Poistumisturvallisuusselvitys, Pukinmäen tukikoti, Sunilantie 2, Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2021-006423
Ärendet har nyare handläggningar
§ 15
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Poistumisturvallisuuden arviointi / Sosiaali- ja terveystoimiala, Pukinmäen tukikoti, Sunilantie 2, 00720 Helsinki

Räddningsdirektör

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan kohdetta Pukinmäen tukikoti osoitteessa Sunilantie 2, 00720 Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus ei täytä pelastuslain 18 §:ssä säädettyjä vaatimuksia.

Korjausmääräys:

Toiminnanharjoittajan tulee laatia poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelma. Suunnitelmassa tulee esittää toimenpiteet ja aikataulu, joilla poistumisturvallisuus saatetaan vaatimusten mukaiselle tasolle 30.3.2022 mennessä.

Määräaika toteuttamissuunnitelman laatimiselle: 31.12.2021

Huomautus:
Mikäli toteuttamissuunnitelmassa esitetyillä toimenpiteillä ei pelastusviranomaisen arvion mukaan voida saattaa kohteen poistumisturvallisuutta vaatimusten mukaiseksi, tulee pelastusviranomaisen antaa poistumisturvallisuuden toteuttamismääräys. Tällöin voidaan määrätä myös pelastuslain 82 § mukaisia erityisiä turvallisuusvaatimuksia, kuten automaattisen sammutuslaitteiston asentaminen.

Ehdot:

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Pukinmäen tukikoti on kaksikerroksinen 28-paikkainen asunnottomien miesten asumisyksikkö, joka toimii v. 1987 valmistuneessa luhtitalossa. Tukikodissa on seitsemän neljän hengen soluasuntoa, joissa jokaisella asukkaalla on oma asuinhuone ja kussakin solussa on oma keittiö sekä wc- ja suihkutilat. Tällä hetkellä yksikössä on 18 asukasta ja yksi soluasunto on tyhjillään remontin vuoksi. Kiinteistön 1. kerroksessa on yhteinen olohuone, henkilökunnan toimistotilat, pesutupa ja saunatilat. Tukikoti ei ole päihteetön yksikkö.

Toiminnanharjoittajan 26.5.2021 toimittaman poistumisturvallisuusselvityksen päivityksen mukaan nykyisestä 18 asukkaasta yksi ei ole toimintakyvyltään kykenevä omatoimiseen pelastautumiseen riittävän nopeasti. Palotarkastuksella 15.7.2021 käydyn keskustelun mukaan asukas on 86-vuotias, hänen toimintakykynsä on alentunut mm. kuulon osalta ja liikkuminen on hidasta. Tukikodissa on henkilökuntaa vain arkisin klo: 8-16.

Kohteen palo-osastoinnista ei ole tarkkoja tietoja, oletettavasti asuinsolut on palo-osastoitu vähintään EI30 mukaisesti. Solujen asuinhuoneita ei ole palo-osastoitu. Jokaisesta soluasunnosta poistutaan luhtikäytävän kautta ulos. 1. kerroksessa jokaisesta huoneesta voidaan poistua myös varatieikkunan kautta ja 2. kerroksen kussakin asuinhuoneessa on varatietikkaat ikkunoiden ulkopuolella. Tukikodissa on sähköverkkoon kytketty palovaroitinjärjestelmä, jonka keskus sijaitsee sähköpääkeskuksessa rakennuksen teknisessä tilassa. Tiloja ei ole suojattu automaattisella sammutuslaitteistolla.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus ei ole riittävällä tasolla yhden asukkaan osalta. Arvio perustuu henkilökunnalta saatuihin tietoihin asukkaan toimintakyvystä, kohteessa ei ole henkilökuntaa paikalla ympärivuorokautisesti eikä tiloja ole suojattu automaattisella sammutuslaitteistolla.

Päätöksen säädösperusteet:

Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §, 82 §

Detta beslut publicerades 03.08.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Marja Tuomisto, palotarkastaja, puhelin: 09 310 31375

marja.tuomisto@hel.fi

Beslutsfattare

Vesa Halonen
pelastusjohtaja

Bilagor

1. Liite 1. Yleiset ehdot
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Toteuttamissuunnitelma-ohje 2017
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.