Hankinta, ruokapalvelut, Hopeatien, Madetojan ja Kannelmäen palvelutalot sekä Töölön seniorikeskus
Hopeatien, Madetojan ja Kannelmäen palvelutalojen sekä Töölön seniorikeskuksen ruokapalveluiden hankinta
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti
A hyväksyä Hopeatien, Madetojan ja Kannelmäen palvelutalojen sekä Töölön seniorikeskuksen ruokapalveluiden hankinnan keskeiset periaatteet ja oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.
B oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan
- tekemään hankinnasta päätöksen
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Käsittely
Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali- ja terveyslautakunnan nuorisoedustaja Lana Bulatova ei osallistunut tämän asian käsittelyyn ja oli poistuneena kokouksesta koko asian käsittelyn ajan.
Ruokapalveluasiantuntijat Erja Turunen ja Milla Härkönen sekä hankinta-asiantuntija Marko Harapainen olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Esittelijä Juha Jolkkonen muutti esitystä liitteenä olevan tarjouspyynnön osalta siten, että arvioitu kokonaisarvo on 17,1 miljoonaa euroa (s. 2).
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti asiasta esittelijän muutetun ehdotuksen mukaisesti.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää
A hyväksyä Hopeatien, Madetojan ja Kannelmäen palvelutalojen sekä Töölön seniorikeskuksen ruokapalveluiden hankinnan keskeiset periaatteet ja oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.
B oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan
- tekemään hankinnasta päätöksen
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Ruokapalveluasiantuntijat Erja Turunen ja Milla Härkönen sekä hankinta-asiantuntija Marko Harapainen ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Hankinnan kohde
Palveluhankinta koskee sosiaali- ja terveystoimialan sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluihin kuuluvien Hopeatien, Madetojan ja Kannelmäen palvelutalojen sekä Töölön seniorikeskuksen ruokapalveluiden järjestämistä yksikköjen asiakkaille liitteenä olevien palvelukuvausten mukaisesti.
Palvelutalojen ja seniorikeskuksen toiminta on ympärivuorokautista ja ruokapalveluja tarvitaan vuoden jokaisena päivänä. Hankittaviin palveluihin kuuluvat ruokapalvelujen suunnittelu, tuottaminen, ruoan toimittaminen asiakkaalle noudattaen sovittuja aikatauluja ja toimintatapoja sekä palvelun kehittäminen palvelukuvauksessa määritellyllä tavalla.
Palveluntuottaja suunnittelee tilaajan määrittelemien ruokavalioiden toteutuksessa tarvittavat ruokalistat ja ruokaohjeet.
Yksikköjen asiakkaat ovat ikääntyneitä henkilöitä, päivätoiminnan asiakkaita, ulkopuolisia asiakkaita sekä palvelukeskusten henkilökuntaa.
Arvioitu ruokapalveluiden tarve on päivittäin 380 asukkaalle. Lisäksi ruokapalvelua voivat käyttää päivätoiminnan asiakkaat, joita on 39 päivässä sekä sosiaali- ja terveystoimen henkilökunta, jota on yhteensä 350.
Tuotettavat palvelut ja niiden sisältö ovat:
- Asukasruokailuun sisältyvät aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala sekä tarvittaessa yöpala.
- Päivätoiminnan ruokailuun sisältyvät aamupala, lounas, päiväkahvi tai lounas, päiväkahvi ja päivällinen.
Palvelun käyttäjien itse maksettavat palvelut:
- Palvelukeskusateriaan sisältyvät kaikki aterian osat: pääruoka, energialisäke, lämmin kasvislisäke, salaatti, öljypohjainen salaatinkastike, leipä, levite, ruokajuoma ja jälkiruoka.
- Henkilöstölounas, jonka sisältö on sama kuin asukasruokailussa tai palvelukeskusateriassa.
- Tilaustarjoilut ja välitystuotteet, joihin sisältyy asiakkaan tilaustarjoilu asiakkaan tarpeiden mukaan sekä elintarvikkeita välitystuotteina osastoille.
- Henkilöstön lounaan hinta on määritetty tarjouspyynnössä.
Hankinnan taustaa
Sosiaali- ja terveyslautakunta on päättänyt 24.11.2015 § 344 hyväksyä Hopeatien, Kannelmäen, Madetojan ja Siltamäen palvelutalojen kilpailuttamissuunnitelman vuonna 2020. Tavoitteena on ollut lisätä toimialan kilpailutettavien ruokahuoltopalvelujen määrä 20 prosenttiin viiden vuoden aikana.
Töölön seniorikeskus on kilpailutettu 2018, ja sopimusaika on 3.1.2019– 31.12.2022. Nykyinen palveluntuottaja on irtisanonut sopimuksen, mistä johtuen hankinta kilpailutetaan uudelleen.
Hankinnasta on ollut avoinna sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen 24.3.2020 § 51 perustuvat kilpailutukset. Kilpailutukset on julkaistu 30.4.2020 ja 1.12.2020. Aiemmat hankinnat on keskeytetty tarjouspyynnössä olleiden puutteiden vuoksi (sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan päätös 16.11.2020 § 54 ja 22.4.2021 § 47).
Ennen tämän kilpailutuksen myötä syntyvää sopimusta 17.1.2022 asti Kannelmäen palvelutalon ja Töölön seniorikeskuksen ruokapalvelut hankitaan suorahankintana Sodexo Oy:ltä (sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätös 18.5.2021 § 77) ja Hopeatien ja Madetojan palvelutalojen ruokapalvelut Compass Group Oy:ltä (sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätös 18.5.2021 § 76).
Hankintamenettely
Hopeatien, Madetojan ja Kannelmäen palvelutalojen sekä Töölön seniorikeskuksen ruokapalveluiden hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu. Tarjouskilpailu järjestetään hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.
Tarjouskilpailun kohteet ovat:
- Hopeatien palvelutalo
- Madetojan palvelutalo
- Kannelmäen palvelutalo
- Töölön seniorikeskus.
Tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde. Kilpailutuksessa tarjouksen voi jättää yhteen tai useampaan tarjouksen kohteeseen.
Kohteeseen valitaan yksi (1) palveluntuottaja. Lisäksi hankintapäätöksessä hankinnan kohteeseen valitaan yksi (1) palveluntuottaja varalle.
Mikäli valittu palvelutuottaja ei pysty tuottamaan palvelua sopimuksen mukaisesti ja sopimus joudutaan purkamaan ennenaikaisesti, on varalla olevan palveluntuottajan kanssa mahdollista solmia sopimus.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on liitteinä 1–10: palvelukuvaukset, tarjouspyyntö, vastuullisuuskriteerien seuranta, vastuullisuussuunnitelman pohja, työllistäminen ja sopimusluonnos.
Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.
Palvelun laatu ja tarjousten valintaperuste
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittava palvelu sekä tarjoajalle ja palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Palveluiden vähimmäislaatu on esitetty palvelukuvauksessa.
Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset.
Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan. Tarjouspyynnössä ja sen palvelukuvauksessa on esitetty palvelulle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset, joiden on ehdottomasti täytyttävä. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista. Tarjoajien tulee täyttää kaikki tarjouspyynnössä ja sen liitteissä esitetyt vähimmäisvaatimukset.
Tarjousten vertailuperusteena käytetään kokonaistaloudellista edullisuutta, jossa hinnan painoarvo on 50 ja laadun 50.
Palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset ovat ehdottomia, ja niillä taataan vaadittu laatutaso palvelulle.
Vastuullisuuskriteerit hankinnassa
Hiilineutraali Helsinki 2035
Helsingin kaupunki on sitoutunut kantamaan vastuunsa ilmastonmuutoksen hillinnässä kaupunkistrategiassaan. Helsingin tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2035. Hiilineutraali Helsinki 2035 -toimenpideohjelmaan pohjautuvassa sosiaali- ja terveystoimialan ympäristöohjelmassa on tavoitteena, että ympäristövaikutuksiltaan merkittävien hankintojen kilpailutuksissa käytetään ympäristökriteerejä vähimmäisvaatimuksena tai vertailuperusteena merkittävällä painoarvolla.
Osana Hiilineutraali Helsinki 2035 -toimenpideohjelman toteutumista hankinnassa huomioidaan keskeisesti ilmastonäkökulma. Valittu palveluntuottaja edellytetään huomioimaan hankinnan kohteen mukaisen toiminnan aiheuttamat ilmasto- ja ympäristövaikutukset tarjouspyynnön mukaisesti. Hankinnan kohde ja vähimmäisvaatimukset on selvitetty tarjouspyynnön kohdassa "Hankinnan kohteen kriteerit" sekä palvelukuvauksessa.
Tarjouspyynnössä edellytetään, että palveluntuottaja ottaa palveluntuotannossaan huomioon Helsingin kaupungin tahtotilan edistää kestävää kehitystä ja hankinnan kohteen mukaisen toiminnan vastuullisuutta.
Tarjoaja voi saada pisteitä asettamalla vastuullisuussuunnitelmaan konkreettisia toimenpiteitä ja mittareita, joilla vähennetään hankinnan kohteen mukaisen palvelun haitallisia ilmasto- ja ympäristövaikutuksia.
Kriteereiden valinnassa on huomioitu palvelun kohderyhmä, tarjonnan laajuus ja hintataso. Kaupungilla pyritään parasta aikaa huomioimaan ilmastotavoitteet ja vastuullisuus entistä paremmin ruokahankintojen kriteereissä ja luomaan yhdenmukaista tasoa kaupunkiorganisaatiossa.
Ympäristö- ja vastuullisuuskriteereiden muodostamista edistetään markkinakeskustelulla ja tarjouskilpailuissa. Ympäristövaikutusten huomioiminen näkyy kilpailutuksessa sekä tarjousten pisteytyksessä sekä palvelukuvauksen vähimmäisvaatimuksissa. Lisäksi ympäristövaikutusten huomioimista seurataan sopimuskaudella. Kilpailutuksessa on käytetty ympäristö- ja vastuullisuuskriteerejä, jotka soveltuvat tähän palveluun. Kriteereiden valinnassa on huomioitu palvelun kohderyhmä, tarjonnan laajuus ja hintataso.
Pisteitä saa sitoutumalla käyttämään jatkuvasti vastuullisesti tuotettuja raaka-aineita tai tuotteita, kasvisruoan osuuden lisäämisestä, Itämerestä kestävästi pyydetyn kalan osuuden lisäämisestä, ruokahävikin ehkäisemisestä sekä näihin liittyvistä asiakaskuntaa osallistavista ja sen erityispiirteet huomioivista toimenpiteistä. Lisäksi tarjoajan edellytetään sitoutuvan tiettyihin hankinnan kohteen mukaisen toiminnan raaka-aineiden vastuullisuuskriteereihin (palmuöljy, naudanliha, sianliha, siipikarjanliha, kananmuna, eläinrehuna käytettävä soija).
Tarjouspyynnössä on mukana työllistämisehto, jolla edistetään vaikeassa työmarkkina-asemassa olevien työttömien henkilöiden työllistämistä. Palveluntuottajan on sitouduttava osana sopimusta työllistämään vähintään yksi vaikeassa työmarkkina-asemassa oleva henkilö sopimuskauden aikana, kun palvelujen ostojen määrä ylittää 300 000 euroa (alv 0 %), kaksi henkilöä, kun ostojen määrä ylittää 700 000 euroa (0 %) ja kolme henkilöä, kun ostojen määrä ylittää 1 200 000 euroa (0 %). Työllistettävän henkilön työsuhteen tulee olla kokoaikainen ja kestoltaan vähintään 9 kuukautta.
Hankinnasta solmittava sopimukset ja sopimusten allekirjoittaja
Palvelu kilpailutetaan neljän (4) vuoden perussopimuskaudelle. Sopimusten alkamisajankohdaksi on suunniteltu 18.1.2022. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.
Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enintään kahdella (2+2) kahden vuoden mittaisella optiokaudella. Yhteensä optiomahdollisuus on enintään neljä (4) vuotta.
Optiokauden käyttöönotosta tilaaja päättää ja ilmoittaa erikseen kuusi (6) kuukautta ennen varsinaisen sopimuskauden päättymistä. Optiokaudella sovelletaan hankintasopimusta entisin ehdoin sen mukaisesti kuin ehdot ovat voimassa varsinaisen sopimuskauden päättyessä.
Tarjousasiakirjoissa esitetyt arvioidut hankintamäärät perustuvat aiempien vuosien ostoihin, eivätkä ne sido Helsingin kaupunkia.
Sosiaali- ja terveystoimialalla tai sillä organisaatiolla, jolle tilaajan tehtävät siirtyvät esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen vuoksi kokonaan tai osittain, on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisaika noudattaen, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali- ja terveyslautakunta on 30.3.2021 § 76 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.
Hankinnasta solmittavien sopimusten allekirjoittaja
Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajalla.
Detta beslut publicerades 16.06.2021
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 114, 115, 116, 117 (A), 118 (A), 119 (A), 120 (A), 122, 123, 124, 125, 126 (B), 128 ja 129 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 117 (B), 118 (B), 119 (B), 120 (B), 121 (B) ja 126 (A) §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Marko Harapainen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 35937
Milla Härkönen, ruokapalveuasiantuntija, puhelin: 09 310 43118
Erja Turunen, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 09 310 43030