Hankinta, ikääntyneiden, ikääntyneiden erityisryhmien ja muiden erityisryhmien päivätoiminta, sosiaali- ja terveystoimiala
Ikääntyneiden päivätoiminnan, ikääntyneiden erityisryhmien ja muiden erityisryhmien päivätoiminnan hankinta
Päätös
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella ikääntyneiden päivätoiminnan, ikääntyneiden erityisryhmien ja muiden erityisryhmien päivätoiminnan hankinnan avoimeen järjestelyyn seuraavat palveluntuottajat etusijajärjestyksen mukaisesti:
Osa-alue 1. Ikääntyneiden suomenkielinen päivätoiminta
- Hoivaonni Oy, Rastila
- Hoivaonni Oy, Viikki
- Helsingin Muistiyhdistys ry
- Hoitokoti Päiväkumpu Oy
- Kotipalvelu Päiväkumpu Oy
- Käpyrinne ry
- Betesda-säätiö ry
- SihaCare Oy
Osa-alue 2. Ikääntyneiden ruotsinkielinen päivätoiminta
- Folkhälsan Välfärd Ab
Osa-alue 3. Ikääntyneiden erityisryhmien ja muiden erityisryhmien päivätoiminta: Aivoverenkiertohäiriöön sairastuneiden ikääntyneiden henkilöiden päivätoiminta
- Käpyrinne ry
- Afasiasäätiön palvelut Oy
Osa-alue 4. Ikääntyneiden erityisryhmien ja muiden erityisryhmien päivätoiminta: Päivätoiminta ikääntyneille henkilöille, joilla on aistivammoja (esim. kuulo ja/tai näkökyky)
- Kuurojen Palvelusäätiö sr
Osa-alue 5. Ikääntyneiden erityisryhmien ja muiden erityisryhmien päivätoiminta: Työikäisenä muistisairauteen sairastuneiden ns. nuorten ikääntyneiden (noin 50–70 -vuotiaat) henkilöiden päivätoiminta
- Helsingin Muistiyhdistys ry
- Kotipalvelu Päiväkumpu Oy
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo (alv 0%) sopimuskaudella on 7 000 000 euroa.
Päätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.
Päätöksen perustelut
Hankinnan taustaa
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä hankinnan HEL 2022-000276 keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään § 25 (15.2.2022) ja oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset ja päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Tarjouskilpailu
Ikääntyneiden päivätoiminnan, ikääntyneiden erityisryhmien ja muiden erityisryhmien päivätoiminnan hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu avoimella hankintajärjestelyllä, joka tarkoittaa tilaajan itsensä suunnittelemaa, lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevan palvelun hankkimiseen. Tarjouskilpailu käynnistettiin sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa 19.2.2022 julkaistulla tarjouspyynnöllä.
Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 9.3.2022 klo 12.00 mennessä ja niihin vastattiin 14.3.2022. Kysymyksiä esitettiin 23 kappaletta.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaistenrahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi tarjoajille asetettiin tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Kilpailutuksessa hankinnan osa-alueita oli viisi (5):
Osa-alue 1. Ikääntyneiden suomenkielinen päivätoiminta
Osa-alue 2. Ikääntyneiden ruotsinkielinen päivätoiminta
Osa-alue 3. Ikääntyneiden erityisryhmien ja muiden erityisryhmien päivätoiminta: Aivoverenkiertohäiriöön sairastuneiden ikääntyneiden henkilöiden päivätoiminta
Osa-alue 4. Ikääntyneiden erityisryhmien ja muiden erityisryhmien päivätoiminta: Päivätoiminta ikääntyneille henkilöille, joilla on aistivammoja (esim. kuulo ja/tai näkökyky)
Osa-alue 5. Ikääntyneiden erityisryhmien ja muiden erityisryhmien päivätoiminta: Työikäisenä muistisairauteen sairastuneiden ns. nuorten ikääntyneiden (noin 50–70 -vuotiaat) henkilöiden päivätoiminta
Tarjouksen pystyi jättämään yhteen tai useampaan hankinnan osa-alueeseen. Tarjoaja pystyi tarjoamaan yhteen osa-alueeseen enintään kaksi (2) toimintayksikköä. Tarjoaja saattoi tulla valituksi palveluntuottajaksi yhteen tai useampaan hankinnan osa-alueeseen.
Avoimen järjestelyn perustamisen yhteydessä järjestelyyn valitaan osa-alueeseen 1 enintään kymmenen (10) ja osa-alueeseen 2 enintään kolme (3) soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävää palveluntuottajaa/ toimintayksikköä. Osa-alueisiin 3, 4 ja 5 valitaan kuhunkin enintään kaksi (2) soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävää palveluntuottajaa/ toimintayksikköä.
Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 28.3.2022 klo 12.00 mennessä.
Tarjouksensa jätti yhteensä 10 tarjoajaa. Tarjoukset jakautuivat osa-alueittain seuraavasti:
Osa-alue 1: 8 tarjousta
Osa-alue 2: 1 tarjous
Osa-alue 3: 3 tarjousta
Osa-alue 4: 1 tarjousta
Osa-alue 5: 3 tarjousta
Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät:
Osa-alue 1:
Betesda-säätiö sr
Helsingin Muistiyhdistys ry
Hoitokoti Päiväkumpu Oy
Hoivaonni Oy, Rastila
Hoivaonni Oy, Viikki
Kotipalvelu Päiväkumpu Oy
Käpyrinne Ry
SihaCare Oy
Osa-alue 2:
Folkhälsan Välfärd Ab
Osa-alue 3:
Afasiasäätiön palvelut Oy
Käpyrinne ry
SihaCare Oy
Osa-alue 4:
Kuurojen Palvelusäätiö sr
Osa-alue 5:
Helsingin Muistiyhdistys ry
Kotipalvelu Päiväkumpu Oy
SihaCare Oy
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittuja hankintalain periaatteita tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Palveluntuottajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- ja valintavaiheessa.
Hankintatyöryhmä on tarkastanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Tarjousten tarkastamisen yhteydessä hankintayksikkö lähetti täsmennyspyynnön Helsingin Muistiyhdistys ry:lle koskien palvelusta vastaavan henkilön koulutus- ja kokemusvaatimusta. Tarjouspyynnössä hankintayksikkö on edellyttänyt, että palvelusta vastaavan lääkärin tulee täyttää seuraavat vaatimukset: Palvelun vastuuhenkilöllä on sosiaali- ja/tai terveysalan korkeakoulututkinto tai vastaava tutkinto, riittävä johtamistaito ja vähintään kolmen (3) vuoden työkokemus vastaavista tehtävistä. Helsingin Muistiyhdistys ry täsmensi tarjoustaan annetussa määräajassa ja tarjous todettiin tarjouspyynnön mukaiseksi. Kaikki saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnössä asetettujen vähimmäisvaatimusten mukaisia.
Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos
Osa-alueiden 2 ja 4 osalta ei tarjousvertailua tehty, sillä tarjouksia saatiin molempiin osa-alueisiin vain yksi (1). Molemmat tarjoajat valittiin avoimeen järjestelyyn.
Osa-alueiden 1, 3 ja 5 tarjousten vertailu tehtiin tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella siten, että hinnan painoarvo on 80 prosenttia ja laadun 20 prosenttia. Laadun osalta arviointityöryhmä arvioi tarjouksiin liitetyt toimintasuunnitelmat ja pisteytti ne tarjouspyynnössä esitettyjen kriteerien mukaisesti. Laatuvertailussa annetut sanalliset arviot on esitetty tarkemmin liitteessä 2.
Osa-alueeseen 1 valittiin kahdeksan (8), osa-alueeseen 3 valittiin kaksi (2) ja osa-alueeseen 5 valittiin kaksi (2) palveluntuottajaa/toimipistettä. Tarjousten vertailutaulukko ja valitut palveluntuottajat on esitetty liitteessä 1. Valitut palveluntuottajat asetettiin etusijajärjestykseen tarjoajan tarjousten hinnasta ja laadusta saamien kokonaisvertailupisteiden mukaisesti. Avoimen järjestelyn sisällä asiakaskohtainen palveluntuottajan valinta tehdään sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännön edellytykset huomioiden etusijajärjestyksessä ensimmäiseltä asiakkaan tilanteeseen soveltuvalta palveluntuottajalta.
Sopimus
Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään neljän (4) vuoden sopimukset. Suunniteltu sopimuskausi on 15.8.2022–14.8.2026.
Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Detta beslut publicerades 11.05.2022
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Kristiina Matikainen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 42207
Outi Ekebom, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21183