Hankinta, osastopäivystäjälääkärin vuokraaminen vuodeosastoille, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-001949
Ärendet har nyare handläggningar
§ 36
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Osastopäivystäjälääkärin vuokraamisen hankinta vuodeosastoille Malmin ja Laakson sairaaloihin

Direktör för sjukhus-, rehabiliterings- och omsorgstjänster

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella osastopäivystäjälääkärin vuokraamisen hankinnan puitejärjestelyyn seuraavat palveluntuottajat etusijajärjestyksen mukaisesti:

1. Medvision Oy

2. Kymenlaakson Laatupäivystys Oy

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo (alv 0%) sopimuskaudella on 1 400 000 euroa.

Päätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Sosiaali- ja terveystoimiala päätti hyväksyä hankinnan HEL 2022-001949 keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään § 37 (1.3.2022) ja päätti oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset ja päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Tarjouskilpailu

Osastopäivystäjälääkärin vuokraamisen hankinnasta vuodeosastoille Malmin ja Laakson sairaaloihin järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouskilpailu käynnistettiin sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa 16.3.2022 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 25.3.2022 klo 12.00 mennessä ja niihin vastattiin 30.3.2022. Kysymyksiä esitettiin 9 kappaletta.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi tarjoajille asetettiin tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Kilpailutuksessa oli yksi hankinnan osa-alue, jonka puitejärjestelyyn valitaan kolme (3) soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävää palveluntuottajaa. Mikäli soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttäviä tarjouksia saadaan vähemmän kuin kolme (3), voidaan osa-alueeseen valita vähemmän kuin kolme (3) palveluntuottajaa.

Saadut tarjoukset ja tarjousten tarkastaminen

Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 20.4.2022 klo 10.00 mennessä. Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät:

FinMedPro Oy
Kymenlaakson Laatupäivystys Oy
Medicci Oy
Medimatkat Oy
Medvision Oy

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittuja hankintalain periaatteita tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Palveluntuottajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- ja valintavaiheessa.

Hankintatyöryhmä on tarkastanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.

Tarjousten tarkastamisen yhteydessä hankintayksikkö lähetti täsmennyspyynnön FinMedPro Oy:lle, Medicci Oy:lle, Medimatkat Oy:lle ja Medvision Oy:lle koskien vuokrauspalvelusta vastaavan lääkärin koulutusta ja kokemusta. Tarjouspyynnössä hankintayksikkö oli edellyttänyt, että vuokrauspalvelusta vastaava lääkäri on joko Suomessa laillistettu erikoislääkäri tai Suomessa laillistettu lääkäri, jolla on vähintään kahden (2) vuoden kliininen kokemus lääkärin työstä. Palvelusta vastaavalla lääkärillä on lisäksi palvelun laatuun ja laajuuteen nähden riittävästi kokemusta vastaavista vuokrauspalvelutoimituksista. Riittävänä kokemuksena pidetään vähintään kahden (2) vuoden kokemusta itsenäisenä palveluntuottajana tai vastaavana johtajana toisen palveluntuottajan palveluksessa viimeksi kuluneen kolmen (3) vuoden aikana.

FinMedPro Oy, Medimatkat Oy, Medicci Oy ja Medvision Oy täsmensivät tarjoustaan annetussa määräajassa. Saatujen täsmennysten jälkeen hankintayksikkö totesi, että FinMedPro Oy:n ja Medimatkat Oy:n tarjoukset eivät täytä vuokrauspalvelusta vastaavalle lääkärille asetettua vähimmäisvaatimusta vuokrauspalvelutoimituskokemuksen osalta.

Tarjouspyynnössä tarjoajalle oli asetettu referenssivaatimus, jonka mukaan palveluntuottajalla tulee olla kokemusta hankinnan kohdetta (sairaalaosaston päivystäjälääkärin vuokraus) laadullisesti ja määrällisesti vastaavasta palvelutoimituksesta kahden (2) vuoden ajan viimeisen kolmen (3) vuoden aikana. FinMedPro Oy:n, Medicci Oy:n ja Medimatkat Oy:n tarjoukset eivät täyttäneet palveluntuottajalle asetettua referenssivaatimusta.

Kymenlaakson Laatupäivystys Oy:n ja Medvision Oy:n tarjoukset täyttivät kaikki tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun. FinMedPro Oy:n, Medicci Oy:n ja Medimatkat Oy:n tarjoukset eivät täyttäneet kaikkia tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia ja heidän tarjouksensa hylättiin.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Hyväksytyt tarjoukset otettiin mukaan tarjousvertailuun. Vertailu tehtiin kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella, jossa hinnan painoarvo on 100 prosenttia. Halvinta hintaa käytetään valintaperusteena, koska oleelliset laatuun vaikuttavat seikat on huomioitu kattavasti hankinnan kohteen määrittelyssä, ja ehdottomilla laatuvaatimuksilla pystytään turvaamaan palvelun laatu. Puitejärjestelyyn valitut palveluntuottajat etusijajärjestyksessä löytyvät tämän päätöksen liitteestä 1 Vertailutaulukko.

Puitejärjestelyn sisällä osastopäivystäjän vähimmäisvuorot annetaan puitejärjestelyn etusijajärjestyksessä ensimmäisenä olevalle palveluntuottajalle. Etusijajärjestyksessä ensimmäinen palveluntuottaja sitoutuu tuottamaan vähintään vähimmäisvuorot. Muut puutosvuorot tarjotaan ensimmäiseksi puitejärjestelyn etusijajärjestyksessä ensimmäisenä olevalle palveluntuottajalle. Mikäli palveluntuottaja ei tilaajan ilmoittamassa määräajassa pysty täyttämään tilausta, annetaan puutosvuorot etusijajärjestyksessä seuraavalle palveluntuottajalle.

Sopimus

Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään neljän (4) vuoden sopimus.

Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.9.2022.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova päätös ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Detta beslut publicerades 11.05.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Laura Pikkarainen, johtajalääkäri, puhelin: 09 310 42617

laura.pikkarainen@hel.fi

Outi Ekebom, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21183

outi.ekebom@hel.fi

Beslutsfattare

Seija Meripaasi
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja