Palvelusetelin arvon korotus, vammaisten henkilökohtainen apu

HEL 2022-003101
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 4. / 82 §
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Vammaisten henkilökohtaisen avun palvelusetelin arvon muuttaminen

Social- och hälsovårdsnämnden

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta vahvisti seuraavat vammaisten henkilökohtaisen avun palvelusetelin arvonlisäverottomat arvot 1.8.2022 alkaen:

ajankohta
euroa/tunti
maanantai–perjantai kello 6–18
23
maanantai–perjantai kello 18–21
25
maanantai–perjantai kello 21–24
28
maanantai–perjantai kello 24–06
28
lauantai kello 06–18
26
lauantai kello 18–20
29
lauantai kello 20–24
45
lauantai kello 24–06
28
sunnuntai ja pyhät kello 06–18
39
sunnuntai ja pyhät kello 18–21
41,50
sunnuntai ja pyhät kello 21–24
45
sunnuntai ja pyhät kello 24–06
45
 

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että asiakasmaksua ei peritä palvelusetelin yhteydessä ja palveluntuottajan on hinnoiteltava palvelunsa siten, että palvelusetelin arvo kattaa palvelun koko hinnan.

Lautakunta kehottaa seuraamaan tarkkaan, että palvelusetelin käyttäjät saavat palvelusetelillä tarvitsemansa palvelun ja esittämään tarvittaessa muutosta palvelusetelin arvoon.

Käsittely

Sosiaali- ja terveyslautakunta ei katsonut tarpeelliseksi kuulla asiassa kutsuttua asiantuntijaa, eikä tämä siitä syystä osallistunut kokoukseen.

Asiassa tehtiin seuraavat vastaehdotukset:

Vastaehdotus 1:
Jäsen Samuel Adouchief: Päätösosan taulukkoon tehdään seuraavat muutokset:

ajankohta euroa/tunti
maanantai–perjantai kello 6–18 23 -> 24
maanantai–perjantai kello 18–21 25
maanantai–perjantai kello 21–24 28
maanantai–perjantai kello 24–06 28
lauantai kello 06–18 26
lauantai kello 18–20 29
lauantai kello 20–24 45 -> 46
lauantai kello 24–06 28
sunnuntai ja pyhät kello 06–18 39 -> 46
sunnuntai ja pyhät kello 18–21 41,50 -> 46
sunnuntai ja pyhät kello 21–24 45 -> 46
sunnuntai ja pyhät kello 24–06 45 -> 46

Korvataan Perustelut palvelusetelin arvon muuttamiselle -otsikon alla oleva 10. kappale seuraavalla:

Lisäksi todetaan, että palvelusetelin arvoa tarkastellaan jatkossa vuosittain yhteistyössä palveluntuottajien kanssa sekä kysytyn ja kerätyn asiakaspalautteen perusteella. Palvelusetelin arvon tarkistus tuodaan lautakunnalle ratkaistavaksi.

Kannattaja: jäsen Sinikka Vepsä

Vastaehdotus 2:
Puheenjohtaja Daniel Sazonov: lisätään päätösosan loppuun seuraava: Lautakunta kehottaa seuraamaan tarkkaan, että palvelusetelin käyttäjät saavat palvelusetelillä tarvitsemansa palvelun ja esittämään tarvittaessa muutosta palvelusetelin arvoon.

Kannattaja: jäsen Maaret Castrén

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavan äänestyksen tuloksena:

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 1 (jäsen Samuel Adouchief)

Jaa-äänet: 10
Eva Biaudet, Maaret Castrén, Sami Heistaro, Kati Juva, Laura Korpinen, Minna Lindgren, Matti Niiranen, Daniel Sazonov, Oula Silvennoinen, Johanna Valkeavirta

Ei-äänet: 3
Samuel Adouchief, Pentti Arajärvi, Sinikka Vepsä

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 10 - 3.

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi puheenjohtaja Daniel Sazonovin vastaehdotuksen yksimielisesti ilman äänestystä.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti asiasta hyväksytyn vastaehdotuksen osalta esittelijän ehdotuksesta poiketen.

Se röstningsresultatet i tabellform

Äänestys 1

Ja: Esityksen mukaan

Nej: 1. Taulukkoon seuraavat muutokset: ajankohta euroa/tunti maanantai–perjantai kello 6–18 23 -> 24 maanantai–perjantai kello 18–21 25 maanantai–perjantai kello 21–24 28 maanantai–perjantai kello 24–06 28 lauantai kello 06–18 26 lauantai kello 18–20 29 lauantai kello 20–24 45 -> 46 lauantai kello 24–06 28 sunnuntai ja pyhät kello 06–18 39 -> 46 sunnuntai ja pyhät kello 18–21 41,50 -> 46 sunnuntai ja pyhät kello 21–24 45 -> 46 sunnuntai ja pyhät kello 24–06 45 -> 46 2. Kohtaan 15 muutetaan: Lisäksi todetaan, että palvelusetelin arvoa tarkastellaan jatkossa vuosittain yhteistyössä palveluntuottajien kanssa sekä kysytyn ja kerätyn asiakaspalautteen perusteella. Palvelusetelin arvon tarkistus tuodaan lautakunnalle ratkaistavaksi.

Medlem Fullmäktigegrupp
Biaudet, Eva Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Castrén, Maaret Kokoomuksen valtuustoryhmä
Heistaro, Sami Ej fullmäktigegrupp
Juva, Kati Vihreä valtuustoryhmä
Korpinen, Laura Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Lindgren, Minna Vihreä valtuustoryhmä
Niiranen, Matti Kokoomuksen valtuustoryhmä
Sazonov, Daniel Kokoomuksen valtuustoryhmä
Silvennoinen, Oula Vihreä valtuustoryhmä
Valkeavirta, Johanna Ej fullmäktigegrupp
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Adouchief, Samuel Ej fullmäktigegrupp
Arajärvi, Pentti Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Vepsä, Sinikka Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Stäng
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp Ja Nej Tomt Bort
Kokoomuksen valtuustoryhmä 3 0 0 0
Vihreä valtuustoryhmä 3 0 0 0
Ej fullmäktigegrupp 2 1 0 0
Perussuomalaisten valtuustoryhmä 1 0 0 0
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä 1 0 0 0
Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä 0 2 0 0
Stäng

Sosiaali- ja terveyslautakunta vahvistaa seuraavat vammaisten henkilökohtaisen avun palvelusetelin arvonlisäverottomat arvot 1.8.2022 alkaen:

ajankohta euroa/tunti
maanantai–perjantai kello 6–18 23
maanantai–perjantai kello 18–21 25
maanantai–perjantai kello 21–24 28
maanantai–perjantai kello 24–06 28
lauantai kello 06–18 26
lauantai kello 18–20 29
lauantai kello 20–24 45
lauantai kello 24–06 28
sunnuntai ja pyhät kello 06–18 39
sunnuntai ja pyhät kello 18–21 41,50
sunnuntai ja pyhät kello 21–24 45
sunnuntai ja pyhät kello 24–06 45

 

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että asiakasmaksua ei peritä palvelusetelin yhteydessä ja palveluntuottajan on hinnoiteltava palvelunsa siten, että palvelusetelin arvo kattaa palvelun koko hinnan.

Stäng

Vammaistyön ostopalvelupäällikkö Anu Purhonen on kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 1.10.2013 § 319, että henkilökohtaisen avun palveluseteli vakinaistetaan yhdeksi henkilökohtaisen avun järjestämistavaksi 1.1.2014 alkaen.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 31.5.2016 § 141 vahvistaa henkilökohtaisen avun palvelusetelin arvot 1.6.2016 lukien seuraavasti:

  kello euroa/tunti
Arkisin ja lauantaisin 06.00–23.00 22
Arkisin ja lauantaisin 23.00–06.00 27,50
Sunnuntaisin ja pyhäpäivinä 06.00–23.00 44
Sunnuntaisin ja pyhäpäivinä 23.00–06.00 44

Perustelut palvelusetelin arvon muuttamiselle

Henkilökohtaisen avun palvelusetelin arvot on vahvistettu edellisen kerran 1.6.2016, eikä palvelusetelin arvoa ei ole päivitetty kertaakaan tuon jälkeen. Yleinen kustannustaso ja palvelujen tuottamisen kustannukset ovat nousseet vuodesta 2016, eikä nykyinen arvo ole enää riittävä korvaamaan palvelun tuottamisen kustannuksia vuonna 2022.

Nyt esitetty palvelusetelin arvo ja laskentamalli pohjautuu yksityisten sosiaalipalvelujen työehtosopimuksen mukaiseen hinnoitteluun.

Palvelusetelin arvo noudattaa palveluntuottajalle aiheutuvien kustannusten todellista rakennetta siten, että henkilökohtaisen avun tuottaminen on taloudellisesti kannattavaa palveluntuottajalle kaikkina vuorokauden ja kellon aikoina. Palvelusetelin arvon korotuksessa on huomioitu palvelun tuottamiseen vaikuttavat kustannukset ja sitä kautta myös henkilökohtaisten avustajien työehdot.

Palvelusetelin arvon muutoksella halutaan mahdollistaa se, että asiakas saa aina palvelua itse tarvitsemanaan aikana. Käytetyistä tunneista 65 prosenttia on kohdistunut arkipäiville kello 6–23. Viikonlopun tunneista seitsemän prosenttia on kohdistunut lauantaille kello 6–23 ja 26 prosenttia sunnuntaille kello 6–23. Muutoksilla pyritään vahvistamaan asiakkaan oikeutta käyttää palvelua tarpeidensa mukaisesti eli saada palvelua yhtä hyvin kaikkina viikonpäivinä ja kaikkina kellonaikoina.

Palveluseteli on yksi tapa järjestää kunnan vastuulle kuuluvia sosiaali- ja terveyspalveluja, ja se on asiakkaalle vapaaehtoinen. Ensisijainen tapa järjestää henkilökohtaisen avun palvelu on työnantajamalli, jossa vammainen henkilö itse palkkaa avustajan ja kunta huolehtii palkanmaksusta. Tällä hetkellä henkilökohtaista apua on myönnetty työnantajamallilla 707 asiakkaalle ja palvelusetelin avulla 1 878 asiakkaalle. Asiakkaalla voi olla käytössä kumpikin tapa, esimerkiksi silloin kun palveluseteli on myönnetty sijaisjärjestelyjä varten.

Palvelusetelijärjestelmässä kunta sitoutuu maksamaan asiakkaan yksityiseltä palveluntuottajalta hankkiman palvelun palvelusetelin arvoon asti. Kunta maksaa palvelusetelin arvon suoraan palveluntuottajalle. Henkilökohtaisen avun palvelussa palvelusetelin arvo kattaa kaikki palvelun tuottamisesta aiheutuneet kustannukset. Palvelu on asiakkaalle maksutonta.

Henkilökohtaisen avun palveluseteliin kohdistuvia muutoksia on valmisteltu yhdessä Espoon ja Vantaan kaupungin kanssa. Tavoitteena on ollut, että hinnoittelu ja palvelusetelisääntökirja olisivat yhdenmukaiset pääkaupunkiseudun kunnissa. Tämä selkeyttäisi tilannetta palvelusetelituottajille, tukisi henkilökohtaisen avun asiakkaiden yhdenvertaista palvelun saantia ja helpottaisi kuntien valvontatyötä. Hinnoittelumalli ja sääntökirjan sisältö ovat Espoon kanssa pääosin yhteneväiset.

Eduskunnan oikeusasiamies on antanut henkilökohtaisen avun palvelusetelin arvoa koskevan ratkaisunsa 30.11.2021 (EOAK/5684/2020) vammaisjärjestö Kynnys ry:n tekemän kantelun perusteella, liite 3. Ratkaisussa todetaan, että palvelusetelin arvon riittävyys tulee kustannusten noustessa ja tarpeen tullen muutoinkin tarkistaa. Palvelusetelin arvo tulee mitoittaa sellaiseksi, että vaikeavammainen henkilö saa sillä tosiasiassa välttämättömän avuntarpeensa turvattua siinä laajuudessa ja sellaisin toimintamuodoin, kun häntä koskevassa päätöksessä ja palvelusuunnitelmassa on määritelty.

Henkilökohtaisen avun palveluseteliin kohdistuvista muutoksista on saatu Helsingin vammaisneuvostolta lausunto 18.3.2022, liite 2. Vammaisneuvosto kiinnitti huomiota erityisesti henkilökohtaisen avun palvelusetelin arvon kohtuulliseen määrittelyyn sekä joihinkin palvelusetelin sääntökirjan luonnoksessa määriteltyihin asioihin. Vammaisneuvosto suositti palvelusetelin perustuntihinnan korottamista nykyisestä 23 eurosta 24 euroon ja vuosittaista indeksitarkistusta, jonka aikataulu kirjataan sääntökirjaan. Vammaisneuvoston lausunnon perusteella lauantain tuntihintaa kello 20–21 korotetaan aiemmin suunnitellusta ja vammaisneuvostolle esitetystä poiketen nyt 41,50 eurosta 45 euroon ja sunnuntain tuntihintaa kello 18–21 korotetaan 41 eurosta 41,50 euroon.

Lisäksi todetaan, että palvelusetelin arvoa tarkastellaan jatkossa vuosittain yhteistyössä palveluntuottajien kanssa sekä saadun asiakaspalautteen perusteella. Palvelusetelin arvon korotukset tuodaan lautakunnalle hyväksyttäväksi, jos näyttää siltä, että palvelusetelin arvo ei kata palvelun kustannuksia.

Palvelusetelin arvo ja palvelukuvaus

Vammaisten henkilökohtaisen avun palvelusetelin arvoiksi esitetään Espoon ja Vantaan kanssa tehdyn yhteisen valmistelun, palveluntuottajilta saadun palautteen sekä vammaisneuvoston antaman lausunnon perusteella 1.8.2022 alkaen seuraavaa:

ajankohta euroa/tunti
maanantai–perjantai kello 6–18 23
maanantai–perjantai kello 18–21 25
maanantai–perjantai kello 21–24 28
maanantai–perjantai kello 24–06 28
lauantai kello 06–18 26
lauantai kello 18–20 29
lauantai kello 20–24 45
lauantai kello 24–06 28
sunnuntai ja pyhät kello 06–18 39
sunnuntai ja pyhät kello 18–21 41,50
sunnuntai ja pyhät kello 21–24 45
sunnuntai ja pyhät kello 24–06 45

Palvelusetelin arvo kattaa koko palvelun hinnan. Palveluntuottaja ei voi
periä eikä laskuttaa kunnalta tai asiakkaalta muita kustannuksia kyseisestä palvelusta.

Kustannusvaikutukset

Henkilökohtaista apua palvelusetelillä käytti vuonna 2021 yhteensä 1 878 asiakasta, ja kustannukset olivat 20 379 623 euroa. Esitetty muutos nostaisi Helsingin kaupungin henkilökohtaisen avun palvelusetelin kustannuksia arviolta 900 000 euroa vuositasolla olettaen, että palvelusetelin käyttömäärä ja tapa pysyvät ennallaan.

Palvelusetelistä päättäminen Helsingissä

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain (569/2009) 4 §:n mukaan kunta päättää ne sosiaali- ja terveyspalvelut, joiden järjestämisessä se käyttää palveluseteliä.

Hallintosäännön 18 luvun 1 §:n 1 kohdan mukaan sosiaali- ja terveyslautakunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää palvelusetelin käyttämisestä sekä palvelusetelin arvon vahvistamisesta.

Hallintosäännön 18 luvun 3 §:n 2 momentin 7 kohdan mukaan sosiaali-ja terveystoimialan toimialajohtaja päättää palveluntuottajille asetettavista vaatimuksista ja viranhaltijoista, jotka hyväksyvät palveluntuottajat.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Palvelusetelitoiminta lisää asiakkaan valinnan mahdollisuuksia sosiaali- ja terveyspalveluissa. Palveluseteli edesauttaa joustavaa palvelujen käyttöä tukien myönteisiä terveysvaikutuksia ja hyvinvointia.

Stäng

Sosiaali- ja terveyslautakunta 12.04.2022 § 74

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Vammaistyön ostopalvelupäällikkö Anu Purhonen oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle jäsen Mikko Paunion ehdotuksesta.

Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Anu Purhonen, vs. ostopalvelupäällikkö, puhelin: 310 24859

anu.purhonen@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 28.04.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

vs. sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Leena Turpeinen

Mer information fås av

Anu Purhonen, vs. ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 24859

anu.purhonen@hel.fi

Bilagor

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.