Hankinta, digitaaliset potilasvaa´at, sosiaali- ja terveystoimiala
Digitaalisten potilasvaakojen hankinta
Päätös
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella digitaalisten potilasvaakojen puitejärjestelyn toimittajiksi Haltija Group Oy:n, Knorring Oy Ab:n, MediTukku Oy:n ja Seca Finland Oy:n. Tarjouskilpailun osa-alueet, joihin edellä mainitut toimittajat hyväksytään, sekä ensisijaisuusjärjestys ilmenevät liitteenä 1 olevasta tarjousten vertailutaulukosta.
Sopimukset ovat määräaikaisia ja suunniteltu sopimuskausi on 15.1.2022–30.11.2025.
Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo sopimuskauden ajalta on 195 000 euroa.
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan tuotteita tilataan tarpeen mukaan.
Päätös on ehdollinen kaikkien toimittajien osalta sillä ehdolla, että he toimittavat tarjoajille asetettujen soveltuvuusvaatimusten mukaiset lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohde
Kilpailutettava hankinta koskee digitaalisten potilasvaakojen puitejärjestelyä. Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan eri yksiköt hankkivat käyttöönsä erilaisia potilasvaakoja.
Hankinta on jaettu kuuteen osa-alueeseen:
- Osa-alue 1: Digitaaliset henkilövaa´at, lattiamalliset kiinteällä näytöllä
- Osa-alue 2: Digitaaliset henkilövaa´at, lattiamalliset kotikäyntejä varten
- Osa-alue 3: Digitaaliset potilasvaa´at tukikaiteella
- Osa-alue 4: Digitaaliset tuolivaa´at
- Osa-alue 5: Digitaaliset vauvanvaa´at
- Osa-alue 6: Digitaaliset vauvanvaa´at kotikäyntejä varten
Tarjouskilpailussa tavoitteena oli valita kuhunkin osa-alueeseen ensisijainen toimittaja ja tälle varatoimittaja.
Hankintamenettely
Digitaalisten potilasvaakojen hankinnan arvo ylittää lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016), myöhemmin hankintalaki, tarkoittaman kansallisen kynnysarvon. Hankintaa varten järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa, osoitteessa hankintailmoitukset.fi 14.10.2021 julkaistulla hankintailmoituksella.
Hankintaa koskevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla kokonaan sähköisesti Tarjouspalvelu.fi -portaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin tarjoajien soveltuvuudelle sekä hankittaville tuotteille vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöä ja tarjouskilpailua koskevia lisätietokysymyksiä 27.10.2021 klo 12.00 mennessä Tarjouspalvelu.fi -portaalin kautta. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä yhteensä seitsemän kysymyskokonaisuutta, joihin vastattiin 2.11.2021.
Tarjouskilpailussa tarjoajien oli mahdollista jättää tarjous yhteen tai useampaan tarjouspyynnön osa-alueeseen. Osatarjouksia osa-alueiden sisällä ei hyväksytty. Tarjouskilpailussa ei myöskään hyväksytty rinnakkaisia tarjouksia.
Tarjouspyynnössä ja hankintailmoituksessa asetettuun määräaikaan, 11.11.2021 klo 12.00, mennessä tarjouksensa jätti kuusi tarjoajaa. Tarjoajat jättivät tarjouksia osa-alueittain seuraavasti:
Osa-alue 1, Digitaaliset henkilövaa´at, lattiamalliset kiinteällä näytöllä:
- Elkome Oy
- Knorring Oy Ab
- MediTukku Oy
- Seca Finland Oy
Osa-alue 2, Digitaaliset henkilövaa´at, lattiamalliset kotikäyntejä varten:
- Knorring Oy Ab
- OneMed Oy
- Seca Finland Oy
Osa-alue 3, Digitaaliset potilasvaa´at tukikaiteella:
- Elkome Oy
- Seca Finland Oy
Osa-alue 4, Digitaaliset tuolivaa´at:
- Elkome Oy
- Haltija Group Oy
- Knorring Oy Ab
- MediTukku Oy
- OneMed Oy
- Seca Finland Oy
Osa-alue 5, Digitaaliset vauvanvaa´at:
- Knorring Oy Ab
- OneMed Oy
- Seca Finland Oy
Osa-alue 6, Digitaaliset vauvanvaa´at kotikäyntejä varten:
- Seca Finland Oy
Tarjousten jättämisen jälkeen Elkome Oy ilmoitti 4.1.2022 vetävänsä tarjouksensa pois osa-alueista 1, 3 j
a 4 hinnoittelussa tapahtuneen muutoksen vuoksi. Hankintayksikkö hyväksyy tarjouksen pois vetämisen.
Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjouksen tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tarjoajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.
Tarjoukset avattiin 12.11.2021 sähköisestä järjestelmästä. Hankintayksikkö totesi tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastamisen jälkeen, että kaikki tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarkastamisen yhteydessä hankintayksikkö lähetti tarjoajille täsmennyspyyntöjä tarjouksiin liittyen. Elkome Oy:ltä pyydettiin täsmennystä liittyen Elkome Oy:n osa-alueeseen 1 jättämän tarjouksen sisältämään, tuotteen valmistajan nimeä koskevaan ristiriitaan. Lisäksi Seca Finland Oy:ltä pyydettiin tarjouksen täsmennyksenä tarkennus Seca Finland Oy:n kuulumisesta Vastuu Groupin Luotettava kumppani -palveluun. Molemmat tarjoajat toimittivat pyydetyt täsmennykset asetetussa määräajassa.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa oli osa-alueen 1 osalta asetettu vähimmäisvaatimukseksi, että tarjottavan vaa´an tulee olla painoltaan vähintään 7,5 kilogrammaa. Seca Finland Oy:n osa-alueeseen 1 tarjoama vaaka Seca 878 dr on tarjouksen mukaan painoltaan 4,1 kilogrammaa, eikä täytä tarjouspyynnössä tuotteelle asetettua vähimmäisvaatimusta. Hankintalain 104 §:n mukaan hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Näin ollen Seca Finland Oy:n osa-alueeseen 1 tarjoama, Seca 878 dr -vaakaa koskeva tarjous suljetaan pois tarjouskilpailusta osa-alueen 1 osalta.
Tuotteiden testaus
Tarjouspyynnön mukaisesti tarjoajien tuli sitoutua toimittamaan tarjoamansa tuote tarvittaessa terveydenhuollon ammattilaisen testattavaksi viikon kuluessa pyynnöstä. Osa-alueen 5 digitaaliset vauvanvaa´at sekä osa-alueen 6 digitaaliset vauvanvaa´at kotikäynnille pyydettiin toimittamaan Pihlajamäen neuvolaan testattavaksi ja ehdottomien vähimmäisvaatimusten täyttymisen varmistamiseksi.
Hankintayksikön toteuttaman testauksen perusteella todettiin, että OneMed Oy:n osa-alueeseen 5 tarjoaman Marsden M-400 vauvanvaa´an punnituskulhon reunat eivät ole riittävän korkeat suojaamaan lasta putoamiselta. Testihenkilö joutui pitämään liikkuvasta vauvasta punnituksen aikana kiinni. Punnituskulhon malli todettiin myös kooltaan liian pieneksi ja kapeaksi isokokoisemmille vauvoille. Myöskään vaa´an painonappien toimivuus ei testaajien mielestä ollut riittävän hyvä, vaan tasaus- ja hold-toiminnon painonapit vaativat useita painamiskertoja.
Tarjouspyynnössä osa-alueen 5 vauvanvaaoille oli asetettu vähimmäisvaatimuksena, että tuotteessa on kaukalomallinen punnituskulho, jossa on riittävän korkeat reunat ja että reunat suojaavat lasta putoamiselta. Lisäksi tarjouspyynnössä oli tarjottaville tuotteille vähimmäisvaatimus: ”Hyvä käyttömukavuus ja turvallisuus vauvalle”. OneMed Oy:n osa-alueeseen 5 tarjoama Marsden M-400 tarjoama vaaka ei hankintayksikön testauksen perusteella täytä edellä mainittuja, tuotteelle asetettuja vähimmäisvaatimuksia, eikä se sovellu hankintayksikön tarkoittamaan neuvolakäyttöön. Hankintalain 104 §:n mukaan hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. OneMed Oy:n Marsden M-400 -vauvanvaakaa koskeva tarjous suljetaan pois tarjouskilpailusta osa-alueen 5 osalta.
Testattavaksi pyydettiin myös viisi erilaista, osa-alueeseen 4 tarjottua tuolivaakaa. Tuolivaaoista Knorring Oy Ab ja MediTukku Oy tarjosivat saman valmistajan vaakaa, joten MediTukku Oy:ltä ei vaakaa pyydetty testaukseen. Tuolivaa´at pyydettiin toimittamaan 2.12.2021 testaukseen Sosiaali- ja terveystoimialan Kallion virastotaloon. OneMed Oy ilmoitti, ettei se pysty toimittamaan vaakaa testattavaksi ilmoitetulle päivälle. Elkome Oy toimitti tuolivaa´an testattavaksi, mutta testin tuloksia ei oteta huomioon eikä Elkome Oy:n tarjousta vertailla, koska Elkome Oy veti tarjouksensa pois osa-alueelta 4.
Hankintayksikön terveydenhuollon ammattilaisista koostuva asiantuntijaryhmä tarkasti tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisten vähimmäisvaatimusten täyttymisen sekä testasi paikalle toimitettujen tuolivaakojen soveltuvuuden hankintayksikön tarkoittamaan käyttötarkoitukseen.
Hankintalain 104 §:n mukaan hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö sulkee OneMed Oy:n Marsden M-210 -tuolivaakaa koskevan tarjouksen pois tarjouskilpailusta osa-alueen 4 osalta, koska tuolivaakaa ei saatu määräajassa testattavaksi.
Kaikki muut paitsi tarjouskilpailusta pois suljetut tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tarjousvertailu ja toimittajien valinta
Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien tarjousten tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoukselle ja tarjottaville tuotteille asetetut vähimmäisvaatimukset. Kaikki tarjoukset, jotka täyttivät tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset, otettiin mukaan tarjousvertailuun.
Tarjoukset vertailtiin osa-alueittain ja tarjousten valintaperusteena oli tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena oli halvin hinta siten, että kunkin osa-alueen halvin kokonaisvertailuhinta sai vertailussa 100 vertailupistettä ja muut suhteutettiin tähän tarjouspyynnössä ilmoitetulla kaavalla. Osa-alueiden kokonaisvertailuhinnat muodostuivat kunkin osa-alueen sisältämien tuotteiden yhteenlasketuista, arvioiduilla hankintamäärillä painotetuista hinnoista. Tarjousten laatutekijät huomioitiin tarjouspyynnössä asetetuissa vähimmäisvaatimuksissa.
Kuhunkin osa-alueeseen valittiin parhaiden vertailupisteiden mukaisessa järjestyksessä ensisijainen toimittaja sekä lisäksi tälle varatoimittaja, mikäli soveltuvuusvaatimukset sekä ehdottomat vähimmäisvaatimukset täyttäviä tarjouksia oli osa-alueella vähintään kaksi. Osa-aluekohtaiset tarjousvertailut ja ensisijaisuusjärjestys ilmenevät liitteestä 1.
Sopimuskauden aikana tilaukset tullaan tekemään ensisijaiselta toimittajalta. Mikäli ensisijainen toimittaja ei pysty tuotetta toimittamaan, tilaukset tehdään varatoimittajalta. Tilaaja voi tehdä tilauksen varatoimittajalta myös, mikäli tilaavalla yksiköllä on sellaisia erityistarpeita, joihin ensisijaiseksi tullut tuote ei sovellu. Mikäli valitut sopimustuotteet eivät sovellu tilaavan yksikön käyttöön, perustellusta syystä voidaan tilaus tehdä muilta toimittajilta.
Sopimus ja sopimuskausi
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialaa ja toimittajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen.
Sopimukset ovat määräaikaisia ja suunniteltu sopimuskausi on 15.1.2022–30.11.2025.
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin.
Hankintavaltuudet
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan oikeus päättää hankinnasta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 30.3.2021 § 76.
Detta beslut publicerades 07.01.2022
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Sanna Kanervo, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20252