Valtuustoaloite, raitiovaunulinja Jätkäsaaresta Bulevardin kautta
Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Björn Månssonin ym. valtuustoaloitteesta koskien raitiovaunulinjaa Jätkäsaaresta Bulevardia pitkin keskustaan
Lausunto
Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
HSL vastaa raitiolinjaston suunnittelusta ja raitioliikenteen järjestämisestä. Eteläisiin kaupunginosiin on tällä hetkellä vaihdolliset yhteydet Kampin kautta. Linja 22 tarjoaa täydentävää palvelua Länsilinkistä Punavuoreen, mutta ei ole kaikkien jätkäsaarelaisten helposti saavutettavissa.
Kampin suuntaan metroasemalle on perusteltua liikennöidä kahta linjaa parina, jolla on yhteinen viiden minuutin vuoroväli. Näin varmistetaan riittävä liikenteen tarjonta keskustan, Kampin ja Jätkäsaaren välisellä osuudella. Raitioliikenteen tarjonta olisi epätasapainoista, mikäli Bulevardilla liikennöisi neljä linjaa ja Kampin kautta vain yksi.
Bulevardilla liikennöi kolme raitiolinjaa, ja neljännen linjan lisäämisellä olisi vaikutuksia kadun sujuvuuteen ja luotettavuuteen raitioliikenteelle, jotka ovat jo nykytilanteessa heikkoja. Raitioliikenteen lisääminen Bulevardilla edellyttää kadun infrastruktuurin ja raitioliikenteen olosuhteiden parantamista.
HSL laatii kaupunki- ja pikaraitioliikenteen linjastosuunnitelman yhteistyössä kaupunkiympäristön toimialan kanssa vuoden 2021 aikana. Suunnitelmassa ratkaistaan pitkällä aikavälillä raitioliikenteen yhteydet myös Länsisataman alueella. Kaupunkiympäristön toimiala selvittää samalla, voiko tulevaisuudessa pikaraitiolinjoja (esim. Kruunusiltojen raitiolinja) liikennöidä Länsisatamaan alueen kapasiteetin ja palvelutason parantamiseksi. Se voisi mahdollistaa myös liikenteen monipuolisemman tarjonnan eri reiteillä. Suunnitelmassa huomioidaan myös Jätkäsaaren ja eteläisten kaupunginosien liikkumistarpeet. Se voisi mahdollistaa myös liikenteen monipuolisemman tarjonnan eri reiteillä.
Käsittely
Vastaehdotus:
Silja Borgarsdottir Sandelin: Lisäysehdotus lausuntoehdotuksen viimeiseen kappaleeseen, niin että loppu olisi:
Suunnitelmassa huomioidaan myös Jätkäsaaren ja eteläisten kaupunginosien liikkumistarpeet. Se voisi mahdollistaa myös liikenteen monipuolisemman tarjonnan eri reiteillä.
Kannattaja: Otso Kivekäs
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Silja Borgarsdottir Sandelin vastaehdotuksen.
Kaupunkiympäristölautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
HSL vastaa raitiolinjaston suunnittelusta ja raitioliikenteen järjestämisestä. Eteläisiin kaupunginosiin on tällä hetkellä vaihdolliset yhteydet Kampin kautta. Linja 22 tarjoaa täydentävää palvelua Länsilinkistä Punavuoreen, mutta ei ole kaikkien jätkäsaarelaisten helposti saavutettavissa.
Kampin suuntaan metroasemalle on perusteltua liikennöidä kahta linjaa parina, jolla on yhteinen viiden minuutin vuoroväli. Näin varmistetaan riittävä liikenteen tarjonta keskustan, Kampin ja Jätkäsaaren välisellä osuudella. Raitioliikenteen tarjonta olisi epätasapainoista, mikäli Bulevardilla liikennöisi neljä linjaa ja Kampin kautta vain yksi.
Bulevardilla liikennöi kolme raitiolinjaa, ja neljännen linjan lisäämisellä olisi vaikutuksia kadun sujuvuuteen ja luotettavuuteen raitioliikenteelle, jotka ovat jo nykytilanteessa heikkoja. Raitioliikenteen lisääminen Bulevardilla edellyttää kadun infrastruktuurin ja raitioliikenteen olosuhteiden parantamista.
HSL laatii kaupunki- ja pikaraitioliikenteen linjastosuunnitelman yhteistyössä kaupunkiympäristön toimialan kanssa vuoden 2021 aikana. Suunnitelmassa ratkaistaan pitkällä aikavälillä raitioliikenteen yhteydet myös Länsisataman alueella. Kaupunkiympäristön toimiala selvittää samalla, voiko tulevaisuudessa pikaraitiolinjoja (esim. Kruunusiltojen raitiolinja) liikennöidä Länsisatamaan alueen kapasiteetin ja palvelutason parantamiseksi. Se voisi mahdollistaa myös liikenteen monipuolisemman tarjonnan eri reiteillä.
Valtuustoaloite
Valtuutettu Björn Månsson ja 5 muuta valtuutettua ovat tehneet 5.5.2021 seuraavan valtuustoaloitteen:
”Sedan början av maj har Busholmen inte längre en direkt förbindelse med de södra stadsdelarna då spårvagn nr 6T dragits in och linje 6 har dragits till Eirastranden och senare ska dras ut till Ärtholmen. Spårvagnsförbindelse från Busholmen till centrum via Bulevarden behövs för att ta sig till Femkantens hälsostation, underlätta skolvägen för de barn som bor på Busholmen och som går i Cygnaeusskolan eller högstadiet Norsen, och överlag göra det lättare för Busholmsborna att ta sig till de södra stadsdelarna.
Spårvagnslinjen 6T betjänade också invånarna i de södra stadsdelarna då de skulle till Busholmen. I området Eira, Rödbergen och Ulrikasborg finns ca 600 fotbollsspelande barn och unga som har sin nya hall på Busholmen, på vintern finns på Busholmen en av de bästa konstisbanorna i Helsingfors och flera idrottsfaciliteter är under byggnad. Att ta sig till Västra hamnen, en av Europas största hamnar, försvåras också för dem som bor i södra Helsingfors.
Helsingfors stad har ju haft som målsättning att Busholmen skulle bli en bilfri stadsdel och då klingarindragandet av spårvagn 6T därifrån illa. Busholmens invånarantal är ca 10 000 och kommer att öka till över 20 000. Därtill kommer 6 000 arbetsplatser. Busholmen behöver en spårvagnslinje som går via Bulevarden till centrum, lämpligast så att spårvagn nr 7 eller nr 9 börjar trafikera via Bulevarden. Spåren från Busholmen via Bulevarden till Järnvägsstationen finns ju redan, så det blir inga nya investeringskostnader.
Som det är nu planeras ska spårvagn nr 7 och 9 – efter att de först tillfälligt kombineras - köra samma rutt från Järnvägsstationen till Uppropskontoret, vilket i praktiken betyder att tidsintervallerna inte håller utan de kör efter varandra för att sedan ha ett längre mellanrum.
Vi undertecknade föreslår att staden vänder sig till HRT med en begäran om att återupprätta en spårvagnslinje från Busholmen längs Bulevarden till Järnvägsstationen."
Lausuntopyyntö
Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan lausunnon kaupunginhallitukselle 10.9.2021 mennessä.
Kaupunkiympäristölautakunta 07.09.2021 § 423
Detta beslut publicerades 20.09.2021
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Anton Silvo, liikenneinsinööri: 09 310 37489