Hankinta, suun terveydenhuollon kokonaishoidon palveluseteli, sosiaali- ja terveystoimiala
Suun terveydenhuollon kokonaishoidon palvelusetelin korvausmallin muutos
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti vahvistaa suun terveydenhuollon kokonaishoidon palvelusetelin nykyiseen korvausmalliin kohdistuvat seuraavat muutokset:
1. Suoritekorvausten piiriin lisätään juurihoidot ja suun ulkopuolella tehtävät täytteet nykyisen ehkäisevän hoidon, parodontologisen hoidon ja protetiikan lisäksi.
2. Suurihoitoisten potilaiden hoidon korvaus muutetaan korvaavan hoidon osalta kertakorvauksesta suoritekorvauksen piiriin niiden potilaiden osalta, joiden reikiintyneiden, paikkaushoitoa vaativien hampaiden indeksi (D-indeksi) on tarkastuksessa ollut kuusi (6) tai suurempi. Suoritekorvaus maksetaan kuudennesta hampaasta lähtien, ja se koskee kyseiseen hampaaseen tehtyjä korjaavan hoidon toimenpiteitä (paikkauksen lisäksi esimerkiksi puudutusta ja paikkauksen tukitoimenpiteitä). Tämä muutos on ehdollinen ja otetaan käyttöön vain, jos D-indeksi ja sen seuranta ja raportointi on mahdollista toteuttaa luotettavasti palvelusetelijärjestelmässä (Effectorissa).
Samalla lautakunta vahvisti, että palvelusetelin nykyinen arvo ei muutu, vaan muutos kohdistuu palveluntuottajille maksettaviin, nykyiseen suoriteperusteiseen korvaukseen tehtäviin muutoksiin.
Suun terveydenhuollon kokonaishoidon palvelusetelitoiminnassa asiakkaalle tulee edelleen maksettavaksi Helsingin kaupungin suun terveydenhuollossa perittävien asiakasmaksujen suuruinen omavastuuosuus.
Muutoksen on suunniteltu tulevan voimaan 1.9.2021 alkaen.
Käsittely
Johtajahammaslääkäri Sebastian Kaste ja ylihammaslääkäri Susanna Ilonen olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Asiassa tehtiin seuraava vastaehdotus:
Vastaehdotus 1:
Jäsen Sami Heistaro: Lisätään päätösehdotuksen loppuun:
"Lautakunta pitää tärkeänä, että KOHO-palvelusetelin korvausmallin toimivuutta arvioidaan jatkossakin setelin houkuttelevuuden ja käyttökelpoisuuden näkökulmasta, jotta suun terveydenhuollon palvelu- ja hoitovelkaa voidaan tälläkin tavoin purkaa mahdollisimman tehokkaasti. Lisäksi lautakunta edellyttää, että potilassegmentoinnin onnistumiseen kiinnitetään jatkossakin tarkoin huomiota."
Kannattaja: jäsen Cecilia Ehrnrooth
Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavan äänestyksen tuloksena:
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 1 (jäsen Sami Heistaro)
Jaa-äänet: 8
Katju Aro, Tapio Bergholm, Leo Bergman, Sandra Hagman, Kati Juva, Touko Niinimäki, Karita Toijonen, Sanna Vesikansa
Ei-äänet: 4
Cecilia Ehrnrooth, Sami Heistaro, Maritta Hyvärinen, Ulla-Marja Urho
Tyhjä: 1
Aleksi Niskanen
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 8 - 4 (tyhjää 1).
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti asiasta esittelijän ehdotuksen mukaisesti.
Äänestys 1
Ja: Esityksen mukaan
Nej: Lisätään päätösehdotuksen loppuun: "Lautakunta pitää tärkeänä, että KOHO-palvelusetelin korvausmallin toimivuutta arvioidaan jatkossakin setelin houkuttelevuuden ja käyttökelpoisuuden näkökulmasta, jotta suun terveydenhuollon palvelu- ja hoitovelkaa voidaan tälläkin tavoin purkaa mahdollisimman tehokkaasti. Lisäksi lautakunta edellyttää, että potilassegmentoinnin onnistumiseen kiinnitetään jatkossakin tarkoin huomiota."
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Aro, Katju | Ej fullmäktigegrupp |
Bergholm, Tapio | Ej fullmäktigegrupp |
Bergman, Leo | Ej fullmäktigegrupp |
Hagman, Sandra | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Juva, Kati | Vihreä valtuustoryhmä |
Niinimäki, Touko | Ej fullmäktigegrupp |
Toijonen, Karita | Ej fullmäktigegrupp |
Vesikansa, Sanna | Ej fullmäktigegrupp |
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Ehrnrooth, Cecilia | Ej fullmäktigegrupp |
Heistaro, Sami | Ej fullmäktigegrupp |
Hyvärinen, Maritta | Ej fullmäktigegrupp |
Urho, Ulla-Marja | Ej fullmäktigegrupp |
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Niskanen, Aleksi | Ej fullmäktigegrupp |
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp | Ja | Nej | Tomt | Bort |
---|---|---|---|---|
Ej fullmäktigegrupp | 6 | 4 | 1 | 0 |
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä | 1 | 0 | 0 | 0 |
Vihreä valtuustoryhmä | 1 | 0 | 0 | 0 |
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Johtajahammaslääkäri Sebastian Kaste ja ylihammaslääkäri Susanna Ilonen ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Taustaa
Sosiaali- ja terveyslautakunta on hyväksynyt 17.11.2020 § 216 kokonaishoidon palvelusetelin (KOHO) yhdeksi suun terveydenhuollon palvelujen järjestämistavaksi 1.1.2021 alkaen.
Samalla päätöksellä sosiaali- ja terveyslautakunta on päättänyt kokonaishoidon palvelusetelin arvosta ja palveluntuottajille maksettavan korvauksen muodostumisesta.
Päätöksen mukaan palveluseteliä on tarkoitus alkuun pilotoida 12 kuukauden ajan. Arviointimittareita tarkastellaan pilotin aikana kolmen kuukauden välein.
Tilannekatsaus
Kokonaishoidon palvelusetelin käyttö alkoi 15.2.2021, ja kokeilussa on mukana tällä hetkellä kolme yritystä (palveluntuottajaa) ja yhteensä 27 hammaslääkäriä.
Kokonaishoidon palveluseteliin ja sen kehittämiseen liittyen on tehty yhteistyötä eri tahojen kesken kevään 2021 aikana:
- 26.3.2021 pidettiin kokonaishoidon palveluseteliin liittyvä etätapaaminen sosiaali- ja terveystoimialan apulaispormestarin, Suomen Hammaslääkäriliiton ja Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon johdon kesken.
- 9.4.2021 pidettiin ensimmäisen seuranta-ja kehittämissyklin mukainen työpaja etänä. Työpajaan osallistui suun terveydenhuollon henkilökunnan lisäksi KOHO-palvelusetelin saaneita asiakkaita, palveluntuottajia sekä muita sidosryhmiä, muun muassa Hammaslääkäriliiton edustajia. Yhteenveto työpajatyöskentelystä ja sen tuloksista on päätösesityksen liitteessä 2.
- Tämän lisäksi kokonaishoidon palvelusetelituottajiksi hyväksyttyjen palveluntuottajien kanssa on pidetty säännöllisiä tapaamisia kuukausittain.
Suun terveydenhuollon asiakaspalvelukeskuksen henkilökunnalle on tehty asiakassegmentoinnin tueksi erillinen ohje. Palveluntuottajilta saadun palautteen perusteella KOHO-asiakassegmentointi on onnistunut noin 70–75-prosenttisesti. Kokonaishoidon palvelusetelillä tehtyjen hoitojen toimenpideprofiilien jakauma näyttäisi tukevan tätä käsitystä.
Seurantamittareiden yhteenveto on esitetty liitteessä 1.
Kokonaishoidon palvelusetelin korvausmallin muutoksen perustelut
KOHO-palveluseteliin nyt tehtäväksi ehdotetut muutokset pohjautuvat KOHO-palvelusetelistä 15.2–30.4 välisenä aikana kertyneeseen tietoon (suun terveydenhuollon oma seurantatieto, asiakkailta, palveluntuottajilta ja Helsingin suun terveydenhuollon henkilökunnalta saadut palautteet, 9.4.2021 pidetty työpaja, vuoropuhelu KOHO:n palveluntuottajien kanssa) ja sen pohjalta muodostuneeseen käsitykseen muutoksen tarpeellisuudesta.
Suurimmat muutostarpeet kokonaishoidon palvelusetelin korvausmallin ovat tulleet palveluntuottajilta. Muutostarpeet liittyvät suurihoitoisen asiakkaan hoidosta palveluntuottajille muodostuvaan taloudelliseen riskiin. Lisäksi muutostarpeita on tullut asiakasohjaukseen liittyen. Kokonaishoidon palvelusetelituottajiksi hyväksytyillä palveluntuottajilla on ollut mahdollisuus kommentoida suun terveydenhuollon nyt ehdottamia muutoksia palvelusetelin korvausmalliin.
Kokonaishoidon palvelusetelin uudella korvausmallilla pyritään säilyttämään kokonaishoidon palvelusetelin alkuperäinen tarkoitus ja kannustamaan palveluntuottajia asiakkaan kokonaisvaltaiseen ja vaikuttavaan hoitoon yksittäisten suoritteiden sijaan. Uusilla suoritekorvauksen piiriin otettavilla toimenpiteillä halutaan myös edelleen erikseen erottaa hoitojaksosta ne osa-alueet, joissa halutaan kannustaa suun terveydellisten riskitekijöiden näkökulmasta entistä vaikuttavampaan hoitoon, esimerkiksi suun ulkopuolella tehtävät täytteet. Esitetyillä muutoksilla pyritään jatkossa asiakassegmentoinnin lisäksi hallitsemaan suurihoitoisten potilaiden hoidosta palveluntuottajille muodostuvaa taloudellista riskiä.
Kokonaishoidon palvelusetelin kehittämistä jatketaan edelleen yhteistyössä eri sidosryhmien kanssa, suunnitellun syklin mukaisesti. Seuraava tarkastelupiste on syys-lokakuussa 2021.
Palvelusetelin arvo ja asiakkaan omavastuu
Palvelusetelin arvo säilyy ennallaan.
Esitetyillä muutoksilla ei ole myöskään vaikutuksia asiakkaan omavastuuosuuteen. Asiakkaan omavastuuosuus on edelleen Helsingin suun terveydenhuollon asiakasmaksujen suuruinen ja muodostuu samoin kuin asiakasmaksut Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon omassa toiminnassa. Asiakas maksaa omavastuuosuuden ja käyntimaksut suoraan palveluntuottajalle.
Kustannukset
Esitettyjen ja suunniteltujen muutosten vaikutukset kokonaishoidon palvelusetelijärjestelmän kustannuksiin verrattuna marraskuussa 2020 tehtyihin laskelmiin ovat:
- Palveluntuottajien saamien kokonaiskorvausten, sisältäen asiakkaan omavastuuosuuden, arvioidaan nousevan keskimäärin noin kahdeksan prosenttia.
- Suun terveydenhuollon palveluntuottajille maksaman korvauksen arvioidaan kasvavan aikaisempaan laskelmaan verrattuna noin 15 prosenttia.
- Suun terveydenhuollon näkökulmasta kokonaishoidon palvelusetelin käytön arvioidaan kuitenkin olevan kustannusneutraalia. Kustannusneutraalius syntyy välillisten kustannusten vähentymisestä: hoitojen pilkkoutuminen ja palvelusetelin käyttämättömyys vähentyvät sekä palvelusetelihoidosta palaavien potilaiden määrä vähenee. Edellä mainituista seikoista johtuen suun terveydenhuollon omia resursseja voidaan kohdentaa muiden asiakassegmenttien hoitoon ja muun muassa koronasta johtuvan hoitovelan purkamiseen.
Palvelusetelistä päättäminen Helsingissä
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain 4 §:n mukaan kunta päättää ne sosiaali- ja terveyspalvelut, joiden järjestämisessä se käyttää palveluseteliä.
Hallintosäännön 18 luvun 1 §:n 1 kohdan mukaan sosiaali- ja terveyslautakunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää palvelusetelin käyttämisestä sekä palvelusetelin arvon vahvistamisesta.
Hallintosäännön 18 luvun 3 §:n 2 momentin 7 kohdan mukaan sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päättää palveluntuottajille asetettavista vaatimuksista ja viranhaltijoista, jotka hyväksyvät palveluntuottajat.
Detta beslut publicerades 30.06.2021
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Susanna Ilonen, ylihammaslääkäri, puhelin: 040 6324697