Valtuustoaloite, integraatio ruotsinkielisellä puolella

HEL 2022-004677
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 17. / 245 §

Ledamoten Nora Grotenfelts motion om integration av invandrare i den svenskspråkiga småbarnspedagogiken och undervisningen

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige betraktade motionen som slutbehandlad.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Ledamoten Nora Grotenfelt och 18 andra ledamöter föreslår i sin motion att integrationstjänsterna för invandrare inom stadens svenskspråkiga småbarnspedagogik och undervisning utvecklas. I synnerhet ska barn från Ukraina integreras aktivt också i de svenska tjänsterna.

Fostrans- och utbildningssektorns svenska servicehelhet har under fullmäktiges föregående mandatperiod aktivt utvecklat integrationen på svenska med hjälp av Utvecklingsplanen för fostran och utbildning för invandrare 2018–2021. Arbetet ingick i Helsingfors stadsstrategi och integrationsprogram.

Sektorn har skapat en svenskspråkig integrationsväg, ökat resurserna för undervisningen i svenska som andra språk och ökat den förberedande undervisningen. Dessutom har en modell för flerspråkiga handledare tagits i bruk inom småbarnspedagogiken, inom den grundläggande undervisningen och i gymnasierna. Inom sektorn har det utvecklats flerspråkigt material som stöd för familjer som nyss anlänt till landet i att integrera sig i svenskspråkiga daghem och skolor. Samtidigt har man säkerställt att de som kommit från Ukraina har tillgång till information om stadens tjänster inom småbarnspedagogiken och undervisningen på två språk samt att integration på svenska presenteras som ett likvärdigt alternativ till integration på finska.

I fråga om integration av vuxna och integration i Arbis Nybörjarkurser i svenska inleds 3–4 gånger om läsåret inom integrationen av vuxna och vid Arbis. För de nyanlända ordnas integrationskurser, där deltagarna även styrs till utbildning och arbete och får nätverka med den svenskspråkiga befolkningen.

Efter att utvecklingsplanen för fostran och utbildning för invandrare slutfördes 2021 fortsätter arbetet för integration inom den svenska servicehelheten bland annat genom att de antirasistiska verksamhetssätten inom pedagogiken förstärks och modellen för flerspråkiga handledare vidareutvecklas. Information och kunskapen om möjligheten till svenskspråkig integration ska spridas omfattande inom stadens egna tjänster och statens myndighetsverksamhet. Den svenskspråkiga integrationsvägen kan också göras synligare i samarbete med aktörer inom den tredje sektorn.

Våren 2022 inledde en stadigvarande planerare med ansvar för att utveckla den svenspråkiga integrationsvägen på stadsnivå sitt arbete vid stadskansliets arbetskrafts- och invandringsenhet.

Svaret stämmer överens med fostrans- och utbildningsnämndens utlåtande.

Enligt 30 kap. 11 § 2 mom. i förvaltningsstadgan ska stadsstyrelsen förelägga fullmäktige en motion som undertecknats av minst 15 ledamöter (gäller de fullmäktigemotioner som lämnades in senast 30.4.2022).

Stäng

Kaupunginhallitus 19.09.2022 § 624

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto katsoo aloitteen loppuun käsitellyksi.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Maria Nyfors, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 21731

maria.nyfors@hel.fi

Nämnden för fostran- och utbildning 31.05.2022 § 120

Utlåtande

Fostrans- och utbildningsnämnden gav följande utlåtande till stadsfull- mäktigeledamoten Nora Grotenfelts fullmäktigemotion:

I Helsingfors stadsfullmäktigemotion gällande integration på svenska lyfts det fram att det är få barn som integreras på svenska inom Helsingfors, vilket påverkar tjänsternas kvalitet negativt och försvårar möjligheterna att utveckla dem. Nedan öppnas det upp hur integration på svenska utvecklats och vad som ännu behöver göras för att öka integrationen på svenska.

Den svenska servicehelheten vid sektorn för fostran och utbildning har under den senaste fullmäktigeperioden aktivt utvecklat integrationen på svenska genom Utvecklingsplanen för fostran och utbildning för invandrare (Make-programmet) 2018-2021. Arbetet var en del av Helsingfors stadsstrategi och integrationsprogram. Modellen med flerspråkiga handledare utvecklades och togs i bruk inom småbarnspedagogiken, den grundläggande undervisningen och gymnasiet.

Trots att det har varit utmanande att utveckla tjänsterna med ganska få barn har den svenska servicehelheten ändå tagit följande utvecklingssteg: skapat en svensk integrationsstig och ökat resurseringen för svenska som andraspråk och förberedande undervisning i den mån det har varit möjligt inom alla stadier. Inom småbarnspedagogiken har man till exempel utvecklat stöd i pedagogiskt utvecklingsarbete med betoning på språket. Inom den grundläggande undervisningen har man utvecklat en inkluderande integration i barnets närskola som svarar på det nuvarande behovet. Det har också utvecklats flerspråkigt material som stöder nyanlända familjer och barn att integreras i svenska daghem och skolor. Man har även säkrat att information om fostran och utbildning som Helsingfors stad erbjuder för nyanlända från Ukraina är tvåspråkig och att integration på finska och svenska presenteras som jämlika alternativ.

Gällande integration för vuxna och integration inom Arbis startar man nybörjarkurser i svenska 3-4 ggr/läsår. Man ordnar integrationskurser för nyanlända, vilka även innefattar handledning för studier och arbete samt att bygga nätverk inom Svenskfinland. Utöver detta erbjuds ett förmånligt studiepaket som innehåller 11-16 h undervisning/vecka speciellt för personer som bott längre i Finland.

När mängden barn som behöver integrationstjänsterna ökar leder det till att undervisningen och undervisningsgrupperna blir mer stabila. Detta i sin tur skulle leda till att modellen för inkluderande integration på sikt kunde kompletteras med, eller ersättas av, en annan modell som skulle innebära skilda undervisningsgrupper för nyanlända barn som får förberedande undervisning eller som har svenska som andraspråk. Denna modell skulle vara mindre inkluderande då nyanlända barn skulle åka till den enhet där undervisningsgruppen finns. Samma grundarbete exempelvis läroplan och studieschema behöver göras oberoende om antalet elever ökar.

Efter Make-programmet, som avslutats 2021, kommer integrationsarbetet inom den svenska servicehelheten att fortsätta med att bland annat förstärka ett antirasistiskt arbetssätt inom pedagogiken och vidareutveckla modellen för flerspråkig handledning. De flerspråkiga handledarna utgör ett viktigt stöd för eleverna och vårdnadshavarna men även för rektorerna och skolorna.

För att kunna utveckla integrationen på svenska är det väsentligt att mottagande statliga myndigheter informerar om möjligheten att integreras på svenska. Information och kunskap om möjligheten att integreras på svenska behöver även spridas brett till stadens egna servicetjänster och statens myndigheter. Det skulle även vara viktigt att lyfta upp fördelar med att integreras på svenska som till exempel att det är ett stort språk inom Norden.

Den svenska servicehelheten vid sektorn för fostran och utbildning ser främjandet av integration som viktigt och samarbetet med tredje sektorns organisationer för att synliggöra den svenska integrationsstigen som en väsentlig del av integrationsarbetet.

Sammanfattning

Den svenska servicehelheten vid sektorn för fostran och utbildning har under den senaste fullmäktigeperioden aktivt utvecklat integrationen på svenska. Trots att det har varit utmanande att utveckla tjänsterna med ganska få barn har den svenska servicehelheten ändå skapat en svensk integrationsstig, ökat resurseringen för svenska som andraspråk och förberedande undervisning samt tagit i bruk modellen för flerspråkig handledning. När mängden barn som behöver integrationstjänsterna ökar leder det till att undervisningen och undervisningsgrupperna blir mer stabila. Detta i sin tur skulle leda till att modellen för inkluderande integration på sikt kunde kompletteras med, eller ersättas av, en annan modell som skulle innebära skilda undervisningsgrupper för nyanlända barn som får förberedande undervisning eller som har svenska som andraspråk. Under de kommande åren kommer integrationsarbetet inom den svenska servicehelheten att fortsätta med att bland annat förstärka ett antirasistiskt arbetssätt inom pedagogiken och vidareutveckla modellen för flerspråkig handledning. Information och kunskap om möjligheten att integreras på svenska behöver även spridas brett till stadens egna servicetjänster och statens myndigheter.

Föredragande
sektorchef för fostran och utbildning
Satu Järvenkallas
Upplysningar

Karin Kastén, planerare, telefon: 310 33670

karin.kasten@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 12.10.2022

FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING

Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.

Tillämpat lagrum: 136 § i kommunallagen

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Maria Nyfors, stadssekreterare, telefon: 09 310 21731

maria.nyfors@hel.fi