Hankinta, valvonta- ja turvallisuuskoordinaattori, Kruunusillat-hanke
Hankintaoikaisuvaatimus teknisen johtajan päätöksestä 15.4.2021 § 97 koskien Kruunusiltojen siltaurakan valvonta- ja turvallisuuskoordinaattorin töiden konsultin valintaa
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä Sweco PM Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen koskien teknisen johtajan päätöstä 15.4.2021 § 97.
Kaupunkiympäristölautakunta päätti uuden pisteenlaskun perusteella vähentää projekti-insinööri 2:n pisteitä kuudella pisteellä voittaneen tarjouksen osalta.
Teknisen johtajan hankintapäätöksen perustelu-osion pisteiden muuttaminen ei muuta varsinaista päätöstä tai sen lopputulosta. Hankintapäätös ei ole hankintalainvastainen eikä sitä ole muutoinkaan tarve kumota.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Sweco PM Oy on tehnyt hankintaoikaisuvaatimuksen (liite 1) teknisen johtajan päätöksestä 14.5.2021 § 97 koskien Kruunusiltojen siltaurakan valvonta- ja turvallisuuskoordinaattorin töiden konsultin valintaa. Päätöksestä on lähetetty ote muutoksenhakuohjein 15.4.2021 ja Sweco PM Oy:n hankintaoikaisuvaatimus on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon muutoksenhakuajan kuluessa 29.4.2021.
Sweco PM Oy:lle oli jäänyt toimittamatta osa sen pyytämistä asiakirjoista alkuperäisen tietopyynnön perusteella, joten hankintayksikkö toimitti puuttuvat asiakirjat, kun asia havaittiin. Uusien asiakirjojen perusteella Sweco PM Oy toimitti täsmennetyn hankintaoikaisuvaatimuksen Helsingin kaupungin kirjaamoon 7.5.2021.
Koska hankintaoikaisuvaatimuksen täsmentämistarve on johtunut puutteellisista tiedoista hankintayksikön lähettämissä asiakirjoissa, hankintaoikaisuvaatimuksen täsmennetty versio on tutkittava, vaikka se on saapunut alkuperäisen muutoksenhakuajan jälkeen.
Hankintalain 132 §:n perusteella hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.
Hankintaoikaisuvaatimuksen vaatimukset
Hankintaoikaisuvaatimuksen tekijä vaatii, että:
- hankintayksikkö keskeyttää hankintapäätöksen täytäntöönpanon,
- kumoaa hankintapäätöksen, sekä
- suorittaa uuden tarjousvertailun laatupisteytyksen osalta.
Sweco PM Oy katsoo, että hankintapäätös on laadun arvioinnin ja pisteytyksen osalta virheellinen hankintalain 132 §:n tarkoittamalla tavalla.
Hankintapäätöksen täytäntöönpano
Hankintayksikkö käsittelee hankintaoikaisuvaatimuksen ennen hankintapäätöksen täytäntöönpanoa. Hankintapäätöstä ei ole pantu täytäntöön.
Hankintaoikaisuvaatimuksen väitteet ja hankintayksikön vastaukset
Sillanrakennustöiden valvojan referenssit
Hankintaoikaisuvaatimuksessa väitetään, että sillanrakennustöiden valvojan referenssi 3 (Mt 167 parantaminen) kuuluisi oikeasti luokkaan R2 eikä R1, kuten voittaneen tarjoajan tarjouksessa on ilmoitettu. Silta kuuluisi R2 luokkaan siltapaikkojen luokitusohjeen (Dnro 2213/090/2013, liite 2) sekä siltaurakoiden ryhmittelyn (LIVI/8383/02.00/2017, liite 3) perusteella. Siltojen kustannukset ovat alle 10 000 000 euroa, sillat ovat tyypiltään tavanomaisia eivätkä ne sijaitse liikenteellisesti erittäin vaikeassa paikassa, vaan vaativassa.
Hankintayksikön selvityksen mukaan siltapaikkojen luokitusohjetta käytetään "selvitettäessä siltapaikan sijainnin, maiseman ja mahdollisten erityisarvojen yms. merkitystä suunnittelun perusteeksi neljän eri vaativuusluokan mukaan." (siltapaikkojen luokitusohje, s. 3). Ohje koskee siltojen suunnittelun luokitusta. Siten ohjeella ja sen luokituksilla ei ole merkitystä arvioitaessa siltojen rakentamisen ja sen valvonnan vaativuuden luokittelua.
Siltojen ryhmittelyn mukaan silta, joka on luokaltaan R2, mutta joka sijaitsee liikenteellisesti erittäin vaikeassa ympäristössä, luokitellaan R1 sillaksi. Referenssiksi ilmoitettu Mt 167 sijaitsee Lahden vilkkaalla sisääntuloväylällä, jossa kulkee KVL 16 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Liikennemäärä on niin suuri, että referenssikohde sijaitsee siltojen ryhmittelyn mukaisesti liikenteellisesti erittäin vaikeassa ympäristössä, joten referenssikohde tulee luokitella R1 kohteeksi. Voittanut tarjoaja on luokitellut kohteen oikein eikä tältä osin ole tarvetta muuttaa pisteytystä.
Maa- ja betonirakennustöiden valvoja
Hankintaoikaisuvaatimuksessa väitetään, että täsmennettyjen CV:iden perusteella voittaneen tarjoajan avainhenkilö on toiminut 8/2010 - 5/2011 työpäällikön tehtävissä eikä vastaavan työnjohtajan tehtävissä, kuten tarjouspyynnössä on edellytetty. Lisäksi ilmoitetut ajanjaksot 2001 - 2007 sekä 1/1999 - 12/2006 limittyvät päällekkäin, eikä näiltä ajanjaksoilta ole esitetty täsmennyspyynnön mukaisia tietoja. Koko ajanjakso on laskettu yhtenäiseksi työkokemukseksi.
Myös aikaisemmat ajanjaksot sisältävät puutteita (1/1994 - 12/1998 ja 5/1988 - 12/1993). Ajanjaksolta 5/1988 - 12/1993 on ilmoitettu tehtäväksi urakoiden mittaukset, eli kyseessä eivät ole vastaavan työnjohtajan tehtävät.
Tarjouspyynnön pisteytysperusteissa pisteytetään kokemus maa- ja betonirakennustöiden valvonnasta. Lisäksi mainitaan, että enintään puolet työkokemuksesta voi olla myös urakointipuolelta maa- ja betonirakennustyömaiden vastaavan työnjohtajan tehtävistä.
Hankintayksikkö on laskenut voittaneen tarjouksen avainhenkilön työkokemuksen seuraavasti:
- 5/2013 – 3/2021, 95 kk valvonnan vastuuhenkilö
- 1/2012 – 4/2012, 4 kk valvonnan vastuuhenkilö
- 7/2011 – 12/2011, 6 kk työmaapäällikkö
- 1/2007 – 12/2007, 12 kk valvoja
- 1/1999 – 12/2006, 84 kk projektipäällikkö/projektivastaava
- 1/1994 – 12/1998, 60 kk hankekokonaisuuden valvonnan vastuuhenkilö.
Yhteensä 261 kuukautta, jolloin kokemus on yli 20 vuotta (240 kk). Kokemuksia ei ole laskettu päällekkäisiltä ajoilta ja mukaan on laskettu vain pisteytyksen perusteella asianmukainen työkokemus. Vastaavan työnjohtajan kokemusta voi olla puolet pisteytettävästä työkokemuksesta. Koska kokemus ylittää 20 vuotta, ei pisteytystä ole tarpeen muuttaa maa- ja betonirakennustöiden valvojan osalta.
Vesirakennustöiden valvoja
Hankintaoikaisuvaatimuksen mukaan vesirakennustöiden valvojaksi voittajan tarjouksessa tarjotulla henkilöllä ei ole ilmoitettu tarjouspyynnössä edellytettyjä valutöitä, vaan asennustöitä. Tällä perusteella kokemusta ei pitäisi hyväksyä.
Hankintayksikkö on tarkastanut referenssityön rakennuspiirustukset, joista ilmenee, että kohteessa on tehty tarjouspyynnössä edellytettyjä vedenalaisia valutöitä. Siten referenssi tulee hyväksyä. Pisteytystä ei ole tarpeen muuttaa vesirakennustöiden valvojan osalta.
Projekti-insinööri 1
Hankintaoikaisuvaatimuksen mukaan voittaneen tarjoajan nimeämä projekti-insinööri 1 on työskennellyt alle 2 vuotta rakennuttajana (alkaen 8/2019) ja muu kokemus on esitetty urakointipuolelta. CV:ssä esitetyissä urakoitsijan projekteissa ei ole sellaisia, jotka voitaisiin lukea rakennuttamiskohteiksi.
Koska tarjouspyynnön liitteen "tarjouksen laadinta- ja laadunarviointikriteerit" mukaan enintään puolet työkokemuksesta voi olla myös urakointipuolelta työmaainsinöörin tehtävistä, ei avainhenkilölle voida esittää yli 4 vuotta pisteytettävää työkokemusta. Urakointipuolen hankintainsinöörin ja työnjohtajan tehtävät eivät ole tarjouspyynnön mukaisten pisteytysperusteiden perusteella hyväksyttäviä, eivätkä ne ole rinnastettavissa työmaainsinöörin tehtäviin, eivätkä myöskään rakennuttamiskokemukseen.
Tarjouspyynnössä projekti-insinöörin pisteytettävä kokemus on määritelty siten, että "kokemus infrarakentamisesta (enintään puolet työkokemuksesta voi olla myös urakointipuolelta työmaainsinöörin tehtävistä)", josta on voinut saada pisteitä vähintään 4 vuoden kokemuksesta.
Hankintayksikkö on toiminut tasapuolisesti kaikkien tarjoajien osalta ja noudattanut tarjouspyynnön pisteytysperusteita. Koska pisteytysperusteissa mainitaan vain kokemus infrarakentamisesta, ei voida vaatia kokemuksen olevan infrarakennuttamisesta. Siten voittaneen tarjoajan ilmoittama projekti-insinööri 1 on saanut pisteet infrarakentamisen perusteella, kuitenkin niin, että puolet kokemuksesta on voinut olla urakointipuolelta työmaainsinöörin tehtävistä. Voittanut tarjous on pisteytetty tarjouspyynnön mukaisesti, joten ei ole tarvetta muuttaa pisteitä projekti-insinööri 1 osalta.
Projekti-insinööri 2
Hankintaoikaisuvaatimuksen mukaan voittaneen tarjouksen projekti-insinööri 2:lla on kokemusta infrarakentamisesta vuosien 2004 - 2021 välillä yhteenlaskettuna ajanjaksona n. 130 kk (<11 vuotta), täsmennyksessä esitetyn 221 kuukauden sijasta. Täsmennyksessä samanaikaiset projektit on laskettu kestoiltaan osin yhteen, mitä ei voida suoraan verrata työkokemusvuosiin (tämä laskentatapa muuttaisi pisteytystä muidenkin avainhenkilöiden osalta).
Voittaneen tarjoajan täsmennetyssä CV:ssä on laskettu työkokemuksen kunnan palveluksessa 2006-2019 välillä olevan jatkuvasti työtä infrarakennuttamisen parissa ilman, että kaikella työskentelyllä olisi projektin omaisesti selkeä alku ja loppu. Hankintayksikkö on kuitenkin suorittanut tarkastuslaskennan projekti-insinööri 2:n osalta seuraavasti vain CV:stä ilmenevistä hankkeista:
- 5/2014 - 3/2021, 83 kk
- 5/2011 - 10/2011, 6 kk
- 5/2010 - 12/2010, 8 kk
- 5/2008 - 5/2009, 12 kk
- 5/2007 - 5/2008, 12 kk
- 5/2004 - 8/2006, 28 kk
Yhteensä 149 kuukautta, eli yli 12 vuotta, mutta alle 15 vuotta. Siten voittaneen tarjouksen absoluuttisia laatupisteitä tulee muuttaa 12:statoista 6:een pisteeseen. Voittaneen Rakennuttajatoimisto HTJ Oy:n laatupisteet ovat tarkastuksen jälkeen 204,00 absoluuttista laatupistettä, mutta painotetut laatupisteet pysyvät 70:ssä pisteessä. Koska voittajan absoluuttiset laatupisteet muuttuvat, muuttuvat myös muiden tarjoajien painotetut laatupisteet seuraavasti:
Rakennuttajatoimisto HTJ Oy | Sweco PM Oy | WSP Finland Oy | |
Painotetut laatupisteet | 70 | 65,539 | 51,471 |
Hintapisteet | 26,065 | 27,419 | 30 |
Vertailupisteet yhteensä | 96,065 | 92,958 | 81,471 |
Koska yhteenlaskettujen vertailupisteiden perusteella tarjoajien järjestys ei muutu, ei ole tarvetta muuttaa alkuperäistä hankintapäätöstä päätösosion tai lopputuloksen osalta.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta. Näin kaupunkiympäristölautakunta on toimivaltainen käsittelemään hankintaoikaisuvaatimuksen.
Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Tekninen johtaja 15.04.2021 § 97
Päätös
A
Tekninen johtaja päätti valita kruunusillat, siltaurakan valvonta- ja turvallisuuskoordinaattori töiden toimittajaksi Rakennuttajatoimisto HTJ Oy:n tarjouksen kokonaistaloudellisen edullisuuden ja tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti kattohintaan 3 700 000 euroa (Alv 0%).
B
Tekninen johtaja päätti oikeuttaa Infrapäällikön tekemään sopimuksen otsikkokohteen työstä Rakennuttamistoimisto HTJ Oy:n kanssa.
Päätöksen perustelut
Hankinnasta on jätetty avoimeen hankintamenettelyyn perustuva EU-hankintailmoitus 16.2.2021 sähköisessä tietokannassa www.hankintailmoitukset.fi.
Kaupunginvaltuusto päätti 31.8.2016 § 210 hyväksyä Kruunusillat hankkeen toteuttamisen.
Konsulttityö käsittää kruunusillat siltaurakan rakentamisen valvonta- ja turvallisuuskoordinaattori työt tarjouspyyntöasiakirjojen osoittamassa laajuudessa.
Hankinta koostuu seitsemästä tehtävästä: 1. Päävalvoja, 2. Sillanrakennustöiden valvoja, 3. Maa- ja betonirakennustöiden valvoja, 4. Vesirakennustöiden valvoja, 5. Projekti-insinööri I, 6. Projekti-insinööri II ja 7. Turvallisuuskoordinaattori.
Tarjouspyynnön mukaisesti konsultiksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanut tarjoaja. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on rakennuttajan asettamat tarjoajan soveltuvuutta koskevat vaatimukset täyttävistä tarjoajista saanut korkeimmat vertailupistemäärät. Hinnan osuus vertailusta on 30% ja laadun 70%.
Laatuosiossa arvioidaan kuhunkin eri tehtävään esitettyjen henkilöiden työkokemusta ko. tehtävään soveltuvien kokemusvuosien ja osassa tehtävissä referenssien pohjalta. Annettavat maksimipisteet ja niiden jaottelu eri tehtäviin on ilmoitettu tarjouspyynnössä. Kukin tarjoaja täyttää itse nämä kokemusvuodet ja referenssit sähköisen tarjousohjelman taulukkoon tarjousta antaessaan. Lisäksi tarjoajien tuli toimittaa kaikista avainhenkilöistä CV, josta ilmenee selkeästi asetettujen työkokemukseen ja koulutukseen liittyvien vaatimusten täyttyminen.
Työn kaupunkiympäristön toimialalle kuuluva osuus rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 02 07 Projektialueiden kadut/Kruunusillat.
Tarjoukset
Määräaikaan 18.3.2021 klo 13.00 mennessä tarjouksen jätti kolme toimittajaa:
Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
Sweco PM Oy
WSP Finland Oy
Tarjousten tarkistusta ja vertailua tehtäessä havaittiin, että kaikissa tarjouksissa oli puutteita toimitettujen CV:iden osalta.
Tämän vuoksi kaikilta tarjoajilta pyydettiin täsmennystä esitettyihin tietoihin. Vastaus täsmennyspyyntöön pyydettiin toimittamaan 29.3.2021 kello 9.00 mennessä joko täsmennettynä CV:nä tai täsmennyspyynnön liitteenä olevaan tiedostoon. Kaikilta tarjoajilta saatiin vastaus määräaikaan mennessä.
Kaikki tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuuden vähimmäisvaatimukset.
Tarkennettujen tietojen perusteella tilaaja teki tarjousten vertailun.
Tarjousten vertailu on esitetty liitteenä olevassa perustelumuistiossa.
Tarjousten kokonaistaloudelliset vertailupisteet:
Rakennuttamistoimisto HTJ Oy | 96,065 |
Sweco PM Oy | 91,086 |
WSP Finland Oy | 80,000 |
Korkeimman vertailupistemäärän 96,065 on saanut Rakennuttamistoimisto HTJ Oy ja se tulee valita tämän menettelyn perusteella otsikkokohteen toimijaksi.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (15.12.2020 § 743) mukaan teknisellä johtajalla on toimivalta päättää hankinnoista hyväksyttyyn hankesuunnitelman arvoon saakka. Tekninen johtaja on näin toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Lisätiedot
Marko Haapanen, projektinjohtaja, puhelin: 310 38391
Detta beslut publicerades 16.06.2021
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.
Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 134 § 1 mom, 163 §.
Föredragande
Mer information fås av
Janne Penttinen, lakimies, puhelin: 09 310 38388