Hankinta, minikilpailutus. Myllypuron seniorikeskuksen kalusteet, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2021-004819
Ärendet har nyare handläggningar
§ 86
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Minikilpailutus / Myllypuron seniorikeskuksen ja Kampin perhekeskuksen kalusteet 2021 HEL 2016-009597

Social- och hälsovårdssektorns sektorchef

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti käydyn tarjouskilpailun perusteella hankkia toimistokalusteita Myllypuron seniorikeskukseen ja Kampin perhekeskukseen seuraavilta toimittajilta etusijajärjestyksessä:

Kohderyhmä 1. Yleistuolit ja tuolikärry
1. Modeo Oy (2028267-4)
2. Martela Oyj (0114891-2)

Kohderyhmä 2. Työtuoli ja satulatuoli
1. Martela Oyj (0114891-2)
2. Modeo Oy (2028267-4)
3. Isku Interior Oy (1831497-2)
4. Tavara Trading TTR Oy (1464075-4)

Kohderyhmä 3. Jakkara ja tuoli
1. Modeo Oy (2028267-4)
2. Tavara Trading TTR Oy (1464075-4)
3. Martela Oyj (0114891-2)

Kohderyhmä 4. Ääntä vaimentava nojatuoli
1. Tavara Trading TTR Oy (1464075-4)
2. Martela Oyj (0114891-2)

Kohderyhmä 5. Seinäkkeet
1. Modeo Oy (2028267-4)
2. Martela Oyj (0114891-2)

Kohderyhmä 6. Sähkötyöpöydät
1. Modeo Oy (2028267-4)
2. Isku Interior Oy (1831497-2)
3. Martela Oyj (0114891-2)

Kohderyhmä 7. Pöydät
1. Isku Interior Oy (1831497-2)
2. Martela Oyj (0114891-2)
3. Modeo Oy (2028267-4)

Kohderyhmä 8. Pinoutuva pöytä
1. Isku Interior Oy (1831497-2)
2. Martela Oyj (0114891-2)
3. Modeo Oy (2028267-4)

Kohderyhmä 9. Lasikirjoitustaulu
1. Martela Oyj (0114891-2)
2. Modeo Oy (2028267-4)

Kohderyhmä 10. Apteekkarinkaappi, laatikosto ja pieni kaappi
1. Modeo Oy (2028267-4)
2. Martela Oyj (0114891-2)

Kohderyhmä 11. Avohyllyt
1. Martela Oyj (0114891-2)
2. Modeo Oy (2028267-4)

Kohderyhmä 12. Kaapit
1. Martela Oyj (0114891-2)
2. Modeo Oy (2028267-4)

Kohderyhmä 13. Matala kaappi ja senkki
1. Martela Oyj (0114891-2)

Kohderyhmä 14. Sohva, keinutuoli ja nojatuolit
1. Tavara Trading TTR Oy (1464075-4)
2. Modeo Oy (2028267-4)
3. Martela Oyj (0114891-2)

Kohderyhmä 15. Naulakot
1. Tavara Trading TTR Oy (1464075-4)
2. Martela Oyj (0114891-2)
3. Modeo Oy (2028267-4)

Kohderyhmä 16. Kasviportaat
1. Tavara Trading TTR Oy (1464075-4)

Kohderyhmä 17. Pihakalusteet
1. Martela Oyj (0114891-2)
2. Tavara Trading TTR Oy (1464075-4)
3. Modeo Oy (2028267-4)

Kohderyhmä 18. Muut ulkokalusteet,
1. Martela Oyj (0114891-2)

Kohderyhmä 19. Lattiavalaisin
1. Martela Oyj (0114891-2)
2. Isku Interior Oy (1831497-2)
3. Tavara Trading TTR Oy (1464075-4)

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on noin 400 000 euroa (alv 0 %).

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan tuotteita hankitaan tarpeen mukaan.

Hankinnasta ei tehdä sopimuksia vaan ainoastaan tilaukset aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Päätöksen perustelut

Hankintamenettely ja valintaperusteet

Helsingin kaupungilla on voimassa oleva puitejärjestely (HEL 2016-009597) viiden toimistokalustetoimittajan kanssa.

Hankinnan kohteena on toimistokalusteiden hankinta Myllypuron seniorikeskukseen (kohderyhmät 2-19) ja Kampin perhekeskukseen (kohderyhmä 1) vuoden 2021 aikana. Hankinnan kohde koostuu 19 eri kalusteryhmän muodostamasta kohderyhmästä.

Tarjouksen pystyi jättämään joko yhteen tai useampaan hankinnan kohderyhmään.

Hankinta toteutettiin rajoitetulla menettelyllä, ns. minikilpailutuksena puitesopimustoimittajien kesken. Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 100 %.

Tarjousten vertailu tehtiin kohderyhmittäin ja vertailuhintana käytettiin kunkin kohderyhmän kokonaishintaa. Kunkin kohderyhmän kokonaisvertailuhinta saatiin laskemalla kohderyhmän sisältämien positioiden kokonaishinnat yhteen. Kohderyhmän sisältämien positioiden kokonaishinnat saatiin kaavalla: yksikköhinta x hankittava määrä (arvioitu hankintamäärä). Tarjoukset asetettiin etusijajärjestykseen kohderyhmittäin halvimman kokonaishinnan perusteella.

Tarjouspyyntö

Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajalle, tarjoukselle, tarjouksen sisällölle ja hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimuksia. Tarjouspyyntö lähetettiin puitejärjestelyssä mukana oleville toimittajille 11.5.2021 tarjouspalvelu.fi –portaalin kautta. Lisätietokysymykset hankintaan tuli esittää 21.5.2021 klo 12.00 mennessä. Asetettuun määräaikaan mennessä jätettiin 63 kysymystä, ja niihin vastattiin 24.5.2021.

Tarjoukset

Määräaika tarjousten jättämiselle oli 1.6.2021 klo 10.00. Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät:

Isku Interior Oy (1831497-2)
Martela Oyj (0114891-2)
Modeo Oy (2028267-4)
Tavara Trading TTR Oy (1464075-4)

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintapalvelut on tarkastanut tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Kaikki tarjoukset otettiin mukaan tarjousvertailuun. Tarjoukset asetettiin kohderyhmittäin etusijajärjestykseen kohderyhmäkohtaisen kokonaishinnan perusteella. Tarjousten vertailu ja etusijajärjestyksen mukainen toimittajalistaus on tämän päätöksen liitteenä (liite 1) olevassa vertailutaulukossa.

Toimivaltaperuste

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 30.3.2021 § 76.

Detta beslut publicerades 11.06.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.

Lupa on myönnettävä, jos

  • asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää
  • siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.

Muutoksenhakuaika

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Muutoksenhakuviranomainen

Käsittelylupahakemus ja valitus tehdään markkinaoikeudelle. Markkinaoikeuden asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö

Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  • peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
  • syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.

Valituksessa on ilmoitettava

  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset) 
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja yhteystiedot. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot.

Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).

Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä

  1. muutoksenhaun kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Lotta Kauppila, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 78727

lotta.kauppila@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja