Hankinta, hoivapalvelut vammaistyön yksiköihin, sosiaali- ja terveystoimiala
Hoito- ja ohjaushenkilöstön hankinta Helsingin vammaistyön yksiköihin
Päätös
Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja päätti käydyn tarjouskilpailun perusteella valita Helsingin vammaistyön yksiköiden hoito- ja ohjaushenkilöstön puitejärjestelyyn seuraavat palveluntuottajat etusijajärjestyksen mukaisesti:
1. Hoiva-avustajat
Medizone Oy (3130213-2)
Sitra terveys Oy (2610003-4)
SuperHoiva Oy (3194593-9)
Urban Brothers Group Oy (2931121-6)
Hyvän Hoidon Palvelut Oy (3009328-7)
Hoito Plus Oy (3241118-9)
2. Lähihoitaja tai ohjaajat
Medizone Oy (3130213-2)
Hyvän Hoidon Palvelut Oy (3009328-7)
SuperHoiva Oy (3194593-9)
Hoito Plus Oy (3241118-9)
Sitra terveys Oy (2610003-4)
Kultaiset hoitajat Oy (2977207-1)
3. Sairaanhoitajat
Medizone Oy (3130213-2)
Sitra terveys Oy (2610003-4)
SuperHoiva Oy (3194593-9)
Hyvän Hoidon Palvelut Oy (3009328-7)
Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja palveluntuottajat on valittu puitejärjestelyyn edellä ilmoitetusti osa-alueittain halvimman hinnan mukaisessa kokonaistaloudellisessa etusijajärjestyksessä.
Palveluntuottajien valinnassa on tarjouspyyntöasiakirjojen
mukaisesti otettu huomioon tilaajan arvioima kapasiteettitarve sekä asiakaskunnan erityistarpeet.
Vertailussa saman arvon saaneet tarjoajat on numeroitu samalla numerolla, ja valinta tällä etusijanumerolla olevien palveluntuottajien kesken tehdään asiakaskunnan erityistarpeet huomioiden.
Sopimuskausi on neljän (4) vuoden mittainen ja sen suunniteltu kesto on 1.10.2022–30.9.2026.
Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo sopimuskaudella on noin 6 miljoonaa euroa.
Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua hankitaan tarpeen mukaan.
Päätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.
Päätöksen perustelut
Hankinnan taustaa
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä hankinnan Hoito- ja ohjaushenkilöstön hankinta Helsingin vammaistyön yksiköihin-keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 12.4.2022, §73.
Samalla lautakunta oikeutti perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Tarjouskilpailu
Helsingin vammaistyön yksiköiden hoito- ja ohjaushenkilöstön hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu, jonka perusteella palveluntuottajat valittiin puitejärjestelyyn.
Tarjouskilpailu käynnistettiin 29.4.2022 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Kyseessä on hankintalain (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) liitteen E mukainen sosiaali- ja terveyspalvelujen hankinta.
Tarjouskilpailu järjestettiin hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava palvelu sekä tarjoajille että hankittavalle palvelulle asetettavat ehdottomat vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Kilpailutuksen ehdottomien vähimmäisvaatimusten katsotaan takaavan palvelulle riittävän laatutason, joten tarjousten valintaperusteena käytetään kunkin osa-alueen kohdalla halvimpaan tarjoushintaan perustuvaa kokonaistaloudellista edullisuutta.
Hankinta oli jaettu kolmeen osa-alueeseen Helsingin vammaistyön yksiköissä tarvittavan henkilöstön tehtävänkuvien mukaisesti:
Tarjouksella pystyi tarjoamaan yhtä tai useampaa osa-alueista.
Tarjoajien oli tarjousaikana mahdollista esittää tarkentavia kysymyksiä 11.5.2022 klo 12:00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin julkisesti 19.5.2022. Hankintayksikön saamien lisätietokysymysten myötä tarjouspyyntöä päätettiin korjata. Korjattu tarjouspyyntö julkaistiin 22.5.2022. Kilpailutusasiakirjojen osalta tarjouspyynnön henkilöstövaatimuksiin tehtiin vähäisiä muutoksia ja tarjousaikaa jatkettiin päättymään 3.6.2022 klo 16:00.
Tarjousten jättämisen määräaikaan 3.6.2022 klo 16:00 mennessä saapui yhteensä 20 tarjousta. Tarjouksensa jättivät seuraavat tarjoajat osa-alueittain:
1. Hoiva-avustajat
Esperi Terveyspalvelut Oy
FenixCare Oy
Hoito Plus Oy
Hyvän Hoidon palvelut oy
Koti-Medi Oy
Kotipalvelu Eve
Kotipalvelu Mehiläinen Oy
Kultaiset hoitajat Oy
Medizone Oy
Nejracare Oy
Pisara terveyspalvelut Oy
Ruusuinen hoito
Sitra terveys Oy
Solo Health Oy
SuperHoiva Oy
Urban Brothers Group Oy
2. Lähihoitajat ja ohjaajat
Dream Team AH oy
Esperi Terveyspalvelut Oy
FenixCare Oy
Hoito Plus Oy
Hyvän Hoidon palvelut oy
Kotipalvelu Eve
Kotipalvelu Mehiläinen Oy
Kultaiset hoitajat Oy
Medizone Oy
Nejracare Oy
Pihlajalinna Terveys Oy
Pisara terveyspalvelut Oy
Ruusuinen hoito
Sitra terveys Oy
Solo Health Oy
Suomen hoitajavälitys Oy
SuperHoiva Oy
Urban Brothers Group Oy
HL 51 § perusteella lisätty puuttuva tarjoaja Koti-Medi Oy osa-alueeseen 2. Virheen korjauksella ei ole vaikutusta hankintapäätökseen. MK 5.9.2022.
Dream Team AH oy
Esperi Terveyspalvelut Oy
FenixCare Oy
Hoito Plus Oy
Hyvän Hoidon palvelut oy
Koti-Medi Oy
Kotipalvelu Eve
Kotipalvelu Mehiläinen Oy
Kultaiset hoitajat Oy
Medizone Oy
Nejracare Oy
Pihlajalinna Terveys Oy
Pisara terveyspalvelut Oy
Ruusuinen hoito
Sitra terveys Oy
Solo Health Oy
Suomen hoitajavälitys Oy
SuperHoiva Oy
Urban Brothers Group Oy
3. Sairaanhoitajat
Dream Team AH oy
Esperi Terveyspalvelut Oy
FenixCare Oy
Hoitajasi Oy
Hoito Plus Oy
Hyvän Hoidon palvelut oy
Koti-Medi Oy
Kotipalvelu Eve
Kotipalvelu Mehiläinen Oy
Kultaiset hoitajat Oy
Medizone Oy
Nejracare Oy
Pihlajalinna Terveys Oy
Pisara terveyspalvelut Oy
Ruusuinen hoito
Sitra terveys Oy
Solo Health Oy
Suomen hoitajavälitys Oy
SuperHoiva Oy
Urban Brothers Group Oy
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Palveluntuottajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.
Hankintatyöryhmä on tarkistanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.
Nejracare Oy:n tarjoukseensa liittämä liite Henkilöstölomake ei auennut hankintatyöryhmän tietokoneilla. Nejracare Oy:lle lähetettiin täsmennyspyyntö, jossa pyydettiin tarjoajaa toimittamaan tiedosto luettavassa tiedostomuodossa. Nejracare Oy toimitti tiedoston määräajassa.
Saapuneen täsmennyksen jälkeen kaikki saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnössä asetettujen vähimmäisvaatimusten mukaisia.
Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos
Tarjousvertailu tehtiin osa-alueittain hyväksyttävistä tarjouksista. Valintaperusteena oli tarjouspyynnön mukaisesti kunkin osa-alueen kohdalla halvimpaan tarjoushintaan perustuva kokonaistaloudellinen edullisuus.
Tarjoukset asetettiin etusijajärjestykseen tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti tarjousten hinnan perusteella ja kuhunkin osa-alueeseen valittiin etusijajärjestyksessä riittävä määrä palveluntuottajia, jotta ostopalvelulle arvioitu kapasiteettitarve ja asiakaskunnan erityistarpeet saadaan täytetyksi.
Tarjousten vertailutaulukko on esitetty liitteessä 1. Tarjousvertailu.
HL 51 § perusteella korjattu liitteeseen 1 puuttuvan tarjoajan Koti-Medi Oy:n tiedot osa-alueeseen 2 järjestysnumerolla 19. MK 5.9.2022.
Tarjousten vertailutaulukko on esitetty liitteessä 1. Tarjousvertailu.
Sopimus
Sopimuskausi on neljän (4) vuoden mittainen ja sen suunniteltu kesto on 1.10.2022–30.9.2026.
Sopimuskauden aikana asiakaskohtainen palvelun valinta tehdään puitejärjestelyn sisällä sosiaalihuollon lainsäädännön edellytykset huomioiden etusijajärjestyksessä ensimmäiseltä soveltuvalta palveluntuottajalta.
Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
Detta beslut publicerades 02.09.2022
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Anu Purhonen, vs. ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 24859