Tietopyyntö, eräät asiakirjat pyöräparkkeihin ym. liittyen
Vastaus tietopyyntöön koskien kaupunkiympäristön toimialalla työskentelevän henkilön tekemiin päätöksiin, sidonnaisuusilmoitukseen sekä edustuskuluihin liittyvien asiakirjojen luovuttamista
Päätös
Maankäyttöjohtaja päätti, ettei tietopyytäjän 20.1.2022 pyytämiä kaupunkiympäristön toimialalla työskentelevän henkilön tekemiä päätöksiä, sidonnaisuusilmoitusta eikä edustuskuluihin liittyviä asiakirjoja luovuteta tietopyytäjälle, sillä kaupungilla ei ole hallussa pyydettyjä asiakirjoja.
Päätöksen perustelut
Tietopyytäjä on pyytänyt 20.1.2022 saada haltuunsa kaikki asiakirjat ja päätökset liittyen seuraaviin kaupunkipyöräasemiin, joista tietopyytäjä käyttää termiä ”pyöräparkki”: ”Käpylän aseman edustalla oleva pyöräparkki, Maunulan kirjaston luona oleva pyöräparkki, Maunulan Alepan edessä oleva pyöräparkki.” Tietopyytäjälle on toimitettu sähköpostitse 2.2.2022 kolmeen pyydettyyn kaupunkipyöräasemaan liittyvät viranhaltijapäätökset ja päätösten liitemateriaali. Materiaalit ovat julkisia.
Näiden lisäksi tietopyytäjä on pyytänyt saada seuraavat asiakirjat: Diaarilistaus tietopyynnön kohteena olevan henkilön tekemistä päätöksistä ajalta 1.1.2019–1.1.2022, tietopyynnön kohteena olevan henkilön sidonnaisuusilmoitus, tietopyynnön kohteena olevan henkilön edustuskuluihin liittyvät asiakirjat ajalta 1.1.2019–1.1.2022. Tietopyytäjä on pyytänyt saada asiasta valituskelpoisen päätöksen.
Tietopyytäjälle on lisäksi sähköpostivastauksessa 2.2.2022 todettu, että kaupungilla ei ole hallussaan seuraavia asiakirjoja: Diaarilistaus tietopyynnön kohteena olevan henkilön tekemistä päätöksistä ajalta 1.1.2019–1.1.2022, tietopyynnön kohteena olevan henkilön sidonnaisuusilmoitus, tietopyynnön kohteena olevan henkilön edustuskuluihin liittyvät asiakirjat ajalta 1.1.2019–1.1.2022. Kyseisiä asiakirjoja ei sen vuoksi voida luovuttaa.
Julkisuuslain 9 §:n mukaan jokaisella on oikeus saada tieto viranomaisen asiakirjasta, joka on julkinen. Viranomaisella ei kuitenkaan ole julkisuuslain nojalla velvollisuutta uuden asiakirjan laatimiseen. Kaupungilla ei ole hallussaan asiakirjoja, josta ilmenisi tietopyytäjän pyytämät tiedot. Koska kaupungilla ei ole hallussaan pyydettyjä asiakirjoja, ei asiakirjoja voida luovuttaa tietopyytäjälle.
Sovellettu lainsäädäntö Julkisuuslaki 9 §.
Detta beslut publicerades 04.02.2022
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitettuun päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Mer information fås av
Heikki Palomäki, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 37658