Helsingin kaupungin talousarvio vuodeksi 2023 ja taloussuunnitelma vuosiksi 2023 - 2025

HEL 2022-005385
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 5. / 181 §
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan talousarvioehdotus vuodeksi 2023 ja taloussuunnitelma vuosille 2024‒2025

Social- och hälsovårdsnämnden

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi liitteenä olevan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan talousarvioehdotuksen vuodelle 2023 ja taloussuunnitelman vuosille 2024–2025.

Merkitessään tiedoksi sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan talousarvioehdotuksen vuodelle 2023 ja taloussuunnitelman vuosille 2024–2025 sosiaali- ja terveyslautakunta totesi samalla seuraavaa:

Samalla lautakunta katsoo, että tämän hetken valtionrahoituksen laskelmat aiheuttavat aiempaa suurempaa tuottavuuspainetta sotepe-palveluiden järjestämiselle. Erityisen ongelmallisena lautakunta pitää valmistelussa esitettyjä arvioita siitä, että valtion lisärahoitus uusien tehtävien ja velvoitteiden toteuttamiseen ei riitä täysimääräisesti kattamaan näistä uusista tehtävistä ja velvoitteista aiheutuvia kustannuksia. Lautakunta pitää välttämättömänä vaikuttamistyön jatkamista valtionrahoituksen tason oikaisemiseksi tarvetta vastaavalle tasolle.

Lautakunta myös korostaa tarvetta varautua väestön ikääntymisestä ja väestönkasvusta johtuvaan palvelutarpeen kasvuun myös vuonna 2023.

Käsittely

Sosiaali- ja terveyslautakunta ei katsonut tarpeelliseksi kuulla asiassa kutsuttuja asiantuntijoita, eivätkä nämä siitä syystä osallistuneet kokoukseen.

Asiassa tehtiin seuraavat vastaehdotukset:

Vastaehdotus 1:
Puheenjohtaja Daniel Sazonov: Lisätään päätösosaan seuraava:

"Samalla lautakunta katsoo, että tämän hetken valtionrahoituksen laskelmat aiheuttavat aiempaa suurempaa tuottavuuspainetta sotepe-palveluiden järjestämiselle. Erityisen ongelmallisena lautakunta pitää valmistelussa esitettyjä arvioita siitä, että valtion lisärahoitus uusien tehtävien ja velvoitteiden toteuttamiseen ei riitä täysimääräisesti kattamaan näistä uusista tehtävistä ja velvoitteista aiheutuvia kustannuksia. Lautakunta pitää välttämättömänä vaikuttamistyön jatkamista valtionrahoituksen tason oikaisemiseksi tarvetta vastaavalle tasolle.

Lautakunta myös korostaa tarvetta varautua väestön ikääntymisestä ja väestönkasvusta johtuvaan palvelutarpeen kasvuun myös vuonna 2023."

Kannattaja: jäsen Oula Silvennoinen

Vastaehdotus 2:
Jäsen Pentti Arajärvi: Lisätään päätösosaan seuraava: "Helsingin ei tule talousarviokaudella ottaa käyttöön uusia palvelumaksuja tai korottaa nykyisiä kustannustason muutosta enempää."

Kannattaja: jäsen Sinikka Vepsä

Vastaehdotus 3:
Jäsen Laura Korpinen: Lisätään päätösosaan seuraava:

"Maahanmuuttajille ei tule järjestää erillisiä omia palveluita pelkän maahanmuuttajastatuksen perusteella, ellei laki siihen nimenomaisesti erikseen velvoita. Sosiaali- ja terveystoimialan varoista ei tule kustantaa uskonnollisiin menoihin liittyviä tiloja. Pelastustoimen integrointia harkitessa tulee varmistaa, etteivät pelastustoimen toiminnot heikkene. Sosiaali- ja terveyspalveluita ei laajenneta muunkielisiksi. Vanhusten ympärivuorokautisen laitoshoidon paikkoja ei tule vähentää tai vastaavasti on lisättävä tehostetun palveluasumisen paikkoja. Säästöjä sosiaali- ja terveystoimialalla tulisi etsiä purkamalla ylimääräistä byrokratiaa. Varat vaikeavammaisten tilapäishoitoon tulee sisällyttää budjettiin. Budjetissa pitäisi huomioida läpinäkyvästi maahanmuutosta aiheutuneet kustannukset, mihin hyväksytty kaupunkistrategia velvoittaa."

Kannattaja: jäsen Mikko Paunio

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi yksimielisesti ilman äänestystä
puheenjohtaja Daniel Sazonovin vastaehdotuksen.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavien äänestyksien
tuloksena:

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 2 (jäsen Pentti Arajärvi)

Jaa-äänet: 8
Maaret Castrén, Laura Korpinen, Minna Lindgren, Seija Muurinen, Matti Niiranen, Mikko Paunio, Daniel Sazonov, Oula Silvennoinen

Ei-äänet: 5
Samuel Adouchief, Pentti Arajärvi, Kati Juva, Björn Månsson, Sinikka Vepsä

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 8 - 5.

2 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 3 (jäsen Laura Korpinen)

Jaa-äänet: 11
Samuel Adouchief, Pentti Arajärvi, Maaret Castrén, Kati Juva, Minna Lindgren, Seija Muurinen, Björn Månsson, Matti Niiranen, Daniel Sazonov, Oula Silvennoinen, Sinikka Vepsä

Ei-äänet: 2
Laura Korpinen, Mikko Paunio

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 11 - 2.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti asiasta hyväksytyn vastaehdotuksen osalta esittelijän ehdotuksesta poiketen.

Se röstningsresultatet i tabellform

Äänestys 1

Ja: Esityksen mukaan

Nej: Helsingin ei tule talousarviokaudella ottaa käyttöön uusia palvelumaksuja tai korottaa nykyisiä kustannustason muutosta enempää.

Medlem Fullmäktigegrupp
Castrén, Maaret Kokoomuksen valtuustoryhmä
Korpinen, Laura Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Lindgren, Minna Vihreä valtuustoryhmä
Muurinen, Seija Kokoomuksen valtuustoryhmä
Niiranen, Matti Kokoomuksen valtuustoryhmä
Paunio, Mikko Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Sazonov, Daniel Kokoomuksen valtuustoryhmä
Silvennoinen, Oula Vihreä valtuustoryhmä
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Adouchief, Samuel Ej fullmäktigegrupp
Arajärvi, Pentti Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Juva, Kati Vihreä valtuustoryhmä
Månsson, Björn Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Vepsä, Sinikka Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Stäng
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp Ja Nej Tomt Bort
Kokoomuksen valtuustoryhmä 4 0 0 0
Perussuomalaisten valtuustoryhmä 2 0 0 0
Vihreä valtuustoryhmä 2 1 0 0
Ej fullmäktigegrupp 0 1 0 0
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä 0 1 0 0
Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä 0 2 0 0

Äänestys 2

Ja: Esityksen mukaan

Nej: Päätösehdotukseen lisätään 3. kappaleeksi: Maahanmuuttajille ei tule järjestää erillisiä omia palveluita pelkän maahanmuuttajastatuksen perusteella, ellei laki siihen nimenomaisesti erikseen velvoita. Sosiaali- ja terveystoimialan varoista ei tule kustantaa uskonnollisiin menoihin liittyviä tiloja. Pelastustoimen integrointia harkitessa tulee varmistaa, etteivät pelastustoimen toiminnot heikkene. Sosiaali- ja terveyspalveluita ei laajenneta muunkielisiksi. Vanhusten ympärivuorokautisen laitoshoidon paikkoja ei tule vähentää, tai vastaavasti on lisättävä tehostetun palveluasumisen paikkoja. Säästöjä sosiaali- ja terveystoimialalla tulisi etsiä purkamalla ylimääräistä byrokratiaa. Varat vaikeavammaisten tilapäishoitoon tulee sisällyttää budjettiin. Budjetissa pitäisi huomioida läpinäkyvästi maahanmuutosta aiheutuneet kustannukset, mihin hyväksytty kaupunkistrategia velvoittaa.

Medlem Fullmäktigegrupp
Adouchief, Samuel Ej fullmäktigegrupp
Arajärvi, Pentti Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Castrén, Maaret Kokoomuksen valtuustoryhmä
Juva, Kati Vihreä valtuustoryhmä
Lindgren, Minna Vihreä valtuustoryhmä
Muurinen, Seija Kokoomuksen valtuustoryhmä
Månsson, Björn Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Niiranen, Matti Kokoomuksen valtuustoryhmä
Sazonov, Daniel Kokoomuksen valtuustoryhmä
Silvennoinen, Oula Vihreä valtuustoryhmä
Vepsä, Sinikka Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Korpinen, Laura Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Paunio, Mikko Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Stäng
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp Ja Nej Tomt Bort
Kokoomuksen valtuustoryhmä 4 0 0 0
Vihreä valtuustoryhmä 3 0 0 0
Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä 2 0 0 0
Ej fullmäktigegrupp 1 0 0 0
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä 1 0 0 0
Perussuomalaisten valtuustoryhmä 0 2 0 0
Stäng

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää merkitä tiedoksi liitteenä olevan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan talousarvioehdotuksen vuodelle 2023 ja taloussuunnitelman vuosille 2024–2025.

Stäng

Talous- ja suunnittelupäällikkö Sampo Pajari ja johtava controller Mikael Karell ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Sosiaali- ja terveystoimialan talousarvion laadintaa ohjaavat kaupunginhallituksen 27.6.2022 § 505 päättämät periaatteet:

"Hyväksyessään talousarvioehdotuksen vuoden 2023 raamin ja laatimisohjeet kaupunginhallitus kehotti lauta- ja johtokuntia valmistelemaan talousarvioehdotuksensa seuraavin periaattein. Talousarvioehdotuksen 2023 raami ja laatimisohjeet perustuvat:

  • Yleisen talouskehitykseen ja sote-uudistuksen huomioimiseen kaupungin verorahoituksessa 2023–2025
  • Sote-uudistuksen ja HKL:n yhtiöittämisen huomioimiseen strategian taloustavoitteissa (ml. sisäinen laskutus kaupungin ja sotepen välillä)
  • Kaupunkistrategian käyttötalouden vastuuperiaatteeseen sekä kokonaisinvestointien mitoittamisen tavoitteisiin (toiminnan ja investointien rahavirran taso sekä lainakannan kasvu).

Helsinki toteuttaa vastuutaan julkisen talouden kestävyyden turvaamisessa. Kaupunkistrategian mukaisesti vuoden 2023 raami perustuu valtuustokauden alussa käyttömenojen kasvun vastuuperiaatteeseen, jossa käyttömenojen kasvu sidotaan kustannustason ja väestönkasvun muutokseen sekä strategiassa asetettuun tuottavuustavoitteeseen. Strategian mukaisesti vuosittaiset talousarviot, ja tätä edeltävä talousarvioehdotuksen raami, eivät ylitä vastuuperiaatteen mukaista menotasoa."

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan (jatkossa sotepe-toimialan) rahoitus tulee valtiolta, jossa kaupungin vastuuperiaatteen kaltaisesti yleiskatteellinen rahoitus on sidottu kustannustason ja väestökasvun muutokseen sekä lakisääteisten tehtävämuutosten rahoitukseen. Valtion rahoitusmallissa on ongelmallista, että hyvinvointialueen osuus vuoden 2022 siirtyvistä kustannuksista perustuu tilinpäätöksen 2021 ja talousarvion 2022 keskiarvolukuun. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialaa sitoo Helsingin kaupungin kaupunkistrategiassa asetettu tuottavuustavoite.

Toimintaympäristön keskeiset muutokset

Sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen uudistus (jatkossa sote-uudistus) on maamme tähän mennessä suurin palvelujen ja hallinnon uudistus. Erillisratkaisun mukaisesti Helsinki jatkaa ainoana kuntana järjestämisvastuullisena sosiaali- ja terveydenhuollossa ja pelastustoimessa. Henkilöstön asema säilyy ja työnantaja on edelleen Helsingin kaupunki. Uudistuksen myötä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen valtionohjaus vahvistuu. Strategisessa suunnittelussa huomioidaan jatkossa sosiaali- ja terveyspalveluille sekä pelastustoimelle asetettavat valtakunnalliset nelivuotiset tavoitteet sekä ministeriöiden antama ohjaus. Sotepe-toimialaa ohjataan lainsäädännöllä sekä ministeriöiden kanssa käytävissä vuosittaisissa neuvotteluissa. Sotepe-toimialan rahoituksen eriyttämisestä seuraa muutoksia kaupunkiyhteisten palvelujen järjestämiseen ja rahoitukseen.

Sotepe-toimialan palvelustrategia laaditaan talouden ja toiminnan suunnittelua sekä johtamista varten (laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä, 11 §). Palvelustrategian hyväksyy Helsingin kaupunginvaltuusto syksyllä 2022. Pelastustoimea ohjaa pelastustoimen palvelutasopäätös (laki pelastustoimen järjestämisestä, 6 §). Palvelustrategia tukee Helsingin kaupunkistrategian toteutumista ja erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon eri asiakasryhmien palveluille asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Uusi lainsäädäntö määrittelee palvelujen järjestämisvastuuta aikaisempaa täsmällisemmin. Sote-uudistuksen myötä palvelujen järjestämisen kokonaisuutta arvioidaan aiempaa systemaattisemmin. Palvelustrategiassa kaupunkistrategian tavoitteita täsmennetään ja täydennetään toimialan yhteisillä järjestäjätason tavoitteilla, keinoilla ja lupauksilla helsinkiläisille.

Keskeiset painopisteet vuodelle 2023

Valtakunnallisen sote-uudistuksen myötä Helsingin sosiaali- ja terveystoimiala ja pelastuslaitos yhdistyvät yhdeksi toimialaksi 1.1.2023. Uuden sotepe-toimialan viisi keskeisintä painopistettä vuonna 2023 ovat:

  • sosiaali- ja terveystoimialan sekä pelastuslaitoksen yhdistämistä koskevan uudistuksen toimeenpano
  • henkilöstön saatavuuden ja pysyvyyden parantaminen
  • palvelujen saatavuuden ja saavutettavuuden parantaminen
  • palvelujen vahvistaminen digitalisaation avulla
  • koronapandemiasta palautuminen.

Sote-uudistuksessa valtion ohjaus kasvaa, kun sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimi rahoitetaan suoraan valtion talousarviosta. Uudistuksen tavoitteet ja lainsäädäntö määrittävät palvelujen järjestämisvastuuta ja velvoittavat järjestämisen vahvistamiseen. Pelastustoimessa sisäministeriön valtakunnallinen ohjaus vahvistuu. Lisäksi sekä sosiaali- ja terveystoimessa että pelastustoimessa laaditaan järjestämislakien edellyttämät omavalvontaohjelmat.

Uudella toimialalla on kolme sosiaali- ja terveyspalveluja järjestävää palvelukokonaisuutta sekä neljäntenä pelastuslaitos, joka muodostaa pelastustoimen palvelukokonaisuuden.

Henkilöstön saatavuus, riittävyys ja pysyvyys tulevat olemaan tulevina vuosina sotepe-toimialan kriittisiä haasteita. Lisäksi lainsäädännölliset muutokset muun muassa henkilöstömitoituksiin ja hoitotakuun tiukennukseen aiheuttavat henkilöstön osalta huomattavia paineita. Samalla palvelutarve kasvaa etenkin lastensuojelun vaativassa hoidossa ja ikääntyneiden palveluissa. Myös koronapandemiasta (COVID-19) johtuva hoito- ja palveluvelka lisää palvelujen ja henkilöstön tarvetta. Tilanne tulee vaikuttamaan henkilöstön sijoittumiseen, rekrytointiin ja muiden palvelujen saatavuuteen vielä pitkään.

Palvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta parannetaan muun muassa lisäämällä digitaalisia palveluratkaisuja, tarjoamalla etäpalveluja aiempaa enemmän, laajentamalla palveluaikoja mahdollisuuksien mukaan ja turvaamalla riittävä henkilöstö. Myös ennaltaehkäiseviin, oikea-aikaisiin ja matalan kynnyksen palveluihin panostetaan sekä hyödynnetään monituottajamallia ja moniammatillisuutta.

Koronapandemiasta palautumista edistetään purkamalla hoito- ja palveluvelkaa, jotta palvelut palautuvat vähintään pandemiaa edeltävälle tasolle. Edelleen vastataan korona-ajan aiheuttamiin ongelmiin, joiden pitkäaikaisvaikutuksia ei vielä pystytä täysin arviomaan. Myös esimerkiksi koronarokotukset voivat jatkua vielä pitkään. Koronapandemiasta palautumista tukevat samat toimenpiteet, jotka edistävät palvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta muutenkin. Myös palvelujen vahvistaminen digitalisaation avulla tukee palautumista.

Esitys vuoden 2023 talousarvioksi

Esitys sotepe-toimialan vuoden 2023 talousarvioksi ja vuosien 2024–2025 taloussuunnitelmaksi on tämän asian liitteenä 1.

Sotepe-toimialan vuoden 2023 raami on 2 584 miljoonaa euroa, joka perustuu valtion talousarvioehdotukseen. Toimialan menoraami kasvaa yhteensä 9,2 prosenttia (233 milj. €) vuoden 2022 talousarviosta. Merkittävimmät kustannusten kasvuun vaikuttavat tekijät ovat kaupunginkanslian palveluja ja kaupunkiyhteisiä kustannuksia sekä niiden veloituksia sotepe-toimialalta 67 milj. euroa, HUS-yhtymän maksuosuuden kasvu 35 milj. euroa sekä valtion rahoituksen kohdistus lakisääteisten velvoitteiden lisääntymiseen 35 milj. euroa. Menokasvu varsinaisiin siirtyviin sotepe-palvelujen kustannuksiin vuoteen 2022 verrattuna on kuitenkin vain noin 3,0 prosenttia, ja ilman lakisääteisiä tehtävämuutoksia ainoastaan noin 1,8 prosenttia.

Sotepe-toimialan talousarviokohtina ovat sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala (menoraami 1 989 milj. €) ja HUS-yhtymä (menoraami 767 milj. €). Alla olevassa taulukossa esitetään tulojen ja menojen kehitys.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
(1000 €)
Tilinpäätös
2021
Talousarvio 2022 TAE
2023
TS
2024
TS
2025
 
Tulot 367 303 186 041 187 879 188 000 188 000  
Menot 2 579 692 2 522 579 2 755 878 2 861 000 2 944 000  
Netto-kustannukset ennen poistoja -2 212 389 -2 336 538 -2 568 000 -2 673 000 -2 756 000  
Poistot 13 606 16 217 16 000 16 000 16 000  
Netto-kustannukset  -2 225 995 -2 352 755 -2 584 000 -2 689 000 -2 772 000  
Valtion arvioitu rahoitus     2 584 000 2 689 000 2 772 000  
Nettovaikutus     0 0 0  
             
Muutos % (tulot)   -49,3 % 1,0 % 0,1 % 0,0 %  
Muutos % (menot)   2,2 % -9,2 % -3,8 % -2,9 %  
Muutos € (menot)   -57 113 233 299 -105 122 -82 999  

Sotepe-toimialan käyttötalouden toimintamenojen kokonaisraami muodostuu muun muassa laskennallisesta väestönkasvusta (25 milj. €) ja kustannustason noususta (38 milj.€) ja yhden prosentin tuottavuustavoitteesta (17 milj. €). Toimintamenojen kasvua kohdennetaan erityisesti peruspalveluihin, joissa väestönkasvu lisää eniten kustannuksia. Talousarviota laaditaan tilanteessa, jossa inflaatiopaineet aiheuttavat merkittävää epävarmuutta ja sotepe-toimialalle vaikuttava palkkaratkaisu vielä avoinna. Alla olevassa taulukossa esitetään sotepe-toimialan toimintamenojen kokonaisraamin kehitys.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala (Pl. HUS)
(1000 €)
Tilinpäätös
2021
Talousarvio 2022 TAE
2023
TS
2024
TS
2025
 
Tulot 367 303 186 041 187 879 188 000 188 000  
Menot 1 890 251 1 790 759 1 988 878 2 078 660 2 146 013  
Toimintakate -1 522 948 -1 604 718 -1 801 000 -1 890 660 -1 958 013  
Poistot 13 606 16 217 16 000 16 000 16 000  
Tilikauden tulos -1 536 554 -1 620 935 -1 817 000 -1 906 660 -1 974 013  
             
Muutos % (tulot)   -49,3 % 1,0 % 0,1 % 0,0 %  
Muutos % (menot)   5,3 % -11,1 % -4,5 % -3,2 %  
Muutos € (menot)   -99 492 198 119 -89 782 -67 353  

HUS-yhtymän rahoitus perustuu valtion rahoitukseen. HUS-yhtymän raami vuodelle 2023 on 767 milj. euroa, mikä on 4,8 prosenttia enemmän kuin vuoden 2022 talousarvio. Alla olevassa taulukossa esitetään HUS-yhtymän rahoituksen kehitys.

HUS-yhtymä
(1000 €)
Tilinpäätös
2021
Talousarvio
2022
TAE
2023
TS
2024
TS
2025
 
Tulot 0 0 0 0 0  
Menot 689 441 731 820 767 000 782 340 797 987  
Toimintakate -689 441 -731 820 -767 000 -782 340 -797 987  
Poistot 0 0 0 0 0  
Tilikauden tulos -689 441 -731 820 -767 000 -782 340 -797 987  
             
Muutos % (tulot)            
Muutos % (menot   -6,1 % -4,8 % -2,0 % -2,0 %  
Muutos € (menot)   42 379 35 180 -15 340 -15 647  

Investoinnit ja irtain käyttöomaisuus

Sotepe-toimiala on laatinut kaupunkitasoisen linjauksen mukaan talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman (liite 2) sekä esityksen vuokra- ja osakekohteiden suunnitteilla olevista uudis- ja peruskorjaushankkeista (liite 3).

Sotepe-toimialan ehdotus irtaimen omaisuuden raamiksi on 13 miljoonaa euroa, mikä on 3 miljoonaa euroa kuluvan vuoden irtaimen omaisuuden raamia suurempi. Irtaimen omaisuuden hankinnat ovat liitteenä 4.

Päätöksenteko talousarvioehdotuksen ja taloussuunnitelman hyväksymisessä

Talousarvioehdotuksesta vuodelle 2023 ja taloussuunnitelmaehdotuksesta vuosille 2024–2025 päätetään samassa aikataulussa kuin palvelustrategiasta. Sosiaali- ja terveyslautakunta merkitsee sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan talousarvioehdotuksen vuodelle 2023 ja taloussuunnitelman vuosille 2024–2025 tiedoksi ja esittää näkemyksensä niihin. Tämän jälkeen talousarvioehdotus ja taloussuunnitelma käsitellään sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaostossa, joka antaa ehdotuksen kaupunginhallitukselle. Kaupunginhallituksen käsittelyn jälkeen kaupunginvaltuusto hyväksyy talousarvion vuodelle 2023 ja taloussuunnitelman vuosille 2024–2025.

Stäng

Sosiaali- ja terveyslautakunta 30.08.2022 § 156

Stäng

Detta beslut publicerades 08.09.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Sampo Pajari, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 42246

sampo.pajari@hel.fi