Oikaisuvaatimus, Espanjan tuntiopettajan valinta, rehtorin päätös 2.5.2022, KASKO-04-179-22

HEL 2022-006636
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 17. / 153 §

Begäran om omprövning av beslut om anställning av timlärare för viss tid

Nämnden för fostran och utbildning

Beslut

Fostrans- och utbildningsnämnden beslutade att avslå ********** begäran om omprövning av det beslut som rektorn för Hoplaxskolan fattade 2.5.2022, eftersom de grunder som hen anför i begäran om omprövning inte ger anledning att ändra beslutet. Fostrans- och utbildningsnämnden motiverar sitt beslut genom att hänvisa till de omständigheter som den föredragande har framfört.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

********** har framställt en begäran om omprövning som inkom 13.5.2022 till Helsingfors stads registratorskontor och som gäller det beslut som rektorn för Hoplaxskolan fattade 2.5.2022, det vill säga att anställa ********** som timlärare (spanska) för viss tid 1.8.2022 - 31.7.2023 i Hoplaxskolan.

Rektorn har avgett ett utlåtande i ärendet.

Med stöd av 134 § 1 mom. i kommunallagen får den som är missnöjd med ett beslut av kommunstyrelsen, en nämnd, ett utskott eller deras sektioner eller en myndighet som lyder under dem, begära omprövning av beslutet. Enligt 137 § i kommunallagen får omprövning begäras och kommunalbesvär anföras av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part) samt av kommunmedlemmarna.

Begäran om omprövning har lämnats in inom utsatt tid och till rätt organ.

Enligt 14 kap. 1 § 2 mom. 5 punkten i förvaltningsstadgan anställer sektorchefen, om inte något annat är föreskrivet, sektorns tjänsteinnehavare och arbetstagare. Enligt sektorchefens beslut av 20.11.2019 (§ 100) om delegering av personalärenden är det rektorn som anställer timlärare för viss tid.

Om ansökningsprocessen

Timlärartjänsten för viss tid var offentligt ledigförklarad 4.4 - 19.4.2022.

Eftersom det har rört sig om en uppgift för viss tid, har det konstaterats i ansökningsannonsen att om det saknas sökande som uppfyller behörighetskraven beaktas också sökande utan behörighet.

Enligt rektorns utlåtande sökte fyra sökande tjänsten före ansökningstidens utgång. Av dem intervjuades en sökande, som sedan valdes till tjänsten. Den som begär omprövning kallades inte till intervju.

Om begäran om omprövning

Den som begär omprövning kräver att rektorns beslut ska upphävas, eftersom det är lagstridigt och inte ändamålsenligt. Det konstateras i begäran om omprövning att det enligt rektorns beslut fanns två behöriga sökande, varav den som begär omprövning är den ena. Den som begär omprövning kallades emellertid inte till intervju, vilket innebär att valet har gjorts på felaktiga grunder utan en i lagen föreskriven meritjämförelse. Det konstateras vidare i begäran om omprövning att trots det hävdar rektorn, som motivering, i sitt beslut att den person som valdes är mer meriterad och har en lång arbetserfarenhet. Den som begär omprövning kräver att hen som mer meriterad sökande ska väljas till tjänsten ifråga.

Det konstateras vidare i begäran om omprövning att den som begär omprövning har den behörighet som krävs för tjänsten, är ämneslärare i spanska (och franska) och har 12 års arbetserfarenhet som språklärare vid Helsingfors stad och dessutom då i grundskola. Hen har bred undervisningskompetens och har undervisat elever i årskurserna 1 - 9. Därtill har hen lång erfarenhet av att undervisa barn med särskilda behov och av differentiering av undervisning. Enligt begäran om omprövning har den som begär omprövning verkat som timlärare i spanska (och franska) vid Helsingfors stad utan avbrott allt sedan år 2010. Dessutom har hen en mångsidigare kompetens, vilken kan utnyttjas, eftersom hen också har behörighet i ett annat i de här sammanhangen mindre vanligt språk, det vill säga franska.

Av bifogade begäran om omprövning framgår det närmare hur den som begär omprövning motiverar sin begäran om omprövning.

Om lagstiftningen

Enligt 6 § 1 mom. i lagen om tjänsteinnehavare i kommuner och välfärdsområden anges de allmänna grunderna för anställning i tjänsteförhållande i grundlagen. Enligt 125 § i grundlagen är de allmänna utnämningsgrunderna för offentliga tjänster skicklighet, förmåga och beprövad medborgerlig dygd. Den som anställs i ett tjänsteförhållande ska dessutom ha särskilt föreskriven eller av kommunen bestämd särskild behörighet.

Enligt 5 § i lagen om tjänsteinnehavare i kommuner och välfärdsområden kan i ett tjänsteförhållande som har varit offentligt ledigförklarat anställas endast en person som skriftligen har sökt det före ansökningstidens utgång och då uppfyller behörighetsvillkoren.

I 5 § i förordningen om behörighetsvillkoren för personal inom undervisningsväsendet föreskrivs om behörigheten som ämneslärare inom den grundläggande utbildningen ska besitta.

Enligt 9 § 1 mom. i förordningen om behörighetsvillkoren för personal inom undervisningsväsendet ska en lärare som undervisar i den grundläggande utbildningen eller meddelar förskoleundervisning ha utmärkt förmåga att använda skolans undervisningsspråk i tal och skrift.

Enligt 23 § i förordningen om behörighetsvillkoren för personal inom undervisningsväsendet kan en person med tillräcklig utbildning och den förmåga uppgiften kräver förordnas att meddela undervisning interimistiskt för högst ett år. En sådan person kan dock förordnas att meddela undervisning för längre tid än sex månader endast om personer som uppfyller de behörighetsvillkor som nämnda uppgift förutsätter inte står till buds när förordnandet ges eller om det finns andra särskilda skäl till detta.

Bedömning av ärendet

Utmärkande för en ansökningsprocess är att endast en del av de sökande kallas till intervju. I sitt utlåtande konstaterar rektorn att den som begär omprövning kontaktade hen 15.4.2022 per e-post. I e-postmeddelandet meddelade den som begär omprövning att hen inte är svenskspråkig. Därtill konstateras det i rektorns utlåtande att den som begär omprövning har enligt sin ansökan varit behörig att undervisa i franska och spanska allt sedan år 2000 och att hens modersmål är finska. Det framgår inte närmare av ansökan hurdana kunskaper i svenska den som begär omprövning besitter. Den som begär omprövning har svarat mycket kort på svenska på två öppna frågor i ansökan. I svaren finns det enligt rektorns utlåtande dessutom språkfel.

Enligt rektorns utlåtande har den som valts till tjänsten genomfört sina studier på svenska och hens modersmål är också svenska. Den valda har undervisat i spanska som timlärare i Hoplaxskolan allt sedan år 2017.

Den som begär omprövning är visserligen mer erfaren än den valda och har särskilt erfarenhet i att undervisa i spanska, men den som begär omprövning besitter inte utmärkta och inte heller flytande kunskaper i skolans undervisningsspråk, det vill säga svenska. Den som begär omprövning har inte heller med hjälp av sina egna dokument (t.ex. examensbetyg och ansökan) kunnat påvisa att hen har utmärkt förmåga att använda skolans undervisningsspråk, det vill säga svenska, i tal och skrift så som krävs enligt 9 § 1 mom. i förordningen om behörighetsvillkoren för personal inom undervisningsväsendet.

De grunder som anförs i begäran om omprövning ger inte anledning att ändra beslutet. Rektorn har kunnat enligt eget omdöme välja på basis av en helhetsbedömning den sökande som hen har bedömt vara lämpligast för timlärartjänsten för viss tid. Läraren ska kunna kommunicera på skolans undervisningsspråk, det vill säga svenska, i tal och skrift i skolans administrativa ärenden, med elever och lärare och dessutom vid samarbete mellan hemmen och skolan.
Den som begär omprövning har inte framfört något som skulle påvisa att rektorn har använt sin prövningsrätt på ett annat sätt än så som den kan användas i det här fallet.

Den föredragande föreslår med hänvisning till det som sagts ovan och rektorns utlåtande att begäran om omprövning avslås.

Stäng

Detta beslut publicerades 23.06.2022

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas genom kommunalbesvär endast av den som har framställt begäran om omprövning av det ursprungliga beslutet.

Om det ursprungliga beslutet har ändrats med anledning av begäran om omprövning, får ändring i beslutet sökas genom kommunalbesvär också.

  • av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens besöksadress fram till 24.12.2021 är den följande

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Förvaltningsdomstolens besöksadress från och med 27.12.2021 är den följande

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Sörnäsgatan 1
 
00580 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000
 

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015). Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

direktör för den svenska servicehelheten
Niclas Grönholm

Mer information fås av

Anu Kangaste, ledande jurist, telefon: 09 310 87180

anu.kangaste@hel.fi

Bilagor

1. Begäran om omprövning
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Rektorns beslut
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Rektorns utlåtande
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Ansökan inlämnad av den som valdes till tjänsten
Bilagan publiceras inte på internet.
5. Ansökan inlämnad av den som begär omprövning
Bilagan publiceras inte på internet.
6. Sekretessbelagd: Tietosuo9jalaki 29 §
7. Ansökningsannons
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.