaa pystysuuntaisia ja pitkillä sivuilla vaakasuuntaisia aiheita. Rakennuksen pääasiallisen julkisivumateriaalin tulee olla rappaus tai väribetoni. Rakennuksen kattopintojen tulee antaa tasainen vaikutelma. Kehä I:n puoleisia julkisivuja koskee ääneneristävyysvaatimus liikennemelua vastaan. Tontin halki on osoitettu yleisen jalankulun ja pyöräilyn reitti ja sen varteen istutettava puurivi. Rakennuksista tulee järjestää luonteva kulku joukkoliikenteen pysäkeille. Jalankulkualueiden tulee olla korkeatasoisesti rakennettuja. Jäte- ja muut huoltotilat tulee sijoittaa kellaritiloihin tai maantasoon rakennuksen rungon sisään. Tontin länsiosaan on merkitty korttelin muita tontteja palvelevan ajoyhteyden kääntöpaikka ja sen yhteyteen pysäköimispaikka. Muut tontin osat on merkitty istutettavaksi alueeksi, jonka Kehä I:ä vasten tulee olla maanvarainen ja puilla ja pensailla istutettu. Piha-alueet tulee suunnitella yhtenäisiksi ja istuttaa mahdollisimman vehreiksi. Piha-alueita ei saa aidata muualla kuin virkistysalueeseen rajoittuvalla itäisellä rajalla, jossa aidan tulee olla läpinäkyvä. Kaava mahdollistaa maanalaisten tilojen rakentamisen pysäköintiä ja huoltoa varten. Pysäköintipaikkojen tulee olla yhteiskäyttöisiä. Autopaikkojen vähimmäismäärä on 1 ap/60 k-m2. KT-korttelialueelle tulee rakentaa 200 polkupyörän pysäköintipaikkaa.

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu liike- ja palvelukeskustaksi, jota kehitetään toiminnallisesti sekoittuneena. Rakennusten maantasokerrokset on osoitettava pääsääntöisesti liiketilaksi.

Kaupunkiympäristölautakunnan 4.6.2019 hyväksymissä Lassilan ja Kannelmäen toimitila-alueen suunnitteluperiaatteissa rakennuspaikka on osoitettu toimitilojen alueeksi.

Nykytilanteessa rakentamattoman tontin keskellä kasvaa lehtipuustoa. Tontin länsiosassa on rakennettu kaavan mukainen jalankulkuyhteys kauppakeskuksen alueelta Kehä I:n bussipysäkille. Tontin pohjoisosassa aiemmin kulkenut itä-länsisuuntainen jalankulun ja pyöräilyn reitti on poistettu käytöstä ja rakennettu kulkemaan tontin eteläpuolitse. Pohjoisessa tontti rajautuu kauppakeskuksen lastauspihaan, idässä viheralueeseen, jolla kulkee vilkas jalankulun ja pyöräilyn reitti ja jolla sijaitsee suojeltavia linnoiterakenteita. Etelässä tontti rajautuu Kehä I:n tiealueeseen, jonka liikenteestä aiheutuu tontille voimakasta melua. Tontin länsi- ja luoteispuolelle asemakaavassa osoitetut toimitilatontit eivät ole rakentuneet, vaan niitä käytetään kauppakeskuksen pysäköintialueina.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoitus -palvelun kirjeellä (20.4.2021). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.

Muistutuksia ei ole esitetty.

Hakemuksesta on pyydetty lausunnot ELYltä ja kaupunginmuseolta. Kummallakaan ei ollut huomautettavaa.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska esitetty käyttötarkoituksen muutos ja muut poikkeamiset asemakaavasta eivät ole periaatteellisesti merkittäviä eivätkä aiheuta merkittäviä vaikutuksia verrattuna kohteen kaavan mukaiseen toteutukseen. Kerrosalan määrästä ei poiketa.

Alueen asemakaavan tavoitteina on varmistaa toimivan, kestävän ja lähiympäristöltään laadukkaan kauppakeskuksen syntyminen. Liikenneympäristössä ja kaupunkikuvassa pyritään ottamaan huomioon runsaan autoliikenteen lisäksi jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja joukkoliikenteen käyttäjien tarpeet. Poikkeamisen ehdoissa edellytettyjen maantasokerroksen liiketilojen myötä hanke osallistuu monipuolisen palvelu- ja jalankulkuympäristön tukemiseen kauppakeskuksen ympäristössä. Itsepalveluvarasto synnyttää kaavan mukaista toimistokäyttöä vähemmän työpaikkoja. Kuitenkin itsepalveluvarastointia voi pitää alueen palveluja monipuolistavana toimintana, joka tällä sijainnilla on myös autottomien saavutettavissa.

Itsepalveluvarastoinnin aiheuttama ajoneuvoliikenne on vähäisempää kuin kaavan mahdollistaman toimistotalon aiheuttama liikenne, ja vaikka pysäköinti on kaavasta poiketen tarkoitus järjestää kokonaan maanpäällisenä, alueen jalankulun ja pyöräilyn turvallisuus voidaan huomioida tekemällä myös rakennuslupavaiheessa yhteistyötä liikenne- ja katusuunnittelupalvelun kanssa.

Korttelin kolmesta rakentamattomasta toimistorakennusten (KT) tontista hakemuksen kohteena olevan tontin houkuttelevuutta toimistorakentamiselle voidaan pitää heikoimpana, koska tontti rajautuu kauppakeskuksen huoltopihaan ja kaavan toteutuessa tontin näkyvyys alueen pääkokoojakadun Kantelettarentien suunnasta tulee olemaan muita KT-tontteja heikompi. Kyseisen tontin kohdalla poikkeamisen on katsottu olevan perusteltu sen edistäessä rakentamista alueella, jonka asemakaava on hyväksytty jo vuonna 2008. Itsepalveluvaraston toteutuessa sen ei arvioida heikentävän korttelin kahden muun KT-tontin myöhempiä toteuttamisedellytyksiä eikä näiden houkuttelevuutta. Muut rakentamattomat KT-tontit sijaitsevat vielä näkyvämmällä paikalla suhteessa Kantelettarentiehen ja kadulle suunniteltuun pikaraitiotieyhteyteen.

Hankkeen tarvitsema laaja huoltopiha on luonnoksissa sijoitettu tontin vähiten näkyvään koillisosaan mm. rakennusalasta poikkeamisen avulla ja sen näkyvyyttä viereisen viheralueen käyttäjille voidaan edelleen vähentää tontin itäreunan huolellisella maisemoinnilla ja istuttamisella.

Hankkeen näkyvyys Kehä I:n suuntaan on huomattava ja hankkeella on sikäli vaikutusta kaupunkimaisemaan. Rakennuslupavaiheessa tulee kiinnittää huomiota siihen, ettei tavanomaista toimitilarakennusta umpinaisempi julkisivu heikennä kauppakeskuksen alueen viihtyisyyttä ja houkuttelevuutta asiointi- ja työpaikka-alueena. On hyvä, että hankkeen luonnoksia on jo poikkeamisen valmisteluvaiheessa käsitelty kaupunkikuvatyöryhmässä kartoittaen lähtökohtia julkisivun laatutasolle ja universaalille, aikaa kestävän liikerakennuksen ilmeelle. Mainosgrafiikan ei tule ylikorostua julkisivuissa.

Hulevesien viivyttämisen ja tontin istutettavien alueiden laajuuden kannalta hanke on jossain määrin asemakaavan mukaista toteutusta heikompi, mitä poikkeamisen ehdoissa mainitulla tavalla tulee kompensoida mahdollisimman runsaiden istutusten ja vettä läpäisevien pinnoitteiden avulla.

Hakijan esittämät ns. Pop-up -liiketilat ovat tavanomaisiin liike- tai toimitiloihin verrattavia tiloja ja ne on rakennettava liiketiloja koskevien säädösten edellyttämällä tavalla. Poikkeaminen asemakaavassa osoitetusta ulkoseinien ääneneristävyyden vähimmäisvaatimuksesta ei koske kyseisiä tiloja.

Poikkeamisen erityinen syy on tontin tarkoituksenmukainen rakentaminen ja alueen rakentamisen edistäminen.

Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2021, 6 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Detta beslut publicerades 16.06.2021

Valitusosoitus

Pöytäkirjan 87 § (Poikkeamispäätöksestä).

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen, päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen
  • viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen ja muun valittamaan oikeutetun katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 87 § (Maksun osalta).

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Mikael Ström, arkkitehti, puhelin: 09 310 37470

mikael.strom@hel.fi

Beslutsfattare

Pasi Rajala
vs. maankäyttöjohtaja