Hankinta, ultraäänilaitteet terveysasemille, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2021-005267
Ärendet har nyare handläggningar
§ 139
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Ultraäänitutkimuslaitteistojen hankinta terveysasemakäyttöön

Social- och hälsovårdssektorns sektorchef

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti valita terveysasemien ultraäänitutkimuslaitteistojen toimittajaksi Steripolar Oy:n.

Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja toimittaja on valittu kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaan.

Suunniteltu sopimuskausi on 20.10.2022–31.12.2024. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo koko sopimuskaudelle on noin 700 000 euroa.

Sosiaali- ja terveystoimiala hankkii vuonna 2022 kymmenen tarjouspyynnön mukaista ultraäänitutkimuslaitteistoa Helsingin kaupungin terveysasemille. Lisäksi hankinta sisältää mahdollisuuden hankkia lisää tarjouspyynnön mukaisia laitteistoja vuosien 2023 ja 2024 aikana siten, että koko hankinta optioineen käsittää korkeintaan 23 laitteiston hankinnan vuosina 2022–2024. Vuosina 2023 ja 2024 laitteistoja tilataan tarpeen mukaan. Hankinta sisältää myös mahdollisuuden hankkia hankittaviin laitteistoihin liittyviä laiteosia, ohjelmistoja ja tarvikkeita.

Päätös on ehdollinen toimittajan osalta sillä ehdolla, että hän toimittaa rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

B Samalla toimialajohtaja päätti oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavan sopimuksen
- päättämään sopimuksen irtisanomisista ja purkamisista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohde

Kilpailutettu hankinta koskee Helsingin kaupungin terveysasemille hankittavia ultraäänitutkimuslaitteistoja. Hankinnan tavoitteena oli valita yksi toimittaja tarjouspyynnön mukaisten laitteistojen toimittajaksi.

Hankinnan kohde koostuu tarjouspyynnössä määritellystä ultraäänilaitteistokokoonpanosta, ja lisäksi hankinta sisältää mahdollisuuden hankkia ultraäänilaitteistoihin liittyviä antureita sekä mahdollisuuden hankkia hankittuihin laitteistoihin kuvantallennusliitäntä.

Hankintamenettely

Ultraäänitutkimuslaitteistojen hankinnan ennakoitu arvo ylittää lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016), myöhemmin hankintalaki, tarkoittaman EU-kynnysarvon.

Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa, Hilmassa, osoitteessa hankintailmoitukset.fi 12.6.2022 julkaistulla hankintailmoituksella.

Hankintaa koskevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla kokonaan sähköisesti Tarjouspalvelu.fi -portaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettiin tarjoajien soveltuvuudelle vähimmäisvaatimukset ja määriteltiin hankittavat laitteistot sekä laitteistojen laadun ja ominaisuuksien vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa oli määritelty tarjousten valintaperusteet. Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, ja kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena oli hinta 50 prosentin painoarvolla ja laatu 50 prosentin painoarvolla.

Hankintaa ei ollut jaettu osiin. Tarjouskilpailussa ei sallittu osatarjouksia.

Tarjoajien oli tarjousaikana mahdollista esittää hankinnan kohdetta ja tarjouspyyntöä koskevia tarkentavia lisätietokysymyksiä 23.6.2022 klo 10.00 mennessä Tarjouspalvelu.fi -portaalin kautta. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä yhteensä kolme kysymystä, joihin vastattiin 23.6.2022.

Kysymyksiin vastaamisen yhteydessä 23.6.2022 hankintayksikkö lisäksi tarkensi tarjouspyyntöasiakirjoihin sisältyneen tietosuoja- ja salassapitoliitteen kohtaa, joka koski tietojen käsittelyä, siirtämistä tai luovuttamista.

Tarjouspyynnössä ja hankintailmoituksessa tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan 10.8.2022 klo 12.00 mennessä saapui yhteensä 8 tarjousta. Tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat:
- Formedica Finland Oy
- GE Healthcare Finland Oy
- Lifemed Oy
- Medituonti Oy
- Philips Oy
- Siemens Healthcare Oy
- Sonar Oy
- Steripolar Oy

Tarjousten käsittely

Tarjoukset avattiin 10.8.2022 sähköisestä järjestelmästä.

Hankintayksikön toteuttaman alustavan selvityksen mukaan kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjoajan vetäytyminen kilpailusta

Tarjousten saapumisen jälkeen Siemens Healthcare Oy ilmoitti vetäytyvänsä tarjouskilpailusta.

Hankintayksikkö hyväksyi Siemens Healthcare Oy:n poisvetäytymisen eikä ottanut Siemens Healthcare Oy:n tarjousta mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Hankintayksikkö tarkisti saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien tarjousten tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoukselle ja tarjottaville tuotteille asetetut vähimmäisvaatimukset.

Koska Siemens Healthcare Oy vetäytyi tarjouskilpailusta, sen tarjouksen tarjouspyynnönmukaisuutta ei arvioitu. Kaikkien muiden tarjoajien tarjousten todettiin täyttävän tarjouspyynnössä asetetut ehdottomat vähimmäisvaatimukset, joten kaikki muut tarjoukset paitsi Siemens Healthcare Oy:n tarjous otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousten vertailu ja kilpailutuksen tulos

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tarjoajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.

Tarjousvertailu toteutettiin tarjouspyynnössä määritellyllä tavalla siten, että tarjouksessa annettujen hintojen painoarvo oli 50 pistettä ja laadun painoarvo 50 pistettä maksimipisteiden ollessa 100 pistettä.

Tarjousten saamat hintapisteet (korkeintaan 50 pistettä) määräytyivät siten, että kullekin tarjouspyynnössä määritellylle hankinnan kohteelle oli määritelty kerroin, jolla painotettuna kyseisen kohteen hinta huomioitiin kokonaisvertailuhinnassa. Tarjouspyynnön mukaisesti halvin kokonaisvertailuhinta sai hinnan maksimipisteet ja muut suhteutettiin tähän tarjouspyynnössä ilmoitetulla kaavalla.

Tarjousten saamat laatupisteet (korkeintaan 50 pistettä) jakautuivat tarjouspyynnön mukaisesti siten, että laadun arvioinnissa tarjotun laitteiston kuvanlaadusta ja doppler-ominaisuuksista saattoi saada korkeintaan 15 pistettä, laitteiston käyttöliittymän ja käyttöjärjestelmän käytettävyydestä korkeintaan 20 pistettä ja laitteiston yleisestä käytettävyydestä ja takuusta 15 pistettä.

Tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti tarjousten laadun vertailu perustui sekä tarjouksissa annettuihin tietoihin että laitteiden koekäyttöön. Hankintayksikkö toteutti laitteiden koekäytöt syyskuussa 2022. Tarjoajat saivat koekäyttöihin liittyneissä esittelytilaisuuksissa esitellä tarjoamiansa laitteistoja ja niiden ominaisuuksia. Kutakin laitetta arvioitiin koekäytöissä tarjouspyynnössä asetettujen vertailuperusteiden mukaisesti.

Kunkin tarjouksen saamat kokonaisvertailupisteet muodostuivat tarjouksen saamista, yhteenlasketuista hinta- ja laatupisteistä. Tarjousvertailu toteutettiin ja valinta tehtiin tarjousten saamien kokonaisvertailupisteiden perusteella siten, että parhaat kokonaisvertailupisteet saaneen tarjouksen jättänyt tarjoaja valittiin toimittajaksi. Tarjousten saamat kokonaisvertailupisteet ja niiden perusteet ilmenevät tarjousvertailusta, joka on päätöksen liitteenä 1.

Sopimus

Valitun toimittajan kanssa tehdään vuoden 2024 loppuun asti jatkuva sopimus. Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 20.10.2022.

Osapuolia sitovat sopimus ei synny päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta, kun hankinnasta on tehty hankintasopimus valitun toimittajan kanssa. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.

Hankintavaltuudet

Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohdan mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Sosiaali- ja terveyslautakunta on 24.5.2022 § 104 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että toimialajohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 1 000 000 euroa.

Detta beslut publicerades 07.10.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 139 § (A).

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 139 § (B).

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Timo Lukkarinen, terveysasemien johtajalääkäri, puhelin: 09 310 42611

timo.lukkarinen@hel.fi

Krista Mannersuo, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 33760

krista.mannersuo@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja