Hankinta, puitejärjestely, ympäristötekniset konsulttipalvelut 2022-2024 (optio 2024-2026), kaupunkiympäristön toimiala
Ympäristöteknisten konsulttipalveluiden puitejärjestely sopimuskaudelle 2022–2024 ja optio vuosina 2024–2026
Päätös
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti hyväksyä kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja oikeuttaa Staran kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajan tekemään ympäristöteknisten konsulttipalvelujen puitesopimukset seuraavien tarjoajien kanssa sekä päättämään mahdollisen optiokauden käytöstä:
- Ramboll Finland Oy
- Sitowise Oy
- Vahanen Environment Oy
- FCG Finnish Consulting Group Oy
- Ramboll Finland Oy
- Vahanen Enviroment Oy
- Sitowise Oy
- Vahanen Environment Oy, asiantuntija 1
- Vahanen Environment Oy, asiantuntija 2
- WSP Finland Oy, tarjottu asiantuntija
- Tapio Strandberg Oy, tarjottu asiantuntija
- Vahanen Environment Oy, tarjottu asiantuntija
Puitejärjestely on kilpailutettu hankintarenkaana kaupunkiympäristön toimialan kanssa, joka tekee omasta hankinnastaan oman päätöksensä. Staraa ei ole koskenut tarjouspyynnön osa-alueen 3, tehtävä C (turvallisuuskoordinaattori).
Tarjouspyynnössä hankintarenkaan osapuolten hankinnan ennakoiduksi yhteisarvoksi oli ilmoitettu 25 600 000 euroa.
Staran osalta arvio hankinnan kokonaisarvosta sopimuskaudella optiokaudet mukaan lukien on arvonlisäverottomana 2 540 000 euroa (enimmäisarvo 3 000 000 euroa) jakautuen osa-alueiden kesken seuraavasti:
- Osa-alue 1: 2 250 000 euroa (enimmäisarvo 2 600 000 euroa)
- Osa-alue 2: 250 000 euroa (enimmäisarvo 300 000 euroa
- Osa-alue 3:
- tehtävä A 20 000 euroa (enimmäisarvo 50 000 euroa)
- tehtävä B 20 000 euroa (enimmäisarvo 50 000 euroa)
Puitesopimukset tulevat voimaan, kun sopimukset on allekirjoitettu, mutta kuitenkin aikaisintaan 1.8.2022. Sopimukset päättyvät 31.7.2024.
Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta kahden vuoden pituisella optiokaudella. Tilaaja tekee optiokauden käyttöönotosta erillisen hankintapäätöksen.
Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Puitesopimus ei sisällä määräostovelvoitetta eikä tuota tarjoajalle yksinoikeutta toimeksiantojen toteuttamisesta tilaajalle.
Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan perustiedot
Puitesopimusjärjestely on kilpailutettu kaupunkiympäristön toimialan ja Staran hankintarenkaana. Hankintapäätös koskee Staralle hankittavia palveluita tarjouspyynnön mukaisesti.
Puitejärjestelyllä hankitaan ympäristöteknisiä konsulttipalveluja. Hankinta sisältää pilaantuneiden maiden, vesien, kaatopaikkojen ja sedimenttien kunnostamiseen ja vesilupahakemuksiin liittyvää näytteenottoa, riskinarviointia, suunnittelua ja valvontaa. Puitesopimus mahdollistaa sitä koskevien ja tarvittavien palveluiden tilaamisen joustavasti ja kokonaistaloudellisesti.
Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 31.7.2024 saakka. Sopimuksia on mahdollista jatkaa kahdella optiovuodella.
Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina varsinaisen sopimuskauden ajaksi.
Hankintaan sisältyvät palvelut on Staran osalta jaettu kolmeen osa-alueeseen seuraavasti:
Osa-alue 1.
- tehtävä A: Maaperän, veden ja kaatopaikkojen pilaantuneisuuden tutkiminen sekä kunnostussuunnittelu
- tehtävä B: Pilaantuneiden alueiden kunnostuksen valvonta
Osa-alue 2. Sedimenttien tutkimiseen, suunnitteluun ja vesilupahakemuksiin liittyvät konsulttityöt
Osa-alue 3. Erityisasiantuntijapalvelut
- tehtävä A: In situ -kunnostus
- tehtävä B: Riippumaton laadunvalvonta
Tarjoaja on voinut antaa tarjouksen haluamistaan osa-alueista.
Puitejärjestelyn osa-alueelle 1 valitaan neljä, osa-alueille 2 ja 3 jokaiseen tehtävään kolme sopimustoimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.
Hankintamenettely
Kilpailutus perustuu kaupunkiympäristön toimialan 8.3.2022 päivättyyn ja 5.4.2022 tarkennettuun tarjouspyyntöön HEL 2021-012150. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.
Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.
Hankinnasta on julkaistu EU-hankintailmoitukset 10.3.2022 ja korjausilmoitus 8.4.2022 sähköisessä ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst). Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityneiden noudettavissa.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan 25.4.2022 klo 9.00 mennessä tarjouksen jätti kuusi tarjoajaa.
Osa-aluetta 1 koski viisi tarjousta, osa-aluetta 2 viisi tarjousta ja osa-alueen 3 tehtävää A kolme tarjousta, tehtävää B kaksi tarjousta ja tehtävää C kolme tarjousta.
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.
ESPD-lomakkeessa ja tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.
Kaikki tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja täyttävät tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen mukaan asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarkastus
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Kaikki tarjoukset täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu ja sopimustoimittajien valinta
Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan hinnan ja laatutekijöiden perusteella.
Valintaperusteena on tarjouspyynnön mukaisesti jokaisessa osa-alueessa kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde seuraavasti:
- hinta, painoarvo 30 %
- laatu, painoarvo 70 %
Vertailun osatekijät ja niistä annetut arviointipisteet käyvät ilmi päätöksen liitteinä olevista osa-aluekohtaisista vertailutaulukoista. Tarjouksen vertailupisteet muodostuvat tarjouksen yhteenlasketuista hinnan ja laadun kokonaispisteistä.
Puitesopimustoimittajiksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset jättäneet tarjoajat osa-alueittain seuraavasti:
Osa-alue 1. Pilaantuneiden alueiden kunnostukseen liittyvät konsulttityöt:
- Ramboll Finland Oy
- Sitowise Oy
- Vahanen Environment Oy
- FCG Finnish Consulting Group Oy
Osa-alue 2. Sedimenttien tutkimiseen, suunnitteluun ja vesilupahakemuksiin liittyvät konsulttityöt:
- Ramboll Finland Oy
- Vahanen Enviroment Oy
- Sitowise Oy
Osa-alue 3. Erityisasiantuntijapalvelut, Tehtävä A, In situ -kunnostus:
- Vahanen Environment Oy, asiantuntija 1
- Vahanen Environment Oy, asiantuntija 2
- WSP Finland Oy, tarjottu asiantuntija
Osa-alue 3. Erityisasiantuntijapalvelut, Tehtävä B, Riippumaton laadunvalvonta:
- Tapio Strandberg Oy, tarjottu asiantuntija
- Vahanen Environment Oy, tarjottu asiantuntija
Osa-alueessa 3 valinta ja vertailu on tehty kunkin tehtävän A-B sisällä erityisasiantuntijakohtaisesti. Valittavaksi voi tulla myös useita erityisasiantuntijoita samalta tarjoajalta.
Hankintapäätös on ehdollinen siihen saakka, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitetut rikosrekisteriotteet ja on todettu, ettei hankintalaissa tarkoitettuja poissulkemisperusteita ilmennyt.
Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa
Sopimuksen mukaiset toimeksiannot tilataan ensisijaisesti puitejärjestelyä koskevan hankintapäätöksen mukaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisessa järjestyksessä ensimmäisenä olevalta konsultilta, jolla on toimeksiantoon vaadittavat resurssit ja lisäksi käytettävissä toimeksiantoon vaadittavaa pätevää työvoimaa työn toteuttamiseen. Mikäli etusijajärjestyksen perusteella ensisijainen konsultti ei pysty toteuttamaan toimeksiantoa tai konsultin kanssa ei päästä yksimielisyyteen toimeksiannon sisällöstä, aikataulusta, henkilöistä ja tuntimäärästä tai muista tilaajan tilauksessaan edellyttämistä vaatimuksista, käynnistetään neuvottelut etusijajärjestyksessä seuraavana olevan konsultin kanssa.
Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa ja tilata palvelu etusijajärjestyksessä seuraavana olevalta konsultilta seuraavien ehtojen mukaisesti:
- passiivisuus
- konsultti ei pysty toteuttamaan toimeksiantoa
- toimeksiannon suorittamisesta ei päästä yhteisymmärrykseen
- konsultti ei aloita sovitussa aikataulussa
- lisätyö tai jatkotilaus
- sopimuskonsultilla on erityisosaamista tai muita tarvittavia resursseja (objektiivinen arvio)
- sopimusrikkomus
- ensisijainen konsultti on suljettu puitejärjestelystä
- esteellisyys
- useampien tehtävien samanaikaisuus.
Detta beslut publicerades 17.06.2022
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Vesa Isokauppila, palvelupäällikkö, puhelin: 09 310 71047