Käynnistämistuen takaisinperintä, Oy Ankkalampi-Ankdammen Ab, Arabianrannan Ankkalampi - Ankdammen

HEL 2021-005167
Ärendet har nyare handläggningar
§ 11

Käynnistämistuen takaisinperintä, Oy Ankkalampi - Ankdammen Ab, Arabianrannan Ankkalampi - Ankdammen

Områdeschef inom småbarnspedagogiken

Päätös

Varhaiskasvatuksen aluepäällikkö päätti käynnistämistuen myöntämis-periaatteiden mukaisesti periä takaisin käynnistämistukea Oy Ankkalampi-Ankdammen Ab, Arabianrannan Ankkalampi - Ankdammenilta
6 500 euroa, koska takaisinperinnälle asetetut ehdot täyttyvät. Takaisin perittävä käynnistämistuki maksetaan kaupungin tilille (Nordea FI2922661800003009)

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala (varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen palvelukokonaisuus) on 28.2.2018 § 4 myöntänyt Oy Ankkalampi-Ankdammen Ab:n Arabianrannan Ankkalampi - Ankdammenille käynnistämistukea kaksikymmentäkaksituhatta (22 000) euroa uuden toimipisteen tilojen korjaus- ja kunnostustöihin sekä irtaimiston hankintakustannuksiin (liite 1). Käynnistämistuen myöntämisehdoissa todetaan, että käynnistämistukea voidaan myöntää uuden hoitopaikan perustamiskustannuksiin enintään 1 000 euroa helsinkiläisille lapsille perustettavaa kokopäivähoitopaikkaa kohden. Oy Ankkalampi-Ankdammen Ab, Arabianrannan Ankkalampi - Ankdammen haki 22 0000 euroa käynnistämistukea 22-paikkaiselle päiväkodille. Tuesta on vastaanotettu talletusvakuus, Aktia Pankki Oyj yksitoistatuhatta (11 000) euroa (liite 2).

Käynnistämistuen myöntämisperiaatteissa ja vakuuden vastaanoton yhteydessä molempien osapuolten allekirjoittamassa sitoumuksessa todetaan, että tuottaja sitoutuu palauttamaan tuen täyttämättömien hoitopaikkojen osalta, mikäli sopimuksessa tavoitteeksi asetettuun hoitopaikkojen käyttöönottoon ei päästä 2. ja 3. vuoden valvontajaksolla (liite 3). Helsinkiläisille lapsille perustettuja paikkoja tarkastellaan päiväkodin 2. ja 3. valvontajaksona. Jos 3. valvontajaksona näiden paikkojen käyttöönotto on pienempi kuin edellisenä valvontajaksona, kohtuullistetaan tukien takaisinperintää ottamalla paikkojen keskiarvon laskentaan mukaan molempien valvontajaksojen lapsimäärät. Sen sijaan jos 3. valvontajaksona näiden paikkojen käyttöönotto on lisääntynyt, käytetään takaisinperinnän laskentaperusteena kolmannen vuoden helsinkiläisten lasten määrää.

Yksityisen varhaiskasvatuksen palveluvastaava on tarkastanut päiväkodin 2. ja 3. valvontajakson helsinkiläisten kokopäivähoidossa olleiden lasten määrän (liite 4). Tarkastuksessa on todettu, ettei sopimuksessa tavoitteeksi asetettuun hoitopaikkojen käyttöönottoon ole päästy 3. valvontajakson loppuun mennessä, joten ehto tukien takaisinmaksuvelvollisuudesta täyttyy. 2. valvontajakson aikana lapsia on ollut 17 ja 3. valvontajakson aikana lapsia on 14.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala perii Oy Ankkalampi-Ankdammen Ab, Arabianrannan Ankkalampi - Ankdammenille maksetusta käynnistämistuesta takaisin 6 500 euroa, koska tuen myöntämisen perusteena ollutta 22 hoitopaikkaa ei ole otettu käyttöön.

Detta beslut publicerades 07.05.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Anne Mäkiprosi, controller, puhelin: 09 310 20022

anne.makiprosi@hel.fi

Beslutsfattare

Riikka Reunanen
varhaiskasvatuksen aluepäällikkö

Bilagor

1. Päätös käynnistämistuesta
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Tilivarojen panttausilmoitus
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Sitoumus
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Käynnistämistuen myöntämisehtojen tarkastus
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.