Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen valvontasuunnitelma vuosille 2022 - 2024, Kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2021-012012
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 3. / 3 §

Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen valvontasuunnitelma vuosille 2022 - 2024

Miljö- och tillståndssektionen

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hyväksyä liitteenä esitetyn Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen valvontasuunnitelman vuosille 2022 - 2024.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Ympäristönsuojelulain (527/2014) 167 §:n mukaan valvontaviranomaisen on järjestettävä ympäristönsuojelulain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten valvonta niin, että se on laadukasta, säännöllistä ja tehokasta ja perustuu ympäristöriskien arviointiin. Säännös mahdollistaa myös tehtävien asettamiseen tärkeysjärjestykseen, jos se on välttämätöntä tehtävien asianmukaiseksi hoitamiseksi.

Ympäristönsuojelulain 168.1 §:n mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen on laadittava alueelleen lain mukaista säännöllistä valvontaa varten valvontasuunnitelma. Suunnitelmassa on oltava tiedot alueen ympäristöoloista ja pilaantumisen vaaraa aiheuttavista toiminnoista sekä käytettävissä olevista valvonnan voimavaroista ja keinoista. Siinä on kuvattava valvonnan järjestämisen ja riskinarvioinnin perusteet ja valvonnasta vastaavien viranomaisten yhteistyö. Valvontasuunnitelma on tarkistettava säännöllisesti.

Ympäristönsuojelulain 168.2 ja 168.4 §:n mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen on valvottava ympäristöluvanvaraisia, ilmoituksenvaraisia ja rekisteröitäviä toimintoja säännöllisesti määräaikaistarkastuksin. Tarkastuskohteet ja -tiheys on määriteltävä ympäristöriskien arvioinnin perusteella. Näistä määräaikaistarkastuksista ja muista säännöllisistä valvontatoimista on laadittava valvontaohjelma, jota on pidettävä ajan tasalla. Valvontasuunnitelmassa tulee kuvata myös valvontaohjelman laatimismenettely.

Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi 17.12.2020 (§ 279) Helsingin ympäristönsuojelun valvontasuunnitelman ja -ohjelman vuodelle 2021. Aiempina vuosina valvontasuunnitelma ja -ohjelma on ollut kirjoitettuna samaan asiakirjaan ja vuosittaisista valvontaohjelman kohteista on ollut erillinen laitosluettelo -liite. Vuodesta 2022 alkaen valvonnan suunnittelua on uudistettu ja samalla valvontasuunnitelma ja -ohjelma on erotettu erillisiksi asiakirjoikseen. Näin valvontasuunnitelman merkitys monivuotisena valvontaohjelman laatimista ohjaavana asiakirjana korostuu. Suunnitelmaan on yhdistetty jätelain (646/2011) 124 §:n mukainen valvontasuunnitelma. Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen valvontasuunnitelma laaditaan jätelain edellytysten mukaisesti kolmen vuoden välein. Tarvittaessa valvontasuunnitelma voidaan uudistaa useamminkin. Valvontasuunnitelma on laadittu noudattaen soveltuvin osin ympäristöministeriön ympäristövalvonnan ohjetta (Ympäristöhallinnon ohjeita 2/2016). Valvontasuunnitelman ja -ohjelman laatiminen mahdollistaa valvonnan maksullisuuden. Valvonnasta perittävistä maksuista päätetään ympäristönsuojeluviranomaisen taksassa, joka on viimeksi päivitetty ympäristö- ja lupajaoston päätöksellä 10.6.2021.

Ympäristövalvonnan työmäärä on lisääntynyt viime vuosina lainsäädännön muutosten, kaupungin kasvun ja ympäristössä tapahtuneiden muutosten seurauksena. Samalla viranomaistehtävät ovat monelta osin muuttuneet vaativammiksi ja valvonnan olosuhteet haastavammiksi. Työtilanteen takia tehtäviä joudutaan edelleen priorisoimaan ympäristöriskiperusteisesti. Ympäristönsuojelun viranomaistehtävien resurssivajaus on ollut tiedossa pitkään. Ympäristöpalvelut on esittänyt ympäristövalvonnan ympäristötarkastajavakanssien lisäämistä jo neljänä vuotena peräkkäin.

Ympäristövalvonnan suunnitelmallinen toiminta tulee jatkossa painottumaan ympäristöriskiperusteisesti säännöllisiin määräaikaistarkastuksiin sekä korkean riskin ympäristöhaittojen ja –onnettomuustilanteiden valvontaan. Vähäisemmän riskin omaaviin kohteisiin liittyvää valvontaa tehdään resurssitilanteen sen salliessa.

Resurssivajaus tulee olennaisesti vaikuttamaan myös asukasyhteydenottojen (valitukset ym.) käsittelyyn ja erityisesti niissä tapauksissa, joissa ympäristön pilaantumisen riski arvioidaan vähäiseksi. Kaikkia tehtäviä ei pystytä jatkossa tekemään viivytyksettä ja osassa valvontatehtäviä käsittelyajat tulevat pitenemään huomattavasti. Resurssivaje heijastuu myös asiakaspalvelun tasoon, kun nk. ympäristöriskin kannalta vähämerkityksellisiin valituksiin liittyvää selvittelyä karsitaan. Lisäksi pyritään jatkamaan tehtävänjaon selkiyttämistä sellaisissa tehtävissä, joissa useammalla viranomaisella tai kaupungin taholla on toimivaltaa. Selkeällä tehtävänjaolla resurssit voidaan ohjata entistä paremmin tehtäviin, jotka kuuluvat ainoastaan kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle.

Työtehtävien priorisoinnilla turvataan ympäristön kannalta tärkeimpien lakisääteisten tehtävien asianmukainen hoitaminen. Tavoitteena on myös laissa asetettujen määräaikojen noudattaminen ennakkovalvonnan hakemuksien, ilmoitusten ja lausuntojen käsittelyssä. Ympäristösuojelun valvonnan voimakas priorisointi saattaa kuitenkin vaarantaa ympäristönsuojelulle lainsäädännössä ja kaupungin strategiassa asetettujen tiukkojen tavoitteiden toteutumisen. Lakisääteisten viranomaistoimintojen asianmukainen hoitaminen tulee siis jatkossa edellyttämään lisäresursointia.

Stäng

Detta beslut publicerades 25.01.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

yksikön päällikkö
Katariina Serenius

Mer information fås av

Kirsi Järvisalo, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 32020

kirsi.jarvisalo@hel.fi

Elina Salo-Miilumäki, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 26860

elina.salo-miilumaki@hel.fi