Perusopetukseen valmistavan ryhmämuotoisen suomenkielisen opetuksen järjestämispaikat

HEL 2022-001120
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 2. / 2 §

Perusopetukseen valmistavan ryhmämuotoisen suomenkielisen opetuksen järjestämispaikat

Finska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti, että perusopetukseen valmistavaa opetusta järjestetään ryhmämuotoisesti seuraavissa kouluissa:

Herttoniemenrannan ala-asteen koulu
Kallion ala-asteen koulu
Kankarepuiston peruskoulu
Kannelmäen peruskoulu
Kontulan ala-asteen koulu
Maatullin ala-asteen koulu
Malminkartanon ala-asteen koulu
Meilahden yläasteen koulu
Mellunmäen ala-asteen koulu
Merilahden peruskoulu
Myllypuron peruskoulu
Pihlajiston ala-asteen koulu
Pikku Huopalahden ala-asteen koulu
Porolahden peruskoulu
Puistopolun peruskoulu
Pukinmäenkaaren peruskoulu
Ressun peruskoulu
Ruoholahden ala-asteen koulu
Stadin ammatti- ja aikuisopisto
Vesalan peruskoulu
Vuoniityn peruskoulu

Tämän lisäksi jaosto päätti, että perusopetusjohtaja saa toimivallan päättää valmistavan opetuksen järjestämisestä 1-3 muussa koulussa, mikäli valmistavan opetuksen lisäryhmien perustamiselle ilmenee tarvetta.

Päätös kumoaa jaoston aiemmin (16.03.2021 § 3) tekemän päätöksen
ja on voimassa toistaiseksi.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Perusopetukseen valmistava opetus on tarkoitettu vasta Suomeen muuttaneille lapsille ja nuorille, joiden suomen kielen taito jää alle kehittyvän alkeiskielitaidon tason. Valmistavaa opetusta voidaan tarjota saman kielitaitokriteerin perusteella myös Suomessa syntyneille tai alle kouluikäisenä Suomeen muuttaneille lapsille.

Oppilaaksiotto noudattaa opetuslautakunnan suomenkielisen jaoston 28.2.2006 päättämiä perusopetukseen valmistavan opetuksen oppilaaksioton kriteereitä. Oppilas otetaan lähimpään tarkoituksenmukaista valmistavaa opetusta antavaan kouluun. Valmistavaa opetusta voidaan antaa joko inklusiivisesti oppilaan omassa lähikoulussa tai ryhmämuotoisesti erikseen nimetyissä kouluissa. Inklusiivisessa perusopetukseen valmistavassa opetuksessa alkuopetusikäinen (1.–2. lk) oppilas aloittaa koulupolkunsa omassa lähikoulussa yleisopetuksen luokassa ja hänen opetuksensa järjestetään perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelman mukaisesti.

Opetuslautakunnan suomenkielisen jaoston 21.6.2016 hyväksymän perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelman mukaisesti opetusryhmät pyritään muodostamaan oppilaiden ikäkauden ja edellytysten mukaisesti siten, että ryhmäjako edistää oppilaiden tervettä kasvua ja kehitystä sekä varmistaa opetussuunnitelman mukaisten ja oppilaiden omissa opinto-ohjelmissa asetettujen tavoitteiden saavuttamisen.

Perusopetukseen valmistavan opetuksen oppilasmäärä on ollut useita vuosia suhteellisen muuttumaton. Myös lukuvuoden 2021-2022 perusopetukseen valmistavan opetuksen oppilasmäärä on ollut koronatilanteesta huolimatta samassa linjassa aiempien vuosien oppilasmäärän kanssa. Oppilasmäärä vaihtelee lukuvuoden aikana, sillä opetukseen ilmoittautuminen on jatkuvaa, maahan muuttaneet lapset ja nuoret ohjataan valmistavan opetuksen piiriin heti maahan saapumisen jälkeen. Perusopetukseen valmistava opetus kestää pääsääntöisesti yhden kalenterivuoden ajan.

Lukuvuonna 2021–2022 perusopetukseen valmistavan opetuksen ryhmiä on ollut 26, joista 15 on kohdennettu vuosiluokkien 3–6 ikäisille oppilaille, kaksi vuosiluokkien 5-9 ikäisille oppilaille ja yhdeksän vuosiluokkien 7–9 vuosiluokkien ikäisille oppilaille. Ryhmistä yksi on toiminut Stadin ammattiopiston Hattulantien toimipisteessä, johon on ohjattu perusopetusiän viimeisenä vuonna maahan muuttaneita nuoria.

Syyskuussa (20.9.2021) perusopetusikäisiä perusopetukseen valmistavan opetuksen oppilaita opiskeli yhteensä 398, joista ryhmämuotoisessa opetuksessa oli 250 ja inklusiivisessa opetuksessa omissa lähikouluissaan 149 oppilasta. Perusopetukseen valmistavan opetuksen ryhmien oppilasmäärän keskiarvo on kuluvan lukuvuoden aikana vaihdellut 9–12 oppilaan välillä.

Suunnitelma perusopetukseen valmistavan opetuksen järjestämispaikoista ryhmämuotoisesti on valmisteltu yhdessä rehtorien ja aluepäälliköiden kanssa. Perusopetusjohtaja tekee vuosittain päätöksen ryhmien kohdentamisesta jaoston päätöksen mukaisiin järjestämispaikkoihin.

Lapsivaikutusten sekä terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Perusopetukseen valmistava opetus on hyödyllinen ja lapsen edun mukainen vasta maahan muuttaneelle lapselle ja nuorelle. Perusopetukseen valmistavan opetuksen aikana vahvistetaan oppilaan valmiuksia pärjätä suomenkielisessä perusopetuksessa ja luodaan hyvä pohja koulunkäynnille Suomessa, mikä osaltaan tukee kotoutumista ja ehkäisee syrjäytymistä.

Esitys perusopetukseen valmistavan opetuksen ryhmämuotoisen opetuksen järjestämispaikoista kattaa laajalti koko kaupungin ja vastaa näin ollen hyvin uusien valmistavan opetuksen oppilaiden koulupaikkatarpeisiin asuinpaikasta riippumatta. Oppilaiden koulumatkat pysyvät inhimillisinä, kun ryhmiä on tasaisesti ympäri kaupunkia.

Oppivelvollisuuden päättövaiheessa maahan muuttaneiden oppilaiden valmistavan opetuksen sijoittaminen Stadin ammattiopistoon mahdollistaa tutustumisen jatkokoulutusmahdollisuuksiin sekä ikäkaudelle sopivamman viiteryhmän.

Toimivalta

Hallintosäännön 15. luvun 2 §:n 2. kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole toisin säädetty tai määrätty, kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto ja ruotsinkielinen jaosto oman kieliryhmänsä osalta päättää perusopetuslain mukaisen opetuksen koulukohtaisesta sekä lukio- ja ammatillisen koulutuksen oppilaitoskohtaisesta järjestämisestä ja mitoituksesta.

Stäng

Detta beslut publicerades 24.03.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Satu Järvenkallas

Mer information fås av

Leeni Siikaniemi, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 09 310 86212

leeni.siikaniemi@hel.fi