Poistumisturvallisuusselvitys, Mehiläinen Bulevardi, Bulevardi 22, Mehiläinen Bulevardi Oy
Poistumisturvallisuuden arviointi / Mehiläinen Oy, Mehiläinen Bulevardi, Bulevardi 22, 00100 Helsinki
Päätös
Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Mehiläinen Oy:n kohdetta Mehiläinen Bulevardi osoitteessa Bulevardi 22, 00100 Helsinki.
Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus täyttää pelastuslain 18 §:ssä säädetyt vaatimukset.
Ehdot:
Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.
Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:
Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.
Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.
Päätöksen perustelut
Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja
- poistumisturvallisuusselvitys 1.11.2021
- määräaikainen palotarkastus 10.2.2021
Mehiläinen Bulevardi toimi aiemmin nimellä Bulevardin klinikka, jonka poistumisturvallisuusselvitys on arvioitu 25.2.2021. Osittain samoja tiloja käyttää yksityinen sairaala Terveystalo Helsinki Hospital, jonka poistumisturvallisuusselvitys on arvioitu erikseen.
Mehiläinen Bulevardi on yksityinen lääkärikeskus ja sairaala. Toiminnanharjoittajan toimittaman poistumisturvallisuusselvityksen mukaan asiakkaita hoidetaan nykyisellään klo: 7.30-20.30 aiemman ympärivuorokautisen hoidon sijaan. Poistumisturvallisuusselvityksen mukaan potilaita on päivisin enintään seitsemän ja ilta-aikaan kolme. Henkilökunnan määrä vaihtelee 7 ja 15 välillä. Potilaiden toimintakyky on arvioitu omatoimisiksi ja avustettaviksi.
Mehiläinen Bulevardi toimii v. 1911 valmistuneessa 5 -kerroksisessa rakennuksessa, joista leikkaus- ja heräämötoimintaa on rakennuksen 2. kerroksessa ja lääkärikeskustoimintaa on kerroksissa 1-5. Tiloissa ei ole muuta palo-osastointia kuin EI30 ovin palo-osastoidut porraskäytävät. Näin ollen potilaat tulee hätätilanteessa siirtää porraskäytävän kautta toiseen kerrokseen tai ulos. Tilat on varustettu palovaroitinjärjestelmällä, jonka näyttölaitteet sijaitsevat rakennuksen 1., 2. ja 3. kerroksessa. Sairaalavuoteissa on pelastuslakanat tai -patjat.
Toiminnanharjoittajan selvityksen ja pelastusviranomaisen arvion mukaan potilaiden pelastaminen syttyneestä palo-osastosta henkilökunnan toimenpitein on mahdollista turvalliseen poistumiseen käytettävissä olevan ajan puitteissa. Arvio perustuu:
- potilaiden vähäiseen määrään ja vain vähäisesti alentuneeseen toimintakykyyn
- palovaroitinjärjestelmän mahdollistamaan palon nopeaan havaitsemiseen ja paikantamiseen sekä paikalla olevan henkilökunnan valmiuteen aloittaa alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet
Päätöksen säädösperusteet:
Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §
Detta beslut publicerades 22.11.2021
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Mer information fås av
Marja Tuomisto, palotarkastaja, puhelin: 09 310 31375