Vuokrausperiaatteet, tontti 40092/2, Siltakylänpolku 3, Suutarila
Arrendeprinciper för en bostadstomt (Skomakarböle, Brobacka, tomten 40092/2)
Beslut
Stadsfullmäktige fastställde arrendeprinciper för en tomt för bostadshus (A) 40092/2 i ett kvartersområde som ingår i detaljplaneändringen nr 12243 i Skomakarböle, Brobacka fram till 31.12.2085 i enlighet med bilaga 1.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Detaljplane- och tomtuppgifter
Stadsfullmäktige har 14.1.2015 (§ 21) godkänt detaljplaneändringen nr 12243, som vann laga kraft 6.3.2015. Enligt detaljplaneändringen hör tomten 40092/2 till ett kvartersområde för bostadshus (A). Tomtens byggrätt är 1 000 m² vy.
Tomten har en yta på 2 234 m² och adressen är Brobystigen 3/Åkerbyvägen 13. Tomten fördes in i fastighetsregistret 14.11.2017.
En karta över läget och ett utdrag ur detaljplanen finns som bilaga 2.
Reserveringsbeslut
Tomten har ursprungligen genom stadsstyrelsens beslut 23.11.2015 (§ 1 141) reserverats åt en aktör som dock inte har startat projektet även om reserveringen förlängdes till utgången av är 2018. Tomtchefen vid stadsmiljösektorn har 6.2.2019 (§ 8) avslutat reserveringen och överfört tomten till fortlöpande ansökning. Tomtchefen beslutade 1.7.2021 (§ 38) reservera tomten 40092/2 för Jyränoja Oy fram till 31.12.2022. Enligt planerna för tomten kommer man att bygga fritt finansierade, priskontrollerade ägarbostäder.
Kortfristig utarrendering
Stadsmiljösektorns chef för teamet bostadstomter har genom sitt beslut 29.4.2022 (§ 84) kortfristigt utarrenderat tomten 40092/2 till As Oy Helsingin Siltalanpuiston Unelma för ansökan om bygglov 1.5.2022–30.4.2023.
Arrendeprinciper
Årsarrendet för tomten 40092/2 i ett kvartersområde för bostadshus (A) bestäms så att poängtalet 100 för det officiella levnadskostnadsindexet ”oktober 1951 = 100” motsvaras av priset 34 euro per kvadratmeter våningsyta (nuvärde ca 719 euro/index 2115) för fritt finansierad ägarbostadsproduktion.
Arrendets teoretiska effekt på boendekostnaderna uppgår till ca 2,88 euro/m² i månaden. Årsarrendet för tomten uppgår till ca 28 800 euro.
Förslaget till arrenderprinciper baserar sig på ett värderingsinstrument som tagits fram av en opartisk värderare. Värderingsutlåtandet finns i bilagematerialet.
Enligt stadsfullmäktiges beslut 1.10.1980 (ärende nr 18) ska årsarrendet för bostadstomter motsvara 4 % och årsarrendet för andra tomter 5 % av det kalkylmässiga tomtpriset baserat på tomtens huvudsakliga ändamål.
Arrendetiden är cirka 60 år, så att arrendetiden börjar från ett datum som bestäms senare och går ut 31.12.2085.
Befogenheter
Enligt 7 kap. 1 § 8 punkten i förvaltningsstadgan fastställer stadsfullmäktige allmänna arrendeprinciper för arrendeavtal på över 30 år.
Stadsfullmäktige har 2.2.2022 (§ 22) beslutat om allmänna principer för utarrendering av bostadstomter och tomter som betjänar boendet. Enligt beslutet för att bevara förutsägbarheten i stadens tomtöverlåtelseverksamhet är avsikten att de nya principerna och den nya verksamhetsmodellen införs med en övergångsperiod.
Stadsstyrelsen har 2.5.2022 beslutat om ikraftträdandet av de allmänna principerna och de övergångstider som gäller principerna. Enligt beslutet träder de allmänna arrendeprinciperna för bostadstomter och de tomter som betjänar boende i kraft 1.7.2022 och de tillämpas till de arrendeavtal som fastställs efter det genom att beakta bland annat följande undantag:
- Stadsstyrelsen fattar i ett senare skede ett separat beslut om ibruktagandet av förfarandet för nivåjustering och de eventuella övergångstiderna i anslutning till det. Innan beslutet om ibruktagandet fattas är det avkastningsmål som följs vid fastställandet av arrendeprinciper för bostadstomter 4 procent i enlighet med principerna i stadsfullmäktiges beslut 2.2.2022 (22 §).
- I fråga om de tomter vars arrendeprinciper stadsfullmäktige har fastställt innan de allmänna arrendeprinciperna togs i bruk eller vars arrendeprinciper har förelagts stadsmiljönämnden för fastställandet före 1.7.2022 tillämpas antingen de fastställda arrendeprinciperna eller de arrendeprinciper som ska fastställas, men så att arrendeprinciperna gäller högst tre (3) år från och med den tidpunkten då beslutet fattats.
Kaupunginhallitus 06.06.2022 § 425
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto vahvistaa Suutarilan Siltamäessä sijaitsevan asemakaavan muutokseen nro 12243 sisältyvän asuinrakennusten korttelialueen (A) tontin 40092/2 vuokrausperiaatteet 31.12.2085 saakka liitteen 1 mukaisesti.
Esittelijä
Lisätiedot
Maria Nelskylä, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 25251
Kaupunkiympäristölautakunta 17.05.2022 § 305
Esitys
Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että kaupunki vahvistaa Helsingin Suutarilassa (Siltamäki) sijaitsevan asemakaavan muutokseen nro 12243 sisältyvän asuinrakennusten korttelialueen (A) tontin 40092/2 vuokrausperiaatteet 31.12.2085 saakka liitteen 1 mukaisesti.
Esittelijä
Lisätiedot
Jenna Pirtilä, kiinteistölakimies, puhelin: 09 310 23799
Detta beslut publicerades 21.06.2022
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens besöksadress fram till 24.12.2021 är den följande
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Förvaltningsdomstolens besöksadress från och med 27.12.2021 är den följande
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Sörnäsgatan 1 |
00580 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Föredragande
Mer information fås av
Maria Nelskylä, stadssekreterare, telefon: 09 310 25251