Hankinta, palveluohjain, sopimuksen jatkaminen, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2021-004287
Ärendet har nyare handläggningar
§ 36
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Palveluohjaimen jatkohankinta

Informationsförvaltningschef

Päätös

Tietohallintopäällikkö päätti hankintalain 40 §:n perusteella hankkia Palveluohjain-järjestelmän Solita Oy:lta ajalle 4.7. - 31.12.2021. Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on noin 27 000 euroa edellä mainitulle ajalle.

Lisäksi tietohallintopäällikkö päätti, että hankinnan kustannukset maksetaan keskitetyistä atk-käyttötalouden määrärahoista.

Edelleen tietohallintopäällikkö päätti allekirjoittaa Palveluohjain-järjestelmän ylläpito-, tuki- ja käyttöpalveluiden muutossopimuksen Helsingin kaupungin ja Solita Oy:n välillä.

Päätöksen perustelut

Hankintalain (1397/2016) 40 §:n 4 momentin mukaan sopimuksen tekeminen on ehdottoman välttämätöntä, eikä säädettyjä määräaikoja voida noudattaa hankintayksiköstä riippumattomasta, ennalta arvaamattomasta syystä aiheutuneen äärimmäisen kiireen vuoksi.

Helsingin kaupungin pienhankintaohjeen mukaan hankintayksikkö voi toteuttaa pienhankinnan ilman tarjouskilpailua, kun sopimuksen tekeminen on ehdottoman välttämätöntä, eikä säädettyjä määräaikoja voida noudattaa hankintayksiköstä riippumattomasta, ennalta arvaamattomasta syystä aiheutuneen äärimmäisen kiireen vuoksi.

Palveluohjainta käytetään sosiaalipalveluiden ajanvaraus- ja tilanvarausjärjestelmänä, terveyspalveluiden tilanhallinta- ja suunnittelujärjestelmänä ja ryhmävarausjärjestelmänä sosiaali- ja terveydenhuollon ryhmäliikuntapalveluissa. Palveluohjaimen sähköinen ajanvaraus kansalaiselle on käytössä useilla Helsingin sote-palveluilla. Palveluohjain toimii osana asiakkaan itseilmoittautumisjärjestelmää neljässä eri sote-keskuksessa ja Palveluohjainta käytetään eri tavoin kuudessa eri Helsingin sote-palvelukeskuksessa. Palveluohjaimen ajanvarausten määrä on yhteensä noin 3500 ajanvarausta kuukaudessa.

Kaikkien Palveluohjaimen käyttävien palveluiden piti siirtyä Apottijärjestelmään kevään 2021 käyttöönoton aikana, mutta käyttöönoton vaiheistuksen vuoksi käyttöönotto siirtyy osalla palveluita Palveluohjaimen sopimuskauden jälkeiseen aikaan 6.11.2021. Jatkamalla Palveluohjaimen sopimuskautta määräajan, varmistetaan, että toiminnoilla on tarvittavat järjestelmäratkaisut käytössään. Käyttöönoton siirtyminen koskee seuraavia palveluja: Vuosaaren ja Kalasataman nuorten palvelut- ja aikuissosiaalityö, Itäkadun, Vuosaaren ja Kallion lastensuojelu ja Kalasataman maahanmuuttoyksikkö.

Tämän lisäksi koronapandemia on myöhästyttänyt palveluiden toimintojen uuteen järjestelmään siirtymistä. Arvioidaan, että palvelun turvaamiseksi paras vaihtoehto on pidentää nykyisten järjestelmien käyttöä lyhyen määräajan. Näitä palveluita ovat: Perheoikeudelliset palvelut, Kotihoidon ilmoittautuminen ryhmätapahtumiin, Fysioterapian ryhmäliikuntavaraukset ja Neuvolan synnytys- ja vauvanhoitovalmennusryhmävaraukset.

Hankinta toteutetaan lyhyeksi määräajaksi ja hankinnan arvo alittaa kansallisen kynnysarvon. Tässä tilanteessa kilpailutusprosessi olisi kohtuuton käytettävään aikaan ja resursseihin nähden.

Muutossopimukseen liittyvät sopimukset ovat: Ylläpito-, tuki- ja käyttöpalvelusopimus Helsingin kaupungin ja Solita Oy:n välillä. Allekirjoitettu 2.10.2017, päättynyt 30.9.2020 ja Ylläpito-, tuki- ja käyttöpalveluiden muutossopimus Helsingin kaupungin ja Solita Oy:n välillä. Allekirjoitettu 15.5.2020 ja päättyy 3.7.2021.

Nyt päätettävänä olevalla muutossopimuksella jatketaan ylläpito-, tuki- ja käyttöpalvelua aikajaksolle 4.7.2021-31.12.2021.

Muutossopimukseen lisätään tietosuoja- ja turvaliitteet ja muutetaan liitteiden järjestys siten, että uudet liitteet tulevat sopimukseen numeroilla 1 ja 2.

Muutossopimuksella sovitaan uusista hinta- ja maksuehdoista, joissa sovellustuen hintaa alennetaan 50 %:lla laskeneiden käyttäjämäärien vuoksi. Toimittaja veloittaa tilaajaa edellä mainitusta palvelusta enintään 27 000 euroa aikajaksolta 4.7.2021-31.12.2021.

Tietohallintopäällikön oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 30.3.2021 § 76.

Detta beslut publicerades 28.05.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Maarit Taipale, ict-asiantuntija, puhelin: 09 310 67010

maarit.s.taipale@hel.fi

Arja Rantanen, ict-kehityspäällikkö, puhelin: 09 310 75505

arja.rantanen@hel.fi

Beslutsfattare

Petri Otranen
tietohallintopäällikkö