Matkailun ja tapahtumallisuuden tiekartta 2022 - 2026

HEL 2022-002173
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 3. / 20 §

Matkailun ja tapahtumien toimintaohjelma 2022-2026

Stadsstyrelsens näringslivssektion

Päätös

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päätti hyväksyä Matkailun ja tapahtumien toimintaohjelman 2022–2026 liitteen 1 mukaisesti.

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päätti merkitä tiedoksi Matkailun ja tapahtumien toimintaohjelman 2022–2026 tarkentavat toimenpiteet, niiden vastuutahot sekä mittarit liitteen 2 mukaisesti.

Käsittely

Asian aikana kuultavana olivat matkailupäällikkö Nina Vesterinen ja brändiyksikön päällikkö Sanna Forsström.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Helsingin kaupunkistrategiassa 2021–2025 todetaan, että Helsingistä kehitetään vetovoimaista ja maailman kestävintä ja älykkäintä matkailukohdetta. Lisäksi strategiassa todetaan, että tapahtumilla on merkittävä rooli Helsingin viihtyisyyden, elinvoiman ja vetovoimaisuuden rakentamisessa. Strategiassa todetaan myös, että kulttuuriala, ravintolat ja tapahtuma-ala sekä niiden henkilöstö ovat olleet (koronan johdosta) ahdingossa. Näitä ongelmia on määrätietoisesti hoidettava lähivuosina ja hyvinvointivelka on purettava.

Helsingin kaupungin elinkeinopolitiikan painopisteissä 2022–2025 tuodaan esille neljä pitkäjänteisen kasvun painopistetavoitetta. Yksi tavoitteista on, että Helsingin vetovoima kestävän matkailun, kulttuurin ja tapahtumien kaupunkina vahvistuu.

Kaupunginkanslian elinkeino-osasto ja viestintäosasto käynnistivät Helsingin matkailun ja tapahtumien toimintaohjelman valmistelun loppuvuodesta 2021 kaupunkistrategian hyväksymisen jälkeen. Edellisellä strategiakaudella voimassa on ollut Matkailun tiekartta 2018–2021 sekä Tapahtumien tiekartta. Nyt esitetyssä Matkailun ja tapahtumien toimintaohjelmassa nämä kaksi toimialaa yhdistetään tavoitteena entisestään tiivistää kaupunkikonsernin sisäistä yhteistyötä sekä edistää elinkeinon kanssa tehtävää kehittämistyötä.

Matkailun ja tapahtumien nykytila

Helsinki on Suomen merkittävin matkailukohde ja tapahtumakaupunki. Matkailu oli ennen koronapandemiaa voimakkaassa kasvussa. Vuosien 2009–2019 välillä Helsingin rekisteröidyt yöpymiset kasvoivat yli viisikymmentä prosenttia, ollen vuonna 2019 yli 4,5 miljoonaa (koko Suomessa 23 milj. yöpymistä). Matkailu työllistää Helsingissä arviolta yli 35 000 ihmistä, erityisesti nuoria. Tapahtumateollisuus työllistää Suomessa lähes 200 000 koko- ja osa-aikaista ihmistä, joista suuri osa työskentelee Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla.

Matkailu ylläpitää suurta määrää kauppoja, ravintoloita ja muita palveluita, rikastuttaen samalla myös paikallisten palvelutarjontaa. Matkailun vaikutus keskustan elinvoimaan on merkittävä. Matkailun avulla on pystytty pitämään monipuoliset liikenneyhteydet maailmalle sekä kasvatettu kaupungin kansainvälistä tunnettuutta myös investointien ja osaavan työvoiman näkökulmasta.

Helsingissä tapahtumallisuutta on kehitetty hyvin tuloksin jo pitkään. Helsinki on Pohjoismaiden suosituin ja maailman 12. suosituin kongressikaupunki. Lisäksi monia kaupungissa kehitettyjä tapahtumia on viety maailmalle, esimerkkeinä ravintolapäivä- ja illallinen taivaan alla- konseptit. Samalla kun luodaan paikalliskulttuuria sekä rakennetaan elämyksiä asukkaille ja vieraille, voidaan tapahtumia käyttää tehokkaasti kaupungin maineen ja brändin kehittämisessä ja vahvistamisessa.

Koronapandemia on vaikuttanut poikkeuksellisen voimakkaasti Helsingin matkailu- ja tapahtuma-aloihin kaikkein tiukimpien rajoitusten muodossa. Helsingin kesällä 2021 alkanut koronapandemiasta elpyminen, on tapahtunut kotimaisten vierailijoiden johdolla. Venäjän Ukrainaan kohdistuva hyökkäyssota on osaltaan vaikuttanut ja tulee vaikuttamaan myös Helsingin matkailuun ja tapahtumiin, erityisesti pakotteiden vaikutusten ja yleisen maailman taloustilanteen heikentymisen kautta. Sodan kestolla on olennainen merkitys vaikutusten laajuuteen.

Strategiset tavoitteet

Matkailu- ja tapahtuma-alojen kehittämisessä keskeistä on kaupungin elävyyden ja vetovoiman kasvattaminen, kestävän kehityksen edistäminen sekä kaupungin että koko ekosysteemin toiminnan johtaminen tietoon ja dataan pohjautuen, digitalisaation hyödyntäminen sekä kaupungin päätöksenteon ja yhteistyön sujuvoittaminen. Helsingin matkailun ja tapahtumien toimintaohjelman kolme strategista tavoitetta vuoteen 2026 ovat:

A. Helsinki on elävä ja kansainvälisesti vetovoimainen matkailu- ja tapahtumakaupunki

Kaupungin elävyyttä ja vetovoimaa edistetään panostamalla erityisesti kansainvälisten matkailijoiden houkutteluun sekä tapahtumallisuuden vahvistamiseen, ympärivuotisuuden ja asukkaiden viihtyvyyden ollessa keskiössä. Lisäksi tullaan vahvistamaan Helsingin kilpailukykyä kansainvälisten kongressien ja suurtapahtumien osalta. Toiminnan perusedellytyksinä ja samalla kehittämiskohteina pidetään monimuotoisen ja elävän tapahtumatarjonnan syventämistä, omaleimaisen kaupunkikulttuurin, ruuan ja luonnon vetovoimatekijöiden vahvistamista sekä saavutettavuuden ja asiakaspolkujen kehittämistä.

B. Helsinki on kansainvälisesti kestävyyden edelläkävijä ja ratkaisija matkailu- ja tapahtuma-aloilla

Ympäristön kestävyys ja hiilineutraalius on nostettu kehittämisen kärkeen. Kestävyys nähdään Helsingille erottautumistekijänä ja kilpailuetuna, tavoitteena kehittää Helsingistä maailman kestävintä kohdetta. Samalla korostetaan helsinkiläisten hyvinvointia kaiken tekemisen lähtökohtana. Myös sosiaalinen kestävyys ja inklusiivisuus tullaan nostamaan entistä enemmän kehittämisen keskiöön ja voimavaraksi. Kestävää kehitystä edistetään tavoittelemalla muun muassa Sustainable Travel Finland -merkkiä samoin kuin Global Destination Sustainability -indeksin kärkipaikkaa. Näiden ohjelmien avulla muun muassa kestävien toimenpiteiden ja valintojen omaksuminen sekä aktiivinen työ kulutuksen vähentämiseksi ja toiminnan optimoimiseksi tulee osaksi toimijoiden arkea. Työvoiman saatavuus ja turvallisuus ovat toiminnan perusedellytyksiä ja siksi niihin panostaminen on tärkeää.

C. Helsinki on älykäs vierailukohde ja toimiva tapahtumakaupunki

Tiedolla johtaminen on kaiken kehittämisen lähtökohta ja siihen tullaan panostamaan tulevina vuosina merkittävällä tavalla. Älykkyys ja toimivuus viittaavat myös siihen, että matkailun ja tapahtumien tarpeet huomioidaan kaupungin päätöksenteossa. Tätä varten toteutetaan Matkailun ja tapahtumien Master Plan, eli karttapohjainen kokonaisvaltainen kehittämissuunnitelma, jossa määritellään matkailun ja tapahtuma-alueiden kehittämisen pitkän tähtäimen tavoitteet. Myös ns. yhden luukun periaatetta ja muuta tapahtumakaupungin toimivuuteen liittyvää kehitystä edistetään. Toiminnan perusedellytyksenä on, että myös yritysten digitalisoituminen edistyy ja sitä tulee tukea. Lisäksi varmistetaan, että kaupunki toimii mahdollisimman hyvänä alustana uusille innovaatioille ja kumppanuuksille.

Näiden kolmen strategisen tavoitteen saavuttamiseksi on määritelty valinnat, kehittämisen perusedellytykset ja keskeiset määrälliset tavoitteet. Toimintaohjelmaa täydentää vuosittain päivitettävä erillinen liite, joka sisältää toimenpiteet, päävastuutahot sekä mittarit. Toimintaohjelma noudattaa YK:n kestävän kehityksen tavoitteita.

Helsingin matkailun ja tapahtumien toimintaohjelman valmistelu

Toimintaohjelman tekemistä johdettiin yhdessä elinkeino-osaston matkailuyksiköstä sekä viestintäosaston brändiyksiköstä. Toimintaohjelmaa työstettiin kaupungin eri toimialojen ja yksiköiden kanssa sekä muun muassa Helsingin matkailun neuvoa-antavassa työryhmässä, kaupunkikonsernin matkailun yhteistyöryhmässä, tapahtumien koordinaatioryhmässä sekä tapahtumien kenttäryhmässä.

Toimintaohjelmaa työstettiin myös kaupunkikonserniin kuuluvien tahojen kanssa kuten Helsinki Partners, Helsingin Tapahtumasäätiö, Helsingin Kaupunkitilat, Helsingin kaupunginmuseo sekä Helsingin Satama.

Toimintaohjelmasta on tehty yritysvaikutusten arviointi.

Toimintaohjelman seuranta ja päivittäminen

Toimintaohjelma julkaistaan ja sitä ylläpidetään Helsingin kaupungin verkkosivuilla. Samalla sivustolla myös seurataan toimintaohjelman edistymistä asetetun mittariston avulla. Toimintaohjelman etenemisestä toteutetaan vuosiraportti matkailuyksikön ja brändiyksikön yhteistyöllä, hyödyntäen normaalia toiminnan toteuman raportointia. Toimintaohjelman sisältöä ja toteutusta esitellään eri työryhmissä ja muissa tilaisuuksissa. Toteutumisesta ja päivityksistä viestitään tarvittaessa elinkeinojaoston kokouksissa.

Toimintaohjelman jalkautus tapahtuu ennen kaikkea vuosittaisten toimintasuunnitelmien ja olemassa olevien kaupunkikonsernin työryhmien tai vastaavien kautta. Toimenpiteiden vastuutahot on kuvattu toimenpiteet ja mittarit -liitteessä. Matkailun ja tapahtumien toimintaohjelma huomioi läpileikkaavasti koko kaupunkikonsernin toiminnan.

Toimivalta

Hallintosäännön 8 luvun 2 §:n mukaan kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päättää elinkeinopolitiikkaa ja kilpailukykyä sekä kansainvälisiä asioita ja kaupunkimarkkinointia koskevista periaatteista sekä seuraa niiden toteutumista.

Asian esittelee kokouksessa matkailupäällikkö Nina Vesterinen ja brändiyksikön päällikkö Sanna Forsström

Stäng

Detta beslut publicerades 27.05.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

elinkeinojohtaja
Marja-Leena Rinkineva

Mer information fås av

Nina Vesterinen, matkailupäällikkö, puhelin: 09 310 37919

nina.vesterinen@hel.fi

Sanna Forsström, brändiyksikön päällikkö, puhelin: 09 310 22433

sanna.forsstrom@hel.fi