Lyhennysvapaan myöntäminen ja maksuohjelmien muuttaminen, yhteisölainat, koronavirus-tilanne 2021

HEL 2021-005489
Ärendet har nyare handläggningar
§ 26

Lyhennysvapaan myöntäminen eräälle lainalle lyhennysohjelmaa muuttamalla 2021

Finansdirektör

Päätös

Rahoitusjohtaja päätti myöntää liitteessä 1 yksilöidyille Helsinki Stadion Management Oy:lle kaupungin myöntämiin lainoihin lyhennysvapaata toukokuun 2021 lyhennyserää koskien kuudeksi kuukaudeksi laina-aikaa vastaavalla aikamäärällä pidentäen. Lyhennysvapaiden erien yhteismäärä on 44 046,93 euroa.

Edelleen rahoitusjohtaja päätti myöntää liitteessä 1 yksilöidylle Helsinki Stadion Management Oy:lle kaupungin myöntämään lainaan lyhennysvapaata toukokuun 2021 lyhennyserää koskien kuudeksi kuukaudeksi nykyisen laina-ajan puitteissa. Lyhennysvapaa erä on 12 530,00 euroa.

Ryhmän B lainalle voidaan lisäksi tällä päätöksellä velallisen hakemuksesta myöntää enintään kuuden kuukauden mittainen laina-ajan pidennys edellyttäen, että lainan vakuudet ovat voimassa.

Muut lainaehdot pysyvät ennallaan. Lainoille kertyneet korot laskutetaan normaalisti siten, että korot voidaan maksaa viimeistään 30.9.2021 ilman viivästyskorkoseuraamuksia.

Päätöksen perustelut

Usean kaupungin lainoittaman yhteisön, säätiön ja yhdistyksen kohdalla koronatilanne on aiheuttanut mittavaa haittaa toiminnalle, ja useissa tapauksissa edellyttänyt toiminnan olennaista supistamista tai keskeyttämistä toistaiseksi. Useilla kaupungin lainavelallisilla toiminta painottuu kevään ja syksyn väliseen aikaan, jolloin toiminnan pysähtyminen koronatilanteen vuoksi on olennaisesti vaikuttanut ao. velallisten edellytyksiin huolehtia kaupungin lainojen lyhennysohjelman mukaisesta lyhentämisestä. Esimerkiksi kulttuuri- ja liikuntalaitosten toimintaa on supistettu asiakasmääriä rajaamalla, jolloin myös toiminnasta saatavat tulot jäävät olennaisin osin toteutumatta. Toimenpiteiden tarkoituksena on ollut pandemiaksi muodostuneen koronaviruksen leviämisen hidastaminen ja hengenvaarassa olevien väestöryhmien suojeleminen.

Helsinki Stadion Management Oy on hakenut kaupungilta lainojen lyhennysten lykkäystä 6 kuukauden ajalle, joko laina-aikaa pidentäen tai nykyisen laina-ajan puitteissa. Tarkempi erittely lainojen muutoksista on esitetty ao. liitteessä. Yhtiölle myönnetyistä lainoista yksi sisältää valtiontukea, jonka muutoksista Kaupunginkanslian oikeuspalvelut tekee jälki-ilmoituksen komissiolle työ- ja elinkeinoministeriön välityksellä.

Kaupunginhallitus päätti koronasyistä myönnettävien kaupungin lainavelallisten lyhennysvapaista 6.4.2020, § 234, ja päätösvallan delegoinnista ao. lyhennysvapaa-asioissa. Lyhennysvapaata myönnettiin kaupunginhallituksen päätöksen mukaisesti velallisen hakemuksesta enintään kuuden kuukauden jaksolle laina-aikaa enintään vastaavalla kestolla pidentäen, edellyttäen, että vakuudet ovat voimassa. Saatujen hakemusten perusteella rahoitusjohtaja myönsi lyhennysvapaan 26 eri yhteisön lainan tai lainojen viime vuoden huhti-syyskuussa erääntyneille yhteensä 2,9 milj. euron lyhennyserille. Koronatilanteen kehityksen ollessa pitkälti viime kevään kaltainen, lyhennysvapaiden tarve on toistumassa aiemmin keväällä tehtyjen tarvittavien yhteiskunnan sulkemistoimien seurauksena. Kaupungin edun kannalta on tärkeää mahdollisuuksien mukaan varmistaa kaupungin lainoittaman toiminnan jatkuvuus.

Kaupunginhallitus on 29.3.2021, 228 §, myöntänyt rahoitusjohtajalle uudelleen, vuoden 2020 kevään tapaan, oikeuden vallitsevassa poikkeustilanteessa myöntää kaupungin antamille lainoille lyhennysvapaata ja myönnetyn lyhennysvapaan kestoa vastaavan laina-ajan pidennyksen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

Kuntalain 129 §:n 1 momentin mukaan kunnan myöntämä laina, takaus tai muu vakuus ei saa vaarantaa kunnan kykyä vastata sille laissa säädetyistä tehtävistä. Kunta ei saa myöntää lainaa, takausta tai muuta vakuutta, jos siihen sisältyy merkittävä taloudellinen riski. Kunnan edut tulee turvata riittävän kattavilla vastavakuuksilla. Kaupungin talouden tunnuslukujen perusteella voidaan todeta, että kaupungin lakisääteisten tehtävien hoitamisen tai talouden ei erittäin varovaisestikaan arvioituna voida katsoa vaarantuvan yhteisöille myönnettyjen lyhennysvapaiden johdosta.

Valtiontukiarviointi

Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107(1) mukaan jäsenvaltion myöntämä tai valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.

Lyhennysvapaa ja myönnetyn lyhennysvapaan kestoa vastaavan laina-ajan pidennys sisältää korkotukea lainansaajille. Lyhennysvapaa ja myönnetyn lyhennysvapaan kestoa vastaavan laina-ajan pidennyksen sisältämä korkotuki ei kuulu valtiontukisäännösten soveltamisalaan, koska lainansaajien lainat on myönnetty sellaista urheilutilaa varten, joka palvelee ensisijaisesti paikallisia asukkaita ja joka ei todennäköisesti houkuttele asiakkaita tai investointeja muista EU:n jäsenvaltioista. Korkotuella ei siten ole vaikutusta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01 kohta 197).

Valtiontukiarviointi koskien lainaa, joka sisältää valtiontukea

Lainasta maksettava korko on vallitsevan peruskoron suuruinen, joka on ollut lainan myöntämisestä lukien 0,00 %:ia. Koska lainan korko on alhaisempi kuin markkinaehtoisesti määräytyvä korko, sisältää laina korkotukea. Helsinki Stadion Management Oy:lle myönnetyn lainan sisältämä korkotuki (valtiontuki) on käsitelty lainaa myönnettäessä EU:n komission antaman asetuksen nro 651/2014 (ns. ryhmäpoikkeusasetus) 55 artiklan mukaisena urheiluinfrastruktuurin investointitukena.

Kertyneen tuen määrä 31.5.2021 saakka on 7 026,06 euroa ja tuki jäljellä olevalta laina-ajalta on yhteensä 8 844,33 euroa. Tuen laskennassa on käytetty Euroopan komission tiedonannon viite- ja diskonttokorkojen määrittämisessä sovellettavan menetelmän tarkistamisesta (EUVL 2008/C 14/02) mukaista viitekorkoa siten, että marginaali on 1,00 %:ia perustuen yrityksen ja sen emoyhtiön luottokelpoisuusluokkaan ja vakuuksien tasoon.

Tuensaajaa Helsinki Stadion Management Oy:tä kohtaan ei ole annettu sellaista komission aikaisempaan päätökseen perustuvaa maksamatonta perintäpäätöstä, jossa tuki olisi julistettu sääntöjenvastaiseksi ja sisämarkkinoille soveltumattomaksi eikä Helsinki Stadion Management Oy ole ryhmäpoikkeusasetuksen mukaisesti vaikeuksissa oleva yritys. Tuki täyttää myös muut ryhmäpoikkeusasetuksen 1 luvun mukaiset yhteisten sääntöjen edellytykset.

Kaupunginkanslian oikeuspalvelut tekee lainan sisältämän tuen muutoksista komissiolle työ- ja elinkeinoministeriön välityksellä jälki-ilmoituksen.

Detta beslut publicerades 28.05.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Pipsa Kotamäki, rahoitussihteeri, puhelin: 09 31036125

pipsa.kotamaki@hel.fi

Beslutsfattare

Tuula Saxholm
rahoitusjohtaja
Matti Malinen
talousarviopäällikkö

Bilagor

1. Liite lyhennysvapaat 2021 erä 2

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.