Hankinta, VSS-ohjausjärjestelmän ja tiedonsiirron uusiminen, pelastuslaitos

HEL 2022-004648
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 5. / 56 §
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Väestöhälytinjärjestelmän ohjauksen ja tiedonsiirron hankinta 2022

Räddningsnämnden

Päätös

Pelastuslautakunta päätti hyväksyä Elektro-Arola Oy:n 11.5.2022 päivätyn tarjouksen HEL 2022-004648 EAT-043-2022 Väestöhälytinjärjestelmän ohjauksen ja tiedonsiirron uusiminen - hankinnassa (EU).

Pelastuslautakunta päätti oikeuttaa pelastuskomentajan tekemään Helsingin pelastuslaitoksen tilaukset Elektro-Arola Oy:ltä määrärahojen puitteissa tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti vuosina 2022 - 2023.

Väestöhälytinjärjestelmän ohjauksen ja tiedonsiirron uusiminen -hankinnan arvo on yhteensä 750.000 euroa (alv 0%) ja siihen käytetään rahastoon 8050301 (pelastustoimen irtaimen hankinta) varattuja määrärahoja.

Hankinta sisältää Tarjouspyynnön mukaisen väestöhälytinjärjestelmän ohjauksen ja tiedonsiirron uusimisen ohjausvahvistimineen ja tiedonsiirto käyttökuntoon asennettuna 19 kpl väestöhälyttimille ja 4 kpl ohjausjärjestelmän käyttöpaikkaan Helsingissä yhteensä 440.000 euroa (alv 0%) sekä option vastaavasta toteutuksesta edelleen kahdeksalletoista (18) väestöhälyttimelle yhteensä 310.000 euroa (alv 0%).

Lisäksi pelastuslautakunta oikeutti pelastuskomentajan solmimaan hankintasopimuksen ja valtuutti teknisen päällikön hyväksymään hankintaan liittyvät laskut.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluessa siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen tiedoksi.

Asctel Oy:n ja HSS Engineering AS:n tarjoukset hylätään tarjouspyynnön vaatimusten vastaisena.

Tähän päätökseen tyytymätön voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

Esittelijän perustelut

Pelastuslaitos on kilpailuttanut EU:n avoimella menettelyllä väestöhälyttimien ohjauksen ja tiedonsiirron uusimisen hankinnan. EU-hankintailmoitus ja tarjouspyyntö julkaistiin 11.4.2022 sähköisesti osoitteessa https://tarjouspalvelu.fi Määräaika tarjousten jättämiselle oli 16.5.2022 klo 12:00.

Määräaikaan mennessä saapui kolme (3) tarjousta. Tarjouksen jättivät Asctel Oy, Elektro-Arola Oy ja HSS Engineering AS.

Kaikki tarjouksen jättäneet täyttivät tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Elektro-Arola Oy:n tarjous todettiin tarjouspyynnön mukaiseksi.

Asctel Oy:n tarjous todettiin olennaisilta osin tarjouspyynnön vastaiseksi. Asctelin tarjous ei sisältänyt tarjouspyynnössä vaaditun EMP-suojauksen toteuttamista. Tarjouspyynnön vaatimuksena on ollut, että asennettavalle laitteistolle on toteutettu EMP-suojaus. Hankintayksikkö on tarjoajille lähettämässään kirjallisessa selvityspyynnössä ilmoittanut, että tarjouspyynnön vaatimusten mukaisesti Väestöhälytinjärjestelmän ohjauksen ja tiedonsiirron uusiminen -hankintaan sisältyvien laitteiden komponentteineen ja tarvikkeineen on oltava kaikilta osin uusia ja käyttötarkoitukseen soveltuvia. Esimerkiksi hyväksyttävän EMP-suojauksen toteuttaminen asennettaville laitteille edellyttää uusien nykyaikaisten samanlaisten EMP-suojauksen osalta hyväksyttyjen laitekaappien sisältymistä tarjoukseen. Hankintayksikön nykyään käytössä olevien poistettavien eri kuntoisten laitekaappien hyödyntämistä EMP-suojauksen toteuttamisvaatimuksen täyttämisessä ei hyväksytä. Asctel Oy:n kirjallisesti antaman lisäselvityksen mukaan sen tarjous ei sisällä uusia EMP-suojattuja kaappeja vaan sen tarjous perustuu siihen, että vanhat laitekaapit ovat mahdollista päivittää EMP- suojaukseen hyväksyttäväksi. Samalla Asctel Oy on ilmoittanut laitekaappien vaihdon hintavaikutuksen tarjouksensa loppusummaa korottavaksi.

Tarjousten täydentäminen on sallittua ainoastaan, jos kysymys on epäolennaisesta puutteesta, ristiriidasta tai virheestä. Asctel Oy:n tarjouksen osalta kysymys on ollut tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksen täyttymättä jäämisestä eikä edellä mainitusta epäolennaisesta puutteesta, ristiriidasta tai virheestä. Hintamuutokset ovat kiellettyjä. Hankintayksikkö katsoo lisäksi, ettei Asctel Oy:n määräajassa jättämä tarjous ole ollut vertailukelpoinen ja yhteismitallinen muiden tarjouspyynnön vaatimukset täyttävien tarjousten kanssa, jotka sisälsivät uudet kaapit. Uusien EMP-suojattujen kaappien sisältymisellä tarjoukseen on olennainen hintavaikutus. Näin ollen hankintayksikkö sulkee Asctel Oy:n tarjouksen tarjouskilpailusta.

HSS Engineering AS:n tarjous todettiin olennaisilta osin tarjouspyynnön vastaiseksi. Tarjouspyynnössä on selvästi ja yksiselitteisesti ilmoitettu, että tarjous on laadittava suomen kielellä. Hankintayksiköllä on harkintavaltaa asettaessaan vaatimuksia tarjousten laatimisessa käytettävälle kielelle. Kielivaatimus on ollut tarjousvaiheessa perusteltu, koska tarjoajien on tullut pystyä tuottamaan sopimuksen aikana palveluita suomen kielellä. Tarjouspyynnössä on lisäksi vaadittu tarjoajaa antamaan kirjallinen selvitys painikkeiden asetusten ja ryhmittelyn muokattavuudesta sekä hälyttimien metatietojen ja sijaintitietojen hallinnasta. Vaaditut tiedot ovat olennaisia, jotta hankintayksikkö voi suorittaa tarjousten laadullisten kriteereiden vertailun. HSS tarjous oli laadittu merkittäviltä osin englannin kielellä ja eikä siinä ollut vaadittua kirjallista selvitystä painikkeiden asetusten ja ryhmittelyn muokattavuudesta sekä hälyttimien metatietojen ja sijaintitietojen hallinnasta. Hankintayksiköllä ei ole mahdollisuutta hyväksyä HSS tarjousta, koska tämä tarkoittaisi tarjouspyynnössä asetetusta vaatimuksesta luopumista, eikä hankintayksikkö myöskään voi antaa tarjoajan toimittaa jälkikäteen tarjouksensa liitteistä suomenkielisiä käännöksiä. Lisäksi HSS tarjouksen tarjouspyynnön vastaisuus on ollut omiaan vaikuttamaan tarjousten vertailuun. Näin ollen sulkee hankintayksikkö HSS tarjouksen tarjouskilpailusta tarjouspyyntöä vastaamattomana.

Hankintalain mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaate edellyttää, että tarjouksia arvioidaan sellaisina kuin ne on toimitettu hankintayksikölle tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan mennessä. Tarjoaja kantaa vastuun tarjouksensa sisällöstä. Annettujen tarjousten jälkikäteinen muuttaminen tai tarkentaminen on kielletty. Tarjoajien tasapuolinen ja syrjimätön kohtelu edellyttää, ettei yhdellekään tarjoajalle anneta mahdollisuutta saattaa tarjouspyyntöä vastaamatonta tarjoustaan tarjouspyynnön mukaiseksi tai muulla tavalla parantaa tarjoustaan. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta. Sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen sulkeminen tarjouskilpailusta ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan myös sen velvollisuus silloin, kun tarjouksen puutteellisuus tai tarjouspyynnön vastaisuus vaarantaa tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun tarjousvertailussa.

Kokonaistaloudellinen tarjousvertailu ei ollut tarpeen, koska hyväksyttäviä tarjouksia oli vain yksi.

Koska hyväksyttävän tarjouksen hinta vastaa hankintayksikön käsitystä hankittavan kohteen yleisestä hintatasosta nykyisessä markkinatilanteessa, ei hankinnan uudelleen kilpailuttaminen ole perusteltua, vaikka hyväksyttäviä tarjouksia ei saatu kuin yksi.

Hankinta-asiakirjat ovat nähtävillä sihteerillä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Detta beslut publicerades 27.10.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

pelastuskomentaja
Jani Pitkänen

Mer information fås av

Mårten Hellbom, vs. tekninen päällikkö, puhelin: 09 310 31470

marten.hellbom@hel.fi

Harri Lehto, tietohallintopäällikkö, puhelin: 09 310 31410

harri.lehto@hel.fi