Oikaisuvaatimus, rakennuslupa, päätös 8.6.2021 § 350
Oikaisuvaatimus kahden omakotitalon rakentamista ja tukimuurin kunnostamista koskevasta rakennusluvasta 8.6.2021 (350 §)
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hylätä ********** tekemän oikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalveluiden lupa-arkkitehdin rakennuslupapäätöksestä 8.6.2021 (350 §), jolla on myönnetty PKJ-Stone Oy:lle lupa kahden omakotitalon rakentamiselle ja kadunvarren tukimuurin kunnostamiselle.
Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon. Päätös pannaan julki ilmoitustaululle samana päivänä, kuin ympäristö- ja lupajaoston pöytäkirja asetetaan nähtäville kaupungin verkkosivuilla.
Perustelut
Rakennuslupa kahden omakotitalon rakentamiselle ja kadunvarren tukimuurin kunnostamiselle on myönnetty alueelle, jolla on voimassa kaupunginvaltuuston vuonna 2001 hyväksymä ja vuonna 2003 lainvoimaiseksi tullut asemakaava numero 10835. Rakennuspaikka sijaitsee korttelialueella, jonka asemakaavamerkintä on AO = erillistalojen korttelialue. Asemakaavan mukaan AO-korttelialueella 2-kerroksisen asuinrakennuksen enimmäiskorkeus on 7 metriä. Asemakaavan mukaan rakennusten vähimmäisetäisyys tontin rajoista on 5 metriä. Asemakaavassa ei ole erillistä rakennusten harjakorkeutta koskevaa kaavamääräystä.
Maankäyttö- ja rakennuslain 135 §:n mukaan rakennusluvan myöntämisen edellytyksenä asemakaava-alueella on muun muassa, että rakennushanke on voimassa olevan asemakaavan mukainen ja että rakennus soveltuu paikalle.
Maankäyttö- ja rakennuslain 175 §:n mukaan kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi 171 §:ssä säädetyin edellytyksin ja rajoituksin myöntää rakennusluvan, kun kysymys on vähäisestä poikkeamisesta rakentamista koskevasta säännöksestä, määräyksestä, kiellosta tai muusta rajoituksesta.
Rakennusluvan yhteydessä on myönnetty kaksi vähäiseksi katsottua poikkeamista asemakaavasta:
- Rakennus B sijoittuu tontin kapeuden ja molempien rakennusten tasavertaisten näkymien vuoksi noin 1,5 metrin etäisyydelle rajalinjasta 61-62. Ylitys suuntautuu itään, poispäin oikaisuvaatimusten tekijöiden tontista, eikä oikaisuvaatimuksessa vaadita päätöksen muuttamista tämän poikkeamisen osalta. Idänpuoleinen naapuri on antanut suostumuksen ylitykselle.
- Keskikorkeuslaskelman mukaan kummankin omakotitalon korkeus on 7,02 metriä. Talojen eteläpuolen julkisivujen korkeus on rinneratkaisusta johtuen 8,76 m. Oikaisuvaatimus koskee tätä poikkeamista ja rakennusten soveltumista rakennettuun ympäristöön ja maisemaan.
Maankäyttö- ja rakennusasetuksen 58 §:n mukaan rakennuksen korkeus on julkisivupinnan ja vesikaton leikkausviivan korkeus maanpinnasta.
Hallintotuomioistuinten oikeuskäytännössä on hyväksytty keskikorkeuslaskelman käyttäminen rinnetontille rakennettaessa.
Maanpinnan korkeus Puolaharju 25b:ssä vaihtelee varsin jyrkästi siten, että tontin etelä- ja pohjoisrajalla se on noin +19, länsirajan keskikohdassa noin +22 ja itärajan keskikohdassa noin +24. Kyseessä on näin ollen rinnetontti, jonka alueella on noin viiden metrin korkeusero. Rakennusten korkeutta on tällaisessa tilanteessa perusteltua tarkastella keskikorkeuslaskelman avulla.
Rakennusten julkisivujen korkeus tulevasta maanpinnasta mitattuna on rakennusten eteläpuolella 8,76 metriä ja pohjoispuolella 5,28 metriä. Eteläpuolen korkeimmat julkisivut suuntautuvat kadulle päin oikaisuvaatimuksen tekijöiden tontin ollessa lännen puolella. Länteen suuntautuva julkisivu on selkeästi matalampi.
Rakennusten kulmakorkojen perusteella laskettu keskikorkeus on 7,02 metriä. Rakennukset ovat siten 2 senttimetriä asemakaavassa sallittua korkeampia, minkä voidaan katsoa olevan erittäin vähäinen ja hyväksyttävissä oleva poikkeaminen asemakaavasta.
Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jossa on eri aikoina rakennettuja ja eri tyylisiä rakennuksia. Samassa korttelissa ja naapurikortteleissa on vanhoja rakennuksia, jotka on asemakaavassa suojeltu merkinnällä sr-2 (kaupunkikuvallisesti tai paikallishistoriallisesti arvokas rakennus), mutta alueella on myös paljon uusia rakennuksia. Puolaharju 25b:n naapuritonteilla on asuinrakennuksia muun muassa 1940-, 1950-, 1970- ja 2010-luvuilta. Samalla hakijalle, joka on hakenut Puolaharju 25b:n rakennuslupaa, on 8.6.2021 myönnetty naapuritontille (Puolaharju 25a) rakennuslupa kahden saman pääsuunnittelijan suunnitteleman omakotitalon rakentamiselle. Tämä lupa on tullut lainvoimaiseksi ja rakennustyöt on aloitettu.
Kun rakennukset ovat edellä mainituilla perusteilla korkeudeltaan asemakaavan mukaisia eikä asemakaavassa ole muita rakennusten ulkoasua koskevia määräyksiä, rakennusten on katsottava soveltuvan paikalle. Rakennuslupaa ei näin ollen ole syytä kumota tai muuttaa oikaisuvaatimuksen johdosta.
Oikaisuvaatimuksen alainen rakennuslupa
Rakennusvalvontapalvelujen lupa-arkkitehti myönsi päätöksellään 8.6.2021 (350 §, lupatunnus 45-1486-21-A) rakennusluvan kahden omakotitalon rakentamiselle ja kadunvarren tukimuurin kunnostamiselle Vartiokylän kaupunginosassa sijaitsevalle tontille 091-45-24-25 (Puolaharju 25b). Kummassakin omakotitalossa on kaksi kerrosta ja kellari sekä kellariin kytketty autokatos. Rakennusluvan yhteydessä myönnettiin seuraavat poikkeamiset, jotka päätöksen tehnyt lupa-arkkitehti katsoi vähäisiksi:
- Rakennus B sijoittuu noin 1500 mm etäisyydelle rajalinjasta 61-62. Naapuri on antanut suostumuksen sijoittamiseen. Perusteluna on tontin kapeus ja molempien rakennusten tasavertaiset näkymät.
- Talojen A ja B eteläpuolen julkisivujen korkeus ylittää kaavan salliman 7 m ja on tulevaan maanpintaan 8,76 m. Keskikorkeuslaskelman mukaan talon A keskikorkeus on 7,02 m ja talon B 7,02 m.
Päätöksen perustelujen mukaan keskikorkeuslaskelma on tehty rakennusvalvonnan ohjeen mukaisesti rakennuksen nurkkakorkojen mukaan, vesikattopinnan ja julkisivupinnan leikkauspisteestä ulkoseinälinjalta ja alimmat korot on mitattu kaivetun maanpinnan tasosta, ei olemassa olevasta maanpinnasta, joka on kadunpuolella paljon korkeammalla. Perusteluissa todetaan, että keskikorkeuslaskelman mukaan kaavan mukainen korkeus ei ylity.
Rakennusvalvontapalvelut ilmoitti naapureille lupahakemuksen vireille tulosta, ja naapuritontin omistajat esittivät hakemuksesta huomautuksen rakennuksen korkeudesta. Naapurikuulemisen jälkeen rakennusten korkeutta madallettiin 0,5 metriä.
Oikaisuvaatimus
Naapuritontin ********** omistajat ********** ovat vaatineet päätökseen oikaisua 22.6.2021 saapuneella kirjelmällä. He vaativat päätöksen uudelleen käsittelyä rakennusten korkeuden suhteen. Oikaisuvaatimuksen tekijät kritisoivat keskikorkeuslaskelman käyttöä rakennuksen korkeuden määrittelyyn ja katsovat, että rakennuslupa on myönnetty 1,76 metriä kaavamääräysten sallimaa rakennusta korkeammalle rakennukselle. Kirjelmässä todetaan myös, että rakennusten harjakorkeutta ei ole otettu laskelmassa huomioon. Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijät katsovat, että rakennukset eivät sovellu alueen ympäristöön, ja vetoavat siihen, että maankäyttö- ja rakennuslain mukaan rakennusten tulee soveltua ympäristöön ja maisemaan. Oikaisuvaatimuksen tekijät esittävät myös, että tämän tyyppinen korkea rakentaminen tulisi suunnitella koko aluetta koskevan kaavoituksen yhteydessä.
Luvanhakijan vastine
Hankkeeseen ryhtyvä on toimittanut rakennusvalvontapalveluihin 13.7.2021 vastineen, jossa viitataan rakennuslupapäätöksen perusteluihin keskikorkeuslaskelman käytöstä, ja todetaan, että hakijan näkemys on sama kuin rakennusvalvonnan kanta.
Sovelletut oikeusohjeet
Maankäyttö- ja rakennuslaki 135 § ja 175 §
Maankäyttö- ja rakennusasetus 58 §
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Detta beslut publicerades 02.11.2021
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta valituksella se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta valituksella myös
Rakennus- tai toimenpidelupaa koskevassa asiassa:
- se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
- viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
- sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
- elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus silloin, kun rakennusluvan mukainen rakentaminen merkitsee purkamislupaa edellyttävän valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävän rakennuksen purkamista
Maisematyö- tai rakennuksen purkamislupaa koskevassa asiassa:
- se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
- kunnan jäsen
- kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
- elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus rakennuksen purkamista koskevasta päätöksestä silloin, kun rakennus on valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävä
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoituksen valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Föredragande
Mer information fås av
Ulpu Juvalainen, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26467