Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin HUS-kuntayhtymän valtuuston asettaminen vuonna 2021 alkavaksi toimikaudeksi
Val av ledamöter i fullmäktige för samkommunen Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt för mandattiden som börjar 2021
Beslut
Stadsfullmäktige valde fem ledamöter och fem personliga ersättare i fullmäktige för samkommunen Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt för mandattiden som börjar 2021 enligt följande:
Ledamöter | Ersättare |
Matti Parpala | Nea Nättinen |
Jenni Pajunen | Sami Heistaro |
Tuula Mohamud | Petri Parrukoski |
Hanna Varis | Timo Kalema |
Dan Koivulaakso | Mirka Haili |
Behandling
Stadsfullmäktige valde enhälligt på förslag av ledamoten Mia Haglund Dan Koivulaakso till ledamot och Mirka Haili till hans personliga ersättare i fullmäktige för samkommunen Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt.
Stadsfullmäktige väljer fem ledamöter och fem personliga ersättare i fullmäktige för samkommunen Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt för mandattiden som börjar 2021 enligt följande:
Ledamöter | Ersättare |
Matti Parpala | Nea Nättinen |
Jenni Pajunen | Sami Heistaro |
Tuula Mohamud | Petri Parrukoski |
Hanna Varis | Timo Kalema |
Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt konstaterar (16.6.2021) i en skrivelse, som utgör bilaga, att fullmäktige i medlemskommunerna i Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt väljer 2–5 ledamöter i fullmäktige och för var och en av dem en personlig ersättare för den tid som motsvarar kommunfullmäktiges mandattid (när reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet träder i kraft förändras detta). Antalet ledamöter per kommun fastställs i relation till medlemskommunernas andelar i grundkapitalet. En kommun vars andel i grundkapitalet är mindre än 8 % av grundkapitalet har rätt att välja två ledamöter i fullmäktige. En kommun vars andel i grundkapitalet är minst 8 % av grundkapitalet har rätt att välja högst tre ledamöter i fullmäktige Om en kommuns andel i grundkapitalet är minst 25 %, har kommunen rätt att välja fem ledamöter i fullmäktige. Helsingfors har rätt att välja fem ledamöter, Esbo och Vanda tre ledamöter och de övriga medlemskommunerna två ledamöter i fullmäktige.
Helsingfors universitet har enligt grundavtalet rätt att välja två ledamöter i fullmäktige och personliga ersättare för dem. Röstetalet för universitetets representanter utgör tio procent av det sammanlagda röstetalet för de ledamöter som kommunerna invalt i fullmäktige.
Enligt grundavtalet motsvarar det sammanlagda röstetalet för de ledamöter som av en medlemskommun invalts i fullmäktige kommunens relativa andel i grundkapitalet enligt det senaste godkända bokslutet.
Den allmänna valbarheten till samkommunens fullmäktige utifrån hemkommunen och rösträtten baserar sig på 76 § 1 mom. i kommunallagen. Valbar till organ i en samkommun är inte den som är anställd hos samkommunen eller en statstjänsteman som sköter tillsynsuppgifter som direkt berör kommunalförvaltningen.
Stadsstyrelsen konstaterar att enligt 4 a § 1 mom. i jämställdhetslagen ska kvinnor och män vara representerade till minst 40 procent vardera, om inte särskilda skäl talar för något annat.
Medlemskommunerna i Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt och Helsingfors universitet ombeds att senast 3.9.2021 meddela sina representanter i fullmäktige för den mandattid som börjar 2021. Avsikten är att fullmäktiges första sammanträde ska hållas 14.10.2021.
Kaupunginhallitus 16.08.2021 § 568
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto valitsee vuonna 2021 alkavaksi toimikaudeksi viisi jäsentä ja viisi henkilökohtaista varajäsentä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän valtuustoon seuraavasti:
Jäsenet | Varajäsenet |
Matti Parpala | Nea Nättinen |
Jenni Pajunen | Sami Heistaro |
Tuula Mohamud | Petri Parrukoski |
Hanna Varis | Timo Kalema |
Käsittely
Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti Daniel Sazonovin ehdotuksesta esittää Matti Parpalaa jäseneksi ja Nea Nättistä hänen henkilökohtaiseksi varajäseneksi sekä Jenni Pajusta jäseneksi ja Sami Heistaroa hänen henkilökohtaiseksi varajäseneksi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän valtuustoon.
09.08.2021 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Marja-Liisa Rautanen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36184
Detta beslut publicerades 01.09.2021
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Föredragande
Mer information fås av
Marja-Liisa Rautanen, stadssekreterare, telefon: 09 310 36184