Poikkeaminen, Tuomarinkylä, Asunto Oy Helsingin Valkotähkä

HEL 2022-005185
Ärendet har nyare handläggningar
§ 101

Tuomarinkylä, Sihteerintie 6, poikkeamishakemus

Markanvändningschef

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 35. kaupunginosan (Tuomarinkylä) korttelin 35091 tonttia 2 koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 10390 seuraavasti:

  • Poiketaan asemakaavassa osoitetuista rakennusaloista.
  • Poiketaan asemakaavassa osoitetusta 1 ¾-kerroksisen rakennuksen enimmäiskorkeudesta (7 m) siten, että rakennuksen enimmäiskorkeus saa olla 7,56 metriä.
  • Poiketaan asemakaavassa osoitetusta kerrosluvusta 1 ¾ tontin keskellä olevan kahden kytketyn paritalorakennuksen osalta, siten että rakennukset ovat kaksikerroksisia.
  • Poiketaan asemakaavassa osoitetusta rakennuksen päädyn enimmäisleveydestä (8m) eteläisimmän rakennuksen osalta, siten että rakennuksen pääty saa olla 8,95 metriä.

Maankäyttöjohtaja päätti myöntää poikkeamisen seuraavilla ehdoilla:

  • Sihteerintien varren rakennuksen kadunpuoleinen räystäslinja tulee sovittaa yhteen kadun naapurirakennusten räystäslinjan kanssa.
  • Hulevesiä tulee viivyttää tontilla ja johtaa maanvaraiselle pihan osalle. Läpäisemättömiä pintamateriaaleja tulee välttää.
  • Rakennuslupahakemuksen yhteydessä tulee esittää pihasuunnitelma.
  • Pihan kasvillisuuden valinnassa tulee ensisijaisesti käyttää Helsingin kaupunkikasvioppaan aikakaudelle tyypillisiä lajeja. Tontille tulee istuttaa puita ja pensaita.
  • Tontin vihertehokkuuden tulee täyttää Helsingin viherkertoimen tavoitetaso.

Hakija hakee lupaa myös seuraavista asioista poikkeamishakemuksessa, jotka käsitellään rakennusluvan yhteydessä:

  • Tontin keskellä olevan kahden kytketyn rakennuksen kokonaisuuden esteettömyys toteutetaan nostinvarauksin. Ko. rakennuskokonaisuudelle ei tehdä liikuntaesteisen parkkipaikkaa.

Maksu

1 297 euroa

Hakija

Asunto Oy Helsingin Valkotähkä

Rakennuspaikka

35. kaupunginosan (Tuomarinkylä) korttelin 35091 tontti 2.

Hakemus

Hakija hakee lupaa 1 ¾ kerroksisen paritalon, kahden kaksikerroksisen autokatoksella ja teknisellä tilalla kytketyn paritalon ja kaksikerroksisen kolmiasuntoisen rivitalon rakentamiseen poiketen voimassa olevasta asemakaavasta nro 10390 siten, että

  • Poiketaan kerrosluvusta RAK2 (tontin keskellä olevan kahden kytketyn rakennuksen kokonaisuuden) osalta. Kerrosluku 2.
  • Poiketaan rakennusalojen rajoista. Ylitykset yli 50%. Rakennusalojen rajojen ylitykset: RAK 1 (Sihteerintien varressa sijaitseva rakennus) ylittää rakennusalan rajaa 4,8 m pohjoiseen ja 4,98 m länteen, RAK 2 ylittää rakennusalan rajaa 7,74 m pohjoiseen asuinrakennuksen osalta, 10,94 m autokatoksen osalta ja 13,30 m talousrakennussiiven osalta. RAK 2 ylittää rakennusalanrajaa 0,58 m länteen asuinrakennusten osalta ja 3,57 m terassien osalta. RAK 2 ylittää rakennusalan rajaa etelään 11,65 m asuinrakennuksen osalta. RAK 3 (Haastemiehentien varressa oleva rivitalo) terassit, lasitetut terassit ja parvekkeet ylittävät rakennusalanrajaa 2,4 etelään.
  • Poiketaan RAK 3 osalta asemakaavassa esitetystä rakennuksen päädyn leveydestä 8 m. Rakennuksen päädyn leveys on 8,95 m.
  • RAK 2 esteettömyys toteutetaan nostin varauksin. RAK 2 ei tehdä liikuntaesteisen parkkipaikkaa.
  • RAK 1 ylittää asemakaavassa esitetyn maksimikorkeuden 7,0 m, ylitys on 0,56 m.

Hakija perustelee hakemustaan sillä, että kokonaisratkaisu mahdollistaa tontin tarkoituksenmukaisen käytön. Lisäksi hakija perustelee:

  • Asemakaavan kerrosluvusta poikkeamista sillä, että rakennusten harjakorkeus ei kaksikerroksisena poikkea ympäristön rakennuksista. Kaksikerroksiset, asemakaavassa esitetystä kerrosluvusta 1 ¾, poikkeavat rakennukset sijaitsevat tontin sisäosissa.
  • Rakennusaloista poikkeamista perustellaan sillä että, ratkaisulla saavutetaan vastaava rakeisuus rakennuspaikalla kuin naapurikiinteistöillä.
  • Rakennuksen päädyn enimmäisleveydestä poikkeamista sillä, että yli 8 m leveät päädyt sijaitsevat lähellä naapurirakennusten päätyjä, eivätkä näin ollen vaikuta kaupunkikuvaan. Ylitys on vähäinen.
  • RAK 2 on kytketyt paritalot. Kahden asunnon rakennukset on kytketty toisiinsa autokatoksella.
  • Asemakaavan 1 ¾-kerrosluvun maksimikorkeudesta poikkeamista sillä, että rakennuksen harja ja räystäskorkeudet on sovitettu naapurirakennuksiin Sihteerintien varrella.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 15.10.1998 vahvistettu asemakaava nro 10390. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on osoitettu asuinrakennusten korttelialueeksi (A), jossa alueelle saa sijoittaa palvelutiloja Kuusmiehentien ja Haastemiehentien puoleisten rakennusten maantasokerroksiin. Kaavatontille 35091/2 on osoitettu tehokkuusluku e = 0,35 ja sen isäksi kaavamääräyksissä mahdollistetaan lisärakentamisoikeutta asumista palvelevia energiataloudellisia tiloja varten enintään 15 % asemakaavasta sallitusta kerrosalasta sekä asumista palvelevia asunnon ulkopuolisia varasto-, huolto-, teknisiä-, askartelu-, kerhosauna - ym. tiloja enintään 20 % asemakaavassa osoitetun kerrosalan lisäksi sekä autosuojia ja katoksia enintään 15m2 / asunto. Tontille on osoitettu 3 erillistä rakennusalaa. Eteläisimmälle rakennusalalle, Haastemiehentien varteen, on osoitettu korkein mahdollinen kerrosluku 2. Rakennus tulee rakentaa ko. rakennusalan eteläiseen reunaan, johon on myös osoitettu rakenteiden ääneneristävyydestä määräys. Ko. rakennusalan pohjoispuolelle on osoitettu merkintä piha-alueen osasta, jolle saadaan sijoittaa talousrakennuksia ja muita asumista palvelevia tiloja. Tontin keskelle on osoitettu toinen rakennusala, jonka korkein sallittu kerrosluku on 1 ¾, kolmas rakennusalaoista sijaitsee Sihteerintien läheisyydessä, tontin pohjoisosassa. Ko. rakennusala on esitetty olemassa olevan rakennuksen muotoa noudattelevana ja sille on esitetty korkein sallittu kerrosluku 1 ¾. Tontille on esitetty liittymäkielto Haastemiehentien puoleiselle tontin rajalle.

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu sekä asuntovaltaiseksi alueeksi A4, jota kehitetään pääasiassa asumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä lähipalvelujen käyttöön, että lähikeskusta alueeksi C3, jota kehitetään toiminnallisesti sekoittuneena kaupan ja julkisten palvelujen, toimitilojen, hallinnon, asumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä kaupunkikulttuurin alueena. Rakennusten maantasokerrokset ja kadulle avautuvat tilat on keskeisillä paikoilla osoitettava pääsääntöisesti liike- tai muuksi toimitilaksi. Alue on kävelypainotteinen. Alue erottuu ympäristöään tehokkaampana ja monipuolisempana. Lähikeskustan alueelle ei saa sijoittaa seudullisesti merkittäviä vähittäiskaupan myymälöitä. Tällä ei kuitenkaan tarkoiteta kivijalkamyymälöistä muodostuvaa kokonaisuutta.

Nykytilanteessa tontilla sijaitsee vuonna 1955 valmistunut rakennus. Olevaa huonokuntoista rakennusta esitetään purettavaksi.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoitus -palvelun kirjeellä (25.05.2022). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.

Muistutuksia saatiin 4 kpl. Yksi mustutuksista on toimitettu kolmen naapurin yhteisenä. Muistutuksissa vastustetaan asemakaavasta poikkeamista kerrosluvusta ja rakennusaloista Sihteerintien varressa sijaitsevan rakennuksen ja tontin keskellä olevan kahden kytketyn rakennuksen kokonaisuuden osalta. Lisäksi muistutuksissa kritisoidaan suunnitelmassa esitettyjen asuntojen avutumista ja terassien suuntausta, rakennuksien harjasuuntaa ja tontin sisäisiä kulkureittejä. Lisäksi esitetään toimenpiteitä ja kysymyksiä kohdistuen tontilla olevaan puustoon ja ojaan. Yhdessä muistutuksessa esitetään, että haetut asemakaavasta poikkeamat eivät johda parempaan tulokseen kaupunkikuvan, ympäristön, turvallisuuden, suojeluarvojen tai liikenneolojen kannalta, muistutuksessa epäillään, että poikkeamisen syyt ovat taloudelliset.

Hakijalle on annettu tilaisuus antaa selityksensä annetuista muistutuksista ja lausunnoista. Hakija ilmoittaa vastineessaan, poikkeamista kerroslukujen osalta, että Sihteerintietä lähinnä oleva rakennus on 1 ¾ kerrosluvultaan. Tontin keskiosan rakennukset ovat tätä rakennusta vain n. 30 cm korkeammat. Kerrosluvusta poikkeaminen ei vaikuta kaupunkikuvaan tontin keskiosilla. Mikäli rakennusoikeudesta suunniteltua suurempi osa olisi sijoitettu ensimmäiseen kerrokseen, olisi rakennusten pohjan pinta-ala huomattavasti suurempi. Kaksikerroksisuudella saadaan tarvittavaa väljyyttä tontille ja etäisyyttä etenkin terassialueilta naapurirakennuksiin.

Naapurirakennukset on huomioitu suunnittelemalla rakennukset mahdollisimman mataliksi. Suunniteltujen kaksikerroksisten rakennusten harjakorkeus ei kaupunkikuvallisesti poikkea naapurirakennusten keskikorkeudesta.

Hakija ilmoittaa vastineessaan rakennusalan ylityksistä, että poikkeamishakemuksella haetaan vanhan asemakaavan rakennusaloista poikkeavaa sijoittumista rakennuksille.

Tontti on kapea ja pitkä ja keskimmäisen ja eteläpuoleisimman rakennusalan raja tai rajat ovat vinot. Rakennusalojen muodot yhdessä harjakorkeusrajoitusten kanssa tekevät erittäin haastavaksi rakennusoikeuden käyttämisen tontilla ja alueelle tyypillisen omakotitalomaisen rakeisuuden toteutumisen kaavan mukaisilla rakennusaloilla. Lisäksi naapurirakennukset on rakennettu Haastemiehentien varressa lähelle tontin rajaa ilman palo-osastointeja sijoittaen myös asuinhuoneiden pääikkunoita Sihteerintie 6 tontin suuntaan. Näin ollen käytettävissä oleva rakennusala pienenee entisestään.

Rakennusten sijoittelua on käyty tiivisti läpi yhdessä asemakaavoituksen ja rakennusvalvonnan kanssa. Sihteerintien varteen toivottiin naapurirakennusten kanssa linjassa olevaa rakennusta eheyttämään katukuvaa. Suunnittelussa on haluttu välttää ratkaisun, jossa autopaikoitus olisi keskitetysti Sihteerintien varressa ja tontin keskiosilla.

Rakennusten suunniteltu etäisyys ei vaikuta naapuritonttien tulevaan rakentamiseen. Pykälätien varressa naapurikiinteistöjen rakennusalat ovat suuret, pääosin 4 m rajoista. Sihteerintien 6 suunnitellun Rak 2 (tontin keskellä olevan kahden kytketyn rakennuksen kokonaisuus) kattamattoman terassin lähin etäisyys rajasta on 3,9 m, asuinrakennuksen 6,845 m.

Asuntojen avautumisen ja harjasuunnan osalta hakija ilmoittaa vastineessaan, että asemakaava ei määritä rakennusten harjasuuntaa. Nykyisen purettavan rakennuksen pääty on Sihteerintietä vasten samoin esimerkiksi Sihteerintie 12 rakennuksen harjasuunta on vastaava.

Rakennusten sijoittelulla on pyritty minimoimaan tontin sisäiselle ajoneuvoliikenteelle varattava pinta-ala ja välttämään tarve suurien keskitettyjen autopaikoitusalueiden tekemiselle. Vastineen mukaan rakennusten harjasunnan kääntäminen aiheuttaisi huonon autopaikkaratkaisun ja aiheuttaisi häikäisy- ja pakokaasuhaittoja länsinaapuriin. Länsinaapureiden oleskelupihat sijaitsevat avautuen etelään, sijaiten osin rajan läheisyydessä. Suunnittelussa on pyritty liikenneratkaisujen osin huomioimaan naapurien viihtyvyys. Suunnitellussa ratkaisussa oleskelu- ja pihatilat on helpommin rajattavissa istutuksin ja aidon yksityisyyden turvaamiseksi sekä rakennettavalla tontilla että naapurikiinteistöillä. Rakennuttaja huomioi mielellään länsinaapurin toiveet mahdollista istutusten lisäämisistä tai mahdollisesti raja-aidan osittaisesta korottamisesta. Suunnitellussa ratkaisussa rakennukset on ollut mahdollista sijoittaa naapurin esittämää vaihtoehtoista ratkaisua kauemmaksi rajasta.

Tuusulantie aiheuttaa meluhaittaa. Rakennuspaikalle kohdistuu kohtalaisen suuri äänitasoerovaatimus. Oleskelutilojen ja oleskelupihan sijoittaminen rakennusten länsipuolelle mahdollistaa äänitasojen täyttymisen.

Suunniteltu ratkaisu pohjautuu tavoitteeseen vahvistaa alueen omakotimaista piirteistöä, jossa jokaisella asunnolla on vehreät ja viihtyisät oleskelupihat ja autopaikoitus lähellä asuntoa ryhmiteltynä pienempiin osiin. Tontin väljyys ja vehreyden säilyminen ovat hakijan mielestä keskimmäisten asuntojen osalta harjasuuntaa merkittävämpiä tekijöitä.

Tontin sisäisen ajotien leveyden osalta hakija ilmoittaa vastineessaan, että tontin sisäisen ajotien leveys on tavanomainen. Ajotien varressa on muutama sivupysäköintipaikka, jotka on käsitelty nurmikiveyksin vehreyden lisäämiseksi. Tontin itärajalle on suunniteltu aita vähentämään häikäisyhaittaa naapuriin päin. Kaupunkikuvallisesti on tärkeää yhtenäisen pysäköintialueen välttäminen. Riittävä autopaikoitus tontilla myös vähentää pysäköimistä Sihteerintien varteen parantaen siten turvallisuutta ja näkyvyyttä tiellä.

Tontilla olevien puiden ja ojan suhteen hakija ilmoittaa vastineessaan, että pintavaaituksen yhteydessä on kartoitettu tontilta sijaitsevat merkittävät puut. Asemapiirroksessa on esitetty näiden puiden osalta poistetaanko ne vai säilytetäänkö ne. Syinä puiden poistoon on niiden sijainti suunnitellun hulevesipainanteen keskellä ja tulevan rakentamisen maatöiden ulottuminen juuristoon. Riskinä on juuriston vaurioituminen ja toisaalta etenkin koivujen osalta niiden aiheuttama riski perustuksille.

Tontin länsirajalle on suunniteltu hulevesipainanne ja sadekaivo. Tontin poikki ei mene yleisiä kunnallisteknisiä hulevesiojia.

Hakemuksesta on pyydetty lausunnot Helen Oy:ltä, Helen Sähköverkko Oy:ltä ja Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:ltä.

Lausunto saatiin Helen Sähköverkko Oy:ltä ja Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:ltä. Lausunnoissa ei ollut huomautettavaa poikkeamishakemukseen.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska alustavissa suunnitelmissa esitetyt ratkaisut soveltuvat alueen rakennuskantaan, mahdollistavat asemakaavassa osoitetun kerrosalan toteutumisen ja lisäävät toteutuessaan alueen asuntotarjontaa. Ottaen huomioon tontin muoto, koko, asemakaavassa esitetyt tiukat rakennusalat ja sijainti korttelirakenteessa, on rakentamisen osoittaminen alustavien suunnitelmien mukaisesti perusteltua. Suunnitelmassa esitetyt ratkaisut mahdollistavat tontin tarkoituksen mukaisen käytön. Suunnitelmassa esitetyt ratkaisut edistävät voimassa olevan asemakaavan ja yleiskaavan tavoitteita.

Alustavissa suunnitelmissa:

  • esitetyt rakennukset on mahdollista osoittaa asemakaavassa esitettyjen rakennusalojen ulkopuolelle suunnitelaman mukaisesti, koska ratkaisu soveltuu alueen rakeisuuteen ja mahdollistaa tontin tarkoituksenmukaiset järjestelyt eri pihatoiminoille. Poikkeama rakennusaloista ei ole voimassa olevan asemakaavan tavoitteiden vastainen.
 
  • esitetty Sihteerintien varressa sijaitseva 1 3/4 kerroksinen rakennus on mahdollista toteuttaa 0,56 m korkeampana kuin, mitä asemakaava sallii (7,0 m). Poikkeaminen edellyttää, että ko. rakennuksen kadunpuoleinen räystäslinja tulee sovittaa yhteen kadun naapurirakennusten räystäslinjan kanssa. Enimmäiskorkeudesta poikkeamisen ei katsota aiheuttavan haittaa kaupunkikuvaan. Poikkeama sallitusta rakennuksen korkeudesta ei ole voimassa olevan asemakaavan tavoitteiden vastainen.
 
  • esitetyt kaksi autokatoksin kytkettyä paritaloa tontin keskellä on mahdollista toteuttaa kaksikerroksisina, koska rakentaminen soveltuu korttelin rakennuskantaan ja sijoittuessaan korttelin sisäosiin, ei vaikuta haittaavasti kaupunkikuvaan. Asemakaava mahdollistaa kortteliin kaksikerroksisen rakentamisen korttelin eteläosaan. Kaksikerroksisten rakennusten osoittamista korttelin keskiosaan ei voida nähdä asemakaavan tavoitteiden vastaisena. Asemakaavassa mahdollistetun kerrosalan sijoittaminen kahteen kerrokseen säästää pihatilojen osoittamista muuhun kuin rakentamiskäyttöön.
 
  • esitetty tontin eteläosassa sijaitseva kaksikerroksinen rivitalo on mahdollista toteuttaa asemakaavassa mahdollistettua (8,0 m) leveämpänä (8,95 m), koska poikkeaminen on kaupunkikuvallisilta vaikutuksiltaan vähäinen.

Poikkeaminen asemakaavassa osoitetuista rakennusaloista, kerrosluvusta, rakennuksen enimmäiskorkeudesta ja rakennuksen päädyn enimmäisleveydestä edellyttää, että Sihteerintien varren rakennuksen kadunpuoleinen räystäslinja tulee sovittaa yhteen kadun naapurirakennusten räystäslinjan kanssa, jotta Sihteerintien kaupunkikuva eheytyy. Hulevesien hallinnassa sovelletaan Helsingin kaupungin hulevesiohjelman prioriteettijärjestelyjä. Hulevesien hidastamiseksi tulee tontilla viivyttää hulevesiä ja johtaa hulevedet maanvaraiselle pihan osalle. Läpäisemättömiä pintamateriaaleja tulee välttää. Rakennuslupahakemuksen yhteydessä hakijan tulee esittää pihasuunnitelma, jotta tiiviistä pihasta saadaan suunniteltua herkkään ympäristöön sopiva. Pihan kasvillisuuden valinnassa tulee ensisijaisesti käyttää Helsingin kaupunkikasvioppaan aikakaudelle tyypillisiä lajeja. Tontille tulee istuttaa puita ja pensaita, alueelle luontaisen vehreyden saavuttamiseksi. Tontin vihertehokkuuden tulee täyttää Helsingin viherkertoimen tavoitetaso, koska menetelmä parantaa kaupungin edellytyksiä sopeutua ilmastonmuutokseen edistämällä tonttien vihertehokkuutta ja riittävän viherrakenteen säilymistä.

Poikkeamisen erityinen syy on tontin tarkoituksenmukainen käyttö.

Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §
Maankäyttö- ja rakennusasetus 8 5 ja 86 §
Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3 a
Rakennusvalvontataksa 2022, 6 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Detta beslut publicerades 21.09.2022

Valitusosoitus

Pöytäkirjan 101 § (Poikkeamispäätöksestä).

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen, päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen
  • viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen ja muun valittamaan oikeutetun katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 101 § (Maksun osalta).

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Ann Charlotte Roberts, arkkitehti, puhelin: 09 310 37033

anncharlotte.roberts@hel.fi

Beslutsfattare

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja