Talousarvioennusteet 2021, sosiaali- ja terveystoimiala
Sosiaali- ja terveystoimen talouden ja toiminnan ennuste
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi toiminnan ja talouden toteumaennusteen 28.2.2021 tilanteessa.
Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta painotti, että hoito- ja palveluvelan nopea purkaminen ja myös piilevän palvelutarpeen tunnistaminen edellyttävät merkittäviä toimia jo kuluvana vuonna. Erityisen tärkeää on nopea palvelutarpeeseen vastaaminen niille kaupunkilaisille, joille koronapandemian aika on ollut hyvin kuormittava, kuten lapsille, lapsiperheille, nuorille, ikääntyneille, yksinäisyydestä kärsiville ja erityisryhmille.
Käsittely
Talous- ja suunnittelupäällikkö Sampo Pajari ja johtava controller Mikael Karell olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Asiassa tehtiin seuraava vastaehdotus:
Vastaehdotus 1:
Puheenjohtaja Sanna Vesikansa: Lisäyksenä päätökseen: "Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta painottaa, että hoito- ja palveluvelan nopea purkaminen ja myös piilevän palvelutarpeen tunnistaminen edellyttävät merkittäviä toimia jo kuluvana vuonna. Erityisen tärkeää on nopea palvelutarpeeseen vastaaminen niille kaupunkilaisille, joille koronapandemian aika on ollut hyvin kuormittava, kuten lapsille, lapsiperheille, nuorille, ikääntyneille, yksinäisyydestä kärsiville ja erityisryhmille."
Kannattaja: jäsen Sami Heistaro
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi puheenjohtaja Sanna Vesikansan vastaehdotuksen yksimielisesti ilman äänestystä.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti asiasta hyväksytyn vastaehdotuksen osalta esittelijän ehdotuksen poiketen.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää merkitä tiedoksi toiminnan ja talouden toteumaennusteen 28.2.2021 tilanteessa.
Talous- ja suunnittelupäällikkö Sampo Pajari ja johtava controller Mikael Karell ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Kaupunginkanslialle toimitetaan vuonna 2021 toiminnan ja talouden ennusteet kolme kertaa. Kaikki kaupunginkanslialle toimitettavat ennusteet tuodaan tiedoksi sosiaali- ja terveyslautakunnalle. Sosiaali- ja terveystoimen ennusteet laaditaan kaupunkiyhteisen rakenteen mukaisesti. Nyt laadittu ennuste perustuu oman toiminnan osalta helmikuun lopun tietoihin ja HUSin osalta heidän tuottamaan tammikuun toteumatietoon.
Covid-19-pandemian osalta ennusteessa on huomattavaa epävarmuutta sen osalta, miten pandemiatilanne ja rokotukset etenevät sekä miten muuntovirusten torjumisessa onnistutaan. Myös asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotin vaiheittainen käyttöönotto tuottaa epävarmuutta ennusteeseen.
Sosiaali- ja terveystoimialalla on viisi erillistä talousarviokohtaa, joiden ennusteet ovat seuraavat:
Sosiaali- ja terveyspalvelut (51001)
5 10 01 Sosiaali- ja terveyspalvelut | TP 2020 | TA 2021 | Ennuste 28.2. | Ero TA | Ero TA % |
(milj. euroa) | |||||
Tulot | 157,7 | 158,8 | 163,9 | 5,1 | 3,2% |
Menot | -1521,7 | -1 533,8** | -1 681,9 | -148,1 | -9,7% |
Toimintakate | -1 364,1* | -1 375,0 | -1 518,0 | -143,0 | -10,4% |
*pyöristys |
**lisätty kaupungin palkkaohjelman määräraha 2,7 milj. euroa
Sosiaali- ja terveyspalvelujen tulojen arvioidaan ylittävän budjetin 5,1 milj. eurolla. Tulojen arvioitu ylitys koostuu valtion rahoittamien sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamisen (Rakenneuudistus ja Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus) hankkeista. Ilman sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamisen valtionavustuksia tulot alittaisivat budjetin noin 4,4 milj. eurolla johtuen maksutuottojen pienenemisestä covid-19-pandemian vuoksi.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen menojen ennustetaan ylittävän budjetin 148,1 milj. eurolla. Ennusteessa on mukana covid-19-pandemian arvioitu kustannusvaikutus, 126,1 milj. euroa (lisäkustannukset noin 129,8 milj. euroa ja menosäästöjä noin 3,7 milj. euroa) sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamisen (Rakenneuudistus ja Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus) ja muiden sosiaali- ja terveysministeriön (STM) hankkeiden hankerahoituksen tekninen ylitys, noin 10,6 milj. euroa. Ilman teknistä ylitystä ja covid-19-pandemian kustannusvaikutuksia, sosiaali- ja terveyspalvelujen arvioidaan ylittävän budjetin 11,4 milj. eurolla. Ennusteessa ei ole huomioitu kaupunginhallituksen käyttövaroista sosiaali- ja terveyspalveluille kohdennettua 10 milj. euroa, jolla voidaan mahdollisesti kattaa lastensuojelun ennustettua ylitystä.
Aiemmin sosiaali- ja terveyspalveluissa teknisenä ylityksenä esitetty valtionperinnöistä jaettavat avustukset on siirretty kaupunginkansliaan talousarvioon, eikä niiden toteutumista ennusteta enää sosiaali- ja terveystoimessa.
Koska sosiaali- ja terveystoimiala ei ole toimintakatteellinen talousarviokohta, vaan sitova taso ovat menot, sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdalle voidaan myöntää teknistä ylitysoikeutta sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamisen osalta. Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamisen osalta ylitysoikeus perustuu sosiaali- ja terveysministeriön myöntämään valtionavustukseen. Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamiseen myönnetty valtionavustus on vuonna 2021 sosiaali- ja terveyspalvelut talousarviokohdan käyttömenoissa.
Covid-19-pandemian lisäkustannukset
Vuoden 2021 talousarviovalmisteluissa sovittiin kaupunkitasoisesti, että toimialojen talousarvioon ei varata erillistä määrärahaa covid-19-pandemian hoitoon, vaan ne esitetään ylityksinä. Covid-19-pandemian lisäkustannuksiin sekä arvioituun hoito- ja palveluvelan kustannuksiin haetaan valtioavustusta STM:n myöhemmin ohjeistamalla tavalla. Sosiaali- ja terveyspalvelujen tuloennusteessa ei ole huomioitu covid-19-pandemian valtionavustusta. Covid-19-pandemian rajaterveysturvallisuuden toteuttamiseksi STM korvaa kunnille ja kuntayhtymille rajaterveysturvallisuuteen liittyvät kustannukset täysimääräisinä ajalla 16.3.2020–1.7.2021. Sosiaali- ja terveystoimi on toimittanut 8.4.2021 ministeriöön valtionavustushakemuksen, noin 4,3 milj. euroa.
Ylityksestä 126,1 milj. euroa on suoraan covid-19-pandemian arvioituja kustannusvaikutuksia vuodelle 2021. Covid-19-pandemian merkittävämpiä lisäkustannuksia ovat testaus noin 65 milj. euroa, suojavarustevaraston alakirjaus 14,7 milj. euroa, epidemiologisen toiminnon henkilöstökustannukset 14 milj. euroa ja rokotukset ja koronaneuvontapuhelimen kustannukset yhteensä 11,5 milj. euroa. Covid-19-pandemian pitkittyminen siirtää myös kiireettömän hoidon ja muun hoito- ja palveluvelan hoitoa.
Covid-19-pandemiasta aiheutuva ylityspaine on vielä epävarma riippuen siitä, miten covid-19-pandemia etenee syksyn aikana.
Keväällä suojavarusteiden saanti oli haasteellista ja sosiaali- ja terveystoimeen tehtiin keskitettyjä suojavarustehankintoja varastoon turvaamaan suojavarusteiden saanti kaikissa olosuhteissa. Vuoden 2020 kahdessa ensimmäisessä ennusteessa suojavarustevaraston arvo oli käyttötalousmenoissa, mutta kirjanpitosäännösten mukaisesti varaston arvo siirrettiin vuoden 2020 kolmanteen ennusteeseen taseeseen. Varastossa olevien suojavarusteiden nykyarvo on huomattavasti pienempi kuin hankintahinta keväällä, joten varastonarvoa alaskirjataan noin 14,7 milj. euroa kirjanpitosäännösten mukaisesti nykyarvoon. Alaskirjauksen arvo kirjataan menoina tämän vuoden käyttötalousmenoihin. Suojavarustevaraston arvo on alaskirjauksen jälkeen tällä hetkellä 3,1 milj. euroa.
Covid-19-pandemian välilliset kustannusvaikutukset
Sosiaali- ja terveystoimessa arvioitiin syksyllä 2020 covid-19-pandemian hoito- ja palveluvelan kustannuksia. Tuolloin oletuksena oli, että toimialalla päästäisiin purkamaan syntynyttä hoito- ja palveluvelkaa talvella 2021. Hoito- ja palveluvelkaa on purettu muun muassa palvelusetelin ja ostopalvelujen avulla, mutta pandemian pitkittyessä myös hoito- ja palveluvelka kasvaa ja kumuloituu. Tämän hetken arvion mukaan pelkästään toteutumatta jääneiden käyntien ja kontaktien määrän aiheuttamaa hoito- ja palveluvelkaa on noin 98,7 milj. euroa
Palvelukokonaisuuksien ja toimialan yhteisten kustannusten toteumat
Perhe- ja sosiaalipalvelujen arvioitu hoito- ja palveluvelka on noin 21,9 milj. euroa, terveys- ja päihdepalvelujen hoito- ja palveluvelka noin 41,3 milj. euroa ja sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen hoito- ja palveluvelka on noin 35,5 milj. euroa. Hoito- ja palveluvelan arvioita tarkennetaan seuraavissa ennusteissa.
Perhe- ja sosiaalipalveluissa on ylityspainetta 22,5 milj. euroa. Ylityspainetta on asiakaspalvelujen ostoissa 22,3 milj. euroa, muissa palvelujen ostoissa 2,4 milj. euroa ja materiaalihankinnoissa 0,9 milj. euroa. Vastaavasti alitusta arvioidaan henkilöstökustannuksissa 2,2 milj. euroa ja avustuksissa 0,9 milj. euroa. Covid-19-pandemian kustannusvaikutus perhe- ja sosiaalipalveluissa on noin 2,4 milj. euroa (lisäkustannuksia noin 3,8 milj. euroa ja menosäästöjä noin 1,5 milj. euroa). Perhe- ja sosiaalipalvelujen covid-19-pandemian lisäkustannuksissa on toimeentulotuen kustannuksia vajaa 0,2 milj. euroa ja vastaanottokeskuksen ja muiden valtion korvaamien maahanmuuttopalvelujen kustannuksia 0,05 milj. euroa.
Lastensuojelussa ylityspainetta on noin 14,0 milj. euroa, mikä koostuu pääosin asiakaspalvelujen ostoista, 13,1 milj. euroa. Lastensuojelun laitoshoidon ostopalvelujen ennustetaan ylittävän budjetin noin 10,0 milj. eurolla ja perhehoidon ostopalvelujen noin 3,0 milj. eurolla. Alkuvuoden toteutuman perusteella sijaishuollon ostot ovat voimakkaassa laskussa. Sijaishuollon tarpeen arvioidaan kuitenkin loppuvuonna kasvavan ja kustannusten pysyvän vuoden 2020 tasolla. Sijoitettavat lapset ja nuoret ovat edelleen vaativahoitoisia ja laitoshoitoon sijoitettavat lapset tarvitsevat pääsääntöisesti erityistason laitoshoitoa. Lastensuojelun laitoshoidon tarvetta pyritään vähentämään muun muassa kehittämällä yhteistyössä HUSin kanssa toimintamalli lastensuojelun ja HUSin lasten- ja nuorisopsykiatrian yhteisasiakkaiden osalta sekä laatimalla palveluketju ja toimintamalli perheille, joissa on lähisuhdeväkivaltaa tai päihteiden käyttöä. Lisäksi kehitetään lastensuojelun sosiaalityön tilannearviointimallia ja sen työvälineitä.
Lapsiperheiden hyvinvointi- ja terveyspalveluissa on ylityspainetta 2,2 milj. euroa neuvola- ja perhetyössä. Ylityspaine johtuu asiakaspalvelujen ostoista sekä palveluseteliostoista.
Nuorten ja aikuissosiaalityön palveluissa on ylityspainetta 0,5 milj. euroa, joka koostuu covid-19-pandemian kustannuksista.
Vammaistyössä ylityspainetta on 5,2 milj. euroa asiakaspalvelujen ostoissa. Covid-19-pandemian vuoksi on ollut merkittäviä haasteita saada vammaisille henkilöille peruspalveluita (esimerkiksi kotihoito, kotipalvelu, terveyspalvelut), mikä kasvattaa vammaistyön osalta ostopalveluiden menoja. Myös laitoshoidon purku näkyy edelleen ostopalvelujen kasvuna. Henkilöstökulujen ja avustusten arvioidaan alittavan budjetin.
Perhe- ja sosiaalipalvelujen yhteisten menojen arvioidaan ylittävän budjetin 0,7 milj. euroa. Perhe- ja sosiaalipalvelujen yhteisistä noin puolet on covid-19-pandemian ruoka-avusta ja puolet sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamisen hankkeiden osa-aikaisten työntekijöiden palkkakustannuksia.
Terveys- ja päihdepalveluissa ylityspainetta on 31,3 milj. euroa, mikä johtuu pääosin covid-19-pandemian kustannuksista erityisesti terveysasemilla ja sisätautien poliklinikalla. Ylityspaine terveysasemilla ja sisätautien poliklinikalla on noin 26,5 milj. euroa, josta covid-19-pandemiaan liittyviä henkilöstö-, rokotus-, koronaneuvonta- ja laitehankintakustannuksia on noin 25,8 milj. euroa.
Psykiatria ja päihdepalveluissa ylityspaine noin 5,5 milj. euroa muodostuu asumisen tuen ostopalveluista, korvaushoidon ostopalvelujen lääkekustannuksista sekä covid-19-pandemian lisäkustannuksista. Päihde- ja psykiatriapalveluissa covid-19-pandemian lisäkustannukset, noin 3,1 milj. euroa koostuvat covid-19-osastosta, suojavarustehankinnoista ja työvoiman vuokrauksesta.
Suun terveydenhuollossa budjetin arvioidaan alittuvan 0,7 milj. euroa. Suun terveydenhuollon alituksesta merkittävä osa syntyy henkilöstökustannuksista. Suun terveydenhuollon henkilöstöä on siirretty muihin tehtäviin, muun muassa satamiin ja epidemiologiseen toimintoon, ja suun terveydenhuolto palkkaa sijaisia sekä Seuresta että ulkopuolisilla rekrytoinneilla säilyttämään nykyinen palvelutuotanto sekä vastaamaan Apotin käyttöönoton sijaistarpeeseen.
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelussa ylityspainetta on 1,8 milj. euroa, missä covid-19-pandemian aiheuttama kustannusvaikutus on 7,9 milj. euroa (lisäkustannukset 10,1 milj. euroa ja menosäästöt 2,2 milj. euroa). Ylityspainetta aiheuttavat kotihoidon asiakaspalvelujen ostot sekä työvoiman vuokraus. Ylityspainetta luo myös ensimmäisessä ennusteessa mukana oleva varautuminen Herttoniemen varasairaalan käynnistämiseen, noin 4,1 milj. euroa, jonka avaamistarvetta tarkennetaan seuraavassa ennusteessa. Alitusta muodostuu päivätoiminta- ja palvelukeskustoiminnasta, palveluasumisen ostoissa sekä omaishoidontuesta.
Hallinnon arvioidaan ylittävän budjetin 6,3 milj. eurolla. Ylitys koostuu covid-19-pandemian kustannuksista sekä sote-uudistuksen Rakenneuudistus-hankkeen hallinnon osa-aikaisen henkilöstön palkkakustannuksista. Aulapalveluissa covid-19-pandemian lisäkustannukset henkilöstömenoihin ovat noin 6,3 milj. euroa ja tietohallinnossa laitehankintoja epidemiologiselle toiminnolle noin 0,9 milj. euroa. Sote-uudistuksen Rakenneuudistus-hankkeen henkilöstömenot ovat noin 1,1 milj. euroa. Alitusta arvioidaan toteutuvan muissa palvelujen ostoissa sekä muiden hallinnon palvelujen henkilöstömenoissa.
Toimialan yhteisten menojen arvioidaan ylittävän budjetin noin 86,1 milj. euroa. Arvioitu ylitys koostuu covid-19-pandemian testauskustannuksista, noin 65,0 milj. euroa, suojavarustevaraston alaskirjauksesta, noin 14,7 milj. euroa, materiaalihankinnoissa, noin 13,9 milj. euroa sekä sote-uudistuksen Rakenneuudistus-hankkeen ja Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen kokoaikaisten projektihenkilöiden henkilöstömenoista sekä hankkeiden ostopalveluista, noin 6,5 milj. euroa.
Toimeentulotuki (51002)
5 10 02 Toimeentulotuki | TP 2020 | TA 2021 | Ennuste 28.2. | Ero TA | Ero TA % |
(milj. euroa) | |||||
Tulot | 2,2 | 2,6 | 2,4 | -0,2 | -8,5% |
Menot | -12,9 | -15,0 | - 12,3 | 2,7 | 18,2% |
Toimintakate | -10,7 | - 12,4 | - 9,9 | 2,5 | 20,2% |
Toimeentulotuen tulojen arvioidaan alittavan budjetin 0,2 milj. euroa. Toimeentulotuen menojen arvioidaan alittavan budjetin 2,7 milj. euroa. Toimeentulotuessa arvioidaan covid-19-pandemian lisäkustannuksia olevan 0,2 milj. euroa. Asiakasmäärän ennakoitiin covid-19-pandemian alkuvaiheessa kasvavan pandemian aikana lomautusten ja irtisanomisten seurauksena, mutta asiakasmäärä on laskenut koko pandemian ajan. Täydentävän toimeentulotuen arvioidaan alittavan budjetin 1,1 milj. euroa. ehkäisevän toimeentulotuen 1,1 milj. euroa ja kotouttamistuen 0,5 milj. euroa.
Vastaanottokeskukset ja valtion korvaamat maahanmuuttopalvelut (51003)
5 10 03 Vastaanottokeskukset ja valtion korvaamat maahanmuuttopalvelut | TP 2020 | TA 2021 | Ennuste 28.2. | Ero TA | Ero TA % |
(milj. euroa) | |||||
Tulot | 17,1 | 14,4 | 15,7 | 1,3 | 9,2% |
Menot | -13,3 | -13,0 | -12,8 | 0,2 | 1,6% |
Toimintakate | 3,8 | 1,4 | 2,9 | 1,5 | 107,1% |
Vastaanottokeskusten ja muiden valtion korvaamien maahanmuuttopalvelujen osalta tulot ylittävät budjetin 1,3 milj. euroa ja menot alittavat budjetin 0,2 milj. euroa. Toimintakatteen arvioidaan toteutuvan 1,5 milj. euroa parempana kuin talousarviossa. Vastaanottokeskusten ja muiden valtion korvaamien maahanmuuttopalvelujen aiheutuneet kustannukset ovat kaupungin näkökulmasta valtiolta läpilaskutettavia eriä.
Apotti (51004)
5 10 04 Apotti ja Sote-maakuntauudistus | TP 2020 | TA 2021 | Ennuste 28.2. | Ero TA | Ero TA % |
(milj. euroa) | |||||
Tulot | 0,4 | 0,5 | 0,5 | 0 | 0 |
Menot | -21,0 | -41,1 | -41,1 | 0 | 0 |
Toimintakate | -20,6 | -40,6 | -40,6 | 0 | 0 |
Apotti-hankkeen tulojen ja menojen arvioidaan toteutuvan talousarvion mukaisesti. Covid-19-pandemian vuoksi Apotin käyttöönotto siirtyi lokakuulta 2020 vuodelle 2021 ja käyttöönotto on vaiheistettu kolmeen vaiheeseen. Menot muodostuvat Oy Apotti Ab:n arvioimista menoista sekä Helsingin Apotti-tiimin kustannuksista.
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (51005)
5 10 05 HUS | TP 2020 | TA 2021 | Ennuste 28.2. | Ero TA | Ero TA % |
(milj. euroa) | |||||
Menot | -697,5 | -695,3 | -729,5 | -34,2 | -4,9% |
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri ennustaa tammikuun toteuman perusteella, että Helsingin HUS-talousarviokohdan (jäsenkuntamaksuosuus, kapitaatioperusteiset palvelut, kalliin hoidon tasaus, muiden palveluiden laskutus) toteumaksi 729,5, joka ylittää Helsingin vuoden 2021 talousarvion 34,2 miljoonalla eurolla.
HUS ennustaa vuoden 2021 alijäämäksi 42,8, jonka kattamista ei ole huomioitu kuntakohtaisissa toteuma-arvioissa. Valtiolla on haussa 30.4. mennessä avustus sairaanhoitopiireille koronaepidemiasta aiheutuneiden kustannusten ja alijäämän kompensoimiseksi. Valtion myöntämän avustuksen arvellaan kattavan HUS-tasoisen alijäämän, mutta ei vaikuttavan Helsingin talousarviototeumaan.
Covid-19-pandemiatilanteen aiheuttama kiireettömän hoidon siirtyminen vaikuttaa HUS jäsenkuntakohtaisiin ennusteisiin. Tammikuun toteuman pohjalta tehdyssä ennusteessa ei ole huomioitu pandemiatilanteen vaikeutumista. HUS talousarviokohdan toteuma-arviot tarkentuvat, kun HUS laatii neljännesvuoden osalta ennusteen kesäkuussa.
Investoinnit
Investointien arvioidaan toteutuvan seuraavasti:
|
Irtaimen omaisuuden määräraha sisältää ylitysoikeuden vuodelta 2020 siirtyneistä hankinnoista, joita varten kaupunginvaltuusto on 17.2.2021 § 28 myöntänyt yhteensä 9,4 milj. euron suuruisen ylitysoikeuden vuodelle 2021. Määrärahaa jäi vuonna 2020 käyttämättä kalustehankintojen myöhästymisestä sekä tietotekniikkahankinnoissa kesken olevien hankkeiden toteutuksissa sekä covid-19-pandemiasta johtuvista työasemien ja laitteiden viivästyneistä toimituksista.
Kaupunkistrategian ja toimintasuunnitelmien toimenpiteiden edistyminen
Sosiaali- ja terveystoimi toteuttaa kaupunkistrategiaa, keskeisiä kaupunkistrategian kärkihankkeita sekä kaupungin yhteissuunnittelun teemoja ja tavoitteita yhdessä muiden toimialojen kanssa. Sosiaali- ja terveystoimen näkökulmasta keskeisiä kaupunkistrategian kärkihankkeita ja tavoitteita ovat muun muassa nuorten syrjäytymisen ehkäisy, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen johtaminen ja koordinointi, liikkumisohjelma ja eri ikä- ja väestöryhmien liikkumisen edistäminen, asukaskokemuksen, asiakastyytyväisyyden ja osallisuuden lisääminen, kaikkien helsinkiläisten hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, palvelujen saatavuuden ja saavutettavuuden parantaminen, työllisyyden edistäminen sekä harrastusmahdollisuuksien turvaaminen.
Apotti-asiakas- ja potilastietojärjestelmän onnistunut käyttöönotto kolmessa eri vaiheessa on toimialan vuoden 2021 keskeinen tavoite. Muita toimialan keskeisiä tavoitteita, kuten lasten ja nuorten mielenterveysongelmien palveluketjujen kehittämistä yhteistyössä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan ja HUSin kanssa, sote-uudistuksen Rakenneuudistus-hanketta ja Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus-hanketta, palvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta, digitaalisia palveluja ja ratkaisuja, nuorten syrjäytymisen ehkäisemistä, matalan kynnyksen mielenterveyspalvelujen kehittämistä ja palvelujen sekä toimintamallien kehittämistä haavoittuvassa asemassa olevien iäkkäiden palveluissa, edistetään siinä määrin kuin covid-19-pandemian kiireelliset tehtävät mahdollistavat.
Terveysasemien lääkärien kiireettömän hoidon saatavuutta pyritään lisäämään omien toimintamallien, työnjaon ja johtamisen kehittämisellä, lisäämällä sekä ulkoisella palveluhankinnalla. Iäkkäiden osalta tuetaan mielekästä kotona asumista ja muistiystävällistä toimintaa hyödyntämällä ikäystävällistä teknologiaa Koskelan seniorikeskuksen hankesuunnittelussa ja vahvistamalla iäkkäiden toimintakykyä vahvistavia ennaltaehkäiseviä ja digitaalisia palveluja.
Covid-19-pandemian vuoksi monia toimintoja, kuten terveysasematoiminnan ja suun terveydenhuollon kiireetöntä hoitoa on jouduttu vähentämään, ja on selvää, että monet kaupunkistrategian tavoitteet ja toimenpiteet eivät etene suunnitellussa aikataulussa ja laajuudessa, eikä kaikkia toimialan toiminnallisia tai määrällisiä tavoitteita tulla saavuttamaan suunnitellusti. Vuoden 2021 myöhemmissä ennusteissa myös asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöönotto tulee aiheuttamaan tietokatkoksia muun muassa määrällisten tavoitteiden seurantaan, eikä kaikki tavoitteita pystytä vertaamaan aiempiin vuosiin.
Toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen
Talousarvion sitovat, määrälliset ja muut toiminnalliset tavoitteet on esitetty liitteissä 1, 2 ja 3. Covid-19-pandemiasta johtuen digitaalisen terveysaseman päivystysavun ja epidemiologisen toiminnon suoritemäärät ovat kasvaneet merkittävästi. Terveysasemien hoitajakäynneissä on huomioitu yli 18-vuotiaiden helsinkiläisten rokotuskäynnit 70 % rokotuskattavuuden mukaan.
Arvio merkittävimmistä toimintaympäristön ja palvelutuotannon riskeistä ja epävarmuustekijöistä
Covid-19-pandemia aiheuttaa sosiaali- ja terveystoimessa edelleen vuonna 2021 kiireettömän hoidon ja palvelujen saatavuuden vähenemistä, erilaisia poikkeusjärjestelyjä henkilöstön työtehtävissä riittävän henkilöstön turvaamiseksi covid-19-pandemiaan liittyviin tehtäviin sekä huomattavia kustannusvaikutuksia sosiaali- ja terveystoimen talouteen.
Detta beslut publicerades 05.05.2021
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Sampo Pajari, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 42246