Valtuustoaloite, raitiovaunulinja Jätkäsaaresta Bulevardin kautta
Utlåtande om fullmäktigeledamoten Björn Månssons etc. motion om att återuppta en spårvagnslinje från Busholmen längs Bulevarden till centrum
Utlåtande
Stadsmiljönämnden beslutade ge stadsstyrelsen följande utlåtande:
HRT ansvarar för planering av linjenätet och att ordna kollektivtrafik. Förbindelserna mellan Busholmen och de södra stadsdelar innebär ett byte vid Kampens metrostation. Busslinje 22 erbjuder kompletterande service från Västra länken till Rödbergen men är inte lättillgänglig för alla busholmsborna.
I riktning mot Kampens metrostation är det motiverat att trafikera två linjer som ett par som tillsammans uppnår ett turintervall på fem minuter. På det viset säkras ett tillräckligt kollektivtrafikutbud på sträckan mellan centrum, Kampen och Busholmen. Spårvagnsutbudet skulle vara i obalans om Bulevarden trafikerades av fyra linjer och bara en linje gick via Kampen.
Bulevarden betjänas redan av tre spårvagnslinjer. En fjärde linje skulle ha negativa konsekvenser för spårvagnstrafikens tillförlitlighet och smidighet, vilka redan nu är problematiska. Att utöka utbudet av trafik på Bulevarden skulle förutsätta förbättring av spårtrafikens infrastruktur och andra förutsättningar på gatan.
HRT utarbetar i samarbete med stadmiljösektorn en linjenätsplan för stads- och snabbspårvägar under året 2021. Planen svarar också på frågan om hur Västra hamnens spårvägsförbindelser ska lösas på lång sikt. Stadsmiljösektorn utreder möjligheterna att i framtiden trafikera Västra hamnens område med snabbspårväg (t. ex. Kronbroarnas spårväg) för att förbättra områdets servicenivå och kapacitet. Det kunde möjliggöra även mångsidigare spårvagnstrafik på olika rutter. I planen beaktas även Busholmens och de södra stadsdelarnas behov av förbindelser. Det kunde möjliggöra även mångsidigare spårvagnstrafik på olika rutter.
Behandling
Motförslag:
Silja Borgarsdottir Sandelin: Förslag till tillägg i utlåtandeförslagets sista stycke, så att slutet skulle lyda:
I planen beaktas även Busholmens och de södra stadsdelarnas behov av förbindelser. Det kunde möjliggöra även mångsidigare spårvagnstrafik på olika rutter.
Understödd av: Otso Kivekäs
Stadsmiljönämnden beslutade enhälligt att godkänna Silja Borgarsdóttir Sandelins motförslag.
Stadsmiljönämnden beslutar ge stadsstyrelsen följande utlåtande:
HRT ansvarar för planering av linjenätet och att ordna kollektivtrafik. Förbindelserna mellan Busholmen och de södra stadsdelar innebär ett byte vid Kampens metrostation. Busslinje 22 erbjuder kompletterande service från Västra länken till Rödbergen men är inte lättillgänglig för alla busholmsborna.
I riktning mot Kampens metrostation är det motiverat att trafikera två linjer som ett par som tillsammans uppnår ett turintervall på fem minuter. På det viset säkras ett tillräckligt kollektivtrafikutbud på sträckan mellan centrum, Kampen och Busholmen. Spårvagnsutbudet skulle vara i obalans om Bulevarden trafikerades av fyra linjer och bara en linje gick via Kampen.
Bulevarden betjänas redan av tre spårvagnslinjer. En fjärde linje skulle ha negativa konsekvenser för spårvagnstrafikens tillförlitlighet och smidighet, vilka redan nu är problematiska. Att utöka utbudet av trafik på Bulevarden skulle förutsätta förbättring av spårtrafikens infrastruktur och andra förutsättningar på gatan.
HRT utarbetar i samarbete med stadmiljösektorn en linjenätsplan för stads- och snabbspårvägar under året 2021. Planen svarar också på frågan om hur Västra hamnens spårvägsförbindelser ska lösas på lång sikt. Stadsmiljösektorn utreder möjligheterna att i framtiden trafikera Västra hamnens område med snabbspårväg (t. ex. Kronbroarnas spårväg) för att förbättra områdets servicenivå och kapacitet. Det kunde möjliggöra även mångsidigare spårvagnstrafik på olika rutter.
Fullmäktigeedamotens motion
Fullmäktigeledamot Björn Månsson och fem andra undertecknare har 5.5.2021 väckt följande motion:
”Sedan början av maj har Busholmen inte längre en direkt förbindelse med de södra stadsdelarna då spårvagn nr 6T dragits in och linje 6 har dragits till Eirastranden och senare ska dras ut till Ärtholmen. Spårvagnsförbindelse från Busholmen till centrum via Bulevarden behövs för att ta sig till Femkantens hälsostation, underlätta skolvägen för de barn som bor på Busholmen och som går i Cygnaeusskolan eller högstadiet Norsen, och överlag göra det lättare för Busholmsborna att ta sig till de södra stadsdelarna.
Spårvagnslinjen 6T betjänade också invånarna i de södra stadsdelarna då de skulle till Busholmen. I området Eira, Rödbergen och Ulrikasborg finns ca 600 fotbollsspelande barn och unga som har sin nya hall på Busholmen, på vintern finns på Busholmen en av de bästa konstisbanorna i Helsingfors och flera idrottsfaciliteter är under byggnad. Att ta sig till Västra hamnen, en av Europas största hamnar, försvåras också för dem som bor i södra Helsingfors.
Helsingfors stad har ju haft som målsättning att Busholmen skulle bli en bilfri stadsdel och då klingarindragandet av spårvagn 6T därifrån illa. Busholmens invånarantal är ca 10 000 och kommer att öka till över 20 000. Därtill kommer 6 000 arbetsplatser. Busholmen behöver en spårvagnslinje som går via Bulevarden till centrum, lämpligast så att spårvagn nr 7 eller nr 9 börjar trafikera via Bulevarden. Spåren från Busholmen via Bulevarden till Järnvägsstationen finns ju redan, så det blir inga nya investeringskostnader.
Som det är nu planeras ska spårvagn nr 7 och 9 – efter att de först tillfälligt kombineras - köra samma rutt från Järnvägsstationen till Uppropskontoret, vilket i praktiken betyder att tidsintervallerna inte håller utan de kör efter varandra för att sedan ha ett längre mellanrum.
Vi undertecknade föreslår att staden vänder sig till HRT med en begäran om att återupprätta en spårvagnslinje från Busholmen längs Bulevarden till Järnvägsstationen."
Begäran om utlåtande
Stadskansliet har bett stadsmiljönämnden ge sitt utlåtande till stadsstyrelsen senast 10.9.2021.
Stadsmiljönämnden 07.09.2021 § 423
Detta beslut publicerades 20.09.2021
FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.
Tillämpat lagrum: 136 § i kommunallagen
Föredragande
Mer information fås av
Anton Silvo, trafikingenjör: 09 310 37489