Hankinta, ruokapalvelut, Hopeatien, Madetojan ja Kannelmäen palvelutalot sekä Töölön seniorikeskus
Palvelutalojen ja seniorikeskuksen ruokapalvelujen hankinta
Päätös
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti hyväksyä Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluihin kuuluvien Hopeatien, Madetojan, Kannelmäen sekä Töölön seniorikeskuksen ruokapalvelujen palveluntuottajiksi ja varatuottajiksi seuraavat tarjoajat:
Osa-alue 1. Hopeatien palvelutalo
Palveluntuottaja: ISS Palvelut Oy
Varatuottaja: Palmia Oy
Osa Alue 2. Madetojan palvelutalo
Palveluntuottaja: Palmia Oy
Varatuottaja: ISS Palvelut Oy
Osa-alue 3. Kannelmäen palvelutalo
Palveluntuottaja: ISS Palvelut Oy
Varatuottaja: Palmia Oy
Osa-alue 4. Töölön seniorikeskus
Palveluntuottaja: ISS Palvelut Oy
Varatuottaja: Palmia Oy
Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella. Valintaperusteena on ollut kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde. Hinnan painoarvo oli 50 pistettä ja laadun painoarvo oli 50 pistettä.
Suunniteltu sopimuskausi on 18.1.2022–17.1.2026. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista Tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enintään kahdella (2) kahden (2) vuoden mittaisella optiokaudella. Yhteensä optiomahdollisuus on enintään neljä (4) vuotta.
Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on noin 17,1 miljoonaa euroa (alv 0 %) koko sopimuskaudelle mahdolliset optiokaudet mukaan laskettuna.
Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Päätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohteena on Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan sairaala-, kuntoutus-, ja hoivapalveluihin kuuluvien Hopeatien, Madetojan, Kannelmäen ja Töölön seniorikeskuksen ruokapalvelujen järjestäminen yksikköjen asiakkaille.
Yksikköjen asiakkaat ovat ikääntyneitä henkilöitä, päivätoiminnan asiakkaita, ulkopuolisia asiakkaita sekä palvelutalojen ja seniorikeskuksen henkilökuntaa. Yksikköjen toiminta on ympärivuorokautista ja ruokapalveluja tarvitaan vuoden jokaisena päivänä.
Ruokapalveluihin kuuluvat ruokapalvelujen suunnittelu, valmistaminen, ruoan toimittaminen asiakkaalle noudattaen sovittuja aikatauluja ja toimintatapoja sekä palvelun kehittäminen palvelukuvauksessa määritellyllä tavalla. Palveluntuottaja suunnittelee tilaajan määrittelemien ruokavalioiden toteutuksessa tarvittavat ruokalistat ja ruokaohjeet.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä 8.6.2021 § 118 palvelutalojen ruokapalvelujen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään. Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Hankintamenettely
Palvelutalojen ja seniorikeskuksen ruokapalvelujen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu, jonka perusteella valittiin palveluntarjoajat palvelutalojen ja seniorikeskuksen ruokapalveluiden tuottajiksi. Tarjouskilpailu käynnistettiin 5.7.2021 julkaistulla hankintailmoituksella. Tarjouskilpailu järjestettiin hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava palvelu sekä tarjoajille että hankittavalle palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Kilpailutuksessa tarjouksen saattoi jättää yhteen tai useampaan tarjouksen kohteeseen.
Tarjoajien oli tarjousaikana mahdollista esittää tarkentavia kysymyksiä 9.8.2021 klo 14:00 mennessä. Kysymyksiä tuli 68 kappaletta, ja niihin vastattiin julkisesti 13.8.2021 mennessä. Tarjousten jättämisen määräaika oli 23.8.2021 klo 09:00.
Saadut tarjoukset ja tarjousten tarkastaminen
Tarjousten jättämisen määräaikaan 23.8.2021 klo 09:00 mennessä saatiin 7 tarjousta. Tarjoukset jakaantuivat osa-alueittain seuraavasti:
Osa-alue 1: Hopeatien palvelutalo
Arkea Oy (2443151–8)
Attendo Oy (1755463-2)
Compass Group Finland Oy (0873697–9)
Delicatessen Ravintolapalvelut (1055839–0)
ISS Palvelut Oy (0906333–1)
Palmia Oy (2653762–3)
Sodexo Oy (0907890–4)
Osa-alue 2: Madetojan palvelutalo
Attendo Oy (1755463-2)
Compass Group Finland Oy (0873697–9)
Delicatessen Ravintolapalvelut (1055839–0)
ISS Palvelut Oy (0906333–1)
Palmia Oy (2653762–3)
Sodexo Oy (0907890–4)
Osa-alue 3: Kannelmäen palvelutalo
Arkea Oy (2443151–8)
Attendo Oy (1755463-2)
Compass Group Finland Oy (0873697–9)
Delicatessen Ravintolapalvelut (1055839–0)
ISS Palvelut Oy (0906333–1)
Palmia Oy (2653762–3)
Sodexo Oy (0907890–4)
Osa-alue 4: Töölön seniorikeskus
Arkea Oy (2443151–8)
Attendo Oy (1755463-2)
Compass Group Finland Oy (0873697–9)
Delicatessen Ravintolapalvelut (1055839–0)
ISS Palvelut Oy (0906333–1)
Palmia Oy (2653762–3)
Sodexo Oy (0907890–4)
Hankintatyöryhmä on tarkastanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden sekä tarjoajien soveltuvuusvaatimusten täyttymisen.
Delicatessen Ravintolapalvelut Oy:lle lähetettiin tarjouksen täsmennyspyyntö, joka koski tarjoajan ympäristöohjelmaa. Tarjoaja vastasi täsmennyspyyntöön annetussa määräajassa.
Delicatessen Ravintolapalvelut Oy:ltä saadun täsmennyksen jälkeen hankintayksikkö totesi, että kaikki tarjoajat täyttivät soveltuvuusvaatimukset ja kaikki saadut tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.
Tarjouksen valintaperusteet
Tarjouksen valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka peruste on hinta-laatusuhde. Hinnan painoarvo oli 50 pistettä ja laadun painoarvo oli 50 pistettä.
Laadun vertailussa ensimmäisenä laatukriteerinä arvioitiin tarjoajan ehdotusta a) ravintolan konseptista ja asiakaskokemuksen parantamisesta b) teemojen toteutuksesta ravintolassa ja asukasruokailussa/päivätoiminnassa c) käyttöönottosuunnitelmasta d) henkilöstön sijaisuusjärjestelyistä, e) henkilöstön perehdytysprosessista, f) asiakastyytyväisyyden varmentamisesta ja g) erityisruokavalioiden toteuttamisesta (max 35 pistettä).
Toisena laatukriteerinä arvioitiin tarjoajan vastuullisuussuunnitelman mukaisten toimenpiteiden toteuttamista (max 15 pistettä).
Lopullinen tarjousvertailu tehtiin tarjousten saamien yhteispisteiden perusteella.
Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos
Saapuneet tarjoukset pisteytettiin tarjouspyynnössä asetettujen vertailuperusteiden mukaisesti. Tehty tarjousvertailu on esitetty osa-alueittain liitteessä 1 vertailutaulukko. Laatuliitteen vertailu, pisteet ja perustelut on esitetty liitteessä 2 ja vastuullisuussuunnitelman vertailu, pisteet ja perustelut liitteessä 3.
Jokaiseen hankinnan osa-alueeseen tehdään sopimus yhden (1) palveluntuottajan kanssa, jolle valitaan yksi (1) varatuottaja.
Varatuottajaa tullaan käyttämään, mikäli sopimustuottaja ei täytä sopimuskauden alkaessa tarjouspyynnön ehtoja ja edellytyksiä tai mikäli sopimustuottaja ei täytä näitä ehtoja ja edellytyksiä sopimuskauden aikana.
Valitut tarjoajat ovat:
Osa-alue 1. Hopeatien palvelutalo
Palveluntuottaja: ISS Palvelut Oy
Varatuottaja: Palmia Oy
Osa-alue 2. Madetojan palvelutalo
Palveluntuottaja: Palmia Oy
Varatuottaja: ISS Palvelut Oy
Osa-alue 3. Kannelmäen palvelutalo
Palveluntuottaja: ISS Palvelut Oy
Varatuottaja: Palmia OY
Osa-alue 4. Töölön seniorikeskus
Palveluntuottaja: ISS Palvelut Oy
Varatuottaja: Palmia Oy
Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan arvion mukaan valittujen tarjoajien kapasiteetti ja erityisosaaminen riittävät turvaamaan palvelulle arvioidun tarpeen.
Sopimus
Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään neljän (4) vuoden pituiset sopimukset. Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 18.1.2022. Hankintaan sisältyy enintään kaksi (2) kahden (2) vuoden pituista optiokautta perussopimuskauden päättymisen jälkeen. Yhteensä optiomahdollisuus on enintään neljä (4) vuotta. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.
Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Sosiaali- ja terveystoimialalla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.
Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 8.6.2021 § 118 oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Detta beslut publicerades 06.10.2021
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Marko Harapainen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 35937
Erja Turunen, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 09 310 43030
Milla Härkönen, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 09 310 43118