Poikkeaminen, Rasinkuja 4, Tapaninkylä, Elisa Oyj

HEL 2021-007097
Ärendet har nyare handläggningar
§ 150

Tapaninkylä, Rasinkuja 4, poikkeamishakemus

Markanvändningschef

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 39. kaupunginosan (Tapaninkylä) korttelin 49 tonttia 5 koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 12432, sillä kaavassa ei ole osoitettu rakennuspaikkaa matkaviestintukiasemalle. 4 m² suuruinen tekninen laitekaappi ja 30 m korkea masto sijoitetaan asuntolarakennusten korttelialueelle (AS) istutettavalle alueen osalle.

Maankäyttöjohtaja päätti myöntää poikkeamisen seuraavilla ehdoilla:

  • Tontilla olevia puita ei saa tarpeettomasti vaurioittaa rakennustöiden yhteydessä.

Maksu

1 365 euroa

Hakija

Elisa Oyj

Rakennuspaikka

39. kaupunginosan (Tapaninkylä) korttelin 49 tontti 5

Hakemus

Lupaa haetaan matkaviestintukiaseman rakentamiseen poiketen voimassa olevasta asemakaavasta nro 12432. Suunniteltuun matkaviestintukiasemaan sisältyy 4 m2:n suuruinen laitesuoja ja 30 m korkea putkiristikkomasto, ja lupaa haetaan sen sijoittamiselle asuntolarakennusten korttelialueelle (AS) ja istutettavalle alueen osalle.

Hakija perustelee hakemustaan sillä, että tukiasemalla parannetaan matkaviestinpalveluiden toimivuutta lähialueella. Lähialueen asemakaavat ovat valmistuneet 1970 ja -80 luvuilla, jolloin matkaviestintukiasemien tarpeesta ei ollut tietoa eikä kaavoihin ole niille osoitettu paikkoja. Nykyään yhteiskunta ei tule toimeen ilman matkapuhelinverkkojen tuottamaa palvelua. Koska yhden tukiaseman palvelualue tiheästi asutuilla alueilla on laajuudeltaan vain muutamia satoja metrejä, on selvää, että tukiasemia pitää sijoittaa muuallekin, kuin kaavoituksessa niitä varten varatuille alueille. Poikkeamisen erityisenä syynä on matkaviestinpalveluiden tuottaminen lähialueen asukkaille ja alueen kautta kulkevalle liikenteelle.

Hakijan mukaan alueella on niukasti korkeita rakennuksia tai rakenteita, joihin tukiasemia voisi sijoittaa, joten masto on tällaisella asuinalueella ainut toimiva ratkaisu. Hakijan mukaan mastosta aiheutuva ainoa haitta asutukselle on visuaalinen, ja visuaalista haittaa pyritään vähentämään maston rakenteella ja värityksellä. Matkaviestintukiasemat antenneineen eivät ole määräysten mukaisesti toteutettuina vaaraksi ihmisille.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 27.3.2018 vahvistettu asemakaava nro 12432. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on asuntolarakennusten korttelialuetta (AS). Rakennuspaikka sijaitsee istutettavalla alueen osalla.

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu asuntovaltaiseksi alueeksi (A4), jota kehitetään pääasiassa asumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä lähipalvelujen käyttöön. Korttelitehokkuus on pääasiassa alle 0,4.

Nykytilanteessa tontilla 3949/5 sijaitsee palvelutalo, jonka piha-aluetta rajaa aita. Rakennuspaikka on rakentamaton.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoitus -palvelun kirjeellä (13.10.2021). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle alueelle.

Muistutuksia saatiin 1 kpl. Muistuttaja vastustaa maston sijoittamista näin lähelle asutusta. Muistuttajan mukaan antennit säteilevät ionisoimatonta säteilyä jonka mahdollisesti aiheuttamaan haittaan ei ole lopullisia tutkimuksia saatu tehtyä. Muistuttajan tontin mahdollisen uudisrakentamisen seurauksena välimatka uusiin rakennuksiin tulisi olemaan vain reilut 20 metriä. Ehdotetussa sijainnissa kaikkein lähimpänä mastoa on tällä hetkellä hoivalaitos, jonka asukkailla ei itsellään ole mahdollisuutta lausua mielipidettään asiasta. Muistuttaja esittää matkaviestintukiasemalle kaksi muuta mahdollista sijoitusaluetta.

Hakijalle on annettu tilaisuus antaa selityksensä annetusta muistutuksesta. Hakija ilmoittaa vastineessaan, että sijoituspaikkaa on etsitty tukiasemalleen lähialueelta jo yli kolmen vuoden ajan. Yhteistyössä kaupunkiympäristön toimialan Maankäytön yleissuunnittelun kanssa on päädytty nyt esitettyyn paikkaan.

Säteilystä ei ole vaaraa maston lähellä, koska antennien korkeusasema on vähintään 20 m ja antenneista lähtevän säteilyn pääkeila on pystysuunnassa hyvin kapea (n. 10 ast.), jolloin pääosa säteilystä kohdistuu reilusti lähimpien pientalojen yli. Lisäksi säteilyn voimakkuus heikkenee nopeasti etäisyyden kasvaessa. Lainaus lupahakemuksen liitteenä olleesta MRL (132/1999) ja MRA 64§ mukaisesta selvityksestä: Teleoperaattorit noudattavat tukiasemarakentamisessaan maamme lakeja ja muita määräyksiä, jotka koskevat tätä toimintaa. Niihin kuuluu myös tukiasemien sähkömagneettista säteilyä säätelevät määräykset ja lait. Niiden valvontaa hoitaa sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalaan kuuluva asiantuntijaviranomainen Säteilyturvakeskus, STUK. Teleoperaattoreiden verkkosuunnittelijat ovat saaneet selkeän ohjeistuksen antennien asennusta, tukiasemapaikan valintaa, käytettyjä tehoja, antennivahvistuksia ja muita tähän vaikuttavia tekijöitä koskien. Teleoperaattoreiden asennushenkilöstö on koulutettu tekemään asennukset niin, että tukiasemien antenneja ei asenneta tavalla, joka voisi aiheuttaa vaaratekijän työntekijöille itselleen tai tukiaseman lähistöllä asuville ihmisille. Käytettävistä tehoista johtuen alue, jolla säädösten mukaiset raja-arvot ylittyvät, on maston välittömässä läheisyydessä. Ylhäälle mastoon asennuksesta johtuen jokapäiväisessä elämässä ei ole mahdollista, että lähistön asukkaat joutuisivat tälle varoalueelle. Huomiona, että suunniteltu tukiasema ei missään suhteessa olennaisesti poikkea muista käyttämistämme tukiasemista.

Naapurin mahdollisen uudisrakennuksen olisi asemakaavaan merkityn rakennusalueen mukaan mahdollista sijoittua lähimmillään n. 25 m:n päähän mastosta. Vaikka etäisyys olisi pienempi kuin rakennusvalvonnan suositus vähimmäisetäisyydestä, joka on maston korkeuden mitta, ei sillä olisi vaikutusta terveyteen eikä turvallisuuteen. Ainoa haitta mastosta on visuaalinen. Tässä tapauksessa haittaa pienentää maston ja naapurin välissä oleva puusto.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska matkapuhelinverkon tukiasemalle on tarve osana yhdyskuntateknistä palvelutarjontaa. Tukiasemalle on etsitty sopivaa sijaintia alueella pitkään. Kyseinen sijainti on soveltuvin mahdollisista sijainneista huomioiden asuminen sekä viereisten tonttien käyttö.

Muistuttaja on esittänyt vaihtoehtoisia sijainteja tukiasemalle. Puistossa sijaitseva ehdotus ei ole toteutuskelpoinen, sillä se ei sijaitse radioverkon kannalta optimaalisella paikalla ja se sijaitsee maisemallisesti erittäin näkyvällä paikalla. Toinen esitetty vaihtoehto ei ole toteutuskelpoinen puron ja polun välisen tilan kapeuden vuoksi.

Hakemuksen mukainen asuntolarakennustontin nurkka on maisemallisesti sopiva paikka tukiasemalle. Tapaninvainiontien sisäkaarteessa masto ei ole liian näkyvällä paikalla. Maston ja laitesuojan paikkaan on kiinnitetty huomiota, jotta se soveltuisi mahdollisimman hyvin ympäristöönsä. Tukiaseman ja hoitokodin kotihuoneiden väliin jää sopivasti olemassa oleva aita ja vaja. Muutoin tukiasema rajautuu katualueisiin. Tukiasema olemassa olevan vuonna 2018 rakennetun hoitokodin reunalla ei aiheuta haittaa tulevalle maankäytölle. Yleiskaavassa alueella on laajalla alueella merkintä Asuntovaltainen alue A4.

Tukiasema toteutetaan sähkömagneettista säteilyä säätelevien määräyksien ja lakien mukaisesti siten, ettei siitä aiheudu haittaa lähistön asukkaille.

Tontilla olevia puita ei saa vaurioittaa tarpeettomasti maston sijoittamisen yhteydessä, sillä kasvillisuus vähentää tukiasemasta aiheutuvaa visuaalista haittaa.

Poikkeamisen erityinen syy on matkaviestinpalveluiden tuottamisen edistäminen.

Haettu toimenpide ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2021, 6 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Detta beslut publicerades 30.11.2021

Valitusosoitus

Pöytäkirjan 150 § (Poikkeamispäätöksestä).

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen, päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen
  • viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen ja muun valittamaan oikeutetun katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 150 § (Maksun osalta).

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Katariina Hirvonen, suunnittelija, puhelin: 09 310 21300

katariina.hirvonen@hel.fi

Joakim Kettunen, arkkitehti, puhelin: 09 310 37289

joakim.kettunen@hel.fi

Beslutsfattare

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja

Bilagor

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.