Tutkimuslupa, RAFAELA hoitoisuusluokitusjärjestelmän raportointi nyt ja tulevaisuudessa
Tutkimuslupa tutkimukseen ”RAFAELA hoitoisuusluokitusjärjestelmän raportointi nyt ja tulevaisuudessa”
Päätös
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja myönsi tutkimusluvan ********** tutkimukselle ”RAFAELA hoitoisuusluokitusjärjestelmän raportointi nyt ja tulevaisuudessa” (ylempi AMK). Yhteyshenkilöinä ovat johtava ylihoitaja ********** ja johtava ohjaaja ********** Tutkimuslupa on voimassa 31.5.2022 saakka.
Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:
Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.
Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali- ja terveystoimelle.
Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia.
Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali- ja terveystoimeen.
Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali- ja terveystoimialan käyttöön osoitteella: tutkimusluvat.sote@hel.fi. Valmiit tutkimukset ovat henkilökunnan käytettävissä sosiaali- ja terveystoimen intrasivuilla.
Päätöksen perustelut
Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa RAFAELA@- hoitoisuusluokitusjärjestelmän raporttien käyttöä sekä niiden hyödyntämistä organisaation omiin raportteihin. Lisäksi toivotaan tietoa siitä, mitä käyttäjät toivovat raporteilta tulevaisuudessa. Tutkimukseen valittavilla organisaatioilla on käytössä FCG:n hallitsema RAFAELA@-hoitoisuus-luokitusjärjestelmän hoitoisuusluokitusmittari HOlq tai PERlHOlq. Tutkimusaineisto kerätään viiden eri organisaation keskijohdolta ja lähiesimiehiltä. Tutkimuksen aineisto kerätään sähköisenä kyselynä käyttäen puolistrukturoitua kyselylomaketta. Kyselyyn vastataan nimettömänä. Tutkimusaineisto analysoidaan pääosin sähköisen kyselyn ohjelmiston avulla. Tuloksia kuvataan taulukkomuodossa suhteellisina osuuksina sekä sarakejakaumina. Avoimien kysymysten vastaukset analysoidaan induktiivisella sisällön analyysilla. Tutkimusaineisto hävitetään tutkimuksen valmistuttua helmikuussa 2022. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää RAFAELA@-järjestelmän raporttien kehittämisessä sekä raporttien käytön edistämisessä.
Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja ja sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja puoltavat tutkimuslupaa.
Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 8.5.2018 § 134 mukaan sosiaalihuollon asiakirjojen ja terveydenhuollon potilasasiakirjojen antamisesta päättää sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja (useaan palvelukokonaisuuteen kohdistuvat tutkimusluvat).
Detta beslut publicerades 09.07.2021
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Helena Soini, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 43444