Erityisavustuksen kohdentaminen, Covid19 -erityisavustus, jakaminen varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen kesken vuonna 2022
Statens specialunderstöd till småbarnspedagogiken och förskolepedagogiken och den grundläggande utbildningen för året 2022 för att jämna ut följderna av de undantagsförhållanden som coronaviruset (COVID-19) orsakar
Beslut
Direktören för den svenska servicehelheten beslöt att dela ut sammanlagt 262 153 € av statens specialunderstöd till de svenska grundskolorna för året 2022 enligt uppdelningen i bilagan.
Beslutsmotivering
Undervisnings- och kulturministeriet beviljade den 6.9.2021 statens specialunderstöd till Helsingfors stad på 4 136 000 € för att jämna ut följderna av de undantagsförhållanden som coronaviruset (COVID-19) orsakar. Sektorchefen beslöt den 20.9.2021 100 § att den svenska grundläggande utbildningens andel av specialunderstödet är sammanlagt 262 156 €. Sektorchefen beslöt samtidigt att tillåta direktören för den svenska servicehelheten att fördela specialunderstödet till grundskolorna i förhållande till elevantalet. Projektets egenfinansieringsdel (5%) betalas av den svenska servicehelhetens budgetmedel.
Detta beslut publicerades 20.12.2022
Anvisningar om hur man begär omprövning
Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.
Rätt att begära omprövning
Omprövning får begäras
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Den tid inom vilken omprövning ska begäras
Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.
Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.
Omprövningsmyndighet
Omprövning begärs hos Helsingfors stads fostrans- och utbildningsnämnd.
Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.
Formen för och innehållet i begäran om omprövning
Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I begäran om omprövning ska uppges
- det beslut som begäran om omprövning gäller
- hurdan omprövning som begärs
- på vilka grunder omprövning begärs
- vem som begär omprövning
- på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
- kontaktuppgifter till den som begär omprövning
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor
Mer information fås av
Sandra Pietiläinen, controller, telefon: 09 310 38514