Hankinta, suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon lisähankinta, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-004823
Ärendet har nyare handläggningar
§ 66
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Päätös suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankinnan lisähankinnasta

Social- och hälsovårdssektorns sektorchef

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti hankkia Spider Med Oy:ltä suorahankinnan lisähankintana suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankintaa hankintalain (1397/2016) 40 §:n 2 momentin 4 kohdan perusteella enintään 23.12.2022 saakka.

Hankinnan arvioitu, sitoumukseton kokonaisarvo on noin 870 000,00 euroa (alv 0 %).

Päätöksen perustelut

Taustaa

Suun terveydenhuollolla on voimassa 22.2.2022 allekirjoitettu sopimus HEL 2022-000061 Spider Med Oy:n kanssa suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankinnasta. Edellä mainittu sopimus perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen 1.2.2022 § 16. Sopimuskausi alkoi 28.2.2022 ja on voimassa 30.10.2022 saakka, kuitenkin enintään 31.12.2022 saakka. Suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankintaa hankintaan suorahankintana kilpailutuksen valmistelun ja kilpailutuksen ajaksi.

Lisäksi suun terveydenhuollolla on voimassa 15.6.2020 allekirjoitettu ostopalvelusopimus HEL 2019-003220 Hygga Oy:n kanssa. Sopimusehtojen mukaan Hygga Oy:ltä ostetaan suun terveydenhuollon palvelua vähintään 440 viikkotuntia, enintään 660 viikkotuntia. Hygga Oy:n sopimuksen perussopimuskausi on 1.11.2020 - 31.10.2023. Sopimukseen sisältyy mahdollisuus yhden vuoden mittaisen optiokauden käyttöönottoon.

Helsingin suun terveydenhuolto on ostanut Hygga Oy:ltä sopimuskauden alusta alkaen suun terveydenhuollon palveluja 660 tuntia viikossa. Hygga Oy:llä on ollut henkilökunnan saatavuuteen liittyviä ongelmia, minkä ratkaisemiseksi Helsingin suun terveydenhuolto on sallinut Hygga Oy:lle kahden alihankkijan käyttämisen sopimuksen mukaisessa palvelutuotannossaan. Myös alihankkijoilla on ollut henkilöstön rekrytointivaikeuksia. Hygga Oy on ilmoittanut, että se ei pysty tuottamaan suun terveydenhuollolle sopimuksen mahdollistamaa maksimituntimäärää, vaan ainoastaan sopimuksenmukaisen minimituntimäärän 440 viikkotuntia.

Suorahankintasopimuksen laajentamisen perusteet

Suorahankintaa joudutaan laajentamaan, jotta suun terveydenhuolto pystyy vastaamaan palvelujen kysyntään ja tuottamaan helsinkiläisille riittävät suun terveydenhuollon palvelut oikea-aikaisesti. Suun terveydenhuollolla on COVID -19 -pandemiasta johtuen hoitovelkaa: hoitoa odottaa edelleen noin 5 000 potilasta, joiden kiireetön hoito siirrettiin toteutettavaksi myöhempänä ajankohtana. Potilaiden hoitojaksot keskeytyivät ja hoitotoimenpiteet viivästyivät, mikä näkyy nyt siinä, että kiireellisen ja myös välttämättömän suun terveydenhoidon kysyntä ovat lisääntyneet 50 %:lla ennen koronapandemiaa olleeseen tilanteeseen verrattuna. Apotin hoitotakuujonoon joudutaan laittamaan viikossa keskimäärin 200 sellaista potilasta, joilla hoidon tarpeen arvioinnissa todetaan olevan kiireettömän hoidon tarvetta, mutta joille ei ole antaa aikaa (asiakas ei sovellu palvelusetelipotilaaksi tai ei halua ottaa palveluseteliä vastaan tai asiakkaalle ei pystytä antamaan aikaa suun terveydenhuollon omaan toimintaan tai ostopalveluun).

Hoitovelkaa kasvattaa lisäksi se, että Hygga Oy ei pysty tuottamaan sopimuksen mahdollistamaa maksimituntimäärää, jolloin viikkotasolla palveluntuotannossa on 220 tunnin vaje, mikä vastaa seitsemän hammaslääkäri-hoitaja -työparin työpanosta. Hygga Oy:n ostopalvelutoimintaan on ohjattu mm. kiireellisen ja välttämättömän hoidon tarpeessa olevia potilaita ja kiireellisen hoidon jatkohoitoja sekä fokussaneerauspotilaita (yleisterveyden kannalta välttämätön hammashoito siten, että suu hoidetaan infektiovapaaksi esimerkiksi ennen leikkausta tai immunosuppressiivisen hoidon aloittamista). Nyt näitä potilasryhmiä on suunniteltu ohjattavan osaksi Spider Med Oy:n palveluntuotantoon.

Suun terveydenhuollon asiakkaiden hoitoon pääsyn ja hoidon on tapahduttava oikea-aikaisesti, jotta turvataan kustannusvaikuttava toiminta ja vältetään hoitojen muuttuminen vaativammiksi. Tämän takia Hygga Oy:n tilanteeseen reagoiminen välittömästi suorahankinnan laajentamisella on tärkeää. Valmisteilla olevassa kiireettömän hoidon palveluhankinnan kilpailutuksessa pyritään varautumaan siihen, että suun terveydenhuollon toimintaympäristössä ja palveluntuottajien suorituskyvyssä tapahtuu muutoksia.

Suorahankintasopimuksen laajentaminen

Hankintayksikkö ja suun terveydenhuolto kävivät kiireettömän hoidon suorahankintaa koskevan tiedustelun vastausten perusteella neuvotteluja Spider Med Oy:n kanssa. Neuvottelujen perusteella todettiin, että Spider Med Oy oli paras vaihtoehto palveluntuottajaksi, koska se pystyi tarjoamaan kokonaisuudessaan suun terveydenhuollon tarvitseman resurssin ja vastauksessaan totesi pystyvänsä laajentamaan palveluntuotantoa tarvittaessa yhteensä 15 hammaslääkäri-hoitaja työpariin ja 10 suuhygienistiin.

Suun terveydenhuolto ja hankintayksikkö ovat käyneet neuvotteluja 4.4.2022 Spider Med Oy:n kanssa palvelun laajentamiseen liittyen. Spider Med Oy pystyy laajentamaan kiireettömän hoidon palvelua ajalle 1.8. – 23.12.2022 siten, että hammaslääkäri-hoitaja -työparien määrää lisätään edellä mainitulle ajanjaksolle kahdeksalla työparilla. Palvelun laajentaminen ei koske suuhygienistipalveluja.

Muilta osin neuvotteluissa sovittiin, että lisähankinnassa noudatetaan sopimuksen HEL 2022-000061 ehtoja ja hintoja kaikilta osin.

Suorahankintasopimuksen laajentamisen tarve johtuu Hygga Oy:n henkilökuntaresursseihin liittyvistä ongelmista, joten kyseessä on hankintayksiköstä riippumattomasta, ennalta arvaamaton syy. Lisäsopimuksen arvo on alle 50 % alkuperäisen suorahankintasopimuksen arvosta.

Solmittava sopimus

Hankinnasta solmitaan lisäsopimus sopimukseen HEL 2022-000061. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 vuorokauden kuluttua siitä, kun palveluntuottaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Sopimuskauden on suunniteltu olevan 1.8.– 23.12.2022. Mikäli pääsopimus päättyy 30.10.2022, jatkuu lisäsopimuksen mukainen palveluntuotanto kuitenkin 23.12.2022 saakka.

Sopimuksenmukaisen palvelun tuottaminen voi kuitenkin alkaa vasta, kun henkilökunnan pätevyyteen liittyvät vaatimukset on tarkastettu ja palveluntuottaja on saanut tähän palveluntuotantoon tarvittavat luvat.

Hankintavaltuudet

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan valtuutus päättää hankinnasta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista 18.1.2022 § 7.

Detta beslut publicerades 13.04.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Sinikka Varsio, johtava ylihammaslääkäri, puhelin: 050 3583753

sinikka.varsio@hel.fi

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja