Maksuperusteiden määrääminen, sosiaali- ja terveystoimiala, kotiateriapalvelujen asiakasmaksut

HEL 2021-011778
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 6. / 260 §
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Kotiateriapalveluiden asiakasmaksut

Social- och hälsovårdsnämnden

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että Compass Group Finland Oy:n ja Palvelukeskus Helsinki -liikelaitoksen järjestämästä kotiateriapalvelun asiakasmaksut määräytyvät 1.12.2021 alkaen seuraavasti:

Compass Group Finland Oy:

• Ateriapaketti 1: 5,49 euroa

• Ateriapaketti 2: 4,98 euroa

• Kuljetus: 7,21 euroa/kerta

• Lisäkuljetusmaksu: 7,21 euroa/kerta

Palvelukeskus Helsinki -liikelaitos:

• Ateriapaketti: 5,49 euroa

• Kuljetus: 7,21 euroa/kerta

• Oheispalvelut: 2,00 euroa/kerta

Käsittely

Tukipalvelupäällikkö Ulla Vuolle ja ruokapalveluasiantuntija Erja Turunen olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Tukipalvelupäällikkö Ulla Vuolle ja ruokapalveluasiantuntija Erja Turunen ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Tausta ja lainsäädäntö

Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (743/1992) säädetään kunnan tai kuntayhtymän perittävistä sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakasmaksuista.

Asiakasmaksulain 12 §:n mukaan, jos kunta tai kuntayhtymä järjestää palveluja sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionavustuksesta annetun lain (733/1992) 4 §:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoitetulla tavalla ostopalveluna, palvelun käyttäjältä on perittävä samat maksut ja korvaukset kuin kunnan tai kuntayhtymän itse järjestämistä vastaavista palveluista. Asiakasmaksulain 2 §:n mukaan palvelusta perittävä maksu saa olla enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen.

Asiakasmaksulain 10 h §:n mukaan tukipalvelusta voidaan periä kohtuullinen maksu asiakkaalta, mutta lainsäädäntö ei määrittele tukipalveluille tarkempia asiakasmaksuja. Maksu ei kuitenkaan saa ylittää palvelun tuottamisesta aiheutuvia kustannuksia.

Kotiateriapalvelu on sosiaalihuollon tukipalvelu. Helsingin kaupunki järjestää kotiateriapalvelua säännöllisen kotihoidon asiakkaille sekä yksittäisille kotona asuville asiakkaille, joilla ei ole säännöllisen huolenpidon tarvetta.

Helsingin kaupunki järjestää kotiateriapalvelua ostopalveluna. Palveluntuottajia ovat Compass Group Finland Oy ja Palvelukeskus Helsinki -liikelaitos.

Kotiateriapalvelu sisältää ateriapaketin (pääruuan, tuorelisäkkeen, salaatinkastikkeen (tai kasviöljypohjaisen marinadin) ja jälkiruuan) sekä sen kuljetuksen asiakkaalle. Compass Group Finland Oy:llä on kaksi erihintaista vaihtoehtoa ateriapaketin pääruualle. Kalliimman hintaluokan ateriapaketti sisältää pääruuaksi kappaletuotteita, kuten leikkeitä ja pihvejä tai paistilaatuista kokolihaa sisältäviä kastikkeita ja pataruokia. Halvemman hintaluokan ateriapaketti sisältää pääruuaksi keittoja, vuokaruokia sekä muuta kuin kokolihaa sisältäviä kastikkeita ja pataruokia. Asiakas voi valita eri hintaluokkien aterioista itselleen mieluisan. Palvelukeskus Helsinki -liikelaitoksella kaikki ateriapaketit ovat saman hintaisia.

Compass Group Finland Oy ja Palvelukeskus Helsinki -liikelaitos toimit-tavat kotiateriapalvelua eri kotihoitoyksiköiden alueille. Compass Group Finland Oy toimittaa aterioita eteläisen ja kaakkoisen kotihoitoyksikön alueille. Palvelukeskus Helsinki -liikelaitos toimittaa muille alueille, eli keskisen, itäisen, läntisen, lounaisen, pohjoisen ja koillisen kotihoitoyksikön alueille.

Kuljetusmaksun hinta ateriaa kohden määräytyy sen mukaan, kuinka monta ateriapakettia asiakas tilaa kuljetusta kohden. Ateriapaketteja toimitetaan kahtena päivänä viikossa. Yhdellä kuljetuskerralla voi enintään olla joko kolme tai neljä ateriaa riippuen asiakkaan tilauksista. Asiakasmaksujen vertailua varten on laskettu laskennallinen kuljetusmaksu. On arvioitu, että asiakkaalle toimitetaan seitsemän ateriapakettia kahdella kuljetuksella viikossa. Laskennallinen kuljetusmaksu ateriaa kohden on laskettu jakamalla kaksi kuljetusmaksua seitsemällä aterialla, esimerkiksi 2x7,21 € / 7=2,06 €. Palvelukeskus Helsinki -liikelaitoksen asiakkaat ovat maksaneet kotiateriapalvelun ateriapaketista ja laskennallisesta kuljetuksesta yhteensä 7,71 euroa ateriaa kohden. Compass Group Oy:n asiakkaat ovat maksaneet ateriapaketista ja laskennallisesta kuljetuksesta yhteensä 7,29 euroa tai 6,79 euroa ateriaa kohden. Esityksen mukaan Palvelukeskus Helsinki -liikelaitoksen asiakkaat maksaisivat ateriapaketista ja laskennallisesta kuljetuksesta yhteensä 7,55 euroa ateriaa kohden. Compass Group Oy:n asiakkaat maksaisivat esityksen mukaisesti ateriapaketti 1:stä ja laskennallisesta kuljetuksesta yhteensä 7,55 euroa ateriaa kohden ja ateriapaketti 2:sta ja laskennallisesta kuljetuksesta yhteensä 7,04 euroa ateriaa kohden. Liitteen 1 taulukossa on esitetty tarkemmin asiakasmaksut.

Kotiateriapalvelusta perittävä asiakasmaksu muodostuu asiakkaan valitseman ateriapaketista ja sen kuljetuksesta. Compass Group Finland Oy ja Palvelukeskus Helsinki -liikelaitos ovat tähän mennessä perineet asiakkailta eri suuruisia asiakasmaksuja. Palveluntuottajat toimittavat aterioita eri alueiden asiakkaille, joten asiakkaat ovat epätasa-arvoisessa asemassa asiakasmaksun suhteen asuinalueensa perusteella.

Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunta on päättänyt kotiaterioiden asiakasmaksuista 13.09.2016 § 211 (Kotihoidon asiakkaiden aterioiden subventiot). Samalla päätöksellä on päätetty myös kotiateriapalvelun eri suuruisista asiakasmaksuista.

Esitetyt muutokset

Compass Group Finland Oy:n ja Palvelukeskus Helsinki -liikelaitoksen kotiateriapalvelun asiakasmaksuja ehdotetaan yhtenäistettäväksi niin, että Palvelukeskus Helsinki -liikelaitoksen ateriapaketin maksu on jatkossa yhtä suuri Compass Group Finland Oy:n kalliimman ateriapaketin maksun kanssa. Compass Group Finland Oy:n halvemman ateriapaketin maksu säilyy alhaisempana. Palvelukeskus Helsinki -liikelaitoksen kuljetusmaksu yhtenäistetään myös Compass Group Finland Oy:n kuljetusmaksun kanssa.

Kotiateriapalvelun asiakasmaksujen yhtenäistämisellä varmistetaan asiakkaiden tasavertainen kohtelu asuinalueesta riippumatta.

Taloudelliset vaikutukset

Asiakasmaksujen yhtenäistäminen vaikuttaa eri tavalla Compass Group Finland Oy:n ja Palvelukeskus Helsinki -liikelaitoksen nykyisiin asiakkaisiin. Liitteessä 1 on esitetty asiakasmaksujen yhtenäistämisen vaikutuksia asiakasryhmien välillä.

Compass Group Finland Oy:n asiakkaille asiakasmaksu nousee. Ateriapaketin ja laskennallisen kuljetuksen asiakasmaksu nousee 0,25–0,26 euroa ateriapakettia kohden riippuen ateriavalinnasta. Compass Group Finland Oy toimitti vuonna 2020 yhteensä 164 588 kotiateriaa. Asiakasmaksun nousu koskettaa päivittäisellä tasolla karkeasti arvioituna noin 450 asiakasta.

Palvelukeskus Helsinki -liikelaitoksen asiakkaille asiakasmaksu laskee. Ateriapaketin ja laskennallisen kuljetuksen asiakasmaksu laskee 0,16 euroa ateriapakettia kohden. Palvelukeskus Helsinki -liikelaitos toimitti vuonna 2020 yhteensä 278 900 kotiateriaa. Asiakasmaksun lasku koskettaa päivittäisellä tasolla karkeasti arvioituna noin 760 asiakasta.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 koh-dan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää, hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista.

Stäng

Detta beslut publicerades 17.11.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Erja Turunen, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 09 310 43030

erja.turunen@hel.fi

Ulla Vuolle, tukipalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 33928

ulla.vuolle@hel.fi