Maksuperusteiden määrääminen, sosiaali- ja terveystoimiala, pitkäaikaisen laitoshoidon enimmäismaksut 1.10.2021 alkaen
Pitkäaikaisen laitoshoidon ja pitkäaikaisen psykiatrisen perhehoidon enimmäismaksut 1.10.2021 alkaen
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että pitkäaikaisen laitoshoidon ja pitkäaikaisen psykiatrisen perhehoidon asiakasmaksujen enimmäismäärät ovat 1.10.2021 lukien:
Euroa/hoitopäivä | Euroa/kuukausi | |
Perusterveyden-huollon laitoshoito | 396 | 12 045 |
Psykiatrian laitoshoito | 531 | 16 162 |
Psykiatrinen perhehoito | 78 | 2 361 |
Sosiaalihuollon vanhuspalvelun laitoshoito | 252 | 7 656 |
Käsittely
Asiakasmaksupäällikkö Ulla Hautamäki oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Asiakasmaksupäällikkö Ulla Hautamäki on kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Tausta ja lainsäädäntö
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain (734/1992, jäljempänä asiakasmaksulaki) 1 §:n mukaan kunnallisista sosiaali- ja terveyspalveluista voidaan periä maksu palvelun käyttäjältä. Maksun enimmäismäärät on määritelty asiakasmaksulaissa sekä asiakasmaksuasetuksessa (912/1992).
Asiakasmaksulain 2 §:n mukaan palvelusta perittävä maksu saa olla enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen.
Enimmäismaksut perustuvat kaupungin toiminnalliseen tilinpäätökseen, josta ilmenee palvelujen tuottamisesta syntyneet todelliset kustannukset. Enimmäismaksujen tarkistamisessa on kysymys jokavuotisesta rutiinitoimenpiteestä, joka tehdään yleensä keväisin toiminnallisen tilinpäätöksen hyväksymisen yhteydessä. Tänä vuonna asiakasmaksulain osauudistuksen vuoksi enimmäishintojen päivittäminen siirtyi syksyyn, koska lautakunta päätti ensin asiakasmaksujen uusista perusteista (11.5.2021 § 95 Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen maksuperusteiden määrääminen asiakasmaksulain osauudistuksen mukaisesti 1.7.2021 alkaen).
Pitkäaikaisesta laitoshoidosta sekä pitkäaikaisesta psykiatrisesta perhehoidosta peritään asiakasmaksu, joka on sidottu asiakkaan maksukykyyn (tulosidonnainen). Asiakasmaksu ei voi ylittää lautakunnan päättämiä enimmäismaksuja.
Enimmäismaksut tulevat perittäväksi niissä tilanteissa,
joissa asiakkaiden tulot ovat suuret tai asiakas ei ole halunnut
toimittaa asiakasmaksua laskettaessa omia tulotietojaan.
Vaikutukset
Tällä hetkellä Helsingin kaupungissa ei ole asiakkaita, joilta perittäisiin enimmäismääräinen maksu. Nykyisten asiakkaiden asiakasmaksut eivät siis päätöksen johdosta muutu.
Enimmäismaksuja käytetään myös kuntien välisessä laskuttamisessa.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää, hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista.
Sosiaali- ja terveyslautakunta 14.09.2021 § 180
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Asiakasmaksupäällikkö Ulla Hautamäki oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä. Häntä kuultiin samalla myös jatkuvista ja säännöllisistä kotona annettavista palveluista perittäviä enimmäismaksuja koskevassa asiassa (tämän pöytäkirjan § 181).
Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle jäsen Eva Biaudetin ehdotuksesta.
Esittelijä
Lisätiedot
Ulla Hautamäki, Asiakasmaksupäällikkö, puhelin: 09 310 43604
Detta beslut publicerades 29.09.2021
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Ulla Hautamäki, Asiakasmaksupäällikkö, puhelin: 09 310 43604