Vahingonkorvaus, esinevarkaus, Rudolfin asuntoryhmä

HEL 2021-006655
Ärendet har nyare handläggningar
§ 28
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Vahingonkorvausvaatimus varastetuista tavaroista

Enhetschef

Päätös

Yksikön päällikkö päätti hylätä ennenaikaisena ohjaaja ********** (jäljempänä hakija) vaatimuksen saada korvausta henkilökunnan työtilasta varastetuista tavaroista.

Päätöksen perustelut

Vahingonkorvauslain 3 luvun 1 §:n mukaan työnantaja on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka työntekijä virheellään tai laiminlyönnillään työssä aiheuttaa. Teon tai laiminlyönnin tulee olla syy-yhteydessä vahinkoon.

Korvausvaatimuksessa hakija vaatii sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialaa korvaamaan hakijalle 278,80 euroa Sompasaaren tukiasuntojen Rudolfin asuntoryhmän henkilökunnan työtilasta yöllä 20.-21.2.2021 varastetuista uusista työkengistä, akkuporakoneesta ja sen kärkisarjasta, hartiahuivista sekä vyöhykepuikosta. Työtila sijaitsee Setlementtiasunnot Oy:n tiloissa. Korvausvaatimus on asian liitteenä 1 ja hakijan pyyntö ottaa asia uudelleen käsittelyyn liitteinä 2 ja 3.

Vammaisten asumispalvelupäällikön selvityksen (liite 4) mukaan Rudolfin asuntoryhmään kuuluvan Sompasaaren tukiasuntojen henkilökunnan työtilasta varastettiin tavaroita 20.-21.2.2021 välisenä yönä. Työtilasta vietiin sekä Helsingin kaupungin omaisuutta että tukiasunnoilla työskentelevien työntekijöiden omaisuutta. Työntekijät säilyttivät työtilassa mm. työkenkiään, työvaatetusta sekä kahvejaan. Lisäksi hakija oli tuonut kotoaan akkuporakoneen asiakkaan sängyn kokoamista varten. Vammaisten asumispalvelupäällikön selvityksen mukaan hakijalle koitunut vahinko ei ole johtunut hakijan huolimattomuudesta tai muusta virheellisestä toiminnasta.

Asiasta on tehty rikosilmoitus ********** Hakijan antamien tietojen mukaan rikosasian käsittely on kesken. Hakija vaatii kuitenkin korvausta ensisijaisesti sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalta, sillä rikosasian käsittelyssä voi mennä vielä kauan, eikä hakija usko saavansa korvausta mahdolliselta tekijältä, vaikka tämä tuomittaisiinkin. Hakija vetoaa myös työtilan oven ovipumpun virheelliseen asennukseen, mikä hakijan käsityksen mukaan mahdollisti tilaan pääsyn ilman murtautumista.

Rikosasiassa korvausta haetaan aina ensisijaisesti tekijältä. Jos korvausta ei saada tekijältä, hakija voi tarvittaessa osoittaa korvausvaatimuksensa Setlementtiasunnoille, jonka tiloissa virheellinen toimiston ovipumpun asennus on tapahtunut.

Asiassa ei ole esitetty sellaisia tietoja tai sellaista näyttöä, jonka perusteella voitaisiin todeta, että hakijalle sattunut vahinkotapahtuma olisi johtunut Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan työntekijän virheestä tai laiminlyönnistä. Vaikka vahingonkorvauslain mukaista korvausvastuun synnyttävää perustetta eli Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan työntekijän virhettä ei ole näytetty, sosiaali-, terveys-, ja pelastustoimiala voisi harkita vahingon korvaamista kohtuusperusteella, jos myöhemmin selviää, että korvausta ei tulla saamaan muualta. Rikosprosessin ollessa kesken korvausvaatimus kuitenkin hylätään ennenaikaisena.

Päätöksenteon tuen yksikön päällikön toimivalta päättää vahingonkorvauksesta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätökseen 25.1.2023 § 36.

Detta beslut publicerades 02.05.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Anne Järvinen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 21157

anne.k.jarvinen@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Kouvonen
yksikön päällikkö

Bilagor

1. Vahingonkorvausvaatimus 18.5.2021
2. Vahingonkorvausvaatimus, täydennys 31.1.2023
3. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
4. Selvitys, vammaisten asumispalvelupäällikkö 8.6.2021

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.